חדשות    

אור ירוק בקצה המנהרה: מספר המטופלים בקנאביס רפואי יעלה ל־100 אלף תוך שנה

מעודכן ל-12/2019

פוטנציאל ההכנסות משוק הקנאביס הרפואי צפוי לזנק ל־700 מיליון שקל – פי שלושה מההכנסות בסוף 2018. פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות: "נבחנת הרחבה של המצבים הרפואיים שיאפשרו קבלת קנאביס"

זינוק בקצב עליית מספר מטופלי הקנאביס בישראל: מאז מרץ 2019 עומד קצב הגידול במספר המטופלים בקנאביס על כ־2,500 מטופלים בממוצע בחודש – פי עשרה כמעט לעומת קצב עליית מספר המטופלים במהלך 11 השנים שבהן פעל שוק הקנאביס הרפואי טרם יישום האסדרה החדשה. כך עולה מתגובת משרד הבריאות לבג"ץ בנושא.

קצב צירוף המטופלים בשנה האחרונה יצר צפי לפיו עד סוף 2020 יעמוד מספר מטופלי הקנאביס הרפואי על כ־100 אלף מטופלים, במסגרת ההתוויות הרפואיות הקיימות. על פי קצב צמיחה זה, הכנסות שוק הקנאביס הרפואי המקומי עתידות לשלש את עצמן תוך שנתיים – מכ־250 מיליון שקל נכון לסוף 2018, לכ־700 מיליון שקל בשנה בסוף 2020, על פי מחירי האסדרה החדשה.

עם זאת, בהנחה שיחול פיקוח מחירים על מוצרי הקנאביס הרפואי, כפי שמבקש משרד הבריאות להחיל, תרד הערכת שווי השוק לעד 450 מיליון שקל בשנה.

עלייה במספר המטופלים גרמה קשיים באספקה

פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, אישר את הדברים ואמר: "קצב צירוף המטופלים עלה משמעותית בשנה האחרונה לאור הפעולות שנקט המשרד להקל את קבלת הרישיון למטופלים הזכאים לטיפול. המשרד ממשיך לבחון את נושא הקנאביס הרפואי, ואף שוקל פתיחת התוויות רפואיות נוספות (הרחבת המצבים הרפואיים שיאפשרו קבלת קנאביס רפואי), שיעלו את מספר המטופלים עוד יותר".

פרופ' גרוטו הוסיף כי "אנו מניחים כי לעלייה המשמעותית במספר המטופלים בחודשים האחרונים, שכמעט הכפיל את עצמו, יש חלק בקשיים באספקה שנוצרו בשוק הקנאביס הרפואי, ואנו פועלים לתקנו. עם זאת, כ־75% מהמטופלים מקבלים את הטיפול הנדרש כבר עתה".

במסגרת הנתונים המשרד מציין כי בסוף חודש אוקטובר השנה עמד מספר המטופלים על כ־61 אלף, בהשוואה לכ־35 אלף מטופלים נכון למרץ האחרון, התאריך האחרון טרום כניסת האסדרה החדשה לתוקף.

מנתוני משרד הבריאות, נכון לסוף אוקטובר השנה עולה כי רוב המטופלים עדיין קיבלו את מוצרי הקנאביס הרפואי במסגרת האסדרה הישנה (טרום רפורמת הקנאביס הרפואי של משרד הבריאות). עם זאת, קצב ההנפקה במסגרת זו יורד באופן קבוע מאז שחייב משרד הבריאות את ספקי הקנאביס הרפואי להעביר לפחות 30% מהתוצרת לבתי המרקחת.

האספקה על פי האסדרה הישנה נותרה על כנה לאחר שבג"ץ חייב את משרד הבריאות לאפשר לחלק מהמטופלים לקבל את המוצרים בדרך זו עד לסוף מרץ 2020. נתוני המשרד מראים כי כ־29 אלף מטופלים קיבלו קנאביס רפואי במסגרת זו.

בחלוקת השוק על פי המגדלים, 'BOL' היא הספקית הגדולה ביותר, שסיפקה מוצרי קנאביס לכ־8.2 אלף מטופלים באוקטובר האחרון. אחריה ברשימה נמצאות 'בטר' שסיפקה ל־7.1 אלף מטופלים; 'פארמוקן' הציבורית סיפקה ל-4.2 אלף מטופלים; 'שיח' הציבורית סיפקה ל־ 3.7 אלף מטופלים; 'טבע אדיר' סיפקה ל־ 2.2 אלף מטופלים; 'קנדוק' שהיו"ר שלה הוא אהוד ברק ונמצאת באחזקת 'אינטרקיור' הציבורית סיפקה לכ-2,000 מטופלים; 'תיקון עולם' שנרכשה לאחרונה על ידי 'קנביט' הציבורית סיפקה ל־899 מטופלים; 'קנאבליס' שנרכשה על ידי 'טוגדר' הציבורית סיפקה ל־360 מטופלים בלבד; ו־'imc חקלאות' לא סיפקה קנאביס כלל, לאחר שחודש קודם לכן סיפקה לכ־4.6 אלף מטופלים.

75% מממשים מרשמים

כ־14.4 אלף מטופלים קיבלו קנאביס רפואי מהספקיות השונות באמצעות בתי המרקחת במהלך חודש אוקטובר. נתונים לא סופיים לחודש נובמבר מצביעים על עלייה נוספת לכ־18 אלף מטופלים שקיבלו אספקה מבתי מרקחת.

עוד עולה מתגובת המשרד לבג"ץ, כי שיעור המטופלים המנצלים את זכאותם לקבלת קנאביס רפואי בספטמבר‑אוקטובר השנה עמד על 70%‑80% מהמטופלים. כלומר, כ־17.5 אלף מטופלים לא ניצלו את רישיון הקנאביס הרפואי שבידם. שיעור זה דומה למצב טרם החלת הרפורמה. המימוש הממוצע של מרשמי קנאביס רפואי לאורך השנים עומד על כ־75%, ודומה לשיעור רכישת תרופות מרשם בישראל.

יש כיוון: מגדלי הקנאביס בקנדה תקועים עם המלאי

טוגדר קיבלה רישיון להפעיל חוות קנאביס בישראל

משרד הבריאות חושד בקרטל בענף הקנאביס הרפואי, דורש פיקוח