רכב ותחבורה    

אופניים חשמליים – מהם הסוגים? איך לבחור? כמה זה עולה?

מעודכן ל-09/2018

אופניים חשמליים הפכו להיות כלי תחבורה מאוד משמעותי בעיקר בקרב צעירים. הבעיה – מדובר בכל מסוכן, עם רגולציה בתחילת הדרך ואכיפה עדיין לא מלאה. כמו כן, יש הרבה מוצרים קרובים שרחוקים מלהיות בטוחים עם רגולציה עוד יותר לא בר ורהכמו קורקינטים חשמליים, סאגווי, אוברבורד ועוד. אז מהם הסוגים השונים? איך בוחרים? מה הסיכונים?  וכמה זה עולה?

אופניים חשמליים – פופולארי ונוח, וגם – מסוכן

התאונה המצערת של הדוגמנית ומנחת הטלוויזיה שלומית מלכה, שהחליקה עם הקורקינט החשמלי על שביל רטוב בשדרות רוטשילד תל אביב, העלתה שוב למודעות הציבורית את סוגיית הכלים החשמליים והסיכון הגדול יחסית ברכיבה עליהם.

מבין הכלים החשמליים לרכיבה נפוצים הרבה יותר האופניים החשמליים, ולהם אנחנו מקדישים מדריך זה. כאן תוכלו לקרוא מדריך על "אופניים  רגילים" ותל אופן

נדמה, שאין רגע שאנחנו הולכים ברחוב או נוסעים במכונית, שלא חולף לידינו רוכב על אופניים חשמליים. מדובר בעצם באופניים לכול דבר אבל גם בסוג של כלי רכב לא מזהם, זול, קטנטן, זריז ונוח לשימוש בעיר הצפופה, מה גם שהוא לא דורש מקום חניה.

על פי נתוני פורום יבואני האופניים באיגוד לשכות המסחר, יובאו לישראל בשנת 2012 כ- 16,149 זוגות אופניים חשמליים; בשנת 2015 יובאו 185,275 (!) אופניים חשמליים – גידול של יותר מפי 10 בשלוש שנים. לשם השוואה – ב-2015 יובאו כ-330 אלף כלי רכב חדשים לישראל. ההערכה היא שב-2018 נעים על כבישי (ומדרכות) ישראל כ-250 אלף אופניים חשמליים.

האופניים החשמליים הגיעו לישראל ב-2009, ודווקא שימשו יותר ילדים ונוער בגילאי 12-17, אך ב-2012 החלו לבלוט גם בכבישים, ובעיקר במדרכות, והביאו לא פעם לפגיעה בהולכי רגל. הרשויות לא ידעו איך להתמודד עם כלי זה, שלא הוגדר כרכב (כי אין לו מנוע בנזין או דיזל), והיה שונה מאופניים רגילים, משום שלא היו לגביו חוקים ותקנות. בשל ריבוי התאונות בהם מעורבים אופניים חשמליים המסכנים בעיקר את הולכי הרגל אך גם את הרוכבים עליהם, פירסם משרד התחבורה תקנות ראשונות לגבי הרכיבה עליהם ב-2014. ב-2016, בעקבות תאונות קטלניות בהן היו מעורבים אופניים חשמליים, פרסמה המדינה תקנות חדשות, והרי הן לפניכם:

  • באופניים החשמליים יותקנו אביזרי בטיחות הכוללים צופר או פעמון, פנס קדמי ואחורי ומחזיר אור. התקנות מאפשרות לרכוב על אופניים שהמנוע החשמלי המותקן בהם מופעל באמצעות דוושת אופניים ומותקנת בהם מצערת הפועלת עד ששה קמ"ש.
  • על האופניים לשאת סימון רשמי של המילים "אופניים עם מנוע עזר" שימוקם במקום מרכזי וגלוי לעין על גבי שלדת הכלי. בסימון המיוחד יצוין שם הדגם, היצרן וכתובתו, ארץ יצור ושם היבואן וכתובתו, הספק מנוע 250 ואט ומהירות מרבית של 25 קמ"ש. המנוע יפסיק את פעולתו כשמהירות האופניים עולה על 25 קמ"ש, בהתאם לתקינה האירופית. (אגב, על פי הערכת משרד התחבורה, יש אלפי זוגות אופניים חשמליים שמצוידים במנוע שהספקו עולה על המותר בחוק. ברוב המקרים מדובר באופניים רגילים שהוסבו לחשמליים באמצעות ערכות חשמליות שנחשבות לא חוקיות, והם מגיעים למהירויות קטלניות של 50-60 קמ"ש).
  • יש איסור שימוש מתחת לגיל 16 (עד כניסת התקנה החדשה הגיל המינימלי היה 14).
  • בנוסף, החוק קובע כי על רוכב אופניים חשמליים לחבוש קסדה בנסיעה בדרך שאינה עירונית, ורוכב קטין חייב בקסדה גם בדרך עירונית וכן ברכיבה ספורטיבית או תחרותית.
  • אסור לרכוב על מדרכה; מי שירכב על אופניו לצד הולכי הרגל ייקנס ב-250 שקלים.
  • אסור להרכיב – קנס שמחירו ינוע בין 100-500  ש"ח יינתן על הרכבה, נסיעה על המדרכה ושימוש בטלפון בזמן הרכיבה. לילדים מתחת לגיל 16 שרוכבים על אופניים חשמליים בניגוד לחוק, תוחרם הסוללה של האופניים.
  • בקרוב תידון הצעת חוק של משרד התחבורה לפיה רוכבי האופניים החשמליים יחויבו בהוצאת רישיון נהיגה, הכולל השתתפות בשיעור בטיחות בנהיגה והכרת חוקי התנועה, ועמידה במבחן תיאוריה עיוני.

על פי מחקר של מכון גיאוקרטוגרפיה מ-2017, מעריך המכון כי מדי שנה בשנים האחרונות נרכשים כ-25,750 זוגות חדשים של אופניים חשמליים, אשר נקנים במחיר ממוצע של 3,070 שקל. לפי הסקר 27% מכלל הרוכבים היו נערים מתחת לגיל 16! כלומר, החוק לא נאכף גם כיום, כשהרשויות המקומיות (שעליהן הוטלה האכיפה באמצעות פקחים) טוענות שאין להן מספיק כוח אדם כדי לעסוק בכך.

מהם אופניים חשמליים?

אופניים חשמליים הם אופניים ממונעים באמצעות מנוע חשמלי קטן המקבל כוח מסוללה חשמלית. בחלק מהדגמים יכול הרוכב להיעזר במנוע גם כאשר הוא אינו מדווש (בדומה לקטנוע או אופנוע) ובדגמים אחרים המנוע מופעל רק בעת הדיווש.  המנוע חלש יחסית וברוב הדגמים מגיעים למהירות של 25-20 קמ"ש עם הספק של 180–500 ואט. המערכת החשמלית מורכבת מסוללה ניתקת (אותה צריך לטעון באמצעות מטען המתחבר לשקע חשמלי פשוט בבית או בכול מקום אחר, בכול פעם שהיא נחלשת), מטען, מנוע, בקר מנוע, מתג תאוצה, מצערת, ידיות למעצורים, חיישן דיווש/חיישני כוח ואמצעי תאורה.

סוגים ומאפיינים

אופניים חשמליים נחלקים לשני סוגים עיקריים וזאת בהתאם למיקום המנוע בהם: 1.מנוע המורכב בגלגל עצמו – לרוב באחורי (Hub Motor). 2. מנוע המורכב במערכת ההילוכים של האופניים על גלגל השיניים (עליו מותקנות הדוושות). למנוע זה מיוחסת יכולת התמודדות טובה יותר עם עליות.

מעבר לכך, יש אופניים הניתנים לקיפול – מדובר באופניים מתקפלים למחצית מגודלם, דבר נוח למשל בנסיעה ברכבת, אחסון, שימוש במעלית וכד'.

שילדה גבוהה או נמוכה – לרוכב נמוך יתאימו אופניים עם שילדה נמוכה. בכול מקרה, רצוי תמיד לכוון את גובה המושב, הזווית שלו והמרחק בינו לכידון ולהתאימו למימדי הרוכב – את זה יעשו עבורכם בחנויות אופניים מקצועיות.

משקל השילדה – גורם זה משפיע על משקל האופניים, נתון חשוב אם צריך לשאת את האופניים במעלה המדרגות. אופניים קלי משקל גם מעמיסים פחות על הסוללה, מה שיאפשר נסיעה למרחקים ארוכים יותר. עם זאת, שילדה קלת משקל עשויה סגסוגת אלומיניום חזקה, שהיא חומר יקר יותר ממתכות אחרות וכבדות כמו פלדה. לכן אופניים קלי משקל הם לרוב גם יקרים יותר.

מחירים

הקריטריונים המשפיעים על המחיר הם: עוצמת סוללה, משקל האופניים, מרחק נסיעה (או שעות) עד לריקון הסוללה, כושר העמסה, קוטר הגלגלים, אביזרים וכמובן המותג.

מחירי אופניים חשמליים (על פי אתר זאפ) נעים בין 2,100 ₪ לזולים ביותר ועד 25,190 שקל לאופניים מסוג ENTURION NUMINIS E BIKE. המחיר הממוצע לאופניים חשמליים באיכות גבוהה הוא 4,000-,5,000 ₪. כאמור, על פי מכון גיאוקרטופגרפיה,  המחיר הממוצע של אופניים חשמליים הנמכרים בישראל היה ב-2017 כ-3,070 ₪, מה שמעיד שרוב האופניים הנמכרים אינם מהסוגים באיכות הגבוהה. למה? כי רובם עדיין נקנים על ידי בני נוער. החוק אינו אוסר למכור אופניים חשמליים למי שגילו פחות מ-16, אבל אסור לו לרכוב עליהם.

עצה – הקפידו לקנות אצל יבואנים ומשווקים מורשים, כי הם נתונים לפיקוח והאופניים עוברים בדיקות מחמירות של מכון התקנים ושל משרד התחבורה, כולל תקני בטיחות אירופיים ואמריקאים. אפשר לבקש מהמוכר אישור של מכון התקנים של הדגם. בפועל, יש פעילות לא חוקית רבה ביבוא אופניים שלא עומדים בתקנים האירופאיים והאמריקאיים. אלא שבני נוער דורשים מהחנויות אופניים עם מהירויות גבוהות יותר, ובעלי החנויות מעדיפים לא פעם את הכסף על פני בטיחות לקוחותיהם; את לפני כשנתיים נעצר אדם שייבא אלף זוגות אופניים חשמליים מסין, זייף מסמכים של מכון התקנים, ושיווק אותם באמצעות רשת יינות ביתן, שנפלה אף היא קורבן לזיוף. שימו לב לאחריות הניתנת לכם על האופניים, בעיקר על הסוללה, שהיא המרכיב היקר ביותר באופניים החשמליים (בין 600 ל-2,000 שקלים, תלוי בהספק שלה וביצרן) – ככול שהיא ארוכה יותר, זה טוב יותר.

אין כדאיות ברכישת אופניים חשמליים בודדים ביבוא אישי, כי אישורי מכון התקנים יעלו פי כמה ממחיר האופניים.

תיקונים

תיקון אופניים חשמליים עולה יותר מאשר באופניים רגילים.

להלן מחירון תיקונים שמפורסם ב"דפי זהב ZAP"

תיקון פנצ'ר אחורי לאופניים חשמליים –  120 – 50 ₪ (לעומת 30-60 באופניים רגילים, כי בחשמליים המנוע יושב על הגלגל האחורי, בדרך כלל).

החלפת רפידות לבלם לאופניים חשמליים –  100 – 50 ₪

החלפת כבל ברקס לאופניים חשמליים –  75 – 30 ₪

החלפת ידית גז לאופניים חשמליים – 200 – 100

ביטוח – אין מודעות

כיום, משום שאופניים חשמליים אינם מוגדרים "רכב מנועי" לא חלה עליהם חובת רישוי ולא חובת ביטוח. כאמור, נושא זה עומד על הפרק כהצעת חוק, אך לא ברור עדיין אם הוא יעבור לאור הלחץ של יבואני האופניים החשמליים.

בכול מקרה, יש כיום רק חברת ביטוח אחת "שומרה" שמציעה ביטוח צד ג' (לפגיעה של האופניים בהולך רגל, למשל) וביטוח של הרוכב עצמו שמכסה פציעות שלו או חלילה מוות. למרות זאת, על פי נתוני לשכת סוכני הביטוח, רק מאות בודדים רכשו את הביטוח בשנתיים שהוא קיים ( מתוך כ-250 אלף בעלי אופניים חשמליים). הכיסוי מוגבל והפרמיה יכולה להגיע ל-1,000 שקל לשנה, בשל הסיכון הגבוה של רכיבה על כלי זה. בקרוב ייכנסו חברות ביטוח נוספות לתחום האופניים החשמליים, וכשהשוק ייפתח לעוד מתחרים, המחירים יירדו. גם בכנסת מנסים להכניס אותם לחוקי הביטוח של רכב מנועי, בתקווה שזה יפתור את סוגיית הביטוח של האופניים החשמליים.

על פי דיווחים של חנויות אופניים, רוב האופניים החשמליים נקנים עדיין על ידי הורים לילדיהם; הורים יקרים – אתם אחראים על הסיכון שילדכם לוקח ברכיבה על אופניים חשמליים ובסיכון שיפגע במישהו; הקפידו על התקנות בנושא – שלא ירכב בלי קסדה, והוסיפו מגיני ברכיים וכפפות לידיים, כי נפילה במהירות של 25 קמ"ש יכולה לפצוע ואף להרוג את הרוכב. והכי חשוב – תאסרו על הרכיבה אם הילד עוד לא בן 16!


עדכונים:

ספטמבר 2018 – הסיכונים ברכיבה באופניים חשמליים – כתבה במאקו על הסיכונים באופניים – נערות ונערים עדיין לא מודעים בהכרח לסכנות ואינם מבינים תמיד את החשיבות של ציות לחוקי התנועה ונהיגה רק תחת הבנה של כל התקנות המיועדות לבסס ביטחון לצד נוחות, ביצועים לצד זהירות. אחד הפיתויים הגדולים הוא רכישת אופניים לא תקניים ושדרוגם באמצעות תוספות אסורות. על מנת לוודא את תקינות האופניים החשמליים ובחינה שהם מותקנים ומורכבים רק על פי התקנות המורשות (ובמיוחד הדבר משמעותי בעת פגיעה) כל אופניים מסוג זה חייבים על פי חוק, לשאת מדבקה במקום גלוי לעין על גבי השלדה. במדבקה זו יופיעו כל פרטי הזיהוי של האופניים: דגם מדויק, יצרן, כתובת יצרן, שם יבואן וכתובת יבואן.

האחריות ללמוד את תקנות הרכיבה ואת חוקי התנועה חלות על הרוכב, ועדיין לצערנו כולנו עדים לעברות קשות שנעשות בידי רוכבי האופניים: אי ציות לתמרורים ולרמזורים, אי מתן זכות במעברי חצייה, נהיגה נגד כיוון התנועה, נהיגה במהירות מופרזת ועוד ועוד. על מנת להבין עד כמה המרכיב החוקי משמעותי דווקא בדיון על כלי רכב זה – חשוב להכיר שני נתונים מבהילים בהחלט: כ- 25% מכלל תושבי ישראל נפגעו או מכירים מישהו שנפגע מאופניים חשמליים – לעתים הפגיעות קלות, אך במקרים מסוימים הנזקים היו חמורים והגיעו אפילו לכדי מוות. בנוסף, למעלה מ-70% מהאוכלוסייה בטוחים שאופניים חשמליים הם כלי תחבורה מסוכן מאוד  (הרחבה במאקו)

ספטמבר 2017 – מה עם ביטוח בנסיעה על אופניים חשמליים? האם רוכבי אופניים חשמליים יידרשו לרכוש ביטוח חובה כמו ברכב? המדינה נדרשת לנמק לבג"צ בעקבות עתירה שהוגשה, מדוע קבעה שאופניים חשמליים הם אינם רכב מנועי ומדוע לא חייבה עריכת ביטוח חובה. אם המדינה לא תצליח לנמק מדוע קבעה כי אין צורך בביטוח, ייתכן ויקבע שמדובר ברכב מנועי ולכן תהיה חובה  לרכוש ביטוח חובה. אגב, כיום אפילו אם רוצים – אין ביטוח. במידה והאופניים החשמליים יחשבו לכלי רכב ממונע, והאמת שאם זה נראה כמו כלי ממונע, נוסע כמו כלי ממונע, וןעשה קולות של כלי ממונע, אז זה כלי ממונע. אי אפשר לברוח מזה. גם אגב כשיש נזקים (חס וחלילה) בעקבות תאונה, אז מתברר שזה נזקים של כלי ממונע (במקרים רבים).

המשמעות במידה וייקבע שזה כלי ממונע שהמדינה תצטרך לעשות רישום ורישוי לאופניים וגם להנפיק להם מספר רישוי.

אם עמדת המדינה תתקבל הרי שרוכבי האופניים החשמליים ייחשבו כהולכי רגל והם יהיו זכאים לפיצוי, במקרה תאונה בה מעורב רכב – מביטוח החובה של הרכב במקרה זו תאונה עם רכב. המצב כיום –  חברות הביטוח מתנערות מתשלום לנפגעי אופניים חשמליים.

אופניים – כדאי? כמה עולה? איך נרשמים לתלאופן? – כל מה שצריך לדעת

אופניים שיתופיים – השחקניות בתחום וכמה זה עולה?

מיסוי על אופנועים