חדשות    

אובר שוב צפויה להיכנס לארץ: בעלי המוניות שוב ימחו?

UBER

חברת ההסעות השיתופיות אובר (Uber) חוזרת לישראל. זאת לאחר שנכנסה לארץ כבר בעבר ונעלמה כמעט לגמרי במשבר הקורונה.

על אף הגדרתה כחברת הסעות שיתופיות, הודיעה החברה כי בינתיים תפעל רק באמצעות מוניות מורשות, ולא עם נהגים פרטיים.

לדברי החברה, היא אינה גובה מנהגי המוניות תשלום חודשי קבוע עבור השימוש באפליקציה ומציעה לנהגים עמלה של 3%-8% לנסיעה בלבד, בדגש על גביית עמלות נמוכות יותר לנהגים שיספקו שירות ברמה גבוהה.

בשלב ראשון תפעל החברה בעיקר בגוש דן, בירושלים ובנמל התעופה בן גוריון.

ב-2019 סמוטריץ' התכוון להכניס את אובר, בעלי המוניות מחו

אובר פעלה בעבר בישראל בשם "השתתפות בהוצאות הנהג". היא הפסיקה עצמאית את שירותיה לאחר שבית המשפט קבע שהיא פועלת מבלי לתת כיסוי ביטוחי כנדרש בחוק.
הקביעה באה לאחר שאובר עמדה במוקד ויכוח חריף בין ראש הממשלה בנימין נתניהו, לבין שר התחבורה ישראל כץ, על פתיחת שוק המוניות לתחרות, לאחר שראש הממשלה רמז כי השר מתנגד לתחרות בשל שיקולים פוליטיים ובעקבות לחץ שמפעילים עליו נהגי מוניות החברים במרכז הליכוד. לאחר החלטתו של בית המשפט הגיעו מנהלי החברה להסכם עם משרד התחבורה, שלפיו החברה תפסיק את פעילותה בישראל, בתמורה לכך שלא יוגשו כתבי אישום נגד מנהליה על הפעלה לא חוקית של השירות.

בשנת 2019 הודיע שר התחבורה דאז בצלאל סמוטריץ' על הכוונה לאפשר לאובר לפעול שוב בארץ. הדבר גרר מחאה מצד איגוד בעלי המוניות אשר אירגן כנס חירום בתל אביב כדי להגיב להכנסת שירותי תחבורה שיתופית חדשה לישראל.

באיגוד טענו כי מדובר על פרנסה של 40 אלף איש וכי יש עניינים תחבורתיים ומשפטיים שירצו להעלות מול המשרד. לדבריהם אז, אנשים שילמו על פי חוק 246 אלף שקל כדי לקבל רישיון למונית, להבדיל מאובר – שלפי המודל שלה כל אחד יכול להיות נהג. בין היתר טענו אז כי כניסתה של אובר תפגע בפנסיה שלהם.

אוּבֶּר  היא חברה אמריקאית המספקת שירות הסעת המונים דרך האינטרנט ברחבי העולם. החברה, שמשרדיה  בסן פרנסיסקו, קליפורניה. היא מפתחת, משווקת ומפעילה את האפליקציה באותו שם, המאפשרת יצירת קשר והסעה בתשלום בין נהגים לנוסעים. אובר פעילה במאות ערים ובעשרות מדינות ברחבי העולם שבהן התחבורה השיתופית הוכחה ככלי להפחתת כמות הרכבים על הכביש וצמצום גודש התנועה. מחקרים הראו כי בערים בהן אובר פעילה היא הצליחה להוריד את מחירי הנסיעה ב-25%-50%.

הנהגים נגד אובר – שובתים בגלל שחיקה בשכר

אובר מגייסת לפי שווי של כ-80 מיליארד דולר