זכויות עובדים    מיסים    

תיאום מס – עובדים בשני מקומות? ככה תחסכו במס!

מעודכן ל-09/2022

אם אתם עובדים בשני מקומות עבודה, אתם צריכים לעשות תיאום מס, אחרת אתם משלמים יותר מדי למס הכנסה, וזה יכול להיות משמעותי ■ תיאום מס – זה בכלל לא מסובך ואפשר גם בטופס מקוון – ככה תעשו את זה

תיאום מס רלוונטי לכם אם אתם עובדים בשתי עבודות ויותר. בפועל, מס הכנסה משולם בהתאם למדרגות מס וכפוף להטבות (נקודות זיכוי) שיש לכל אחד מכם. ברגע שאתם מגיעים למדרגת המס הראשונה, אתם צריכים לשלם שיעור מס מסוים, ואם אתם במדרגה השנייה, שיעור המס עולה על המרווח בין המדרגה השנייה לראשונה.

הנה המחשה – שיעור מס הכנסה עד שכר חודשי של 6,290 שקל הוא 10%, ומ-6,291 שקל ועד 9,030 שקל הוא 14%, וכך זה עולה עד ל-50%. אם נניח לדוגמה שהשכר של עובד הוא 5,000 שקל ברוטו, אזי הוא צריך לשלם מס של 500 שקל. בפועל נקודות הזיכוי פוטרות את רוב האנשים עד לשכר של 5-6 אלף שקל. כאן, תוכלו להבין את משמעות נקודות הזיכוי וכמה נקודות מגיעות לכם. (וכאן – מחשבון נקודות זיכוי)

נניח שאותו עובד מתחיל לעבוד במקביל בעבודה נוספת והשכר שמשולם לו הוא 3,500 שקל – כלומר הוא מגיע לשכר חודשי מצרפי משתי העבודות האלו בסך של 8,500 שקל ונמצא במדרגה של ה-14%. המס שהוא אמור לשלם (סדר גודל) הוא סביב 500 שקל – הוא צריך לשלם מס לפי המדרגות של כ-1,000 שקל ומזה יש להפחית את ההטבה בגין נקודות זיכוי בסך של כ-500 שקל. אבל, ברגע שאין תיאום בין שתי העבודות של אותו עובד, אז המעסיק השני חייב לנכות מהמשכורות לפי שיעור המס המקסימלי – 50%. כלומר על השכר הנוסף של 3,500 שקל הוא ישלם 50% – מס כולל בסך 1,750 שקל, בעוד שבפועל המדרגת מס שלו היא 14%, והוא אמור לשלם סביב 500 שקל. כלומר, הוא משלם 1,250 שקל יותר ממה שהוא צריך לשלם!

זה לא צודק כמובן, ולרשות המסים אין שום רצון וכוונה שאנשים ישלמו יותר ממה שהם צריכים. לכן מאפשרים למי שעובד בשני מקומות ויותר, לעשות תיאום מס עם תחילת העבודה במקום הנוסף או בתחילת השנה, אם ידוע שהעובד עובד ביותר ממקום אחד. תיאום מס הוא תהליך פשוט שכרוך במילוי טפסים ומסביר למס הכנסה על מצבו של העובד – המועסק בשתי עבודות, ומאפשר לשלם מס בשוטף לפי המדרגה בפועל ולא לפי המס המקסימלי של ה-50%. בדרך הזאת העובד לא משלם סכום עודף מדי חודש.

אפשרות נוספת היא לעשות תיאום מס בסוף השנה, כלומר להגיש דוח שנתי שבו נכללות כל ההכנסות של העובד ובהתאמה מחושב המס, ואז מגיעים לתשלום מס הנכון שהוא נמוך ממה ששולם בפועל (בהנחה שלא נעשה תיאום מס), ואז מס הכנסה מחזיר את ההפרש לעובד ומזכה אותו בריבית והצמדה.

איך עושים את זה בפועל? אפשר למלא טופס דרך האתר של מס הכנסה, אפשר דרך מקום העבודה, ואפשר לגשת ישירות לפקיד השומה. רשות המיסים אומנם השיקה לפני כמה שנים מערכת מקוונת לתיאום מס, אבל בפועל עד סוף 2021 רוב האנשים נאלצו לגשת פיזית למשרדי הרשות.

תיאום מס דרך האינטרנט

אלא שבאוקטובר 2021 פתחה הרשות מערכת חדשה וידידותית לביצוע תיאום מס. המערכת מאפשרת לכל אחד לבצע בכל זמן, ממכשיר הסלולר או במחשב, תיאום מס באופן מקוון לכל סוגי ההכנסות וההקלות, ללא הגבלה על מספר פעמים בשנה וללא תקרת הכנסה. מדובר במערכת מתקדמת המלווה צעד אחר צעד את המשתמש, מנחה אותו כיצד עליו לערוך תיאום מס ולממש זכויות מס. לאחר הזדהות וכניסה למערכת ועד לקבלת האישור נדרש לבצע 3 פעולות בלבד: להזין הכנסות, לבקש הקלות מס, לאשר את הסיכום.

השקת המערכת החדשה תייתר לחלוטין את הצורך להגיע למשרדים לקבלת שירות. המערכת מאפשרת, בשלב דיווח ההכנסות, לערוך בו זמנית תיאום מס של עד 8 משלמים ומציגה למגיש הבקשה את מגוון ההקלות שניתן לבקש ואף ממצה עבורו הקלות מס בסך שהיא מסמנת עבורו את ההקלות הרלוונטיות אליו, לגביהן קיים מידע במאגרי הרשות, לדוגמה נקודות זכות עבור ילדים או פטור ממס בשל נכות.

בהקלות מס מסוימות כגון הקלת מס ליישובים מוטבים או זיכוי בגין תרומות בהן יש צורך לצרף מסמכים, הבקשה תעבור לטיפול משרד השומה שיפיק את האישורים תוך 5 ימי עבודה, ומגיש הבקשה יעודכן במסרון או בדוא"ל לגבי התקדמות הטיפול. במרבית המקרים, בהם לא נדרש לצרף מסמכים, האישור לתיאום מס יתקבל מיידית.

 תיאום ביטוח לאומי

במקביל לתיאום מס הכנסה, אם אתם עובדים בשני מקומות ויותר, חשוב לדעת שכדאי לעשות גם תיאום ביטוח לאומי. בדומה לתשלומי המס, אנחנו משלמים גם ביטוח לאומי וביטוח בריאות בהתאם לגובה השכר. אם ביטוח לאומי לא מקבל בקשה לתיאום ביטוח לאומי, הוא מפעיל על העבודה הנוספת תשלומי ביטוח לאומי וביטוח בריאות, בשיעור גבוה. כלומר, אתם משלמים יותר מאשר הייתם אמורים לשלם. לכן, תיאום מול משרדי ביטוח לאומי, יביא לכך שהם יחשבו את תשלומי הביטוח ביחד, מצירוף שתי העבודות, וכך לא תשלמו ביטוח ביתר. מסתבר שגם כאן, מדובר על סכומים משמעותיים (להרחבה)

עדכונים:

ספטמבר 2022 – רשות המסים שולחת מכתבים לכ-11,000 אזרחים, שבדיקת השכר שלהם העלתה ששילמו מס עודף ל-2016 ויש להם פוטנציאל להחזר מס. המעטפות והמכתבים עוצבו בצבע ירקרק בהיר כדי לבדל אותם מדואר רגיל של הרשות וכדי למשוך את תשומת לב המקבלים, שעליהם לטפל בהחזר המס שלהם.

ינואר 2020 – לקראת שנת המס 2020 שלחה רשות המסים, במהלך חודש דצמבר, לכ-300 אלף שכירים אישורים אוטומטיים לתיאום מס לשנה החדשה, ובכך חסכה מהם את הצורך לערוך בעצמם תיאום מס חדש. ב-1 בינואר נפתחה האפשרות לערוך תיאום מס מקוון באינטרנט ובאמצעות מערכת הפנייה למשרדים לבקשת תיאום מס.

בנוסף, עודכנו מדרגות המס כדלהלן-

שיעור המס הכנסה חודשית (הכנסה שנתית חלקי 12, לצורך המחשה בלבד) הכנסה שנתית
10% עד 6,290 שקל עד 75,960 ש"ח
14% 6,291-9,030 שקל 75,961- 108,960 ש"ח
20% 9,031- 14,490 שקל 108,961- 174,960 ש"ח
31% 14,491- 20,140 שקל 174,961- 243,120 ש"ח
35% 20,141- 41,910 שקל 243,121- 505,920 ש"ח
47% 41,911- 53,970 שקל 505,921- 651,600 ש"ח
50%* 53,971 שקל ומעלה 651,601 ש"ח ומעלה

* מדרגה זו אינה קבועה בפקודת מס הכנסה, אולם עפ"י סעיף 121ב לפקודה, אדם שהכנסתו השנתית עלתה על 647,641 ש"ח (53,971 ש"ח לחודש), יהיה חייב במס של 3% נוספים בנוסף על מדרגת המס הרגילה (47%) ולכן שיעור המס יעמוד על 50%.

ינואר 2019 – ​הרשות שלחה לקראת שנת המס 2019 אישורים אוטומטיים לתיאומי מס. על פי הודעת רשות המסים, יחידים שקיבלו את האישורים והאישור אינו משקף את הכנסותיהם או את מצבם האישי (רלוונטי למקרים שבהם חלו שינויים בשנה האחרונה דוגמת התרחבות המשפחה, שינוי מעסיק וכו') יכולים במהלך שנת המס 2019 לערוך תיאום מס עדכני באמצעות האינטרנט (כפי שהוסבר במדריך זה) או באמצעות מערכת הפניות למשרדים לבקשת תיאום מס או לגשת למשרדי השומה ולערוך תיאום מס.

 

ינואר 2018 – עדכון רשות המס לגבי תיאום מס ב-2018: רשות המסים מאפשרת לכלל הציבור לערוך תיאום מס לשנת 2018 באמצעות כניסה ליישום לעריכת תיאום מס או באמצעות מערכת הפניות החדשה לבקשת תיאום מס, ובכך היא חוסכת להם את ההגעה הפיזית למשרדי הרשות ואת העמידה בתורים. כמו-כן, הרשות פרסמה הבוקר דף ייעודי בנושא תיאום מס ובו כל המידע הרלוונטי.

כדי לשפר את השירות הניתן ללקוחות, השיקה הרשות השנה מערכת פניות חדשה לבקשת תיאום מס, המהווה מערכת משלימה ליישום לעריכת תיאום מס. באמצעות היישום ניתן להפיק עצמאית ומיידית אישורים לתיאום מס, שאותם ניתן להדפיס במדפסת אישית ולמסור למעסיקים/משלמים. היישום נותן מענה במקרים מסוימים וניתן לערוך באמצעותו רק את תיאום המס הראשון של השנה. מערכת הפניות החדשה לבקשת תיאום מס מאפשרת לבקש את כל ההקלות, בגין כל הנסיבות, וגם מתאימה לתיאום מס חוזר במהלך השנה. באמצעותה שולחים בקשה למשרדי מס הכנסה, אליה מצרפים את טופס 116 מלא ומסמכים מאמתים. עם קבלת הבקשה במשרדים, יופקו האישורים המבוקשים בתוך 5 ימי עבודה ותישלח הודעה כי האישורים הופקו והם ממתינים למבקש ביישום לתיאום מס.

הרשות מסבה את תשומת לב הציבור כי ניתנה ארכה לאישורים שהופקו בשנת 2017, ולכן ניתן לדחות את עריכת תיאום המס לשנת 2018 למועד מאוחר יותר ופחות עמוס.

  • ארכה לכלל הציבור – עד לתאריך תשלום משכורת פברואר 2018 ולא יאוחר מתאריך 13.3.2018.
  • ארכה לציבור הגמלאים מקבלי הקצבאות – עד לתאריך 30.4.2018.

הגם שאין צורך לבוא למשרדים, הרשות פתחה כבר ביום שני השבוע (1.1.218) את האפשרות לערוך תיאומי מס במשרדי השומה ובמרכזי מידע ושירות הפרוסים ברחבי הארץ

 

כאן, תוכלו לעשות תיאום מס דרך האינטרנט

החזר מס – כל מה שצריך לדעת; ככה תדעו אם מגיע לכם כסף 

מדריך נקודות זיכוי – למי מגיע וכמה מגיע? 

 

החזר מס הכנסה - חשוב! שווה לבדוק; אנשים מקבלים החזר של אלפים רבים...

החזר מס הכנסה – חשוב! שווה לבדוק; אנשים מקבלים החזר של אלפים רבים…

 

 

עדכונים:

נובמבר 2018: היערכות לקראת סוף שנת המס (הרחבה ב-YNET)

יולי 2018: הגעת לגיל 60 תשלם פחות מס (הרחבה בגלובס)