חיסכון פנסיוני    מדריכי השקעות    

קופות גמל – יתרונות שלא קיימים במכשירי החיסכון האחרים

קופת גמל, איור: אורקה

קופות גמל – יתרונות שלא קיימים במכשירי החיסכון האחרים; מה זאת קופת גמל? מה ההבדל בינה לבין קרן פנסיה? למה קופת גמל להשקעה היא מוצר מנצח?  איך ליהנות מהטבות המס בחיסכון  בקופות גמל? ואיך בוחרים קופת גמל? 

לצד השקעות לטווח קצר ובינוני, מחזיק הציבור בהשקעות לטווח ארוך – חיסכון פנסיוני. החיסכון הזה יכול להיות במספר מכשירי השקעה – קרנות פנסיה, ביטוח מנהלים וקופות גמל, כאשר לרובנו יש יותר ממכשיר אחד.

לכל אחד מהמכשירים יש יתרונות וחסרונות, אבל בשנתיים האחרונות, הרגולטור דוחף, באופן ברור, את קופות הגמל לקדמת הבמה עם הטבות מיסוי נוספות. זה לא אומר שבהכרח הן האלטרנטיבה העדיפה, זה אומר שהן מתחרות "ראש בראש" בכל אחד מהמוצרים האחרים, ולרבים הן מהוות את האלטרנטיבה המועדפת. אבל, נתחיל מהבסיס.

מה זאת קופת גמל?

קופת גמל היא מכשיר חיסכון שמיועד לטווח בינוני ולטווח ארוך. סכומים שנצברו בקופות הגמל עד שנת 2008 ניתנים למשיכה בגיל הפרישה בסכום חד פעמי. כספים שנצברו משנת 2008 ועד לפרישה, מתקבלים בתקופת הפנסיה כקצבה חודשית (בדומה לכל אפיקי החיסכון הפנסיונים). כלומר, אתם חוסכים באופן שוטף, מגיעים לפרישה, ומקבלים סוג של משכורת (קצבה) שמבטאת את  גודל החיסכון שלכם – ככל שתחסכו יותר (ותתחילו מוקדם יותר) כך יהיה לכם יותר כשתגיעו לתקופת הפנסיה.

קופות הגמל לצד המכשירים האחרים לחיסכון לטווח ארוך, זהות מבחינת גובה ההפרשה האפשרית והטבות המס המאושרות למס (שיעור ההפרשות המינימלי – 18.5% מהשכר, מתוכם 6% על חשבון העובד ו- 12.5% על חשבון המעסיק, 6.5% לרכיב תגמולים ו-6% לרכיב פיצויים).

קופות גמל הן מכשיר מגוון. יש מסלולים שונים – מסלול מנייתי, מסלול אג"חי, מסלול סולידי שקלי ועוד. כמו כן, ניתן לשלב מסלולים מעורבים – מניות לצד אג"ח ולצד אפיקים שקליים ועוד.

קופות גמל לא כוללות מוצר ביטוחי, בעוד  בקרן פנסיה ובביטוח מנהלים יש ביטוחים –  כיסויים למקרה מוות או לאובדן כושר עבודה. זה לא בהכרח חיסרון. המשמעות היא שכל הסכומים שמופקדים (מדי חודש) הולכים לחיסכון ולא למרכיב ביטוחי שבעצם מקטין את החיסכון.

מעבר לכך, החוסכים יכולים להוסיף את מרכיבי הביטוח בעצמם – לרכוש מחברות הביטוח, ויש סיכוי לא רע שזה יהיה במחיר אטרקטיבי.

דמי הניהול המקסימליים בקופות גמל – עד 4% מההפקדות ועד -1.05% מהצבירה השוטפת. אלו דמי ניהול לכאורה גבוהים, אבל בפועל, דמי הניהול נמוכים משמעותית מדמי הניהול המקסימליים האלו, ואם הם לא נמוכים, אז אתם יכולים (ואפילו חייבים) להתקשר ולדרוש את הפחתת דמי הניהול. אם יש צורך, אפשר להשוות דמי ניהול במקומות אחרים ולעשות מעבר; בכל מצב התוצאה זהה – הפחתה של דמי הניהול.

קופות גמל הן מכשיר מנוהל. אתם נותנים למישהו מקצועי לנהל את הכסף שלכם – מנהל השקעות עוקב באופן שוטף אחרי הכסף שלכם, וקובע במה להשקיע? מה לקנות ומה למכור? הוא גם מחליט אם להקטין חשיפה למניות או ההיפך. מנהל קופת הגמל כפוף למדיניות של הקופה – כלומר, אם מדובר בקופה מנייתית, אז בהתאם למדיניות שלה יש שיעור מינימלי של מניות, אם מדובר בקופה כללית, אז ההשקעה מתפזרת על פני אפיקים שונים – מניות אג"ח ועוד.

רבים מעדיפים לחסוך בקופת גמל במספר קופות, כדי לפזר את הסיכונים על פני כמה אפיקי השקעה. אפשרות אחרת היא לקנות מראש קופה שמפזרת את ההשקעות שלה, יתרון מובנה נוסף בהשקעה בקופות גמל שלרוב אתם "שוכחים" אותה.  

אם מדובר בקופת גמל דרך העבודה, אז אתם יודעים שהיא קיימת, אבל לרוב אתם לא מעודכנים כמה יש שם, ואז כשאתם מקבלים את הדוח, לרוב אתם מופתעים לטובה. אותו דבר בקופות גמל שמשמשות כחיסכון לילדים – חוסכים מדי חודש, וזה מצטבר – לאלפים, לרבוות שקלים.

 

סוגי קופות גמל

קיימות קופות גמל מסוגים שונים וליעודים שונים. ישנן קופות גמל שמיועדות לשכירים, לעצמאים, להשתלמות וכו'. הנה מגוון קופות הגמל הקיימות –

קופת גמל לתגמולים לעמיתים שכירים – בקופת גמל זו, שהיא המוכרת ביותר, העובד ומעסיקו מפקידים כסף מדי חודש דרך שכרו של העובד. המעסיק מפריש לעובד על חשבונו, העובד מפריש בעצמו, ומועבר תשלום שמתבטא בתלוש השכר. תשלום זה כולל את ההפרשה של המעביד לצד ההפרשה של העובד. ההפרשות האלו נהנות מהטבות מס.

קופת גמל לתגמולים לעמיתים עצמאים – העמית עצמו  מפקיד לקופה כספים, כאשר כאן אין כמובן את המעביד; העמית כעצמאי הוא המעביד והעובד גם יחד.

קופת גמל אישית לפיצויים – המעביד מעביר לקופה זו כספים להבטחת זכויות העובדים במקרה שיצטרך לשלם להם פיצוי פיטורין. הכספים אמנם בקופה רשומים על שם העובד, אך הוא לא יכול להשתמש בהם, הם שלו רק בהינתן שמגיעים לו פיצויים. יודגש כי במקרים רבים התפטרות ממקום עבודה אינה מזכה בתשלום פיצויים.

קרן השתלמות לשכירים –  קרנות ההשתלמות נחשבות חלק אינטגרלי מקופות הגמל, למרות שהן מכשיר שונה. הן לטווח קצר יותר משמעותית – 6 שנים (אם כי ניתן לחסוך בהן לתקופות ארוכות יותר). ההפרשות בגינן בשיעורים שונים (הפרשה של 7.5% למעסיק ו-2.5% לעובד). הטבות המס בהן זהות לקופת גמל.

בקרן השתלמות לשכירים ("רגילה") העובד ומעבידו מפקידים לקרן ההשתלמות הפקדות חודשיות, כאשר הפקדות המעביד גבוהות משמעותית מהפקדות העובד; ההפקדות מועברות דרך המשכורת, ומקבלות ביטוי מלא בתלוש.

קרן השתלמות לעצמאים – קרן שמיועדת לעצמאים, שיש להם הכנסה מעסק שלהם (או משלח יד שלהם). הם אלו שמפקידים לעצמם עם הטבות למס תחת תקרה שהוגדרה מראש. מדובר במכשיר שזכה להקלות והטבות מיסוי גדולות מצד המחוקק בשנת 2017, כדי לספק לעצמאיים מוטיבציה גדולה לחסוך.

קופת גמל מרכזית לפיצויים – קופה בה העמית הוא המעביד, המפקיד כספים להבטחת זכויות עובדיו לפיצויי פיטורין. כלומר, המעביד מעביר כספית לקופת הגמל כדי להבטיח את הזכויות של העובדים בעסק. אבל, הוא לא רושם את ההפקדות על שמות העובדים,  אלא מפקיד בגין כולם בצורה מרוכזת.

זאת לא כל הרשימה. אלו רוב סוגי קופות הגמל וקרנות ההשתלמות, כשמעבר לקופות האלו, ישנן קופות עם תנאים מיוחדים שהושקו בשנים האחרונות (בזכות החלטות של משרד האוצר שמטרתן להגדיל את החיסכון של הציבור). הקופות האלו יכולות להיות מוצרים שיתאימו לכם – הם נועדו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות ולמצבים מסוימים, ועל מה מדובר?

קופת גמל להשקעה –  גם קופת גמל וגם חיסכון נזיל 

מוצר ראשון הוא קופת הגמל להשקעה – מוצר לחיסכון לטווח קצר / בינוני, מאפשר ליהנות מכל היתרונות של החיסכון לטווח ארוך. במילים אחרות, אומרים לכם – תשקיעו בקופת גמל עם כל היתרונות שקיימים בה, לרבות הפטור ממס במשיכה דרך קצבה בעת הפרישה. אבל, אם תרצו תוכלו לממש את ההשקעה בלי "קנס". המוצר הזה, שניתן להפקיד בו 70 אלף שקל בשנה (לאדם) הפך למוצר שמתחרה במכשירים לזמן קצר ובינוני לרבות קרנות הנאמנות ופוליסות החיסכון.

קופות הגמל להשקעה  מהוות אלטרנטיבה טובה לחיסכון שוטף (בהפקדות שוטפות) גם בשביל הילדים. מעבר לכך, גלום בהן יתרון שמאפשר מעבר בין קופות שונות (והרכבי קופות שונים) מבלי לשלם מס – מעבר כזה לא נחשב כמימוש ולכן לא חייב במס.  הציבור מגלה את המוצר (החדש יחסית – מסוף 2016), והצבירות גדלות מדי חודש בחודש (להרחבה על קופות גמל להשקעה)

"מוצר נוסף" בתחום קופות הגמל, עם הטבות מרשימות הוא קופת גמל לבני 60. בהמשך לתיקון פקודת מס הכנסה – תיקון 190 הנוגע למיסוי בקופות הגמל, העמית יכול להפקיד כל סכום בכל קופת גמל, ובהגיעו לגיל 60 לקבל קצבה עד לתקרה של ארבע  פעמים השכר הממוצע במשק ­ פטורה ממס.

ולא רק זה –  במידה ולעמית יש קצבה חודשית מינימלית של כ-4,500 שקל (הסכום מתעדכן באופן שוטף) ממכשירים פנסיונים, אז הוא יכול למשוך מקופת הגמל את היתרה כתשלום חד פעמי, ולשלם מס על הרווחים בשיעור של 15% (על הרווח הנומינלי), להבדיל מהמס על הבורסה – 25% מהרווחים הריאליים.  מדובר במוצר מוביל לגילאי 60 ולא רק, זה גם יכול להיות מתאים בגיל צעיר יותר כהכנה לגיל 60.

קופת גמל מול המכשירים האחרים

ובכן, באיזה מכשיר כדאי לבחור? והתשובה במקרים מסוימים דווקא ברורה – אם אתם בגיל 60 פלוס, או מתקרבים לגיל 60, אתם צריכים לבחון את קופת הגמל (בהמשך לתיקון 190). לא תוכלו לקבל יתרונות כאלו (בעיקר הטבות מס) בשום מכשיר אחר.

אם אתם חוסכים לילדים וגם לעצמכם, ואתם רוצים  לשמור על נזילות, גם כאן קופות הגמל מנצחות, דרך המוצר – קופת גמל להשקעה.

השאלה המורכבת יותר היא בקשר למכשירים פנסיונים – מה עדיף כחיסכון פנסיוני – קופת גמל, קרן פנסיה, ביטוח מנהלים. ובכן, היתרון בביטוח מנהלים הוא שמקדם הקצבה ידוע מראש. כלומר, גם אם יש שינויים במשק, בריבית, בתוחלת החיים, לא יהיו לכם הפתעות – כמה שאתם חוסכים היום, וכמה שרשום לכם בדוח השנתי כקצבה  זה מה שמובטח לכם בגיל פרישה. בקרנות פנסיה, אין הבטחה כזו מכיוון שקרנות הפנסיה מגלמות ערבות הדדית פנימית, ואם תוחלת החיים תעלה, התשואה בפועל תהיה נמוכה מהתשואה הצפויה ועוד, אז הנתונים שאתם רואים בדוחות הקרן לא רלבנטיים; והאמת – הם לא רלבנטיים.

ביטוח מנהלים כבר אינו מהווה חיסכון פנסיוני לחוסכים חדשים, רק לכאלו שכבר יש להם אותו. מול היתרון בידיעה מהו סכום הקצבה, יש חסרונות, לרבות דמי ניהול לרוב לא נמוכים, ומרכיב משמעותי יחסית של ביטוח.

בקרן הפנסיה היתרון הגדול הוא מרכיב של אגרות חוב מיועדות בהשקעות. המדינה מספקת לקרנות הפנסיה כרית ביטחון – אג"ח בריבית של 4.86% – היום הריבית האמיתית היא כמה עשיריות האחוז, אולי 1% (תלוי בתקופה כמובן), ובהינתן האג"ח האלו, קרנות הפנסיה מתחילות עם יתרון גדול על המכשירים האחרים. יש להם מעין תשואה מובטחת, אבל זה הולך ומשתנה. על רקע הגירעונות של קרנות הפנסיה (הפער בין הכסף המצוי בקרנות לכסף הרצוי), הוחלט באוצר, להקטין את מרכיב האג"ח הייעודיות, כך שככל שמדובר בחוסכים צעירים יותר כך הפגיעה בהם תהיה משמעותית יותר.

יתרון נוסף בקרנות הפנסיה הוא דמי ניהול יחסית סבירים.

קופות הגמל לא מקבלות את הבונוס מהמדינה – הן "צדות" בעצמן את ההשקעות, ולא מקבלות אג"ח בריבית גבוה. עם זאת, על רקע הירידה בסבסוד התשואה של קרנות הפנסיה לצעירים (כאמור המדינה מצמצמת להם את האג"ח המובטחות/ ייעודיות), היתרון של הקרנות הולך וקטן (וייקטן עוד יותר בהמשך).

ועל רקע זה, שיקולי ההשקעה הופכים להיות יותר חשובים – גיוון ההשקעה, וכאן יש לקופות יתרון עם מגוון רחב יותר של אפשרויות. בדמי הניהול קופות הגמל מתמודדות בכבוד עם דמי הניהול של הקרנות פנסיה. כך שבסה"כ מדובר באלטרנטיבה ראויה, לא רק לגילאי 60 (תיקון 190) ולחוסכים שמעוניינים בכסף נזיל (קופת גמל להשקעה).

חוסכים רבים משלבים בין קרנות פנסיה וקופות גמל. הם רוצים ליהנות עדיין מהתשואה המובטחת באג"ח הייעודיות, ובכלל – ברוב המקרים זו לא החלטה שלהם, אלא החלטה של המעסיק מלפני שנים, ואז הם (לדעתם) די מוגבלים. זו אגב טעות נפוצה. היום כל אחד אחראי על הכסף שלו, כל אחד יכול לעבור לאן שירצה, וכיום יש גם קרנות פנסיה ברירת מחדל שמאפשרות לכם לחסוך בדמי ניהול אפסיים. דמי הניהול הנמוכים האלו מצטברים לרווח גדול ביחס לקרנות פנסיה האחרות. אחרי הכל, בעידן של ריבית נמוכה, כל פיפס של ריבית קובע, וכשמדובר על חיסכון של כמה עשיריות טובות ויותר, אז אפקט הריבית דריבית, מתבטא בהפרש של עשרות אחוזים בין קרן ברירית מחדל לקרן פנסיה "רגילה".

על כל פנים, רבים כאמור משלבים בין קרנות הפנסיה וקופות הגמל, גם מכיוון שבקרנות הפנסיה יש הגבלה על ההפרשה (עד לתקרה מסוימת), ואז כדי ליהנות מההטבה המלאה (רלבנטי בעיקר לבעלי שכר ברוטו של 20 אלף ומעלה) ניתן להפקיד כספים לקופות גמל וליהנות מהטבות נוספות.

הטבות המס – על רגל אחת

לא ניכנס כאן לנבכי המיסים, אבל הנה על רגל אחת, ההטבות מס בקופות הגמל. למעשה, הטבות המס ניתנות בשני אופנים – זיכוי וניכוי. זיכוי הוא  הטבת מס המפחיתה את חבות המס בשיעור (אחוז) הזיכוי שנקבע. זיכוי מפחית את המס שהיינו אמורים לשלם. שיעור הזיכוי שנקבע הוא 35% מההפקדה, ורק להמחשה נניח שחבות המס השנתית שלנו לפני הפקדות לקופות גמל מסתכמת ב-20 אלף שקל, ונניח שהפקדנו לקופת גמל השנה 4 אלף שקל (ונניח שכל ההפקדות במסגרת התקרה המותרת – יש רף מקסימלי שמעליו לא ניתנות הטבות). אז המשמעות היא שההפקדה לצורך זיכוי היא 4 אלף שקל כפול 35% – 1.4 אלף שקל, ומכאן שחבות המס מופחתת ל-18.6 אלף שקל (20 אלף שקל לפני ההפקדות לקופת גמל בניכוי הזיכוי בסך 1.4 אלף שקל).

בנוסף יש הטבת – ניכוי מס. הטבה זו מפחיתה את השכר החייב במס בשיעור הניכוי, כלומר השכר לצורכי מס מופחת ובהתאמה כמובן גם חבות המס מופחתת גם כאן כמובן יש תקרה.חברים זו מתנה גדולה, קחו אותה

 

הטבות המס ניתנות בשני מישורים – כשכיר וכעצמאי.  שכיר נהנה מהטבות מס על הפקדות לקופת גמל כאשר הפקדת המעביד בגובה עד 7.5% מהשכר (ועד לתקרת שכר של 4 פעמים השכר הממוצע במשק שתרד לפי 2.5 מהשכר הממוצע במשק) לא תחשב לחלק מהכנסתו של העובד החייבת במס ותוכר למעסיק כהוצאה. הפקדת העובד בשיעור של עד 7% מהשכר עד לתקרה חודשית (שמשתנה משנה לשנה – סדר גודל של 17.5 אלף שקל  לעמית מוטב, תהנה מזיכוי מס.

עובד עצמאי ועובד שחלק מהשכר שלו ללא הטבות (שכר שאינו מובטח) יכול להפקיד בקופות גמל וליהנות מהטבת מס במעמד עצמאי, כאשר קיימת הטבת  זיכוי במס בגובה 35% מההפקדה עד תקרה, וכן הטבת מס של ניכוי עד התקרה.

כיצד בוחרים קופת גמל?

קופות הגמל שונות אחת מהשנייה במסלולי ההשקעה, בתשואות העבר, בדמי הניהול, בגוף המנהל. ניתן לקבל מידע השוואתי באתר של משרד האוצר –  http://gemelnet.mof.gov.il.  צריך לזכור שקופה היא לרוב מכשיר השקעה לטווח בינוני וארוך ולכן חשוב לבחון את הקופות על פני תקופה ולא רק את החודש האחרון. על כל פנים, גם אם בוחרים קופה ולא מרוצים ניתן לעבור בקלות לקופה אחרת כשהתנאים של הקופה יישמרו.

הבחירה שלכם, צריכה להישען על דמי הניהול, על התשואה ועל מדדי תשואה לסיכון (בעיקר מדד שארפ). בשלב הראשון תבחרו את סוג הקופה שאתם רוצים להשקיע בה (מסלול הקופה שמבטא את הרכב ההשקעות שבה). בשלב השני תמיינו את הרשימה לפי פרמטרים של תשואה, של מדד שארפ, ותחלצו את הקופות המובילות. בשלב הבא, תבדקו את דמי הניהול שהקופות האלו מציעות לכם. דמי הניהול חשובים מאד, הבדל של 0.5% בדמי הניהול (על הצבירה) מתבטאים  15%-20%  מערך החיסכון כשתגיעו לפנסיה (וזו דוגמה שמרנית).

בשלב האחרון נשאר רק לבחור.

סיכום ב-5 נקודות

  1. קופת גמל היא חלק מהחיסכון הפנסיוני וככזו נהנית מהטבות מס גדולות.
  2. קופת גמל היא אלטרנטיבה טובה לקרן פנסיה בהינתן הגיוון בהשקעותיה, דמי ניהול סבירים (צריך להתמקח), וחיסכון בלי אלמנט ביטוחי (כל הכסף לחיסכון; כדאי לעשות ביטוח אחר – במקרים רבים – זול יותר).
  3. לקראת גיל 60, השקעה בקופות גמל (תיקון 190) היא אטרקטיבית במיוחד (שוב – כתוצאה משיפור הטבות המס לחוסכים אלו)
  4. קופת הגמל להשקעה היא מוצר שבנוסף לכל ההטבות הגלומות בחיסכון לטווח ארוך, מאפשרת חיסכון (לילדים ולכם) עם נזילות שוטפת.

 

חיסכון לכל ילד – מה זה? ואיך תבחרו חיסכון מתאים?

 

ככה תשקיעו את הכסף שלכם לבד…

 

השקעה במניות או השקעה בדירה – מה עדיף?