איך מגדירים חברה מצליחה? בדרך כלל העיתונות הכלכלית והמשקיעים ישימו דגש על שווי שוק, רווחים, פוטנציאל הצמיחה ועוד.
השנתיים החולפות הוכיחו שיש קריטריון חשוב לא פחות להצלחתה של חברה – היכולת שלה להתמודד עם אירועי משבר בתנאי שוק משתנים, תוך שמירה על המשכיות עסקית.
מהו משבר?
בשגרה היום-יומית, כל ארגון מתמודד עם אתגרים, ולא פעם ישנן תקלות או נושאים הדורשים טיפול והתייחסות. אך אלו הם אירועים שגרתיים אשר ובדרך כלל יש לעובדים את הניסיון המספק להגיב מהר ולהציע פתרונות ראויים.
משבר לעומת זאת, הוא אירוע חריג המערער את שגרת העבודה ואף עשוי להצביע על ליקויים חמורים בנהלי החברה או על "נקודות עיוורון" שלא זכו להתייחסות עד כה.
קיימים סוגים רבים של משברים, ביניהם:
- אסונות טבע: סערות, רעידות אדמה ותנאי מזג אוויר קיצוניים. עם המשך מגמת ההתחממות הגלובלית הצפי הוא שתדירות וחומרת אירועים אלו רק תלך ותיגבר.
- מגיפות
- מלחמות ואירועים ביטחוניים
- נזקים למבנה העסק: כגון שריפות או הצפות, אך גם פגיעה פחות אקוטית, כגון תקלה במערכת מיזוג האוויר אשר יכולה להשבית את פעילותו של העסק כולו.
- בעיות תשתית: כגון שיבושים באספקת החשמל והתקשורת.
- פגיעות סייבר: התקפות סייבר, תקיפות כופרה, הדלפת נתונים, ועוד.
- ביקורת חברתית: ביקורת ברשתות החברתיות, שיימינג וחרם צרכנים.
- עבריינות: עבירה על החוק, ומעשים פליליים של מנהלי או עובדי החברה .
- כשלים במוצרי החברה
- בעיות בשרשרת האספקה
- ועוד
האם ניתן למנוע משברים?
משברים, מטבעם, לא תמיד תמיד צפויים או ניתנים למניעה. יחד עם זאת, במקרים רבים ניתן לאתר סימנים מקדימים להתרחשות המשבר, או לנקוט אמצעים שיסייעו לצמצם את היקפו. לשם כך חשוב לבנות מראש תוכנית המשכיות עסקית שתיקח בחשבון את מגוון המקרים האפשריים העלולים לשבש את התנהלותה התקינה של החברה, ואת התגובה הנכונה לכל אחד מהם.
תוכנית מסוג זה צריכה לכלול את הדברים הבאים:
- אפיון גורמי הסיכון ותרחישי המשבר האפשריים ודרכים לצמצם את הסיכון ולהשיג התראה מוקדמת על כל כשל אפשרי.
- בניית תוכנית תגובה אשר תכלול את כל האמצעים העומדים לרשות החברה להתמודדות עם המשבר בצורה המיטבית, תוך שמירה על רציפות תפקודית, ככל הניתן, גם בעת המשבר.
- מינוי גורמים אחראים לניהול המשבר אשר ידעו היטב מה תפקידם וכיצד למלא אותו.
לעתים יהיה צורך לערב גם חברות חיצוניות המתמחות בתחומים נדרשים כגון: שיקום נזקים, יחסי ציבור, או ניהול משברים, עמם מומלץ ליצור התקשרות מוקדמת עם SLA מוגדר היטב.
- שגרת ריענונם ותרגולים שיסייעו לעובדים להתמודד טוב יותר עם אירוע המשבר בזמן אמת.
המשבר כבר כאן – מה עושים?
כדי לצלוח את המשבר חשוב לנהל אותו היטב בזמן אמת. לשם כך חשוב לשים לב לנקודות הבאות:
- זיהוי והכרזה על מצב משבר: זיהוי מוקדם והכרזה על מצב משברי מ מהירה וצמצום נזקים.
- תגובה מהירה לאירוע:, בהתאם לתוכנית ההמשכיות העסקית. המטרה היא להשתלט על האירוע במהירות האפשרית, תוך שמירה (ככל הניתן) על הרציפות התפקודית של הארגון.
- יחסי ציבור: ניהול המשבר מול התקשורת הינו קריטי לשמירת מוניטין החברה. חשוב להכין מסרים מבעוד מועד לתרחישים שונים ולתרגל את מנהלי החברה בהתנהלות נכונה מול אמצעי התקשורת. מומלץ ליצור התקשרות מוקדמת עם חברת יחסי ציבור אשר תעמוד לצד הארגון בזמן אמת.
- התנהלות מול הלקוחות: חשוב לשמור על קשר עם לקוחות החברה ולעדכן במצב בזמן אמת ובשקיפות. לשם כך ניתן להיעזר באמצעי התקשורת, מדיות דיגיטליות וכן במוקד אנושי, אותו יש לתגבר באמצעות מוקד חיצוני במידת הצורך.
לסיכום
משברים, מטבעם, מהווים איום על עסקים וארגונים, אך הכנה מוקדמת וניהול חכם של האירוע יסייעו לשמור על המשכיות בעסק ואף עשויים לעודד צמיחה לכיוונים חדשים.