דילוג לתוכן

מחפשים רכב חדש שבו תוכלו לצאת לטיולים ברחבי הארץ? להסיע את התינוק הטרי במשפחה לסבתא או לנסוע לאוניברסיטה? אספנו עבורכם מספר טיפים חשובים לבחירת הרכב על מנת שילווה אתכם לאורך שנים רבות. מה כדאי לבדוק ברכב החדש?

גודל הרכב

משפחות גדולות זקוקות בדרך כלל לרכב משפחתי. אך, כאשר עדיין אין לכם יותר משני ילדים אתם יכולים להסתפק במכונית קומפקטית. מכונית זו תוכל לשרת אתכם הן בנסיעות קצרות בתוך העיר, הן במהלך חיפוש החנייה (כאשר מכוניות הקומפקט מסוגלות להכנס בקלות כמעט לכל חנייה ברוורס) והן בנסיעה בכבישים מהירים. במהלך הנסיעה, הרכב הקטן והקליל יכול לנוע במהירות ואפילו לחסוך לכם סכום ניכר כאשר תגיעו למשאבת הדלק. נרחיב על כך מעט.

צריכת הדלק של הרכב

לכל רכב יש צריכת דלק שונה בהתאם למשקל, לגודל, להספק המנוע וכן לדרך בה המנוע פועל. ברכבים קומפקטיים חדשניים ישנה טכנולוגיה חכמה יותר המאפשרת לצרוך כמות קטנה יותר של דלק. בנוסף, אפשר לבחור ברכבים ידניים קומפקטיים הצורכים אף פחות דלק. כאשר אתם משווים את צריכת הדלק בין הרכבים השונים המוצעים לכם, כדאי לזכור כי כאשר נוסעים ברכב בכבישים בין עירוניים צריכת הדלק תהיה נמוכה יותר מאשר בכבישים עירוניים. בדקו מה הצריכה שמפרסם היצרן בתוואי בין עירוני ובתוואי עירוני?

מחיר הרכב

השיקול החשוב ביותר עבור זוגות רבים כשמדובר ברכב חדש קשור למחיר הרכב. אם אתם בודקים רכבים קומפקטיים חדשים תגלו כי המחיר שלהם נמוך ב-10% ויותר מרכבים מאותו שנתון המגיעים בגרסה משפחתית. הסיבה לכך קשורה בדרך כלל למורכבות הרבה יותר בבניית הרכבים המשפחתיים וכן לעובדה כי הם מציעים יותר מקום. מצד שני – אם אינכם זקוקים למקום העודף חבל לשלם יותר.

אבזור הבטיחות של הרכב

לאחר שמצאתם רכב מתאים לתקציב שלכם בדקו את אבזור הבטיחות שלו. כיום, רכבים רבים מגיעים עם אבזור בטיחות הכולל חיישנים מבית מובילאיי. חיישנים אלה מאפשרים לכם לזהות סטייה לא רצויה מנתיב, נהגי אופניים או הולכי רגע אליהם התקרבתם יתר על המידה וכן רכבים הנמצאים קרוב מדי אליכם. אבזור הבטיחות שומר על חייכם ועל חיי המשפחה שלכם ומאפשר לכם אפילו לקבל הנחה לאורך מספר שנים בביטוח הרכב ובאגרה השנתית.

העיצוב והאבזור הפנימי

נכון, אולי זה נחשב למותרות. אבל, חלק בלתי נפרד מהעובדה שאתם רוכשים רכב משנתון חדש הוא העיצוב המודרני שלו. בחרו רכב מעוצב וחדשני הכולל אבזור חדשני מפנק. היום חלק מהרכבים מציעים מערכות מולטימדיה עם סאונד מרשים, חיבור GPS הכולל WAZE, מושבים נוחים, חישורי אלומיניום ופנסי לד חדשניים. כל אלה הופכים את חוויית הנהיגה למושלמת.

לסיכום, כאשר אתם בוחרים רכב חדש למשפחה, בדקו את המחיר, אבזור הרכב, גודל הרכב, צריכת הדלק שלו ואילו אביזרי בטיחות מגיעים בחבילה הבסיסית שלו? כך תמצאו את הרכב המושלם עבורכם שילווה אתכם לשנים רבות. 

נופיה המסעירים של דרום אמריקה, האתרים הארכיאולוגים המרתקים, הקצב התוסס, הקרנבלים המדהימים, המטבח האקזוטי והתרבויות העתיקות הופכים את דרום אמריקה לאחד היעדים המרתקים והיפים ביותר בעולם. גם אם אתם מטיילים בתקציבים מאתגרים יותר, אין סיבה שלא  תצטרפו לחגיגה בקצב הסמבה ותיהנו מכל מה שיש ליבשת המופלאה להציע לכם. איך עושים זאת? הנה כמה טיפים שיסייעו לכם לצאת לטיול בדרום אמריקה מבלי להיקלע להוצאות כבדות מדי. ארזו את המוצ'ילה – ונצא לדרך!

טיול מאורגן לדרום אמריקה מסייע למטיילים רבים ליהנות מהטוב שבכל העולמות,  גם ארגון מושלם של הטיול על יעדיו המרובים, גם חקר מדהים של היבשת הרחוקה ולא פחות חשוב     וגם מחיר אטרקטיבי יותר!

כשאתם בוחרים בטיול מאורגן לדרום אמריקה, אתם מבטיחים לעצמכם את המחיר הטוב ביותר, זאת בהשוואה לטיול עצמאי במיוחד ביבשת העצומה הזו, כשמחירי הטיסה, המלונות, הארוחות וההדרכה כלולים במחיר. כך אתם חוסכים זמן רב ומשאבים כספיים על ארגון עצמאי. אם תבחרו בחברה מוכרת וותיקה, הניסיון שלה יהפוך את הטיול לזול יותר, כיוון שמארגני הטיול ידעו כיצד לתכנן אותו באופן המשתלם ביותר, איך להשיג את הטיסות הזולות ביותר, אילו מלונות משתלמים יותר ואילו פחות ועוד. ההדרכה המפורטת שתקבלו גם היא כלולה במחיר החבילה ולכן תוכלו ליהנות מידע וניסיון של מדריך המכיר את דרום אמריקה על בוריה וישמח לחלוק איתכם טיפים שימושיים שיחסכו לכם כסף כמו – היכן כדאי לבצע החלפת כספים? איך להתמקח עם המקומיים? (בדרום אמריקה זה מאוד מקובל), מה נחשב ל"מלכודת תיירים"? ועוד.

אם בכל זאת החלטתם לצאת לטיול עצמאי, הטיפ הבא שלנו אליכם הוא ללמוד ספרדית. זוהי שפה פשוטה מאוד ללמידה וגם אם תשקיעו בכך מספר חודשים לפני הטיול, תוכלו לתקשר ברמה בסיסית וליהנות מיתרונות רבים  ממש כמו מקומיים. כך תדעו בדיוק עבור מה אתם משלמים, המקומיים לא ינסו להוליך אתכם שולל, הכסף שלכם יושקע באופן חכם יותר והכי כיף – תוכלו לתקשר עם המקומיים שתפגשו ממש כאילו אתם תושביה הוותיקים של היבשת.

אם אתם לנים בהוסטלים, תוכלו לבשל לעצמכם מדי יום ולחסוך המון כסף על מסעדות ואכילה בחוץ. ברוב המוחלט של ההוסטלים, כמו גם בדירות אירוח שונות, תמצאו מטבח מאובזר אליו תצטרכו להביא רק את חומרי הגלם וליהנות מארוחה זולה יותר. זו דרך נפלאה להכיר את המטבח הדרום אמריקאי הנפלא, על חומרי הגלם הטריים והשווקים השוקקים, כך שתיהנו מחוויה תרבותית-קולינרית לא פחות מאשר ישיבה במסעדה. גם כשאתם בוחרים לשבת במסעדה, העדיפו תמיד לשבת במסעדות פועלים מקומיות, הממוקמות לרוב בסמטאות קטנות ולא ברחובות ההומים. דרך נוספת לזהותן היא בתפריט שהן מציעות – אם התפריט כולו כתוב בספרדית (טיפ מספר 2) ולא באנגלית, זהו סימן מובהק לכך שזוהי מסעדה מקומית, עם מחירים זולים יותר ואוכל על טהרת המטבח הדרום אמריקאי שהוא גם  יותר אותנטי וטעים.

טיול מאורגן לדרום אמריקה חוסך את הצורך בחיפוש טיסות – הן מהארץ אל דרום אמריקה וגם טיסות פנימיות בין הערים השונות ברחבי היבשת המרוחקים זו מזו. עם זאת, אם אתם בוחרים לטייל באופן עצמאי, נסו לחפש תמיד את הטיסות הזולות ביותר ובחנו מה אתם מקבלים בתמורה? הנה טיפ אשר יכול לשנות את העלויות שלכם באופן משמעותי, שנו את שפת הממשק לספרדית – אתם תהיו מופתעים מההבדלים במחיר.

מעודכן ל-12/2019
צריכה בכלכלה מתייחסת לכל המוצרים והשירותים (למעט מבני מגורים) שמשקי הבית קונים או מקבלים כשירות מהמדינה. עם זאת, קניית מבני מגורים
נחשבת כהשקעה ולא כצריכה.
הצריכה מתחלקת לשני סוגים:
  1. צריכה פרטית – קניית מוצרים ושירותים מהמגזר הפרטי.
  2. צריכה ציבורית – קנייה או קבלת מוצרים, (או שירותים),  מגופי הממשלה השונים.
שווי הצריכה מחושב כך:
  1. מוצרים שנקנו – לפי שווי הקנייה.
  2. מוצרים ושירותים שהתקבלו מהמדינה – לפי סך ההוצאה שהיתה למדינה בהפקתם.
יש גם הכוללים תשלום לחברות מסחריות בבעלות ממשלתית כגון חברת החשמל א ותאגידי המים כמוצרים שנרכשו מהמגזר הפרטי.

כשמדברים על מוצרים, מוצר צריכה הוא  מוצר מוחשי המוצע למכירה וניתן לקניה על ידי הציבור הרחב לשימוש פרטי ולא מסחרי.ההגדרה למוצר צריכה גמישה ומשתנה בזמן ובמקום. בדרך כלל ניתן לסווג מוצר כמוצר צריכה על פי אופן השימוש של הצרכן הסופי בו – המוצר עונה על צורך או דרישה של המגזר הפרטי. מוצר צריכה יכול להיות גם להיות חומר גלם במוצרי צריכה אחרים, למשל חלב המשמש מוצר צריכה בעצמו אך גם חומר גלם לייצור גבינות למשל.

בכלכלה נהוג להשוות את הצריכה לחיסכון ולהשקעה. יתרת ההכנסה שאינה משמשת לקניות ותשלומים שונים היא חיסכון.  ההבדל בין צריכה להשקעה הוא שבצריכה התועלת מהמוצר היא מיידית. בכלכלה לא האדם הפרטי משקיע אל חברות: חברה משקיעה כאשר היא קונה הון אשר בעזרתו תייצר בעתיד מוצרים. סך כל החיסכון במשק בתקופה מסוימת שווה לסך כל ההשקעות במשק (בניכוי השקעות זרות נטו).

תרבות הצריכה

תרבות הצריכה  מתארת חברות המעודדותא ת הציבור לקנות יותר גם מוצרים שאינם צריכים. תרבות זו נפוצה בעולם המערבי וזוכה לביקורות, הן בשל פגיעתה בסביבה והן בשל הפגיעה בחסכונות. עם זאת, יש כלכלנים הטועמים שהגדלת הצריכה היא מנוע צמיחה עיקרי של כלכלה נתונה.

מי קונה יותר, גברים או נשים ומה- על הבדלי צריכה בין גברים לנשים

אלקטרה מוצרי צריכה: ירידה בהכנסות עקב קיטון במכירות מוצרי הצריכה החשמליים

האבלוציה של הקניות – האם הקניונים ישרדו את השינויים בהרגלי הצריכה?

מעודכן ל-11/2019

בית משפט לענייני משפחה פסק כי ניתן לחייב אישה להשתתף במזונות הילדים, כאשר הם מתגוררים אצל אביהם ופוגשים אותה למשך שעתיים בשבוע בלבד

שופט בית המשפט לענייני משפחה בטבריה, ארנון קימלמן, נתן פסק דין חריג בתביעה שהגיש אב גרוש וחייב את אשתו לשעבר לשלם לו כ-2,000 שקל לחודש עבור מזונות שני ילדיהם הקטינים המתגוררים עמו ומצויים במשמורתו המלאה.

המזונות שנקבעו מוגדרים כזמניים, אך בהחלטה נכתב כי ככל שפסק הדין בתביעה העיקרית לא ישנה את הסכום, הרי שדמי המזונות שנקבעו ישולמו לידי האב עד שימלאו לכל קטין 18 שנה או עד לסיום לימודיהם התיכוניים, לפי המאוחר.

מדובר בזוג שנישא בשנת 2012 ובשנת 2017 הם התגרשו. לאחר הגירושים הקטינים התגוררו בתחילה עם אמם אך בהמשך האם אושפזה בשל "תשישות נפשית", הילדים הועברו למרכז חירום בו שהו חמישה חודשים ורק בפברואר 2019 בהחלטת בית המשפט לנוער, קיבל אביהם של הילדים את הקטינים לחזקתו.

בית המשפט העניק את המשמורת על הילדים לאב, ואילו לאם יוקצבו זמני שהות מועטים הכוללים מפגש עם הקטינים פעם בשבוע למשך שעתיים. לאם ישנם גם שלושה ילדים מנישואים קודמים אשר גדלים במשפחות אומנה.

האב שיוצג בידי עורכי הדין רותם סיביליה ואבי קורנפלד טען שיש לחייב את אמם להשתתף במזונותיהם ואילו האם התנגדה וטענה כי על פי הדין האישי החל, הגבר חייב במזונות לבדו.

בפסק הדין כתב השופט כי השאלה היא אם החובה במזונות קטינים לפי הדין האישי היהודי חלה רק על האב, או שמא במצבים מסוימים ניתן לחייב גם את האם במזונות ילדיה. הדין האישי היהודי מבחין בין שלוש קבוצות גיל עיקריות: עד גיל 6 "קטני קטנים", מגיל 6 ועד 15 "קטנים" וגילאי 15 עד 18 שנה "גדולים".

על פי הדין האישי, אב יהודי חב לבדו בסיפוק מזונות הכרחיים של ילדיו מלידה ועד הגיעם לגיל 15 ובקבוצת קטני קטינים נפסק כי אב יהודי חב לבדו במזונות ילדיו עד גיל 6, בעוד האם פטורה כליל ממזונות אלה.

השופט בחן את היכולות הכלכליות של שני הצדדים וכתב כי אין חולק כי במקרה מעין זה האב מוציא מכיסו את עלויות המזונות ההכרחיים, בעוד שלאם אין הוצאות ישירות בגין הילדים.

לפי פסק הדין האב עובד כפועל ושכרו הממוצע עומד על 10,000 שקל נטו לחודש. לעניין פוטנציאל השתכרותו נקבע כי בהיותו משמורן בלעדי אין חולק שהוא ממצה את יכולת השתכרותו. מתלושי השכר גם הוברר שהאב עובד שעות נוספות רבות וחלק משכרו משקף תמורה בגין עבודה בשעות נוספות.

האם עובדת בחברה משפחתית ומשתכרת 7,000 שקל נטו לחודש. השופט קבע כי תלושי השכר שצירפה האם מעלים סימני שאלה של ממש אם אכן מדובר בתלושים אותנטיים המשקפים נאמנה את מלוא תקבוליה של האם מידי מעסיקתה שהיא אמה. השופט קבע כי הוא מוצא להעמיד את פוטנציאל השתכרותה של האם על פי האומדן על סך 10,000 שקל לפחות, ואף זאת בהערכה זהירה ועל הצד הנמוך.

השופט קבע כי לא ניתן להתעלם מעובדת חלוקת זמני שהות של הקטינים אצל ההורים, סוגיה שבוודאי משפיעה על היקף החיוב במזונות הילדים. לדברי השופט, הקטינים שוהים במשמורתו הבלעדית של האב כאשר זמני השהות שנקבעו לאם כוללים שעתיים בלבד בשבוע, וכתוצאה מכך האב הוא זה אשר נושא במלוא צרכיהם של הקטינים. באין בפני השופט נתון המוכיח כי הוצאות המחיה האישיות של כל הורה שונה באורח משמעותי, הרי שבהוצאותיהם ההכרחיות של הקטינים יישאו ההורים בשלב זה, באופן שבו חיובה של האם יעמוד על 50% מצרכיהם של הקטינים ואשר עומדים על 2,000 שקל לחודש ובתוספת מחצית מהוצאות החינוך והבריאות.

על כן נקבע כי עד שאחד הילדים יגיע לגיל 6, תישא האם בהוצאותיו בגובה 360 שקל ולאחר גיל 6 תישא במחצית ממזונות הקטין בסכום גלובלי של 1,000 שקל לחודש. עבור הקטינה שהיא מעל גיל 6 תשלם האם 1,000 שקל לחודש עבור מזונות ובנוסף תשתתף במחצית מהוצאת שכר הלימוד, צהרון ומחצית מהוצאות הבריאות והחינוך החריגות.

פסק דין חריג: הילדים יוצאו ממשמורת האם ויעברו לחזקת האב

כדי לא להוביל לקריסת האב הופחתו המזונות

תהיתם למה חלקי החילוף בארץ כל כך יקרים? מתברר שהתשובה תימצא  אצל רשות התחרות, רשות ההגבלים לשעבר.

זו החלה בחקירה מקיפה ראשונה של רשות התחרות של ענף החלפים בעשור הנוכחי. הבדיקה תבחן מדוע מחירי חלקי החילוף בישראל נותרו גבוהים, על אף צעדים שונים שנעשו במהלך השנים – ובין השאר תבדוק מה שיעור הרווח של היבואניות והמוסכים על החלפים.

על פי דוח שפירסמה BDI לפני כחמש שנים שוק חלקי החילוף בישראל מגלגל כ־2.6 מיליארד שקל בשנה. כיום, לפי הערכות בענף, כ־30% מהיקף החלפים הנמכרים בישראל מיועדים לחברות הליסינג ולציי הרכב והיתר לצרכן הפרטי.

לפי הדו"ח, בענף – שולטים יבואני הרכב שנהנים מדומיננטיות (62%) וחלקי החילוף המקוריים והיקרים. לפי הדו"ח, הרווח הגולמי הממוצע של יבואני רכב מתחום החלפים בלבד הוא בסביבות 35%–40%, והרווח התפעולי שלהם מגיע ל–20%. לעומתם, יבואנים המתמחים בחלקים תחליפיים נהנים מרווחיות תפעולית ממוצעת של 10%–15%.

רוכשות מהותות הן חברות הביטוח, המממנות את תיקון כלי הרכב לאחר תאונות. אלו החלפים היקרים ביותר בהיצע היצרנים, אלא שחברות הביטוח מקבלות עבורם הנחות של יותר מ־50% ממחירי המחירון של היבואנים והספקים. עבור הצרכן הפרטי הסכומים גבוהים בהרבה, גם ביחס למחירם בחו"ל. גם המוסכים לא משלמים הרבה פחות והמחיר הגבוה מתגלגל ליצרן.

אחד מהניסיונות המוקדמים של רשות התחרות כלל נוהל מיוחד התקף גם כיום שמחייב מוסכים להציג ללקוחותיהם את מחירי התיקון האפשריים לרכב הן עם חלקי חילוף מקוריים והן עם חלקי חילוף חליפיים, כולל הצעת מחיר מסודרת.

אחר כך חויבו המוסכים להציע לכל לקוח חלקי חילוף מקוריים, חליפיים או משופרים. יוזמה אחרת הייתה: לחייב בעלי רישיון לסחר במוצרי תעבורה לפרסם מחירוני חלקי חילוף באינטרנט. המטרה הייתה לחייב יזמים לפתח אפליקציות מיוחדות להשוואת מחירי החלפי. עוד עבר תיקון חקיקה נוסף שהרחיב את מספר חלקי החילוף שמותר לכל ישראלי לייבא – לארבעה חלקי חילוף בכל משלוח.  בינתיים הציים וחברות הביטוח מקבלות הנחות ענק שבקושי פרומיל מזה מגיע אל הציבור, והתקנות הרבות כנראה לא מיושמות מספיק או לא מגיעות לציבור. לכן פתחה רשות התחרות בבחינת הענף.

ברשות התחרות אישרו כי "במהלך הימים האחרונים פנתה רשות התחרות אל גורמים בענף הרכב בנושא חלקי חילוף"

שני מבריחי סיגריות התחמקו מתשלום 25 מיליון שקל למס הכנסה

קונים באינטרנט? מדריך המכס המלא לייבוא אישי

מעודכן ל-11/2019

בריאיון העבודה הראשון שלו בענקית התוכנה לפני כ-30 שנה, הוצגה לסאטיה נאדלה שאלה אשר המחשבה עליה שינתה את חייו רק לאחר שענה הבין שהתשובה הייתה שגויה

מנכ"ל מיקרוסופט בחמש השנים האחרונות, סאטיה נאדלה, הוביל שינוי אדיר בחברה. לא זו בלבד שמיקרוסופט בנתה מחדש את המוניטין שלה כחברה חדשנית, אלא שהיא מתחרה שוב על המקום הראשון כחברה בעלת השווי הגבוה ביותר בעולם.

לאחרונה הרצה נאדלה בפני תלמידי בית הספר לעסקים סטנפורד וחלק עמם כמה לקחים מרכזיים. אחד הסיפורים שלו קשור לסדרת הראיונות הראשונה שלו עצמו במיקרוסופט לפני כמעט 30 שנה.

"אני זוכר שהראיון שעברתי במיקרוסופט היה רגע משנה חיים עבורי", הוא גילה", עברתי על הראיון הזה; הוא הופיע אז כקוד על המסך, ואז מישהו אמר: "היי, הנה שאלה בשבילך. אתה בפרשת דרכים, תינוק נופל ארצה ובוכה, מה תעשה?"

"'וואו', חשבתי לעצמי, 'הנה אלגוריתם שלא למדתי…' ובאמת חשבתי על זה במשך כמה דקות. ואז אמרתי, 'אלך לטלפון הציבורי ואחייג 911'.

"ואז הוא קם, ליווה אותי החוצה ואמר: 'יודע מה, אתה צריך לפתח קצת אמפתיה. כי כשתינוק נופל, צריך להרים אותו ולחבק אותו לפני שקוראים למישהו'. ואז חשבתי 'זהו זה, אין סיכוי שאתקבל לעבודה".

נאדלה אומר שלמרות שבסוף הוא התקבל לעבודה, הלקח שלמד מהראיון הזה הוא הבסיס לעשיית עסקים טובים. אמפתיה הופכת אותך ואת הסובבים אותך לטובים יותר.

באתר Inc.com ציינו שמשימתו הראשונה של נאדלה במיקרוסופט כשרק נכנס לתפקיד המנ"כל הייתה ליישר קו עם כל אנשי המפתח שלו. אחרי הכל, חברה שמלאה בשחקנים מהשורה הראשונה לא תצליח אם הם לא ידעו לעבוד יחד. אמפתיה, אלמנט מרכזי באינטלגנציה רגשית, היא רכיב חיוני כדי שזה יקרה. וזהו שיעור שנאדלה אומר שעודנו לומד.

"אפילו לאחרונה במיקרוסופט, הבנו שחשוב שנבין אפילו דברים כמו: מהם התנאים הדרושים בשביל להתחיל לפתח אמפתיה", מרחיב נדלה. "אחת המילים שהכנסו ללקסיקון היא 'כבוד' למשל. אם לא באים ממקום של כבוד להשקפותיו של אדם אחר, למקום ממנו הוא בא, להיסטוריה שלו בשלמותה, קשה לפתח אמפתיה".

נאדלה, המשמש כמנכ"ל מיקרוסופט מאז 2014, דורג במקום הראשון ברשימת האנשים המשפיעים של המגזין "טיים" לשנת 2018, בקטגוריית המנהיגים. בנימוקי הבחירה נכתב בין השאר כי נאדלה השיב לחברה את רוח החדשנות שלה וכי הוא "מטיף לחשיבותם של אמפתיה וייצור מוצרים אמינים – תכונות שלדבריו הוטבעו בו עם לידת בנו, שנולד עם נזק מוחי, ושחייו היו תלויים במכונות מחוברות, שהופעלו באמצעות מערכות של מיקרוסופט.

התוצאות מדברות בעד עצמן: מאז ירש את החברה, שהייתה נתונה במצב בעייתי, טיפס ערך השוק של מיקרוסופט ב-130 אחוזים. חשוב מכך, החברה מייצרת כיום מוצרים ידידותיים למשתמש, אמפתיים ושמבוססים על שיתוף פעולה.

חוסר בהירות – הטעות הכי גדולה בראיון עבודה

זמן מסך לילדים – מה חושבים המומחים, ומה חושבים מובילי ההייטק

כביש 6 או כביש יצחק רבין, הנקרא גם חוצה ישראל,  הוא כביש האגרה הראשון בישראל. לאחרונה נוסף אליו כביש 6 חוצה צפון בבעלות שונה. מה המחירים בכביש? כמה עולה נסיעות חד פעמיות ומה יש בדרך? הכל בכתבה זו

כביש 6  משמש ציר תנועה מרכזי בישראל ומאפשר מעבר מהיר יותר בין צפון הארץ לדרומה. הכביש נחשב מהיר יותר, בזכות הקפדה על רמת תחזוקה גבוהה וזורם יותר בזכות היכולת הטכנולוגית לאתר בעיות תנועה ולטפל בהן מיידית. לכך גם עוזר תשלום האגרה.

כביש 6 נמצא מזרחית לשני צירי התנועה האורכיים הראשיים הקיימים כיום בארץ: כביש 4 (גהה) וכביש 2 (כביש החוף). בקטע הכביש בין מחלף קסם למחלף בן-שמן, משמש כביש 6 כעוקף גוש דן.

כיום משתרע כביש 6 על פני כ- 170 ק"מ, ממחלף עין תות בצפון ועד מחלף שוקת בדרום, וכולל 20 מחלפים, 2 מנהרות דו כיווניות באורך כולל של יותר מקילומטר, מעבר רצף אקולוגי וכ- 150 גשרים.

לאחר הסלילה הראשונית נסללו קטעים נוספים ובהם קטע 21 בדרום ממחלף שוקת עד מחלף נאות חובב אושר באופן כללי בשנת 1999. קטע 21 כולל ארבעה חלקים.

חברת 'דרך ארץ' נבחרה על ידי המדינה היא הזכיינית להקמה והפעלה של כביש מספר 6.

שיטת גביית אגרת הנסיעה בכביש 6 היא  גבייה אלקטרונית לעומת גבייה אנושית או קופה – והיא נקבעה מתוך מחשבה על רציפות הזרימה השוטפת של התנועה ומתוך התחשבות  באוצרות הטבע המקיפים את תוואי הכביש. מערכות אלקטרואופטיות קוראות את לוחית הרישוי של המכונית בכניסה לכביש וביציאה ממנו, ובהתאם למידע זה נשלח אחת לחודש חשבון אל בעל המכונית. מערכות גבייה אוטומטיות קיימות במקומות רבים בעולם, אולם בעת פתיחת הכביש לתנועה היה רק בקנדה כביש נוסף שבו השימוש במערכת הגבייה האוטומטית הוא חוב. עם זאת, עדיין התעוררו ביקורות על קנסות לא נכונים.

כביש 6 חוצה צפון

כביב 6 חוצה צפון כולל שני מקטעים, מקטע יקנעם ומקטע סומך.

מקטע יקנעם הוא בין מחלף יקנעם למחלף תל קשיש, עוקף את "מסדרון יקנעם" וצומת התישבי, הפקוק לרוב, ומהווה את ציר התנועה הראשי בין מרכז לצפון הארץ. מקטע סומך מחבר בין מחלף העמקים למחלף סומך. מקטע זה מהווה אלטרנטיבה מהירה וקצרה למחלף יגור לנוסעים מאזור צפון מזרח (עכו, נהריה והקריות) לכיוון מרכז הארץ וכמובן גם לנוסעים ממרכז הארץ לכיוון צפון. הכביש מנוהל על ידי הזכיין חוצה צפון שאינו קשור לחברת דרך ארץ.

כביש 6 תעריפים

שיטת התעריפים בכביש 6 משתנה לפי סוג הרכב, מספר המקטעים ואם מדובר בנוסע מזדמן או מנוי. להלן הטבלה:

תעריפי הנסיעה
סוג רכב סוג משתמש עד 3 קטעים עד 3 קטעים
+ קטע 18
4 קטעים 4 קטעים
+ קטע 18
5 קטעים ומעלה 5 קטעים ומעלה
+ קטע 18
נסיעה בקטע 18
בלבד
לקוח מזדמן 19.59 שקלים 25.53 שקלים 23.52 שקלים 29.46 שקלים 27.45 שקלים 33.39 שקלים 13.74 שקלים
רכב עד 4 טון מנוי וידאו* 15.69 שקלים 21.63 שקלים 19.62 שקלים 25.56 שקלים 23.55 שקלים 29.50 שקלים 9.84 שקלים
מנוי פסקל* 11.79 שקלים 17.74 שקלים 15.72 שקלים 21.67 שקלים 19.66 שקלים 25.60 שקלים 5.94 שקלים
לקוח מזדמן 13.69 שקלים 16.66 שקלים 15.65 שקלים 18.63 שקלים 17.62 שקלים 20.59 שקלים 10.76 שקלים
אופנוע מנוי וידאו 9.79 שקלים 12.76 שקלים 11.76 שקלים 14.73 שקלים 13.72 שקלים 16.70 שקלים 6.87 שקלים
מנוי פסקל 5.90 שקלים 8.87 שקלים 7.86 שקלים 10.83 שקלים 9.83 שקלים 12.80 שקלים 2.97 שקלים
לקוח מזדמן 43.17 שקלים 61.00 שקלים 54.97 שקלים 72.80 שקלים 66.76 שקלים 84.59 שקלים 25.62 שקלים
רכב מעל 4 טון מנוי וידאו 39.28 שקלים 57.11 שקלים 51.07 שקלים 68.90 שקלים 62.86 שקלים 80.69 שקלים 21.73 שקלים
מנוי פסקל 35.38 שקלים 53.21 שקלים 47.17 שקלים 65.01 שקלים 58.97 שקלים 76.80 שקלים 17.83 שקלים

 מנוי וידאו: הרכב מזוהה באמצעות צילום ופענוח לוחית הרישוי של הרכב. מנויי וידאו נהנים מחיסכון של עד 20% מתעריפי הנסיעה ללקוח שאינו מנוי (מזדמן).

> מנוי פסקל: הרכב מזוהה באמצעות מכשיר המכונה 'פסקל'. הפסקל הוא מכשיר אלקטרוני חכם המותקן ברכב ומתקשר אוטומטית עם מערכת האגרה הממוחשבת, המוצבת על שערי האגרה לאורך הכביש. הפסקל נמסר למנוי תמורת עירבון חד פעמי, המוחזר ללקוח עם השבת המכשיר כשהוא תקין, בכפוף לתנאים הקבועים בהסכם ההצטרפות. מנויי פסקל נהנים מחיסכון של עד 40% מתעריפי הנסיעה ללקוח שאינו מנוי (מזדמן).

כביש 6 חוצה צפון תעריפים

עלות הנסיעה למנויים בכביש 6 צפון היא 4.18 שקלים בשעות העומס במקטע יקנעם.2.98 שקלים בשעות העומס במקטע סומך. ושלא בשעות העומס 2.39 שקלים ו-1.79 שקלים בהתאמה. שעות העומס הן בימי חול 7:00-21:30, בימי שישי וערבי חג 13:00-17:00 ובמוצאי שבת ובמוצאי חגים 17:00-21:00.

לרכבים מזדמנים תתווסף עמלת גביה בסך של 1.19 שקליים לנסיעה. מחירים בחשבונית מעוגלים לאגורה הקרובה. עוד יש לציין כי

מסעדות בכביש 6

הנסיעה בכביש 6 יכולה להיות ארוכה, מעייפת ומעוררת רעב. לשמחת הנוסעים יש  כמה מסעדות. הנוסעים במחלף יקנעם יכולים ליהנות ממסעדת הבשרים מרינדו, הנוסעים במחלף סומך יכולים ליהנות מקפה וטוסט  בקפה הביהמה בקריית אתא,  הנוסעים לדרום יכולים ליהנות מואכל בוכרי אצל הבוכיר במחלף קריית גת, ברמלה אפשר ליהנות ממסעדתה בשרים של הרצל בהרצל 50, הנוסעים לראש העין ייהנו מאוכל תימני טוב בתימנה, חובבי האסייתי ייהנו  מתאי צ'ין בקריית טבעון ובמחלף אייל לכיוון כפר ססא אפשר ליהנות מאוכל ביתי במסעדת קמליה.

תחנות דלק בכביש 6

לאורך הכביש ישנן 4 תחנות דלק של חברת "דור אלון
2 תחנות דלק בנען – בין מחלף נשרים למחלף שורק (משני צידי הכביש) ו- 2 תחנות דלק במגל – בין מחלף ניצני עוז למחלף באקה (משני צידי הכביש).

בכל אחת מהן ישנו סניף של בית קפה "סי קפה" וכן, סופר אלונית. בכביש 6 חוצה צפון טרם פורסמו תחנות דלק שעוברות באזור.

 

מפה

תוואי כביש 6

מקור:מאת קובץ על יד – מקור: File:Kvish 6.svg, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=66362115

קרן קיסטון תרכוש את חלקן של אפריקה ואלון בכביש 6

פריפריה ומרכז מתקרבים: המקטע הצפוני של כביש 6 נפתח לתנועה

למה חריש לא מתחברת לכביש 6?

 

מנכ"ל מותג התכשיטים הדני "פנדורה", שהתפרסם בזכות צמידי הכסף והחרוזים, מודה בכישלון ואמר בראיון שהעסקים מדשדשים. מנכ"ל החברה הוא אלכסנדר לציק, שמכהן בתפקיד מאז אפריל.

"הצרכנים איבדו עניין במותג פנדורה", הוא אומר בראיון בפיינשל טיימס, ומשום כך החברה יצאה בתהליך של ארגון מחדש שכולל את עיצובי המוצרים, החנויות הפיזיות וגם המקוונות.

לציק מגדיר את פנדורה: "הקצה העליון והתחתון של התכשיטנות". היא הפכה די מהר למותג התכשיטים הגדול בעולם מבחינת נפח מכירות ויש לה מעט מאוד מתחרות.

כחלק ממיתוג חדש הלוגו עוצב בגוני ורוד ואפור במטרה להפוך את המותג ל"עכשווי יותר" עוד הרשת מבצעת פיילוט לעיצוב החדש של החנויות בערים לסטר וברמינגהאם בבריטניה ובשנגחאי שבסין. עוד , חלק גדול מארונות התצוגה יוחלפו בשולחנות, ודלפק יאפשר מישוש ובדיקה מקרוב.

המבקרים מזהירים שלא מדובר בהליך קל או מהיר. "כרגע, מדובר בקופסה שחורה. אין לנו הרבה תובנות", ציין קלאוס קהל, אנליסט בניקרדיט, בכתבה. "אחת הבעיות היא שלנשים ברחבי העולם נמאס מהמוצרים שלהם, ואם זה באמת העניין, אי אפשר לצפות לשינויים בן לילה", ציין. עם זאת "הם חייבים לעשות משהו. הם התרחקו מהקהל שהביא להם את ההצלחה לפני שנים".

פננדורה בדיגיטל

בדיגיטל החנות המקוונת שודרגה כך שתהיה מזמינה וקלה יותר לשימוש. כמו מותגים רבים אחרים, גם פנדורה תחבר בין האונליין לחנויות הפיזיות באמצעות שירותים שיאפשרו בחירה נוחה של המוצרים המקוונים ואפשרות להחליפם בחנויות הפיזיות. מבחינת קהל היעד יש פנייה לדור הזד- ילידי שנות האלפיים – עם תכשיטים בעיצוב אישי.

מילי בראון מדברים מוזרים היא הפרזנטורית

מילי בובי בראון, כוכבת הנוער הפופולרית מ"דברים מוזרים" של נטפליקס היא הפנים של קמפיין הפרסום. זאת במסגרת האסטרטגיה של החברה לשווק את עצמה דרך משפיענים ברשתות החברתיות. לציק מצביע על "עלייה משמעותית" בהוצאה על שיווק, כאשר השקות בולטות אחרות יכללו תכשיטים במיתוג הארי פוטר וקולקציה שתתבסס על סרטי "פרוזן" של דיסני.

פנדורה (Pandora AS) רשמה הפסד לא צפוי ברווח הנקי ברבעון השלישי של 17.8 מיליון דולר, כשההכנסות ירדו ב-11%.

לציק ניסה להרגיע את המשקיעים שהתוצאות החלשות האחרונות הולכות להתהפך לקראת סוף 2020 בעקבות מהלכים שיווקיים חדשים. נחיה ונראה

קשה יותר למכור קרקעות. במהלך המחצית הראשונה (ינואר-יוני) של 2019, מכרה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בהצלחה קרקעות לבניית רק 14 אלף דירות בלבד. מדובר בירידה חדה של 26% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אז שווקה קרקע לבניית 19 אלף דירות, ושל 38% לעומת החציון הראשון של 2017,אז נמכרה קרקע לבניית 22.5 אלף דירות.

לפי רמ"י נתוני המחצית השנייה של 2019 יהיו גבוהים יותר, משום שהעסקאות אינן מפזורות בקצב אחיד. עם זאת,עדיין מדובר בפער מהותי .הנתונים השנתיים צפויים לשקף צניחה של 15%-20% במספר הדירות לבנייה בקרקעות ששווקו, המסתכמות בשיעור 39-35 אלף דירות לעומת46 אלף דירות ב-2017, ואילו 2018 הסתיימה עם עסקאות לבניית 43 אלף דירות .כך שלמרות מטרות הממשלה, ורמ"י היצע הדירת יקטן, מה שיעלה את מחירי הדירות.

למרות המאמצים של רמ"י  ב־2019 מכהנת ממשלת מעבר שלא מקבלת החלטה על יעד שיווקי הקרקעות,  אך בתוכנית העבודה שלה קבעה רמ"י יעד לפרסם מכרזים לבנייה של לפחות 65 אלף דירות, ולחתום בפועל על עסקאות לבניית לפחות 45 אלף דירות. קשה לראות איך זה יתבצע בלי ממשלה.

לעומת שנים קודמות אין הבדל מהותי בקצב פרסום המכרזים אלא רק ביציאת העסקאות אל הפועל. הסיבה המרכזית לכך היא שרוב קרקעות המדינה הפנויות המיועדות למגורים הן ביישובי הפריפריה, שבהם השוק רווי והביקוש מועט.

בניגוד להצפה בפריפריה, באזורים מבוקשים עתודות הקרקע בבעלות המדינה מעטות והיא מתקשה לקדם בהן בנייה. יתר על כן באזורים צפופים יש שורת חסמים כמו צורך בהקמת תשתיות מורכבות ויקרות וכן עימותים עם ראשי הערים והתושבים.

דוגמא מובהקת להשפעת ממשלת המעבר מתבטאת בלוד – אחת מעתודות הקרקע הגדולות של המרכז. לפני כשנתיים חתמה הממשלה עם העיר על הסכם גג לבניית 17 אלף דירות בשטחים חקלאיים שיסופחו אליה מאדמות המושבים השכנים: כ־4,000 על אדמות המושב בן שמן ו־11 אלף על אדמות ניר צבי. בספטמבר 2017 הגיעו המועצות האזוריות חבל מודיעין ושדות דן, שהמושבים שייכים להן, להסכמות עם לוד והממשלה על העברת השטחים, אלא שתקופת ממשלת המעבר מנעה משר הפנים לחתום על הצו שמאפשר את העברת הקרקעות ללוד, ושיווק הקרקע תקוע.

רשות מקרקעי ישראל מתכננת שיווק קרקעות ל-41 אלף דירות; אולי זה יעזור למתן את מחירי הדירות?

אורי אריאל, שר השיכון הנכנס נערך לשיווק קרקעות מוגבר והרחבת ההתחדשות העירונית

חגיגה לרווקים הסינים: ענקיות הקמעונאות הסיניות – עליבאבא ו-JD.com – דיווחו  על מכירות המסתכמות ביותר מ-50 מיליארד דולר ורק בחצי הראשון של יום הרווקים הסיני. יום הרווקים הסיני הוא חג מכירות שנתי ויום המכירות המקוון העמוס ביותר בעולם, יותר מסייבר מאנדי ובלאק פריידי. לפי דיווח של סוכנות רויטרס, מכירות בהיקף של מיליארד דולר הושגו תוך דקה ושמונה שניות מפתיחת היום.

בחלוקה לרשתות מסרה עליבאבא, כי עד למחצית היום – 12:00 בצהריים שעון סין – בוצעו מכירות בהיקף של 27 מיליארד דולר;לעומת  30 מיליארד דולר בשנהה שעברה. היעד שהציבה החברה ליום הרווקים 2019 עומד על 37 מיליארד דולר מכירות ביום אחד – זינוק של יותר מ- 20% בהשוואה לאשתקד.

מאוחר יותר דיווחה החברה כי נשבר שיא המכירות שנקבע בשנה שעברה, כאשר היקף המכירות המקוונות עמד כבר על למעלה מ-30.5 מיליארד דולר.

עליבאבא, חברת המסחר המקוון הגדולה בעולם מבחינת נפח מכירות, אימצה אתיום הרווקים הסיני – שהחל כתגובה מבודחת לולנטיין –  ככלי לקידום מכירותיה לפני כעשור. יריבותיה, הכוללות את JD.com ו-Suning, הצטרפו לחגיגה, ומציעות גם הן הנחות על שלל מוצרים – החל מסמרטפונים ועד לחבילות טיול.

מעליבאבא נמסר כי המכירות שביצעו סוחרים בפלטפורמות האינטרנטיות של החברה הגיעו ל-27 מיליארד דולר בין חצות ל-12 בצהריים; JD.com, הקמעונאית המקוונת הישירה הגדולה בסין, דיווחה כי מכירותיה הגיעו ל-24 מיליארד דולר עד הבוקר.

קמעונאית האלקטרוניקה סאנינג דיווחה על כך שמכירותיה עברו את 160 מיליון הדולר בדקה הראשונה לאחר חצות; דנגדנג, קמעונאית ספרים מקוונת, אמרה שמכרה 6.8 מיליון ספרים בשעה הראשונה של יום הרווקים.

לא רק יום הרווקים ובלאק פריידי: יום הקניות הישראלי חוזר עם מבצעים שווים

יום הרווקים הסיני – מה כדאי לכם לקנות ואיפה?

 

פיקדון הוא כסף המופקד בבנק לתקופה נתונה עם מגבלות משיכה כלשהן. פיקדונות הם למעשה הלוואה לבנק ולכן מקבלים עליהם ריבית. למעשה ככל שסכום הכסף שמופקד בפיקדון גדול יותר וככל שהפיקדון הוא לתקופה ארוכה יותר הריבית אותה מקבלים גבוה יותר.

יש כמה סוגי פיקדונות, בהם פיקדון מובנה. לפיקדון מובנה תנאי רצפה להיכנס אליהם. קרן ההשקעה בדרך כלל מובטחת בערכה הנקוב ואילו התשואה תלויה בקיומם של תנאים שונים, שנקבעו מראש בתנאי הפיקדון. הסיכון בפיקדון מובנה הוא נמוך והמחיר הוא קשיי נזילות כיוון שהפיקדון סגור. פיקדונות מובנים רבים מסוגים שונים מוצעים על ידי בנקים ובתי השקעות ללקוחותיהם. ההשקעה בפיקדון מובנה מאפשרת סיכון מוגבל של השקעה כי במקרה שהמפקיד טעה יקבל בחזרה את מלוא השקעתו המקורית ואם צדק יוכל לשפר את התשואה באופן משמעותי. עם זאת, היו מקרים שסכום ההלוואה לא הוחזר; ולכן, צריך לבדוק לפני שרוכשים פיקדון כזה, מי ערב להשקעה. כיום, הבנקים המקומיים ערבים לפיקדונות שהם משווקים (אך צריך לוודא זאת).

פיקדון נוסף הוא פיקדון ריבית יומי -פר"י, פח"ק, פדיום. הוא מאפשר להפקיד כספים ולמשוך כל סכום בכל יום עסקים בתנאי שהסכום נותר לא יפחת מסכום המינימום שנקבע על ידי הבנק. שם הפיקדון שונה בבנקים השונים. פר"י בבנקים המשתמשים במערכת המחשוב של בנק הפועלים. פח"ק באלו ההשתמשים במערכת המחשוב של בנק דיסקונט, הבנק הבינלאומי, בנק מזרחי-טפחות, בנק ירושלים ובנק ישראל, ו"פדיום" (פדיון יומי) באלו המשתמשים במערכת המחשוב של בנק לאומי. מכונה גם כ"תעודת פיקדון סחירה" ("תפ"ס").

פיקָדון קְצר מועד(בראשי תיבות הכתיב התקני הוא פָּקָ"ם) הוא אפיק השקעה המבטיח תשואה ואת קרן ההשקעה בערכה הנקוב. הפיקדון נקרא "קצר מועד" מכיוון שתקופת ההפקדה בפיקדון מסוג זה אינה עולה על שנה אחת.

פיקדון לפי דרישה הוא פיקדון נושא ריבית הניתן למימוש לפי דרישה. הריבית על פיקדון כזה משקפת את שינויי הריבית לזמן קצר בשוק. פיקדון ריבית יומי הוא סוג פיקדון שכזה.

פיקדון מתחדש הוא פיקדון לתקופה קצובה, המתחדש באופן אוטומטי. פיקדון ללא תנועה הוא פיקדון, במטבע ישראלי או במטבע חוץ שלא נתקבלה מבעליו שום הוראה לגביו במשך 10 חודשים או יותר.

כיום ישנם פיקדונות נזילים למספר שנים עם תחנת יציאה כל מספר חודשים או בחלוף שנה. בפקדון שכזה נעשית הפקדה אחת בתחילת הפקדון ובכל שנה נוספת שהפיקדון לא נפדה הריבית אותה מקבלים עבור אותה שנה גדולה יותר, כלומר ככל שהכסף מופקד לתקופה ארוכה יותר הריבית השנתית עליו עולה.

מהו מכפיל פיקדונות, מהו מכפיל הלוואות ומהו מכפיל כסף

המצב בשווקים סוער? זה הזמן להשקיע בפיקדונות הבטוחים

מעודכן ל-11/2019
פער אינפלציוני הוא מצב שבו רמת הביקושים במדינה גדולה מהתוצר שהמדינה יכולה לייצר בתעסוקה מלאה, כפי שמוצג בגרף (מתוך מושגי יסוד בכלכלה – מיטב)
פער אינפלציוני
ואילו פער דיפלציוני הוא מצב שבו רמת הביקושים במדינה נמוכה מהתוצר המקסימלי שהמדינה יכולה לייצר במצב של תעסוקה מלאה. במצב זה קיימת אבטלה, כפי שמוצג בגרף:
בפער אינפלציוני יש עודף של האמצעים המופנים לצריכה ולהשקעות  וזה עולה על הנדרש לתעסוקה מלאה של אמצי הייצור. כלומר קיים הפרש בין כל הכספים העומדים להשקעה, מכל המקורות (פרטיים וציבוריים)  לבין הסכומים הדרושים לניצול מלא של אמצעי הייצור. לפי תיאוריות כלכליות שונות, פער זה הוא הגורם להאצת האינפלציה, שכן במצב זה נוצר לחץ של ביקוש הגורם להעלאת מחירים, משום שגורמי הייצור – המועסקים במלואם – אינם יכולים ליצור מוצרים ושירותים נוספים כדי לספק את הביקוש המוגדל. דוגמה ידועה היא  מימון תקציב המדינה על ידי הדפסת שטרי כסף. לאחר מלחמת העולם השנייה כדי לרסן את האינפלציה נעשו פעולות ממשלתיות כמו הגדלת כוח העבודה והשקעה בתשתיות, אך אלו כבר לא פעלו בשנות השבעים, שבהן הפתרון היה שליטה על הכסף באמצעות הבנקים המרכזיים.
פער דפלציוני הוא מת ההוצאה הנוספת הדרושה במצב של דפלציה כדי להביא את רמת ההוצאות לנקודה שבה כל המוצרים והשירותים במשק יירכשו. כלומר  ההפרש בין תפוקה לאומית במצב של תעסוקה מלאה לבין הביקוש המצרפי בהכנסה לאומית של תעסוקה מלאה, המתבטא בעודף סחורות ושירותים במחירים הקיימים במשק, דבר הגורם לירידת מחירים ולצמצום הכנסה הלאומית ובתוך כך לאבטלה  עד שאלה יגיעו לאיזון כלכלי.
אנליסטים: בהורדת הריבית בנק ישראל לקח סיכון; לא נשארו לו כלים לאתגרים בעתיד