בית המשפט המחוזי מרכז חייב את הרב יוסף ברויאר, לשעבר מנכ"ל עמותת קדישא ראשון לציון, להשיב לעמותה כ-10 מיליון שקלים, בגין שימוש שלא כדין בכספי העמותה. רשם העמותות, עו"ד אייל גלובוס, ציין כי:" אנו רואים חשיבות רבה בפסיקתו של בית המשפט ובמסר המועבר למנהלי עמותות, לפיו במידה וייטלו כספי עמותה שלא כדין, יפעל הרשם למצות עימם את הדין ולהשיב את הכספים לעמותה. רשם העמותות ימשיך גם בעתיד לאכוף על עמותות התנהלות בהתאם להוראות הדין ולמצות את הדין עם מנהלי עמותות הפועלים שלא כדין."
ראשיתו של הסיפור בינואר 2011, אז הופקעו סמכויות הניהול של ועד עמותת קדישא ראשון לציון, על ידי רשם העמותות במשרד המשפטי. זאת, בעקבות ליקויים חמורים שנמצאו בהתנהלותה ובהתנהלותו של מנכ״ל העמותה דאז, הרב ברויאר, אשר כיהן בתפקידו בשנים 1982 ועד פיטוריו במרץ 2007. לבקשת רשם העמותות, ניתן צו לפירוק העמותה, ועו״ד ארז חבר מונה כמנהל מיוחד. במסגרת תפקידו, ביצע עו״ד חבר חקירות ובדיקות רבות בקשר להתנהלות העמותה ונושאי המשרה וממצאיו העלו תמונה חמורה בדבר התנהלות חמורה של מנכ״ל העמותה, הרב ברויאר. על פי הממצאים, הפר מנכ"ל העמותה לשעבר את חובת האמון כלפי העמותה וגזל במיליוני שקלים את כספי העמותה.
בעקבות זאת, תבע המנהל המיוחד, בשם העמותה, מהמנכ"ל לשעבר להשיב את הכספים שניטלו מהעמותה. לפני מספר ימים פסק בית המשפט המחוזי כי פעולותיו של הרב ברויאר ממלאות אחר יסודותיה של עוולת הגזל, וכן כי הרב ברויאר הפר את חובת האמון שהוטלה עליו כמנכ"ל העמותה, באופן אשר מצמיח לעמותה את הזכות הלגיטימית להשבת הכספים שניטלו ממנה וכן מכוח חוק עשיית עושר ולא במשפט.
בהקשר זה פסק בית המשפט, כי הוכח שהרב ברויאר העביר לעצמו ולמקורביו מליוני שקלים מקופת העמותה ועשה שימוש בכספיה ללא כל ביקורת או התנגדות. כך, בין היתר, גזל המנכ"ל לשעבר מיליוני שקלים באמצעות חתימה עיוורת על שיקים של העמותה, העביר למעלה מ-3 מליון ₪ מכספי מהעמותה לחשבון גמ"ח שהוקם על ידי הרב ברויאר עצמו, השתמש בכספי העמותה שהופקדו בחשבון הגמ"ח באופן בלתי מוגבל לתמיכה בקרוביו. כמו כן, הוא משך לעצמו שכר גבוה מהמותר על פי חוק, בסך של מעל ל-6 מליון ₪, רכש רכב יוקרה מכספי העמותה, ונטל מאות אלפי שקלים והעבירם לצדדים שלישיים אשר אינם קשורים לעמותה ולמוטבים פיקטיביים על ידי חלפני כספים.
כב' השופט אורן שוורץ, קיבל את תביעת העמותה, שהוגשה באמצעות המנהל המיוחד עו"ד ארז חבר, ופסק, כאמור, כי על הרב להחזיר לעמותה סך של 10,000,000 שקלים בצירוף הפרשי הצמדה וריבית וכן בתשלום שכר טרחה בסך של 550,000 שקלין.
את רשם העמותות ייצגה במסגרת הליך הפירוק עו"ד מריאן לייטס לביא. במסגרת הליך הפירוק, פעל רשם העמותות להחלפת מוסדות העמותה. עם כינונם של מוסדות חדשים לעמותה, הסתיים הליך הפירוק.
ועדת המכרזים הבין משרדית לפרויקט כביש מס' 16, כביש הכניסה החדש לירושלים, בראשות סגן בכיר לחשב הכללי, נחמיה קינד, העניקה צו תחילת עבודה לזכיין פרויקט כביש מס' 16.
הזכיין, חברה בבעלות משותפת של החברות שפיר הנדסה (50%) ופיצרוטי האיטלקית -PIZZAROTI)) (50%), זכה במכרז PPP (Public Private Partnership) בינ"ל לתכנון, מימון, הקמה, תחזוקה ותפעול של כביש 16 לתקופה של 25 שנה. הצו לתחילת עבודות ניתן לאחר שהחברה הגיעה לסגירה פיננסית (קבלת המימון הדרוש להקמת הפרויקט).
לפני כשנה נחתם הסכם הזיכיון בין מדינת ישראל לשפיר-פיצרוטי לאחר שוועדת המכרזים הבין משרדית לפרויקט, המשותפת למשרד האוצר, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, חברת נתיבי ישראל, עיריית ירושלים והחברה הממשלתית ענבל, בחרה את הצעתה של חברת שפיר הנדסה-פיצרוטי כהצעה זוכה במכרז, מתוך 6 הקבוצות שהשתתפו במכרז.
הכביש החדש, שעלותו מוערכת בלמעלה ממיליארד שקלים, יהווה כניסה מרכזית נוספת לבירה ויחבר את כביש ארצי מס' 1 לשכונות המערביות והדרומיות של ירושלים. אורכו כחמישה קילומטרים, והוא יכלול שתי מנהרות – תחת השכונות יפה נוף והר נוף, וכן, שלושה מחלפים: באזור מוצא (כביש 1), נחל רבידה (גבעת שאול) ורחוב בייט בירושלים (סמוך לביה"ח שערי צדק), וצפוי לשפר באופן משמעותי את הנגישות לירושלים, להקל על עומסי התנועה ולצמצם את זמני הנסיעה.
הכביש צפוי להיפתח לתנועה במהלך שנים 2022-2023, לאחר שהזכיין קיצר את לוחות הזמנים להקמה לשלוש שנים בלבד.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים, מר בצלאל סמוטריץ': "כביש מס' 16 הוא פרויקט בעל חשיבות לאומית, אשר צפוי להפחית את עומסי התנועה בכניסה לבירה באופן משמעותי. הכביש שיוקם ויתוחזק בסטנדרטים בינלאומיים יביא לחיסכון בשעות נהיגה וכן לצמצום משמעותי בזיהום האוויר, וכך יביא את ירושלים לעמוד בסטנדרטים התחבורתיים של ערי הבירה של המדינות המפותחות".
החשב הכללי, מר רוני חזקיהו: "כביש מס' 16, המתבצע בשיטת ה-PPP, מצטרף לשורת פרויקטי PPP מוצלחים בתחום התחבורה, ביניהם הרכבת הקלה בירושלים, כביש 431, כביש חוצה ישראל ומנהרות הכרמל. לשיטת ה-PPP פוטנציאל להגדיל משמעותית את היקף ההשקעות בתחום התחבורה בישראל, המשווע לפיתוח, ואנו שמים דגש על תחום זה במסגרת תכנית 2030 לפיתוח תשתיות בישראל"
מנכ"ל חברת נתיבי ישראל, מר ניסים פרץ: "בהמשך לפתיחת כביש 1 המחודש לתנועה, הקמת כביש 16 תביא לירידה משמעותית בעומסי התנועה בכניסה לירושלים ולעלייה ברווחת תושבי העיר ומבקריה".
שי לינדנר, מנכ"ל זכיין שפיר-פיצרוטי: אנחנו שמחים לקחת חלק בפרויקט לאומי זה. הניסיון המוצלח שצברה השותפות בפרויקטים לאומיים בעבר דוגמת פתיחת כביש 6 חוצה צפון בהקדמת לוחות הזמנים, יסייע לנו לפתוח את הכביש בלוחות זמנים קצרים ובאיכות הגבוהה ביותר. החברה הוכיחה יכולת תכנון וסגירה פיננסית בזמנים מאתגרים ואנחנו נכונים לאתגר האמתי: פתיחת הדרך החדשה לבירה"
פתיחת עסק ראשון היא משימה לא פשוטה, אבל לפחות לגבי השנה הראשונה המשימה מצריכה שליטה רבה וחיסכון בהוצאות. דרך לעשות זאת היא עבודה מהבית, כך לא חייבים להוציא כסף על הוצאות משרד. סיבה אחרת היא שליטה. כהשעסק מהבית אנחנו כל הזמן יודעים מה קורה.
למי מתאים
עסק מהבית מתאים למי שיש תשתיות מתאימות לעסק שרוצה להקים, חדר פנוי לעבודה ותכונה לא רבה בבית. אם בכל רגע הילד קם לבקש מהו, אם המקרר או הכיור המלא מול העיניים, זה מקשה עלינו לנהל את העסק.
אומנם עסק קטן מהצד לא מחייב תקציב גבוה, אך הוא מחייב תקציב כלשהו, לפחות לגבי שיווק, כמובן שאם מתחילים בעסק קטן מהצד התקציבים יותר נמוכים בהתחלה. לתקציבים גבוהים יש להשקיע יותר זמן. אך זמן הכרחי לתפעול עסק מלא מהבית.
אילו עסקים יש מהבית
לא חסרים עסקים מהבית, היום בעידן המקוון, משיווק ותוכן וקידום ואתרים, עריכה ותרגום, דרך תכנות, עיצוב, קייטרינג ועד קליניקות מהבית ושיעורים פרטיים. חשבו מה מתאים לכם, הדבר שאתם הכי טובים בו רוב הסיכויים שישתלם לטווח הארוך. אתם גם יכולים להמציא את העסק שלכם, לברר איזה צורך חסר שאתם יכולים למלא וללכת על זה. תחום פופולרי הוא סחר אלקטרוני, המאפשר כמעט לכל אחד למכור מהבית. גם בכל משרד שמקבל לקוחות אפשר לעבוד מהבית, למשל רואה חשבון או עורך דין, כל עוד יש חדר מתאים למסמכים.
איך לפתוח עסק מהבית
העקרונות הראשוניים של עסק מהבית לא שונים מהקמת עסק רגיל, אתם צריכים לדעת מה מבדל אתכם ובאילו קהל אתם מתמקדים. אין עסק שעוזר לכולם, פנייה לכולם תגרום לכם לפספס את הקהל הרלוונטי. אל תשכחו גם לגלות גמישות, כך למשל אם פתחתם עסק תרגום למאמרים משפטיים בכתבי עת, זה כמובן לא אומר שצריך לוותר על כל טקסט שאינו כזה.
אם אתם לא עוזבים את הדיי ג'וב שלכם, החליטו על שעות קבועות לעסק. גם כשהעסק מתגבש החליטו על שעות ברורות שבהן יש זמן עבודה ויש שעות פנאי. אם העסק אינו מחייב קליניקה או חדר מלאכה בבית, השתחררו לפעמים, עבדו מבתי קפה, מחללי עבודה משותפים. בערים מסוימות יש חללים חינמיים.
מציאת לקוחות
מהבית יותר קשה למצוא לקוחות מאשר בחנות ברחוב. אתם צריכים שיראו אתכם ויידעו שאתם קיימים, דרך אחת היא מודעות פרסומת ברשת חברתית או אתר כל עוד מותאמים לקהל היעד, אבל במקצועות מסוימים לא היינו מוותרים גם על אמצעים מסורתיים יותר, למשל אם אתם מנהלי חוגי בית, או מלמדים שיעורים פרטיים, מודעה במתנ"ס או ליד בית ספר תעשה את העבודה.
עסק חדש צריך להכיר לקוחות, תמיד השלב הראשון הוא חברים ומשפחה. לאחר מכן מגדילים את המעגל באמצעות נטוורקינג, אנשים שקשורים לתחום שלכם ויכולים להביא לכם לקוחות, למשל בוני אתרים יכולים לשתף פעולה עם מעצבים, אנשי קייטרינג עם מפיקי חתונות ועוד. אפשר גם להתחיל כקבלן משנה של מישהו מצליח ולהכיר לקוחות מהתחום.
עובדים
לרוב עסקים מהבית הם ללונרים, למתבודדים. יש מעט צוות, העובדים, אם יש, הם פרילנסרים, אבל אם אתם צריכים עובדים במשרה מלאה, שקלו את זה וחשבו איך הם יעבדו, בבית שלכם, מביתם או משהו אחר.
איזון בין חיי בית לעבודה – האם קיים בישראל?
הכנסות עבודה מח"ל – מה חובת המס, איך משלמים
מחפשים רכב חדש שבו תוכלו לצאת לטיולים ברחבי הארץ? להסיע את התינוק הטרי במשפחה לסבתא או לנסוע לאוניברסיטה? אספנו עבורכם מספר טיפים חשובים לבחירת הרכב על מנת שילווה אתכם לאורך שנים רבות. מה כדאי לבדוק ברכב החדש?
גודל הרכב
משפחות גדולות זקוקות בדרך כלל לרכב משפחתי. אך, כאשר עדיין אין לכם יותר משני ילדים אתם יכולים להסתפק במכונית קומפקטית. מכונית זו תוכל לשרת אתכם הן בנסיעות קצרות בתוך העיר, הן במהלך חיפוש החנייה (כאשר מכוניות הקומפקט מסוגלות להכנס בקלות כמעט לכל חנייה ברוורס) והן בנסיעה בכבישים מהירים. במהלך הנסיעה, הרכב הקטן והקליל יכול לנוע במהירות ואפילו לחסוך לכם סכום ניכר כאשר תגיעו למשאבת הדלק. נרחיב על כך מעט.
צריכת הדלק של הרכב
לכל רכב יש צריכת דלק שונה בהתאם למשקל, לגודל, להספק המנוע וכן לדרך בה המנוע פועל. ברכבים קומפקטיים חדשניים ישנה טכנולוגיה חכמה יותר המאפשרת לצרוך כמות קטנה יותר של דלק. בנוסף, אפשר לבחור ברכבים ידניים קומפקטיים הצורכים אף פחות דלק. כאשר אתם משווים את צריכת הדלק בין הרכבים השונים המוצעים לכם, כדאי לזכור כי כאשר נוסעים ברכב בכבישים בין עירוניים צריכת הדלק תהיה נמוכה יותר מאשר בכבישים עירוניים. בדקו מה הצריכה שמפרסם היצרן בתוואי בין עירוני ובתוואי עירוני?
מחיר הרכב
השיקול החשוב ביותר עבור זוגות רבים כשמדובר ברכב חדש קשור למחיר הרכב. אם אתם בודקים רכבים קומפקטיים חדשים תגלו כי המחיר שלהם נמוך ב-10% ויותר מרכבים מאותו שנתון המגיעים בגרסה משפחתית. הסיבה לכך קשורה בדרך כלל למורכבות הרבה יותר בבניית הרכבים המשפחתיים וכן לעובדה כי הם מציעים יותר מקום. מצד שני – אם אינכם זקוקים למקום העודף חבל לשלם יותר.
אבזור הבטיחות של הרכב
לאחר שמצאתם רכב מתאים לתקציב שלכם בדקו את אבזור הבטיחות שלו. כיום, רכבים רבים מגיעים עם אבזור בטיחות הכולל חיישנים מבית מובילאיי. חיישנים אלה מאפשרים לכם לזהות סטייה לא רצויה מנתיב, נהגי אופניים או הולכי רגע אליהם התקרבתם יתר על המידה וכן רכבים הנמצאים קרוב מדי אליכם. אבזור הבטיחות שומר על חייכם ועל חיי המשפחה שלכם ומאפשר לכם אפילו לקבל הנחה לאורך מספר שנים בביטוח הרכב ובאגרה השנתית.
העיצוב והאבזור הפנימי
נכון, אולי זה נחשב למותרות. אבל, חלק בלתי נפרד מהעובדה שאתם רוכשים רכב משנתון חדש הוא העיצוב המודרני שלו. בחרו רכב מעוצב וחדשני הכולל אבזור חדשני מפנק. היום חלק מהרכבים מציעים מערכות מולטימדיה עם סאונד מרשים, חיבור GPS הכולל WAZE, מושבים נוחים, חישורי אלומיניום ופנסי לד חדשניים. כל אלה הופכים את חוויית הנהיגה למושלמת.
לסיכום, כאשר אתם בוחרים רכב חדש למשפחה, בדקו את המחיר, אבזור הרכב, גודל הרכב, צריכת הדלק שלו ואילו אביזרי בטיחות מגיעים בחבילה הבסיסית שלו? כך תמצאו את הרכב המושלם עבורכם שילווה אתכם לשנים רבות.
נופיה המסעירים של דרום אמריקה, האתרים הארכיאולוגים המרתקים, הקצב התוסס, הקרנבלים המדהימים, המטבח האקזוטי והתרבויות העתיקות הופכים את דרום אמריקה לאחד היעדים המרתקים והיפים ביותר בעולם. גם אם אתם מטיילים בתקציבים מאתגרים יותר, אין סיבה שלא תצטרפו לחגיגה בקצב הסמבה ותיהנו מכל מה שיש ליבשת המופלאה להציע לכם. איך עושים זאת? הנה כמה טיפים שיסייעו לכם לצאת לטיול בדרום אמריקה מבלי להיקלע להוצאות כבדות מדי. ארזו את המוצ'ילה – ונצא לדרך!
- הטיפ המשתלם ביותר: צאו לטיול מאורגן
טיול מאורגן לדרום אמריקה מסייע למטיילים רבים ליהנות מהטוב שבכל העולמות, גם ארגון מושלם של הטיול על יעדיו המרובים, גם חקר מדהים של היבשת הרחוקה ולא פחות חשוב וגם מחיר אטרקטיבי יותר!
כשאתם בוחרים בטיול מאורגן לדרום אמריקה, אתם מבטיחים לעצמכם את המחיר הטוב ביותר, זאת בהשוואה לטיול עצמאי במיוחד ביבשת העצומה הזו, כשמחירי הטיסה, המלונות, הארוחות וההדרכה כלולים במחיר. כך אתם חוסכים זמן רב ומשאבים כספיים על ארגון עצמאי. אם תבחרו בחברה מוכרת וותיקה, הניסיון שלה יהפוך את הטיול לזול יותר, כיוון שמארגני הטיול ידעו כיצד לתכנן אותו באופן המשתלם ביותר, איך להשיג את הטיסות הזולות ביותר, אילו מלונות משתלמים יותר ואילו פחות ועוד. ההדרכה המפורטת שתקבלו גם היא כלולה במחיר החבילה ולכן תוכלו ליהנות מידע וניסיון של מדריך המכיר את דרום אמריקה על בוריה וישמח לחלוק איתכם טיפים שימושיים שיחסכו לכם כסף כמו – היכן כדאי לבצע החלפת כספים? איך להתמקח עם המקומיים? (בדרום אמריקה זה מאוד מקובל), מה נחשב ל"מלכודת תיירים"? ועוד.
- למדו את השפה
אם בכל זאת החלטתם לצאת לטיול עצמאי, הטיפ הבא שלנו אליכם הוא ללמוד ספרדית. זוהי שפה פשוטה מאוד ללמידה וגם אם תשקיעו בכך מספר חודשים לפני הטיול, תוכלו לתקשר ברמה בסיסית וליהנות מיתרונות רבים ממש כמו מקומיים. כך תדעו בדיוק עבור מה אתם משלמים, המקומיים לא ינסו להוליך אתכם שולל, הכסף שלכם יושקע באופן חכם יותר והכי כיף – תוכלו לתקשר עם המקומיים שתפגשו ממש כאילו אתם תושביה הוותיקים של היבשת.
- בשלו לבד או אכלו במסעדות אותנטיות
אם אתם לנים בהוסטלים, תוכלו לבשל לעצמכם מדי יום ולחסוך המון כסף על מסעדות ואכילה בחוץ. ברוב המוחלט של ההוסטלים, כמו גם בדירות אירוח שונות, תמצאו מטבח מאובזר אליו תצטרכו להביא רק את חומרי הגלם וליהנות מארוחה זולה יותר. זו דרך נפלאה להכיר את המטבח הדרום אמריקאי הנפלא, על חומרי הגלם הטריים והשווקים השוקקים, כך שתיהנו מחוויה תרבותית-קולינרית לא פחות מאשר ישיבה במסעדה. גם כשאתם בוחרים לשבת במסעדה, העדיפו תמיד לשבת במסעדות פועלים מקומיות, הממוקמות לרוב בסמטאות קטנות ולא ברחובות ההומים. דרך נוספת לזהותן היא בתפריט שהן מציעות – אם התפריט כולו כתוב בספרדית (טיפ מספר 2) ולא באנגלית, זהו סימן מובהק לכך שזוהי מסעדה מקומית, עם מחירים זולים יותר ואוכל על טהרת המטבח הדרום אמריקאי שהוא גם יותר אותנטי וטעים.
- חפשו טיסות זולות
טיול מאורגן לדרום אמריקה חוסך את הצורך בחיפוש טיסות – הן מהארץ אל דרום אמריקה וגם טיסות פנימיות בין הערים השונות ברחבי היבשת המרוחקים זו מזו. עם זאת, אם אתם בוחרים לטייל באופן עצמאי, נסו לחפש תמיד את הטיסות הזולות ביותר ובחנו מה אתם מקבלים בתמורה? הנה טיפ אשר יכול לשנות את העלויות שלכם באופן משמעותי, שנו את שפת הממשק לספרדית – אתם תהיו מופתעים מההבדלים במחיר.
- צריכה פרטית – קניית מוצרים ושירותים מהמגזר הפרטי.
- צריכה ציבורית – קנייה או קבלת מוצרים, (או שירותים), מגופי הממשלה השונים.
- מוצרים שנקנו – לפי שווי הקנייה.
- מוצרים ושירותים שהתקבלו מהמדינה – לפי סך ההוצאה שהיתה למדינה בהפקתם.
כשמדברים על מוצרים, מוצר צריכה הוא מוצר מוחשי המוצע למכירה וניתן לקניה על ידי הציבור הרחב לשימוש פרטי ולא מסחרי.ההגדרה למוצר צריכה גמישה ומשתנה בזמן ובמקום. בדרך כלל ניתן לסווג מוצר כמוצר צריכה על פי אופן השימוש של הצרכן הסופי בו – המוצר עונה על צורך או דרישה של המגזר הפרטי. מוצר צריכה יכול להיות גם להיות חומר גלם במוצרי צריכה אחרים, למשל חלב המשמש מוצר צריכה בעצמו אך גם חומר גלם לייצור גבינות למשל.
בכלכלה נהוג להשוות את הצריכה לחיסכון ולהשקעה. יתרת ההכנסה שאינה משמשת לקניות ותשלומים שונים היא חיסכון. ההבדל בין צריכה להשקעה הוא שבצריכה התועלת מהמוצר היא מיידית. בכלכלה לא האדם הפרטי משקיע אל חברות: חברה משקיעה כאשר היא קונה הון אשר בעזרתו תייצר בעתיד מוצרים. סך כל החיסכון במשק בתקופה מסוימת שווה לסך כל ההשקעות במשק (בניכוי השקעות זרות נטו).
תרבות הצריכה
תרבות הצריכה מתארת חברות המעודדותא ת הציבור לקנות יותר גם מוצרים שאינם צריכים. תרבות זו נפוצה בעולם המערבי וזוכה לביקורות, הן בשל פגיעתה בסביבה והן בשל הפגיעה בחסכונות. עם זאת, יש כלכלנים הטועמים שהגדלת הצריכה היא מנוע צמיחה עיקרי של כלכלה נתונה.
מי קונה יותר, גברים או נשים ומה- על הבדלי צריכה בין גברים לנשים
אלקטרה מוצרי צריכה: ירידה בהכנסות עקב קיטון במכירות מוצרי הצריכה החשמליים
האבלוציה של הקניות – האם הקניונים ישרדו את השינויים בהרגלי הצריכה?
בית משפט לענייני משפחה פסק כי ניתן לחייב אישה להשתתף במזונות הילדים, כאשר הם מתגוררים אצל אביהם ופוגשים אותה למשך שעתיים בשבוע בלבד
שופט בית המשפט לענייני משפחה בטבריה, ארנון קימלמן, נתן פסק דין חריג בתביעה שהגיש אב גרוש וחייב את אשתו לשעבר לשלם לו כ-2,000 שקל לחודש עבור מזונות שני ילדיהם הקטינים המתגוררים עמו ומצויים במשמורתו המלאה.
המזונות שנקבעו מוגדרים כזמניים, אך בהחלטה נכתב כי ככל שפסק הדין בתביעה העיקרית לא ישנה את הסכום, הרי שדמי המזונות שנקבעו ישולמו לידי האב עד שימלאו לכל קטין 18 שנה או עד לסיום לימודיהם התיכוניים, לפי המאוחר.
מדובר בזוג שנישא בשנת 2012 ובשנת 2017 הם התגרשו. לאחר הגירושים הקטינים התגוררו בתחילה עם אמם אך בהמשך האם אושפזה בשל "תשישות נפשית", הילדים הועברו למרכז חירום בו שהו חמישה חודשים ורק בפברואר 2019 בהחלטת בית המשפט לנוער, קיבל אביהם של הילדים את הקטינים לחזקתו.
בית המשפט העניק את המשמורת על הילדים לאב, ואילו לאם יוקצבו זמני שהות מועטים הכוללים מפגש עם הקטינים פעם בשבוע למשך שעתיים. לאם ישנם גם שלושה ילדים מנישואים קודמים אשר גדלים במשפחות אומנה.
האב שיוצג בידי עורכי הדין רותם סיביליה ואבי קורנפלד טען שיש לחייב את אמם להשתתף במזונותיהם ואילו האם התנגדה וטענה כי על פי הדין האישי החל, הגבר חייב במזונות לבדו.
בפסק הדין כתב השופט כי השאלה היא אם החובה במזונות קטינים לפי הדין האישי היהודי חלה רק על האב, או שמא במצבים מסוימים ניתן לחייב גם את האם במזונות ילדיה. הדין האישי היהודי מבחין בין שלוש קבוצות גיל עיקריות: עד גיל 6 "קטני קטנים", מגיל 6 ועד 15 "קטנים" וגילאי 15 עד 18 שנה "גדולים".
על פי הדין האישי, אב יהודי חב לבדו בסיפוק מזונות הכרחיים של ילדיו מלידה ועד הגיעם לגיל 15 ובקבוצת קטני קטינים נפסק כי אב יהודי חב לבדו במזונות ילדיו עד גיל 6, בעוד האם פטורה כליל ממזונות אלה.
השופט בחן את היכולות הכלכליות של שני הצדדים וכתב כי אין חולק כי במקרה מעין זה האב מוציא מכיסו את עלויות המזונות ההכרחיים, בעוד שלאם אין הוצאות ישירות בגין הילדים.
לפי פסק הדין האב עובד כפועל ושכרו הממוצע עומד על 10,000 שקל נטו לחודש. לעניין פוטנציאל השתכרותו נקבע כי בהיותו משמורן בלעדי אין חולק שהוא ממצה את יכולת השתכרותו. מתלושי השכר גם הוברר שהאב עובד שעות נוספות רבות וחלק משכרו משקף תמורה בגין עבודה בשעות נוספות.
האם עובדת בחברה משפחתית ומשתכרת 7,000 שקל נטו לחודש. השופט קבע כי תלושי השכר שצירפה האם מעלים סימני שאלה של ממש אם אכן מדובר בתלושים אותנטיים המשקפים נאמנה את מלוא תקבוליה של האם מידי מעסיקתה שהיא אמה. השופט קבע כי הוא מוצא להעמיד את פוטנציאל השתכרותה של האם על פי האומדן על סך 10,000 שקל לפחות, ואף זאת בהערכה זהירה ועל הצד הנמוך.
השופט קבע כי לא ניתן להתעלם מעובדת חלוקת זמני שהות של הקטינים אצל ההורים, סוגיה שבוודאי משפיעה על היקף החיוב במזונות הילדים. לדברי השופט, הקטינים שוהים במשמורתו הבלעדית של האב כאשר זמני השהות שנקבעו לאם כוללים שעתיים בלבד בשבוע, וכתוצאה מכך האב הוא זה אשר נושא במלוא צרכיהם של הקטינים. באין בפני השופט נתון המוכיח כי הוצאות המחיה האישיות של כל הורה שונה באורח משמעותי, הרי שבהוצאותיהם ההכרחיות של הקטינים יישאו ההורים בשלב זה, באופן שבו חיובה של האם יעמוד על 50% מצרכיהם של הקטינים ואשר עומדים על 2,000 שקל לחודש ובתוספת מחצית מהוצאות החינוך והבריאות.
על כן נקבע כי עד שאחד הילדים יגיע לגיל 6, תישא האם בהוצאותיו בגובה 360 שקל ולאחר גיל 6 תישא במחצית ממזונות הקטין בסכום גלובלי של 1,000 שקל לחודש. עבור הקטינה שהיא מעל גיל 6 תשלם האם 1,000 שקל לחודש עבור מזונות ובנוסף תשתתף במחצית מהוצאת שכר הלימוד, צהרון ומחצית מהוצאות הבריאות והחינוך החריגות.
פסק דין חריג: הילדים יוצאו ממשמורת האם ויעברו לחזקת האב
כדי לא להוביל לקריסת האב הופחתו המזונות
תהיתם למה חלקי החילוף בארץ כל כך יקרים? מתברר שהתשובה תימצא אצל רשות התחרות, רשות ההגבלים לשעבר.
זו החלה בחקירה מקיפה ראשונה של רשות התחרות של ענף החלפים בעשור הנוכחי. הבדיקה תבחן מדוע מחירי חלקי החילוף בישראל נותרו גבוהים, על אף צעדים שונים שנעשו במהלך השנים – ובין השאר תבדוק מה שיעור הרווח של היבואניות והמוסכים על החלפים.
על פי דוח שפירסמה BDI לפני כחמש שנים שוק חלקי החילוף בישראל מגלגל כ־2.6 מיליארד שקל בשנה. כיום, לפי הערכות בענף, כ־30% מהיקף החלפים הנמכרים בישראל מיועדים לחברות הליסינג ולציי הרכב והיתר לצרכן הפרטי.
לפי הדו"ח, בענף – שולטים יבואני הרכב שנהנים מדומיננטיות (62%) וחלקי החילוף המקוריים והיקרים. לפי הדו"ח, הרווח הגולמי הממוצע של יבואני רכב מתחום החלפים בלבד הוא בסביבות 35%–40%, והרווח התפעולי שלהם מגיע ל–20%. לעומתם, יבואנים המתמחים בחלקים תחליפיים נהנים מרווחיות תפעולית ממוצעת של 10%–15%.
רוכשות מהותות הן חברות הביטוח, המממנות את תיקון כלי הרכב לאחר תאונות. אלו החלפים היקרים ביותר בהיצע היצרנים, אלא שחברות הביטוח מקבלות עבורם הנחות של יותר מ־50% ממחירי המחירון של היבואנים והספקים. עבור הצרכן הפרטי הסכומים גבוהים בהרבה, גם ביחס למחירם בחו"ל. גם המוסכים לא משלמים הרבה פחות והמחיר הגבוה מתגלגל ליצרן.
אחד מהניסיונות המוקדמים של רשות התחרות כלל נוהל מיוחד התקף גם כיום שמחייב מוסכים להציג ללקוחותיהם את מחירי התיקון האפשריים לרכב הן עם חלקי חילוף מקוריים והן עם חלקי חילוף חליפיים, כולל הצעת מחיר מסודרת.
אחר כך חויבו המוסכים להציע לכל לקוח חלקי חילוף מקוריים, חליפיים או משופרים. יוזמה אחרת הייתה: לחייב בעלי רישיון לסחר במוצרי תעבורה לפרסם מחירוני חלקי חילוף באינטרנט. המטרה הייתה לחייב יזמים לפתח אפליקציות מיוחדות להשוואת מחירי החלפי. עוד עבר תיקון חקיקה נוסף שהרחיב את מספר חלקי החילוף שמותר לכל ישראלי לייבא – לארבעה חלקי חילוף בכל משלוח. בינתיים הציים וחברות הביטוח מקבלות הנחות ענק שבקושי פרומיל מזה מגיע אל הציבור, והתקנות הרבות כנראה לא מיושמות מספיק או לא מגיעות לציבור. לכן פתחה רשות התחרות בבחינת הענף.
ברשות התחרות אישרו כי "במהלך הימים האחרונים פנתה רשות התחרות אל גורמים בענף הרכב בנושא חלקי חילוף"
שני מבריחי סיגריות התחמקו מתשלום 25 מיליון שקל למס הכנסה
קונים באינטרנט? מדריך המכס המלא לייבוא אישי
מעודכן ל-11/2019בריאיון העבודה הראשון שלו בענקית התוכנה לפני כ-30 שנה, הוצגה לסאטיה נאדלה שאלה אשר המחשבה עליה שינתה את חייו ■ רק לאחר שענה הבין שהתשובה הייתה שגויה
מנכ"ל מיקרוסופט בחמש השנים האחרונות, סאטיה נאדלה, הוביל שינוי אדיר בחברה. לא זו בלבד שמיקרוסופט בנתה מחדש את המוניטין שלה כחברה חדשנית, אלא שהיא מתחרה שוב על המקום הראשון כחברה בעלת השווי הגבוה ביותר בעולם.
לאחרונה הרצה נאדלה בפני תלמידי בית הספר לעסקים סטנפורד וחלק עמם כמה לקחים מרכזיים. אחד הסיפורים שלו קשור לסדרת הראיונות הראשונה שלו עצמו במיקרוסופט לפני כמעט 30 שנה.
"אני זוכר שהראיון שעברתי במיקרוסופט היה רגע משנה חיים עבורי", הוא גילה", עברתי על הראיון הזה; הוא הופיע אז כקוד על המסך, ואז מישהו אמר: "היי, הנה שאלה בשבילך. אתה בפרשת דרכים, תינוק נופל ארצה ובוכה, מה תעשה?"
"'וואו', חשבתי לעצמי, 'הנה אלגוריתם שלא למדתי…' ובאמת חשבתי על זה במשך כמה דקות. ואז אמרתי, 'אלך לטלפון הציבורי ואחייג 911'.
"ואז הוא קם, ליווה אותי החוצה ואמר: 'יודע מה, אתה צריך לפתח קצת אמפתיה. כי כשתינוק נופל, צריך להרים אותו ולחבק אותו לפני שקוראים למישהו'. ואז חשבתי 'זהו זה, אין סיכוי שאתקבל לעבודה".
נאדלה אומר שלמרות שבסוף הוא התקבל לעבודה, הלקח שלמד מהראיון הזה הוא הבסיס לעשיית עסקים טובים. אמפתיה הופכת אותך ואת הסובבים אותך לטובים יותר.
באתר Inc.com ציינו שמשימתו הראשונה של נאדלה במיקרוסופט כשרק נכנס לתפקיד המנ"כל הייתה ליישר קו עם כל אנשי המפתח שלו. אחרי הכל, חברה שמלאה בשחקנים מהשורה הראשונה לא תצליח אם הם לא ידעו לעבוד יחד. אמפתיה, אלמנט מרכזי באינטלגנציה רגשית, היא רכיב חיוני כדי שזה יקרה. וזהו שיעור שנאדלה אומר שעודנו לומד.
"אפילו לאחרונה במיקרוסופט, הבנו שחשוב שנבין אפילו דברים כמו: מהם התנאים הדרושים בשביל להתחיל לפתח אמפתיה", מרחיב נדלה. "אחת המילים שהכנסו ללקסיקון היא 'כבוד' למשל. אם לא באים ממקום של כבוד להשקפותיו של אדם אחר, למקום ממנו הוא בא, להיסטוריה שלו בשלמותה, קשה לפתח אמפתיה".
נאדלה, המשמש כמנכ"ל מיקרוסופט מאז 2014, דורג במקום הראשון ברשימת האנשים המשפיעים של המגזין "טיים" לשנת 2018, בקטגוריית המנהיגים. בנימוקי הבחירה נכתב בין השאר כי נאדלה השיב לחברה את רוח החדשנות שלה וכי הוא "מטיף לחשיבותם של אמפתיה וייצור מוצרים אמינים – תכונות שלדבריו הוטבעו בו עם לידת בנו, שנולד עם נזק מוחי, ושחייו היו תלויים במכונות מחוברות, שהופעלו באמצעות מערכות של מיקרוסופט.
התוצאות מדברות בעד עצמן: מאז ירש את החברה, שהייתה נתונה במצב בעייתי, טיפס ערך השוק של מיקרוסופט ב-130 אחוזים. חשוב מכך, החברה מייצרת כיום מוצרים ידידותיים למשתמש, אמפתיים ושמבוססים על שיתוף פעולה.
חוסר בהירות – הטעות הכי גדולה בראיון עבודה
זמן מסך לילדים – מה חושבים המומחים, ומה חושבים מובילי ההייטק
כביש 6 או כביש יצחק רבין, הנקרא גם חוצה ישראל, הוא כביש האגרה הראשון בישראל. לאחרונה נוסף אליו כביש 6 חוצה צפון בבעלות שונה. מה המחירים בכביש? כמה עולה נסיעות חד פעמיות ומה יש בדרך? הכל בכתבה זו
כביש 6 משמש ציר תנועה מרכזי בישראל ומאפשר מעבר מהיר יותר בין צפון הארץ לדרומה. הכביש נחשב מהיר יותר, בזכות הקפדה על רמת תחזוקה גבוהה וזורם יותר בזכות היכולת הטכנולוגית לאתר בעיות תנועה ולטפל בהן מיידית. לכך גם עוזר תשלום האגרה.
כביש 6 נמצא מזרחית לשני צירי התנועה האורכיים הראשיים הקיימים כיום בארץ: כביש 4 (גהה) וכביש 2 (כביש החוף). בקטע הכביש בין מחלף קסם למחלף בן-שמן, משמש כביש 6 כעוקף גוש דן.
כיום משתרע כביש 6 על פני כ- 170 ק"מ, ממחלף עין תות בצפון ועד מחלף שוקת בדרום, וכולל 20 מחלפים, 2 מנהרות דו כיווניות באורך כולל של יותר מקילומטר, מעבר רצף אקולוגי וכ- 150 גשרים.
לאחר הסלילה הראשונית נסללו קטעים נוספים ובהם קטע 21 בדרום ממחלף שוקת עד מחלף נאות חובב אושר באופן כללי בשנת 1999. קטע 21 כולל ארבעה חלקים.
- חברת 'דרך ארץ' נבחרה על ידי המדינה היא הזכיינית להקמה והפעלה של כביש מספר 6.
שיטת גביית אגרת הנסיעה בכביש 6 היא גבייה אלקטרונית לעומת גבייה אנושית או קופה – והיא נקבעה מתוך מחשבה על רציפות הזרימה השוטפת של התנועה ומתוך התחשבות באוצרות הטבע המקיפים את תוואי הכביש. מערכות אלקטרואופטיות קוראות את לוחית הרישוי של המכונית בכניסה לכביש וביציאה ממנו, ובהתאם למידע זה נשלח אחת לחודש חשבון אל בעל המכונית. מערכות גבייה אוטומטיות קיימות במקומות רבים בעולם, אולם בעת פתיחת הכביש לתנועה היה רק בקנדה כביש נוסף שבו השימוש במערכת הגבייה האוטומטית הוא חוב. עם זאת, עדיין התעוררו ביקורות על קנסות לא נכונים.
תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלבנטי
כביש 6 חוצה צפון
כביב 6 חוצה צפון כולל שני מקטעים, מקטע יקנעם ומקטע סומך.
מקטע יקנעם הוא בין מחלף יקנעם למחלף תל קשיש, עוקף את "מסדרון יקנעם" וצומת התישבי, הפקוק לרוב, ומהווה את ציר התנועה הראשי בין מרכז לצפון הארץ. מקטע סומך מחבר בין מחלף העמקים למחלף סומך. מקטע זה מהווה אלטרנטיבה מהירה וקצרה למחלף יגור לנוסעים מאזור צפון מזרח (עכו, נהריה והקריות) לכיוון מרכז הארץ וכמובן גם לנוסעים ממרכז הארץ לכיוון צפון. הכביש מנוהל על ידי הזכיין חוצה צפון שאינו קשור לחברת דרך ארץ.
כביש 6 תעריפים
שיטת התעריפים בכביש 6 משתנה לפי סוג הרכב, מספר המקטעים ואם מדובר בנוסע מזדמן או מנוי. להלן הטבלה:
סוג רכב | סוג משתמש | עד 3 קטעים | עד 3 קטעים + קטע 18 |
4 קטעים | 4 קטעים + קטע 18 |
5 קטעים ומעלה | 5 קטעים ומעלה + קטע 18 |
נסיעה בקטע 18 בלבד |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
לקוח מזדמן | 19.59 שקלים | 25.53 שקלים | 23.52 שקלים | 29.46 שקלים | 27.45 שקלים | 33.39 שקלים | 13.74 שקלים | |
רכב עד 4 טון | מנוי וידאו* | 15.69 שקלים | 21.63 שקלים | 19.62 שקלים | 25.56 שקלים | 23.55 שקלים | 29.50 שקלים | 9.84 שקלים |
מנוי פסקל* | 11.79 שקלים | 17.74 שקלים | 15.72 שקלים | 21.67 שקלים | 19.66 שקלים | 25.60 שקלים | 5.94 שקלים | |
לקוח מזדמן | 13.69 שקלים | 16.66 שקלים | 15.65 שקלים | 18.63 שקלים | 17.62 שקלים | 20.59 שקלים | 10.76 שקלים | |
אופנוע | מנוי וידאו | 9.79 שקלים | 12.76 שקלים | 11.76 שקלים | 14.73 שקלים | 13.72 שקלים | 16.70 שקלים | 6.87 שקלים |
מנוי פסקל | 5.90 שקלים | 8.87 שקלים | 7.86 שקלים | 10.83 שקלים | 9.83 שקלים | 12.80 שקלים | 2.97 שקלים | |
לקוח מזדמן | 43.17 שקלים | 61.00 שקלים | 54.97 שקלים | 72.80 שקלים | 66.76 שקלים | 84.59 שקלים | 25.62 שקלים | |
רכב מעל 4 טון | מנוי וידאו | 39.28 שקלים | 57.11 שקלים | 51.07 שקלים | 68.90 שקלים | 62.86 שקלים | 80.69 שקלים | 21.73 שקלים |
מנוי פסקל | 35.38 שקלים | 53.21 שקלים | 47.17 שקלים | 65.01 שקלים | 58.97 שקלים | 76.80 שקלים | 17.83 שקלים |
מנוי וידאו: הרכב מזוהה באמצעות צילום ופענוח לוחית הרישוי של הרכב. מנויי וידאו נהנים מחיסכון של עד 20% מתעריפי הנסיעה ללקוח שאינו מנוי (מזדמן).
> מנוי פסקל: הרכב מזוהה באמצעות מכשיר המכונה 'פסקל'. הפסקל הוא מכשיר אלקטרוני חכם המותקן ברכב ומתקשר אוטומטית עם מערכת האגרה הממוחשבת, המוצבת על שערי האגרה לאורך הכביש. הפסקל נמסר למנוי תמורת עירבון חד פעמי, המוחזר ללקוח עם השבת המכשיר כשהוא תקין, בכפוף לתנאים הקבועים בהסכם ההצטרפות. מנויי פסקל נהנים מחיסכון של עד 40% מתעריפי הנסיעה ללקוח שאינו מנוי (מזדמן).
כביש 6 חוצה צפון תעריפים
עלות הנסיעה למנויים בכביש 6 צפון היא 4.18 שקלים בשעות העומס במקטע יקנעם.2.98 שקלים בשעות העומס במקטע סומך. ושלא בשעות העומס 2.39 שקלים ו-1.79 שקלים בהתאמה. שעות העומס הן בימי חול 7:00-21:30, בימי שישי וערבי חג 13:00-17:00 ובמוצאי שבת ובמוצאי חגים 17:00-21:00.
לרכבים מזדמנים תתווסף עמלת גביה בסך של 1.19 שקליים לנסיעה. מחירים בחשבונית מעוגלים לאגורה הקרובה. עוד יש לציין כי
- כל התעריפים המוצגים מטה הם עלות לנסיעה אחת בכביש 6 חוצה צפון.
- הנוסעים ברצף בשני המקטעים, במשך פרק זמן של עד שלושים דקות, יהיו זכאים ל-20% הנחה מתעריף האגרה הבסיסי של כל קטע
מסעדות בכביש 6
הנסיעה בכביש 6 יכולה להיות ארוכה, מעייפת ומעוררת רעב. לשמחת הנוסעים יש כמה מסעדות. הנוסעים במחלף יקנעם יכולים ליהנות ממסעדת הבשרים מרינדו, הנוסעים במחלף סומך יכולים ליהנות מקפה וטוסט בקפה הביהמה בקריית אתא, הנוסעים לדרום יכולים ליהנות מואכל בוכרי אצל הבוכיר במחלף קריית גת, ברמלה אפשר ליהנות ממסעדתה בשרים של הרצל בהרצל 50, הנוסעים לראש העין ייהנו מאוכל תימני טוב בתימנה, חובבי האסייתי ייהנו מתאי צ'ין בקריית טבעון ובמחלף אייל לכיוון כפר ססא אפשר ליהנות מאוכל ביתי במסעדת קמליה.
תחנות דלק בכביש 6
לאורך הכביש ישנן 4 תחנות דלק של חברת "דור אלון
2 תחנות דלק בנען – בין מחלף נשרים למחלף שורק (משני צידי הכביש) ו- 2 תחנות דלק במגל – בין מחלף ניצני עוז למחלף באקה (משני צידי הכביש).
בכל אחת מהן ישנו סניף של בית קפה "סי קפה" וכן, סופר אלונית. בכביש 6 חוצה צפון טרם פורסמו תחנות דלק שעוברות באזור.
מפה
מקור:מאת קובץ על יד – מקור: File:Kvish 6.svg, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=66362115
קרן קיסטון תרכוש את חלקן של אפריקה ואלון בכביש 6
פריפריה ומרכז מתקרבים: המקטע הצפוני של כביש 6 נפתח לתנועה
מנכ"ל מותג התכשיטים הדני "פנדורה", שהתפרסם בזכות צמידי הכסף והחרוזים, מודה בכישלון ואמר בראיון שהעסקים מדשדשים. מנכ"ל החברה הוא אלכסנדר לציק, שמכהן בתפקיד מאז אפריל.
"הצרכנים איבדו עניין במותג פנדורה", הוא אומר בראיון בפיינשל טיימס, ומשום כך החברה יצאה בתהליך של ארגון מחדש שכולל את עיצובי המוצרים, החנויות הפיזיות וגם המקוונות.
לציק מגדיר את פנדורה: "הקצה העליון והתחתון של התכשיטנות". היא הפכה די מהר למותג התכשיטים הגדול בעולם מבחינת נפח מכירות ויש לה מעט מאוד מתחרות.
כחלק ממיתוג חדש הלוגו עוצב בגוני ורוד ואפור במטרה להפוך את המותג ל"עכשווי יותר" עוד הרשת מבצעת פיילוט לעיצוב החדש של החנויות בערים לסטר וברמינגהאם בבריטניה ובשנגחאי שבסין. עוד , חלק גדול מארונות התצוגה יוחלפו בשולחנות, ודלפק יאפשר מישוש ובדיקה מקרוב.
המבקרים מזהירים שלא מדובר בהליך קל או מהיר. "כרגע, מדובר בקופסה שחורה. אין לנו הרבה תובנות", ציין קלאוס קהל, אנליסט בניקרדיט, בכתבה. "אחת הבעיות היא שלנשים ברחבי העולם נמאס מהמוצרים שלהם, ואם זה באמת העניין, אי אפשר לצפות לשינויים בן לילה", ציין. עם זאת "הם חייבים לעשות משהו. הם התרחקו מהקהל שהביא להם את ההצלחה לפני שנים".
פננדורה בדיגיטל
בדיגיטל החנות המקוונת שודרגה כך שתהיה מזמינה וקלה יותר לשימוש. כמו מותגים רבים אחרים, גם פנדורה תחבר בין האונליין לחנויות הפיזיות באמצעות שירותים שיאפשרו בחירה נוחה של המוצרים המקוונים ואפשרות להחליפם בחנויות הפיזיות. מבחינת קהל היעד יש פנייה לדור הזד- ילידי שנות האלפיים – עם תכשיטים בעיצוב אישי.
מילי בראון מדברים מוזרים היא הפרזנטורית
מילי בובי בראון, כוכבת הנוער הפופולרית מ"דברים מוזרים" של נטפליקס היא הפנים של קמפיין הפרסום. זאת במסגרת האסטרטגיה של החברה לשווק את עצמה דרך משפיענים ברשתות החברתיות. לציק מצביע על "עלייה משמעותית" בהוצאה על שיווק, כאשר השקות בולטות אחרות יכללו תכשיטים במיתוג הארי פוטר וקולקציה שתתבסס על סרטי "פרוזן" של דיסני.
פנדורה (Pandora AS) רשמה הפסד לא צפוי ברווח הנקי ברבעון השלישי של 17.8 מיליון דולר, כשההכנסות ירדו ב-11%.
לציק ניסה להרגיע את המשקיעים שהתוצאות החלשות האחרונות הולכות להתהפך לקראת סוף 2020 בעקבות מהלכים שיווקיים חדשים. נחיה ונראה
קשה יותר למכור קרקעות. במהלך המחצית הראשונה (ינואר-יוני) של 2019, מכרה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בהצלחה קרקעות לבניית רק 14 אלף דירות בלבד. מדובר בירידה חדה של 26% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אז שווקה קרקע לבניית 19 אלף דירות, ושל 38% לעומת החציון הראשון של 2017,אז נמכרה קרקע לבניית 22.5 אלף דירות.
לפי רמ"י נתוני המחצית השנייה של 2019 יהיו גבוהים יותר, משום שהעסקאות אינן מפזורות בקצב אחיד. עם זאת,עדיין מדובר בפער מהותי .הנתונים השנתיים צפויים לשקף צניחה של 15%-20% במספר הדירות לבנייה בקרקעות ששווקו, המסתכמות בשיעור 39-35 אלף דירות לעומת46 אלף דירות ב-2017, ואילו 2018 הסתיימה עם עסקאות לבניית 43 אלף דירות .כך שלמרות מטרות הממשלה, ורמ"י היצע הדירת יקטן, מה שיעלה את מחירי הדירות.
לעומת שנים קודמות אין הבדל מהותי בקצב פרסום המכרזים אלא רק ביציאת העסקאות אל הפועל. הסיבה המרכזית לכך היא שרוב קרקעות המדינה הפנויות המיועדות למגורים הן ביישובי הפריפריה, שבהם השוק רווי והביקוש מועט.
בניגוד להצפה בפריפריה, באזורים מבוקשים עתודות הקרקע בבעלות המדינה מעטות והיא מתקשה לקדם בהן בנייה. יתר על כן באזורים צפופים יש שורת חסמים כמו צורך בהקמת תשתיות מורכבות ויקרות וכן עימותים עם ראשי הערים והתושבים.
דוגמא מובהקת להשפעת ממשלת המעבר מתבטאת בלוד – אחת מעתודות הקרקע הגדולות של המרכז. לפני כשנתיים חתמה הממשלה עם העיר על הסכם גג לבניית 17 אלף דירות בשטחים חקלאיים שיסופחו אליה מאדמות המושבים השכנים: כ־4,000 על אדמות המושב בן שמן ו־11 אלף על אדמות ניר צבי. בספטמבר 2017 הגיעו המועצות האזוריות חבל מודיעין ושדות דן, שהמושבים שייכים להן, להסכמות עם לוד והממשלה על העברת השטחים, אלא שתקופת ממשלת המעבר מנעה משר הפנים לחתום על הצו שמאפשר את העברת הקרקעות ללוד, ושיווק הקרקע תקוע.
רשות מקרקעי ישראל מתכננת שיווק קרקעות ל-41 אלף דירות; אולי זה יעזור למתן את מחירי הדירות?
אורי אריאל, שר השיכון הנכנס נערך לשיווק קרקעות מוגבר והרחבת ההתחדשות העירונית