משרד האוצר ממשיך לנסות להוריד את מחירי הדירות.
תזכיר חוק שפורסם להערות הציבור (עד 3 בפברואר) כולל שבעה תיקונים מוצעים בחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) שמטרתם עידוד מכירת קרקעות לבנייה למגורים, הרחבת מדרגות מס הרכישה לרוכשי דירה יחידה ותיקון עיוותי מס שונים. התיקונים המוצעים צפויים לעודד מכירת דירות מגורים בטווח הקרוב מתוך שאיפה להביא להגדלת היצע ולהורדת מחירי הדירות.
מהם התיקונים לחוק?
- הפחתה בשיעור מס שבח על קרקעות אשר נרכשו לפני 7 בנובמבר 2001: על מנת לעודד מכירת קרקעות לבנייה למגורים אשר נרכשו לפני ה-7 בנובמבר 2001, קרי קרקעות הנמצאות במשך שנים רבות בידי בעליהן ונצמח עליהן שבח גבוה (אשר באופן רגיל יחויב במס של כ-40% בממוצע), התיקון מציע לקבוע כהוראת שעה, שבמכירת קרקעות כאמור על ידי יחיד, בתקופה של שלוש שנים, יחול שיעור מס של 25% על השבח הריאלי המיוחס לתקופה שמיום הרכישה ועד ליום ה-7 בנובמבר 2001 (במקום 47% כיום), ובלבד שבמהלך 8 השנים שלאחר הרכישה נבנו על הקרקע דירות המגורים שניתן לבנות לפי התב"ע החלה עליהן.
- עדכון מדרגות מס רכישה החלות ברכישת דירה יחידה: ההצעה היא לרווח את מדרגות המס הנמוכות, כך שנטל המס על מי שרוכש דירות בשווי בינוני, יקטן. כמו כן, מוצע להגדיל את נטל המס ברכישת דירה יחידה בסכומים גבוהים, לטובת מקור תקציבי לריווח מדרגות המס הנמוכות יותר.
מדרגות המס החדשות המוצעות בחוק:
על חלק השווי שעד 1,930,000 שקל לא ישולם כלל מס רכישה
על חלק השווי שעולה על 1,930,000 שקל ועד 2,330,000 שקל – 3.5%
על חלק השווי שעולה על 2,330,000 שקל ועד 3,100,000 שקל – 5%
על חלק השווי שעולה על 3,100,000 שקל ועד 5,300,000 שקל – 8%
על חלק השווי שעולה על 5,300,000 – 10%
- סגירת עיוות מס לעניין פטור ממס שבח החל על מוכרי דירת מגורים אשר נבנתה על קרקע שהייתה בבעלותם לפני שנת 2014: החל מינואר 2014 נקבע כי מי שמוכר דירת מגורים שאינה דירתו היחידה, ושיום רכישתה הינו לפני ה-1 בינואר 2014, ייהנה מפטור ממס שבח בגין השבח הריאלי שנצמח מיום הרכישה ועד ל-1 בינואר 2014. גביה זו יצרה פרצה, לפיה גם מי שבבעלותו הייתה קרקע ב-1 ינואר 2014 ולא דירת מגורים, נהנה מההקלה אם בעת מכירת הנכס נבנתה על הקרקע דירת מגורים. התיקון מבקש לבטל את פרצה זו. על מנת לאפשר לציבור להתאים עצמו לתיקון נקבעה תקופת מעבר של 4 שנים שבה ניתן יהיה עדיין ליהנות מההטבה.
- החלת שיעור מס על הכנסות גבוהות שנובעות מרווח ממכירת דירת מגורים: כיום, מוטל מס נוסף על יחיד שהכנסותיו החייבות עולות על כ-650 אלף שקל בשנה, בגובה של 3% על ההכנסות מעל סכום זה (מס יסף). נכון להיום הכנסות משבח ממכירה של דירות מגורים עד לתקרה של כ-4.75 מיליון שקל אינן נכללות בבסיס המס שעליו מוטל המס הנוסף, על אף שמדובר בהכנסה חייבת במס ככל הכנסה אחרת. תיקון זה מציע להכליל את ההכנסות משבח של דירות מגורים בבסיס המס שעליו מוטל המס הנוסף, ובלבד שההכנסה איננה פטורה ממס שבח לפי חוק מיסוי מקרקעין.
- ביטול פטור למי שאינו תושב ישראל ממס שבח במכירת דירת מגורים וממס על השכרת דירת מגורים: לפי נתוני רשות המסים כ-83 אלף דירות מגורים מצויות בבעלות תושבי חוץ (לא כולל דירות מגורים שנרכשו בידי ישראלים שהיגרו), וכ-40 אלף מהן מצויות בתל אביב וירושלים. כיום, תושבים זרים יכולים ליהנות מהפטור הסוציאלי הניתן במכירת דירת מגורים יחידה, וכן מהחישוב הליניארי המוטב, במכירת דירת מגורים בישראל, ומפטור על השכרת דירות מגורים, בדומה לתושבי ישראל. מדובר בפטורים חריגים, ביחס למדינות אחרות במיוחד כיום, בהינתן היצע מצומצם של דירות מגורים לתושבי ישראל ורמות מחירים גבוהות. תיקון זה מציע לבטל הטבות אלה כך שהכנסות של תושבים זרים מבעלותם בדירות מגורים בישראל ימוסו. מוצע שהשינוי יחל רק מתחילת שנת 2024 כדי לאפשר לתושבים הזרים תקופה של שנתיים שבה יוכלו למכור את הדירות שלהם תוך קבלת הטבת המס הקיימת, אם רצונם בכך.
- הבהרה לעניין מיסוי דירות מעטפת: כיום, קיימת מחלוקת בשאלה האם דירת מעטפת היא דירת מגורים לצורך החבות בשיעורי מס הרכישה החלים על דירת מגורים או שיעורי מס הרכישה הרגילים החלים על רכישת זכות במקרקעין. מבחינה מהותית, אין הצדקה לכך שרוכשים של דירות מעטפת ייהנו מיתרון המיסוי, ויתחמקו מתשלום שיעור מס הרכישה המוטל על דירות מגורים. על כן, מוצע לקבוע בחוק באופן מפורש כי דירת מעטפת תהיה חייבת במס רכישה כדירת מגורים.
- קיצור תקופת שחלוף דירת מגורים לעניין שיעורי מס החלים על בעלי דירה יחידה: כיום, משך התקופה שבה משפרי דיור יכולים להחזיק בשתי דירות מגורים, ועדיין להיחשב כבעלים של דירה יחידה, לצורך הטבות המס הניתנות בחוק לבעלי דירה יחידה, עומדת על 24 חודשים. תקופה ארוכה זו מיטיבה עם משקי בית בעלי הכנסות גבוהות ופוגעת בזוגות צעירים המעוניינים לרכוש דירה, לאור ההשפעה השלילית על מחירי הדירות. לכן מוצע לקצר את התקופה ל-12 חודשים.
עוד נוסיף כי במרץ 2022, הודיע שר האוצר אביגדור ליברמן כי כחלק מהמאבק להורדת מחירי הדיור, בכוונתו להעלות את מס הרכישה למשקיעים שרוכשים דירה רביעית ומעלה לרמה של 12.5%, בלי קשר למחיר הדירה.
ליברמן הסביר כי המהלך מכוון בעיקר לרוכשי דירה רביעית ומעלה מאחר שרוכשי דירה שנייה ושלישית לרוב רוכשים אותן לבני משפחתם, בעוד מדירה רביעית ומעלה מדובר כבר בהשקעה, והמטרה היא להפחית את היקף המשקיעים, ולא את הרוכשים למטרת מגורים.
תביעות נגד משרד הביטחון הן הליך משפטי שמאפשר לאנשי כוחות הביטחון להיות מוכרים כנכי צה"ל לקבל פיצויים בגין פציעתם. כמו בהליכים אזרחיים, יש להגיש תביעה נגד משרד הביטחון, אשר מפרטת את הנסיבות הפגיעה והאירועים שהובילו אליה. כדי לממש את זכויותיהם, חשוב שתדעו כיצד להגיש תביעות כאלו, בעקבות פגיעות שחוויתם במהלך שירותכם.
באילו מקרים ניתן להגיש תביעות נגד משרד הביטחון?
חוק הנכים תגמולים ושיקום מגדיר באילו מקרים ניתן להגיש תביעה למשרד הביטחון. באופן כללי, ניתן להגיש תביעות מהסוג הזה כאשר חלים שני התנאים הבאים:
- אירעה מחלה/חבלה (גופנית ו/או נפשית) במהלך שירותי סדיר, שירות קבע, שירות מילואים, שירות בשב"ס, שירות במשמר הכנסת, או שירות בשב"כ.
- המחלה/חבלה אירועה בעקבות השירות הצבאי. כלומר, יש קשר סיבתי בין השירות הבטחוני ובין המחלה/חבלה שבגינה התובע מגיש תביעה.
כאשר שני התנאים האלו מתקיימים, אלו שתובעים את משרד הביטחון זכאיים לקבל אחוזי נכות.
קבלת פיצויים בגין נכות משרד הביטחון
אחוזי הנכות במשרד הביטחון משפיעים באופן ישיר על הפיצויים שמקבלים אלו שתובעים את משרד הביטחון. אחוזי נכות בגובה 0% עד 9% אינם מזכים בפיצויים כספיים; אחוזי הנכות האלו מהווים הכרה על פגיעה בשירות, ועל קשר סיבתי לשירות, אך הם אינם מובילים לפיצויים.
אחוזי נכות בגובה 10% עד 19% מזכים בפיצויים חד-פעמיים, על פי החוק.
אחוזי נכות בגובה של 20% ומעלה מזכים בפיצויים חודשיים. במקרים מסוימים, נכי צה"ל יהיו זכאיים גם להטבות מסוימות, וסיוע נוסף, כמו הקלות בתשלומי עירייה, תשלומי חשמל ומים, קבלת סיוע פסיכולוגי קבוע, טיפול באמצעות פיזיותרפיה, ועוד.
כל מקרה נבחן לגופו, כאשר הפיצויים והסיוע נקבעים בהתאם לחומרת הפגיעה, והשפעתה על התפקוד של התובע/ת.
נוהל הגשת תביעה נגד משרד הביטחון
הגשת תביעות נגד משרד הביטחון הן סדורות, ויש לעבור את שלבי התביעה השונים באופן מסודר:
איסוף מסמכים והגשת התביעה
לפני הגשת התביעה, יש למלא טופס תביעה בתחום התובענה שלה (פגיעה נפשית, חבלה גופנית בעקבות מבצע, חבלה גופנית בגין תאונה צבאית, ועוד). בנוסף, יש לאסוף חומרים רפואיים שתומכים בטענות התובע. כלומר, עליכם להראות שהפגיעה שחוויתם נגרמה בעקבות שירותכם. לחילופין, ניתן להוכיח שפציעה/מחלה קיימת הוחמרה בעקבות השירות. טופס התביעה והחומרים הרפואיים יוגשו לקצין התגמולים של משרד הביטחון.
בדיקת התביעה
קצין התגמולים מלקט את כל החומרים הנדרשים, ומעביר אותם למומחים רפואיים מטעם משרד הביטחון. הרופאים/פסיכיאטרים הם בעלי מומחיות בתחום התביעה. כך למשל, תביעה עם פגיעה אורטופדית תיבחן בידי רופא אורתופד. המומחים האלו יבחנו את התיק לעומק, כולל בדיקה רפואית של עברו של התובע, ויחליטו האם יש קשר סיבתי בין השירות ובין הפגיעה. אם אכן יוחלט כך – התיק יעבור חזרה לקצין התגמולים, עם מסקנות המומחים.
ועדה רפואית במשרד הביטחון
קצין התגמולים מעביר את התביעה ומסקנות המומחים לוועדה רפואית. התובעים יכולים לעמוד בפניי הוועדה, ולהציג את טיעוניהם והפגיעה שחוו. בשלב הזה וגם בקודמים חשוב להשתמש בסיוע משפטי של עורך דין משרד הביטחון – הן כדי להגיש את התביעה באופן מדויק, והן כדי להציג את הפגיעה באופן שיוביל לקבלת אחוזי נכות.
בוועדה הרפואית, הנתבע יישאל על פגיעתו, וגם יעבור בדיקה רפואית, בחלק מהמקרים. לאחר בדיקה של כל הנתונים, חברי הוועדה ידונו בתיק, והדיון יתועד בפרוטוקול ועדה. לאחר שקלול של הראיות וכל החומרים שהוצגו בתביעה, הוועדה תקבע את אחוזי הנכות. הוועדות האלו קצרות, ולכן חשוב לבוא אליהן מוכנים, עם טענות ומסמכים רפואיים רלוונטיים. בהסתמך על כל הנתונים שנאספו, והבדיקות בוועדה, הוועדה תקבע את אחוזי הנכות של התובע/ת.
כל שלב בתביעה הוא מכריע, וחשוב להציג את הפגיעה ונסיבותיה באופן מיטבי. ייצוג משפטי הולם מכריע את הכף במקרים רבים, והוא גם מסייע לעבור את התביעות האלו, שהן לא פשוטות, על הצד הטוב ביותר.
פורום ה-15 (פורום הערים העצמאיות) הודיע על עליית מדרגה במדיניות הבנייה הירוקה המשותפת של ערי הפורום, המחייבת בניינים חדשים בעמידה בתקן הישראלי לבנייה ירוקה. המדיניות החדשה תכלול עמידה בדרישות בנייה ירוקה מתקדמות יותר והרחבת חובת הבנייה הירוקה לסוגי מבנים נוספים שלא נכללו במדיניות המקורית. בין המבנים בהם יאומצו דרישות מתקדמות יותר: מבני משרדים, מבני מסחר, מגורים ועוד. התקנות החדשות ייכנסו לתוקף במרץ 2022.
מדיניות הבנייה הירוקה של הפורום נולדה בעקבות נתונים שהתקבלו מ"סקרי פליטות גזי חממה עירוניים" שביצעו ערי הפורום לפי פרוטוקול בינלאומי של ארגון ICLEI, זאת במסגרת אמנת אקלים עולמית של ערים, שאליה הצטרפו ערי הפורום ב-2008. הסקרים גילו שבניינים הם המקור העיקרי לפליטות גזי חממה בערים הגדולות.
ממחקרים שנערכו בישראל ובעולם נמצא כי מבנים ירוקים הם לא רק פחות מזיקים לסביבה, אלא גם תורמים לחסכון משמעותי בהוצאות על חשמל ומים, יוצרים סביבות מגורים ועבודה בריאות יותר ואפילו תורמים להגברת הפרודוקטיביות של עובדים ותלמידים.
בנייה ירוקה – השינויים העיקריים
במסגרת השינויים שייכנסו לתוקף:
- מבני מגורים רבי-קומות (מ-29 מטר) יחויבו בעמידה בשני כוכבים לפי התקן לבנייה ירוקה ויעמדו בדירוג אנרגטי מינימלי מתקדם (B).
- מבני משרדים יחויבו בבנייה ירוקה החל מ-1000 מ"ר (כיום מחויבים החל מ-5,000 מ"ר), ומבני משרדים גדולים יחויבו בשני כוכבים כבר מ-10,000 מ"ר (כיום מחויבים מ-20,000 מ"ר).
- כל מבני החינוך (מ-1,000 מ"ר) יעמדו בסטנדרטים של בנייה ירוקה החל מינואר 2024.
בנוסף, המדיניות החדשה תחייב את כל המבנים החדשים בביצוע הכנה להקמת מתקנים פוטו-וולטאיים לייצור אנרגיה, באופן שבהמשך הדרך יקל ויוזיל את ההקמה עצמה.
20 אלף יחידות דיור ירוקות כבר נבנו
בעשור האחרון, מאז שאומצה מדיניות פורום ה-15, ונכון לשנת 2020, נבנו למעלה מ-20,000 יחידות דיור ירוקות בישראל, ומאות מבנים נוספים – משרדים, בתי ספר ועוד. בנוסף, ההחלטה הביאה לפיתוח השוק ולירידת מחירים, הגדלת היצע החומרים הבריאים והירוקים, תוספת של אנשי מקצוע, הכשרות, קורסים ועוד.
מדיניות הפורום אומצה לפני כשנתיים כסטנדרט לאומי, כשהמועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה תקנות ארציות לחיוב הבנייה הירוקה, המבוססות על מדיניות פורום ה-15. התקנות ייכנסו לתוקף במרץ הקרוב.
החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג, השלים הנפקה של אג"ח במטבע אירו לטווח של 10 שנים בהיקף של 1.5 מיליארד אירו בקופון של 0.625%. מדובר על עלויות המימון הנמוכות ביותר בגיוס חוב הנפקה ציבורית במט"ח של מדינת ישראל אי פעם בשווקים הבינלאומיים, תוך ניצול העובדה שעלויות הגיוס של ממשלת ישראל בשוק האירו נמוכות במיוחד. הכספים מיועדים לצמצום הגירעונות שנפערו בתקציב המדינה כתוצאה מהתמודדות עם משבר הקורונה המתמשך.
ההנפקה הציבורית האחרונה במטבע האירו התבצעה בשנת 2019, אז הקופון לטווח של 10 שנים עמד על 1.5%. הצלחת ההנפקה באה על רקע העוצמה היחסית של הפרמטרים הכלכליים של מדינת ישראל ביחס למדינות העולם.
לדברי רוטנברג, "ההנפקה המוצלחת מהווה הבעת אמון מצד המשקיעים בעולם בכלכלה הישראלית במיוחד בעת הזו. אנו נמשיך לקדם את מנועי הצמיחה של הכלכלה הישראלית, אשר הינה מהמתקדמות בעולם, תוך שמירה על אחריות פיסקלית"
סגן בכיר לחשב הכללי, גיל כהן, הוסיף: "נוכח צליחת אתגרי התקופה ולצד אי הוודאות בשוקי ההון, מדינת ישראל הצליחה לרשום את העלות הנמוכה ביותר שנרשמה אי פעם בהנפקה ציבורית במטבע חוץ. ההנפקה תומכת באסטרטגיית ניהול החוב הממשלתי, ובפרט בגיוון מקורות המימון והרחבת בסיס המשקיעים"
מעודכן ל-01/2022
מרוויחים יותר מ-600 אלף שקל בשנה? תתכוננו לשלם מס יֶֶסֶף.
אז מהו המס הזה, מי משלם אותו ואיך קובעים את גובהו?
מס יסף הוא למעשה מס שמשולם על הכנסות גבוהות, ובשמו העממי – מס עשירים. כל מי שהכנסתו השנתית עולה על תקרה מסוימת שנקבעה על ידי רשות המסים משלם עוד סכום כסף מעבר למסים האחרים שהוא משלם.
מס היסף נכנס לתוקף בשנת 2013 ועמד אז על 2% נוספים על ההכנסה השנתית. על פי פקודת מס הכנסה, מאז שנת 2017 עלה שיעור המס וכיום מדובר על תוספת של 3% לתשלום הרגיל.
כאמור תקרת ההכנסות לתשלום המס נקבעת מחדש מדי שנה. נכון לשנת 2022 עומדת התקרה לתשלום מס היסף על 663,240 שקל. לשם השוואה, ב-2021 היא עמדה על 647,641 שקל, ב-2020 על 651,600 שקל וב-2019 על 649,560 שקל.
את מס היסף משלמים על חלק ההכנסה שעולה על התקרה. לדוגמה, מי שהרוויח 900,000 שקל בשנה, ישלם מס על סכום של 236,760 שקל (900,000 פחות 663,240), כלומר סכום של 7102.8 שקל.
מי צריך לשלם את המס?
על פי החוק, ישנם שלושה תנאים שכולם צריכים להתקיים כדי שתהיה חובת תשלום: ראשית, המס מוטל על אדם יחיד, כלומר לא על חברות. שנית, התשלום הוא על הכנסה חייבת, הגדרה הכוללת בתוכה סוגים שונים של הכנסות, ביניהן הכנסה מעבודה, הכנסה משכירות, הכנסה מרווחי הון ועוד. שלישית, המס מוטל רק על הכנסה שעולה על התקרה הקבועה בחוק -663,240 נכון ל-2022.
האם אפשר להפחית או לבטל את תשלום המס?
על פי פקודת מס הכנסה, יש סעיפי הכנסה, כמו למשל הפרשי שכר או דמי פדיון חופשה, שניתנים לפריסה על פני כמה שנים כך שסכום ההכנסה השנתי למעשה נמוך מסך כל ההכנסה ונמוך מתקרת המס. במצב כזה אין דרישה לתשלום מס.
עם זאת, כאשר מדובר במס שבח או במס רווחי הון, אי אפשר לפרוס אותם על מנת להקטין את גובה מס היסף (כן ניתן לחלק את התשלומים אבל לא להקטין את חבות המס).
איך משלמים?
יחיד עם הכנסות בגובה שמעל תקרת המס נדרש בכל מקרה להגיש דוח שנתי למס הכנסה עם פירוט הכנסותיו. את התשלום עצמו ניתן לעשות בצורה מקוונת באתר האינטרנט של רשות המסים.
תיאום מס – עובדים בשני מקומות? ככה תחסכו במס!
החזר ממס הכנסה – ככה תדעו אם מגיע לכם כסף
מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר 2021 יעלה ב-0.1%. כך מעריך עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים. לדבריו, עלייה במס הרכישה, במחירי המזון וההלבשה תקוזז עם הירידה במחיר הדלק.
קליין מוסיף כי בכך תסתכם האינפלציה בשנת 2021 ב-2.6%, שיעור גבוה בהרבה מהתחזית בתחילת השנה אך בתוך גבולות יעד בנק ישראל.
בהראל אומרים כי למרות הכותרות בעיתונות על עליות המחירים, התחזית שלהם ל-12 המדדים הקרובים עומדת על 1.8%. מדובר בתחזית נמוכה משמעותית מהתחזית הגלומה בשוק האג"ח שכבר גבוהה מהציפיות הגלומות בארה"ב. להערכת כלכלני הראל, אינפלציה נמוכה יחסית לצד חוזקו של השקל, יאפשרו לבנק ישראל מרווח תמרון רחב, והם צופים שהריבית בארץ לא תעלה לפחות עד הרבעון האחרון של 2022 גם כאשר נראה עליית ריבית בארה"ב.
בנק ישראל ימשיך לרכוש מטח – אבל פחות
באשר לרכישות המט"ח של בנק ישראל אומרים כלכלני האל כי אלה עמדו בדצמבר על 0.7 מיליארד דולר, נמוך בהשוואה לחודשים האחרונים. בסיכום 2021 הבנק רכש כ-35 מיליארד דולר (56 מיליארד בשנתיים האחרונות). בהראל מאמינים שבנק ישראל ימשיך וירכוש מט"ח גם ב-2022, אך לאור השיפור בשוק העבודה והציפיות הגבוהות לאינפלציה בשוק ההון, הם סבורים שקצב הרכישות יהיה נמוך בהרבה. במקביל, בנק ישראל הגיע רשמית לתקרת 85 מיליארד שקל באג"ח הממשלתיות, וסיום הרכישות מגביר את הסיכוי לעליית תשואות ולתנודתיות בשוק.
באשר לגירעון אומרים בהראל כי הכנסות גבוהות ממסים ייצבו את הגירעון ברמה נמוכה – 4.5% (ב-12 החודשים האחרונים), חצי מהתחזית בתחילת 2021, ולהערכתם הגירעון ימשיך במגמת הירידה בתחילת 2022, דבר התומך בדירוג האשראי של ישראל.
הבנק המרכזי בארה"ב צועד קדימה
בנוגע לעולם אומרים בהראל כי סיכומי הדיונים מהחלטת הריבית האחרונה הראו שחלק מחברי הבנק המרכזי בארה"ב שוקלים להתחיל ולצמצם את מאזן הבנק במקביל לעליית הריבית, מוקדם בהרבה מהצפיות המוקדמות. פרסום זה לצד המשך הירידה בשיעור האבטלה תרם לעלייה חדה בתשואות אג"ח הממשלתיות כאשר השווקים מצפים בסבירות גבוהה שהריבית תעלה כבר בהחלטה במרץ.
דוח התעסוקה הראשוני לדצמבר (שפורסם לאחר החלטת הריבית) לא צפוי לשנות את מדיניות הבנק כאשר נרשם גידול מתון במספר המשרות החדשות השכר המשיך לעלות והאבטלה המשיכה לרדת. בדצמבר נוספו 199 אלף משרות חדשות, כמחצית מהצפי (נתוני החודשיים הקודמים עודכנו כלפי מעלה ב-141 אלף). במקביל, שיעור האבטלה ירד יותר מהצפי ל-3.9%, הרמה הנמוכה ביותר מאז המשבר.
הבנק האירופי ימשיך להמתין
האינפלציה בגוש האירו עלתה ל-5% בדצמבר על פי האומדן הראשוני, הרמה הגבוהה ביותר מאז הקמת הגוש. עם זאת, בהראל צופים התמתנות החל מהחודש הבא כאשר העלאת המע"מ בגרמניה תצא מהחישוב השנתי לצד ההתמתנות במחירי האנרגיה (שעדיין גבוהים מאוד). למרות האינפלציה הגבוהה סבורים כלכלני הראל שהבנק המרכזי בגוש האירו לא יאותת על עליית ריבית השנה לאור התחלואה שפגעה בתיירות ביבשת, לה משקל רב יותר בתוצר בהשוואה לארה"ב.
עלויות הבידודים כתוצאה מנגיף האומיקרון מסתכמות בכ-1.2 מיליארד דולר לעשרה ימים. כך העריך נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון בדיון בוועדת הכספים. עם זאת, ציין ירון כי נוכח ההערכות לגל קצר יחסית, "לא מדובר בשלב זה באירוע בסדר גודל מקרו כלכלי. בתרחיש כזה מומלץ להמשיך במנגנוני פיצוי נקודתיים, שממוקדים בענפים שנפגעים", לצד הערכות לתרחיש חירום.
עוד ציין הנגיד כי האינפלציה בישראל נמצאת בעלייה, אך עדיין נמוכה בהשוואה למרבית מדינות ה- oecdוכי גם הציפיות לטווחים ארוכים, כולן בטווח יעד האינפלציה: "ישראל בעשירון התחתון של האינפלציה ב-oecd, חציון המדינות עומד על 4.75%, ישראל על 2.4% אינפלציה".
בנוסף קרא הנגיד לממשלה להשקיע במשך 10-15 שנה 3% תוצר בתשתיות ובחינוך להגדלת הפריון. "אם נשקיע נהיה באחוזי תוצר הרבה יותר גבוהים", אמר, וקרא לפנות לכך תקציב באמצעות "החלפת נושאים פחות יעילים בתקציב המדינה, העלאה מסוימת של מיסים והעלאה מסוימת בחוב".
צפי צמיחה ב-2022: 5.5%
ירון הציג בוועדה סקירה של מצב המשק על רקע הקורונה: "התכווצנו ב-2.5% ב-2020, התכווצות כואבת אך קטנה בקנה מידה עולמי. אנחנו בזינוק טוב מאוד חזרה, התחזית היא לצמיחה של 6.5% בתוצר ל-2021, 5.5% ב-2022 ו-5% ב-2023. התחזית כבר מגלמת תחזית בסיסית של גל האומיקרון. זהו תהליך צמיחה מאוד גדול, יש לנו כיפת ברזל של תעשייה עתירת טכנולוגיה, כך לעומת ארה"ב ומדינות ה-oecd, יצוא השירותים שלנו ממשיך לזנק, כי היצוא הזה של הטכנולוגיות שאנחנו מצטיינים, היה בו זינוק מאוד גדול. לצד כך, כמובן שהיו תחומים שנפגעו. אנחנו בתקופה של גיוסים חסרי תקדים של חברות ההייטק הישראלי, ואנחנו רוצים לוודא שיותר ויותר אוכלוסיות יצטרפו לקטר הזה".
8% מהיוניקורנים בעולם – מישראל
כך הציג ירון כי למרות שישראל מהווה רק 0.5% מהתמ"ג העולמי, למעלה מ-8% מהיוניקורנים בעולם מקורם בישראל.
עוד הציג הנגיד כי נתוני שוק העבודה במגמה חיובית: המצב בצפון, בירושלים, בקרב האוכלוסייה הערבית, הסטודנטים ובעלי הכנסה בינונית – השתפר במהירות, וסך תשלומי השכר מתקרב למגמתו ערב המשבר, מה שמעודד את הצריכה הפרטית. יחד עם זאת ציין כי ישנה מעט ירידה בשוק העבודה בחודש דצמבר.
עוד הציג הנגיד עלייה של 12% בשוק האשראי בהשוואה לתחילת שנת 2020.
בנק ישראל אישר את הקמת הבנק הדיגיטלי הראשון בישראל. מדובר בבנק ראשון שמוקדם בישראל מזה 43 שנה, והוא מתווסף לחמש קבוצות הבנקאות הקיימות בארץ.
נגיד בנק ישראל והמפקח על הבנקים הודיעו ל"וואן זירו הבנק הדיגיטלי בע"מ" על אישור הנגיד להסיר את המגבלות מרישיון הבנק וזאת לאחר שהבנק השלים את העמידה באבני הדרך שנקבעו ולאחר שניתן על כך אישור המפקח על השלמת הליך ההקמה.
וואן זירו השלים את העמידה בכל אבני הדרך שנקבעו להקמת הבנק, לרבות גיוס הון בהיקף הנדרש, ולאחר שניתן אישור המפקח על הבנקים על השלמת הליך ההקמה של הבנק, חתם היום הנגיד על אישור לבנק על הסרת ההגבלות מרישיון הבנק, והמשך פעילותו על פי תוכניתו העסקית.
בכך השלים הבנק את היערכותו ומעמדו הוא כמו של כל יתר הבנקים בישראל והוא מפוקח על ידי הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל להבטחת יציבותו ולשם שמירה על כספי המפקידים בו.
וואן זירו הוא בנק בשליטת פרופ' אמנון שעשוע, ובניהולם של שוקי אורן, יו"ר הדירקטוריון וגל בר דעה, מנכ"ל הבנק. הבנק הוקם בליווי צמוד של גורמים רבים בבנק ישראל. נבחנו מוכנות הבנק בהיבטי אבטחת מידע וסייבר, ניהול הסיכונים הטכנולוגיים, הערכת איכות ניהול הסיכונים וכלי הפיקוח והבקרה הקיימים בבנק.
בלי סניפים, מסביב לשעון
הבנק החדש יפעל ללא סניפים, רק באמצעות טכנולוגיה ובנקאים אנושיים, והשירות בו יינתן 24 שעות, 7 ימים בשבוע. גם פתיחת החשבון תיעשה באופן דיגיטלי, ללא מעורבות בנקאי.
לדברי נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, "אני גאה לאשר היום לוואן זירו, הבנק הדיגיטלי החדש, את הסרת כל המגבלות מרישיונו הבנקאי. לאחר 43 שנה בנק חדש מוקם בישראל, וזו בשורה נוספת לתחרות וחדשנות במערכת הבנקאית והפיננסית. אני מברך את מנהלי ועובדי וואן זירו הבנק הדיגיטלי על העמידה באתגרים הכרוכים בהקמת הבנק. יש ביכולתו של מהלך זה, בשילוב צעדים נוספים שקידמנו להגביר את התחרות במערכת הבנקאית. הפיקוח ימשיך לפקח מקרוב על הבנק במקצועיות וללוות אותו בהמשך דרכו, כפי שאנו עושים עם כל בנק בישראל. אני מאחל לבנק הצלחה ומקווה שהקמתו תסלול את הדרך לבנקים נוספים שיתרמו לתחרות ולרווחת הצרכנים".
המפקח על הבנקים יאיר אבידן הוסיף: "זהו יום שמח עבורי כמפקח. הפיקוח על הבנקים עמל רבות בשנים האחרונות על יצירת התנאים והסרת החסמים שיאפשרו הקמה של בנק חדש בישראל. במסגרת זו נערכו שינויים רגולטוריים בהוראות הפיקוח , הפיקוח ליווה את הקמת לשכת שירותי מחשוב, הוקמה יחידת רישוי ובנקים חדשים שמלווה את הקמת הבנקים החדשים משלב הפניה ועד להסרת המגבלות מרישיון הבנק ועוד. זהו נדבך נוסף וחלק ממכלול הצעדים שמקדם בנק ישראל להגברת התחרות במערכת הפיננסית. ליווינו ונמשיך ללוות את הבנק בעבודתו, נפקח אחר השתלבותו במערכת הבנקאית ונפעל לסייע לכל יזם אחר שירצה להקים בנק בישראל".
בעקבות התגברות התחלואה: רשות המסים החליטה להעניק ארכה לדיווח ולתשלום מע"מ לחודשים נובמבר-דצמבר 2021. ההחלטה התקבלה בעקבות שיח שקיים מנהל רשות המסים ערן יעקב עם עם ראשי הלשכות המקצועיות.
הארכה תינתן עד 24.1.2022. מועד זה יחול גם על מדווחים בדיווח חד חודשי עבור חודש דצמבר 2021.
ההחלטה של רשות המסים נועדה לסייע ולהקל על המגזר העסקי, בדגש על עסקים קטנים, בהתמודדות עם ההשלכות של התגברות התחלואה.
לא יחול שינוי במועד הדיווח המפורט למע"מ החל ב-24.1.2022. כמו כן, אורכה זו לא תחול על הדיווחים השוטפים לגבי מקדמות מס הכנסה ולגבי דיווחי הניכויים.
לפני שאתם לוקחים משכנתא ומתחייבים להלוואה הגדולה והמשמעותית ביותר בחייכם, חשוב לוודא שאתם מוכנים אליה מכל בחינה. במילים אחרות, לפני שאתם נפגשים עם הבנק ומקבלים אישור עקרוני למשכנתא, עליכם לבצע תכנון פיננסי מקיף ולהבין מהם התנאים והמסגרות המתאימים ביותר למשכנתא שלכם. אבל מה זה בדיוק אומר, ואיך עושים זאת נכון? מיד ננסה לתת לכם "מצפן" לניווט בדרך ללקיחת משכנתא
בחסות לאומי
לפני שלוקחים משכנתא, צריך להיות מוכנים אליה
עבור כמעט כל אחד ואחת מאיתנו, המטרה האולטימטיבית היא להגיע לרכישת דירה, והכלי השימושי והזמין ביותר שמאפשר לנו לעשות זאת הוא כמובן המשכנתא. המשכנתא היא הלוואה גדולה וארוכת טווח, שמאפשרת לנו לרכוש נכס, בתנאים שצריכים להתאים לצרכינו ויכולותינו בצורה האופטימלית. עם זאת, לא כל *משכנתא מתאימה לצרכים וליכולות האלה. לפני שמתחייבים להלוואה כל כך גדולה וארוכת טווח, צריך להבין בדיוק מה מתאים לנו ומה הם גבולות הגזרה שבתוכם נוכל לעמוד בתשלומי ההחזר החודשי של המשכנתא. בשביל לעשות את כל הדברים האלה, עלינו לבצע תכנון פיננסי – תהליך בו ננתח בצורה מקיפה את היכולות שלנו ואת התנאים בהם נוכל לעמוד לאורך זמן. רק לאחר מכן, נוכל לגשת לבנק ולהתחייב – אך ורק למה שמתאים לנו.
מה כולל תכנון פיננסי נכון, ועל מה חשוב להקפיד?
תכנון פיננסי נכון כולל כמה וכמה מרכיבים, שלכולם צריך לתת את הדעת אם תרצו להגיע לתנאים הנכונים ביותר עבורכם. בתור התחלה, יש לחשב בצורה נכונה את כל המקורות הפיננסיים הזמינים לכם עבור הון עצמי, שהוא הסכום הראשוני אותו משלמים לפני שמתחילים לשלם את החזר ההלוואה. הסכום הזה צריך להיות מחושב על סמך החסכונות שלכם, הערך של הנכסים הקיימים שלכם במידה ואתם מתכננים למכור אותם, סכומים שאותם תוכלו לקבל מהורים או קרובים אחרים, הלוואות נוספות ומפרעות ממקום העבודה וכל סכום מיידי אחר שתוכלו ותרצו לגייס.
לאחר מכן, עליכם לחשב בצורה מדויקת ככל הניתן את ההכנסות הצפויות שלכם בטווח הקצר ובטווח הארוך – כמה כסף אתם אמורים להכניס מדי חודש בכדי לעמוד בהחזרי ההלוואה בנוסף להוצאות השוטפות שלכם.
השלב הבא הוא כמובן חישוב ההוצאות – יש לסכום את כלל ההוצאות הקשורות לרכישת הדירה, לרבות מסי מקרקעין, דמי תיווך, עמלות, שכר טרחה לעורך הדין המנהל את עסקת המכר, בדק בית וכדומה. מלבד זאת, עליכם לחשב גם את ההוצאות השוטפות שלכם כמשק בית מלבד תשלומי המשכנתא, ולהבין כמה כסף יוצא מהכיס שלכם עוד לפני שאתם משלמים על החזר ההלוואה.
לבסוף, יש להחסיר את ההוצאות הקיימות מתוך ההכנסות הצפויות, לחשב את ההון העצמי ואת ההוצאות הנלוות למשכנתא, ולהגיע לסכום חודשי ולתקופת פירעון רצויים.
כלים שבהם כדאי להשתמש בתהליך התכנון הפיננסי
ברור שביצוע של תהליך תכנון פיננסי כזה אינו פשוט כל כך, אך למרבה המזל כיום קיימים לא מעט כלים שיסייעו לכם בביצוע התהליך הזה. הכלי המוכר והחשוב ביותר הוא *מחשבון משכנתא, אליו תוכלו להזין את נתוני ההון העצמי, ההכנסה הצפויה ומשך הפירעון הרצוי לכם, ולקבל את תנאי המשכנתא הסבירים והמתאימים לצרכיכם בחישוב אוטומטי. מלבד זאת, מומלץ להכיר לעומק את סוגי המשכנתאות השונים, להבין איזה סוג של משכנתא ואופי פירעון מתאימים לכם, ולחשב בצורה מדויקת באמצעות כלים אינטרנטיים את המיסים המעורבים בתהליך ואת העמלות שתצטרכו לשלם.
עם תכנון פיננסי אחראי ונכון, אתם בדרך הבטוחה למשכנתא הנכונה. לא מדובר בתהליך מסובך, אבל בהחלט בכזה שצריך לבצע בצורה זהירה ומדויקת ככל הניתן. ברגע בו תבצעו את הדברים נכונה, תיקחו צעד גדול ומשמעותי בדרך לרכישת בית חלומותיכם.
*כתבה זו אינה מהווה הצעה או התחייבות למתן הלוואה. אישור כל הלוואה, סכומה ותנאיה נתונים לשיקול דעתו הבלעדי של הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.
יותר מ-1,000 יחידות דיור חדשות בדרך להיבנות בירושלים.
עיריית ירושלים, באמצעות הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, החליטה להמליץ לוועדה המחוזית על הפקדת תוכנית חדשה להקמת אזור מגורים חדש במתחם אמת המים הדרומי.
התכנית ממוקמת מדרום לקיבוץ רמת רחל, ממערב לשכונת צור באהר, מצפון לדרך שמואל מאיר, ממזרח לאתר ארכיאולוגי הקתיסמה ובסמוך לקו הרכבת הקלה שעתיד לעבור בדרך חברון.
במסגרת התוכנית תוקם שכונה חדשה שתכלול כ-1,215 יחידות דיור לדיור מוגן, מגדל אחד בן 28 קומות ועוד 11 מתחמים למגורים בין 7 ל-11 קומות. עוד במסגרת התוכנית מוצע שטח ציבורי פתוח, ו-9 מגרשים למבני ומוסדות ציבור, הכוללים בית-ספר על-יסודי, בית-ספר יסודי, גני ילדים, ואולם ספורט.
לדברי ראש העיר ירושלים, משה ליאון, "הקמת מתחם הדיור מדרום לרמת רחל היא חלק מהמדיניות העירונית להגדלת היצע הדיור בעיר באמצעות בינוי בשטחים פנויים ובקידום התחדשות עירונית. פיתוח האזור יכלול בינוי של מבני ציבור, פיתוח סביבתי וכן פיתוח תשתיות תחבורה ציבורית, אשר יקשרו את המתחם לכלל שכונות העיר".
הפגיעה בפעילות המשק המקומי מגל תחלואת האומיקרון עדיין יחסית מוגבלת. כך מעריכים כלכלני בית ההשקעות מיטב דש בראשות הכלכלן הראשי אלכס ז'בז'ינסקי. לדבריהם, משקל ההוצאות על שירותי פנאי ונופש מסך ההוצאות היומיות בכרטיסי אשראי כמעט לא השתנה בשבועות האחרונים.
עוד אומרים במיטב דש כי שוק העבודה צפוי לייצר לחצי שכר משמעותיים שכן ביקוש גבוה לעובדים ביחס לכמות העובדים הזמינים צפוי לגרום לעלייה מהירה בתשלומי השכר בשנה הקרובה, לתמוך בביקושים ובעליית המחירים במשק.
באשר למצב בעולם, אומרים במיטב דש כי גם שם הפגיעה בפעילות הכלכלית מגל התחלואה בינתיים לא נראית חמורה. האינדיקטורים המתפרסמים בעולם מצביעים שהפגיעה בפעילות הכלכלית בחודש דצמבר מגל התחלואה הנוכחי לא היתה חמורה וכי במרבית המדינות מדדי מנהלי הרכש בתעשייה ממשיכים להצביע על התרחבות מהירה בפעילות. עוד להערכתם, שיא הבעיות בשרשרות האספקה כבר מאחורינו. כתוצאה מכך מתחילה להסתמן התמתנות בעליית מחירים, גם במדד מנהלי הרכש העולמי וגם האמריקאי. כמות החולים הגדולה מאומיקרון מהווה סיכון לשיבושים בחוליות שונות של שרשרת ההספקה, אך בעיות אלה צפויות להיות זמניות. הסגרים בסין בעקבות עלייה בתחלואה מהווים כעת האיום העיקרי שעלול לקטוע שיפור בשרשרת ההספקה הגלובלית.
עם זאת, מציינים במיטב דש כי ההקלות בשרשרות ההספקה לא מבשרות על סוף בעיית האינפלציה בעולם, אלא על הקלה. לדבריהם, האינפלציה עדיין צפויה להיות גבוהה משמעותית השנה מהרמות שהיו לפני המגפה כתוצאה מכוחות מבניים – ביקושים חזקים של המגזר העסקי ומשקי בית, מחסור בעובדים, הפחתת השפעה של יבוא זול ממדינות המתפתחות ומדיניות פיסקאלית מרחיבה.
השווקים מגלמים את סוף המגיפה
לדברי כלכלני מיטב דש, השווקים מגלמים את סוף המגפה. "הראלי" במניות הערך בארה"ב ובאירופה בחודש האחרון, בניגוד לתת ביצוע שלהן בתקופות של התגברות גלי התחלואה הקודמים, עשוי לסמן שלפי הערכת השווקים השפעת המגפה על הכלכלה תלך ותקטן. מתחילת דצמבר מדד מניות הערך בארה"ב השיגו כ-8% ובאירופה כ-9%, לעומת תשואה שלילית או אפסית במניות הצמיחה.
לגבי הציפיות להעלאת ריבית אומרים במיטב דש כי בהודעת הריבית של בנק ישראל הוא חזר על המסר לפיו אפשר להיות סובלני עם עליית ריבית ולא הייתה תגובה מיידית מיוחדת בשווקים להודעתו, אך במהלך השבוע ראינו עלייה הרבה יותר קטנה בתשואות בישראל מאשר בארה"ב.
לעומת זאת, ציפיות האינפלציה בארה"ב ירדו בכל הטווחים, כאשר בישראל הן דווקא עלו כאשר הציפיות ל-10 שנים אף הגיעו מעל האמריקאיות. למרות עלייה בציפיות האינפלציה בישראל, שוק האג"ח לא מייחס סיכוי רציני לאפשרות של עליית ריבית.
באשר לריבית בעולם אומרים במיטב דש כי נתוני שוק העבודה האמריקאי המחישו בבירור שהבנק המרכזי בארה"ב נמצא "מאחורי העקום" ויצטרך לפעול במהירות כדי לבלום את האינפלציה. החוזים על הריבית מגלמים 4 העלאות ריבית ב-2022. זה נראה הרבה, אבל ביחס לניסיון היסטורי זה מעט. ה-FED עשוי להעלות ריבית גם בכל אחת מ-7 הפגישות שלו השנה החל מחודש מרץ. כך בדרך כלל היו נוהגים לפעול בנקים מרכזיים במשק צומח עם אינפלציה חורגת משמעותית מיעד. במהלך העלאות ריבית בשנים 2004-2006, ה-FED העלה ריבית 17 פעמים בשנתיים.
החוזים מגלמים שבשיא, הריבית תיבלם ברמה של 2%. אולם, ניסיון העבר מלמד שבסיכוי גבוה זה לא יהיה מספיק. במחזור האחרון של עליית ריבית בארה"ב שבו הייתה אינפלציה בין השנים 2004-2006 הריבית עלתה מ-1% ל-5.25%. למרות זאת, האינפלציה עדיין הייתה 75% מהזמן מעל רמה של 3% ועדיין התנפחה בועה ענקית בשוק הנדל"ן. ככלל, הניסיון ההיסטורי במדינות שונות מלמד שכדי לבלום אינפלציה מבנית נדרש לעיתים קרובות להביא ריבית לרמה גבוהה מהאינפלציה.