מדריכי השקעות    

כללי ההשקעה של וורן באפט

מעודכן ל-08/2021

כללי ההשקעה של וורן באפט – רוצים לדעת איך וורן באפט הפך להיות משקיע אגדי, הנה הכללים שלו להשקעה נבונה. לכאורה זה פשוט, בפועל – זה כמובן לא קל.

 וורן באפט המשקיע האגדי הצליח להישאר אדם פשוט למרות הצלחה פנומנלית בעולם ההשקעות – הוא הגיע להון של מעל 60 מיליארד דולר בזכות השקעות חכמות וארוכות טווח, ועדיין הוא אוכל ארוחת מקדונלד'ס ב-3 דולר. כאן תוכלו לקרוא על חייו האישיים של וורן באפט

באפט לאורך השנים נתן הרבה טיפים למשקיעים, וניסה להסביר את תורת ההשקעות שלו. ניסינו לרכז כאן את כללי ההשקעה של וורן באפט  (לצד ציטוטים חשובים על עולם ההשקעות),  בהצלחה –

  1. ריבית דריבית – תשואה על תשואה. התשואה שמייצרים בשנה הראשונה מניבה שנה בשנה השנייה; התשואה בשנה הראשונה והשנייה מניבה בעצמה תשואה בשנה השלישית. במבט מתמטי אפשר להדגים זאת כך – אם אתם מרוויחים 10% בשנה, אחרי 10 שנים לא תהיה לכם תשואה כוללת של 100%, כי הכסף עובד בשבילכם (התשואה עצמה מייצרת תשואה), תהי לכם תשואה כולל של 159% (החישוב הוא חזקה  – 1.1 בחזקת 10 פחות 1). העיקרון הזה מחביא עיקרון נוסף – סבלנות. כדי להרוויח הרבה צריך התמדה וסבלנות. זה לא מגיע בשנה ולא בשנתיים, אלא על פני כמה שנים טובות.
  2. ניתוח פנדמנטלי/ ניתוח החברה על תוצאותיה הכספיות. באפט דוגל בניתוח עסקי של החברה, ורק בהתבסס על הסביבה העסקית שלה, על תוצאותיה, על היתרונות והחסרונות שלה, על התחרות בענף, על הלקוחות, הוא מחליט אם להשקיע בחברה. אחד העקרונות הקשורים לכך הוא – "אינני משקיע בחברות שאני לא מבין את העסקים שלהם, ואת המודלים שלהם". זו הסיבה שבאפט נמנע מהשקעה בחברות האינטרנט בתחילת הדרך. חברות שהתבססו על מודל של כמות גולשים בלי מודלים של הכנסות ורווחים. ואכן, בסופו של דבר רוב החברות האלו קרס.
  3. "חוק מספר 1 בהשקעות – לעולם, אל תפסידו כסף לעולם. חוק מספר 2 – לעולם, אל תשכחו את חוק מספר 1". טוב, באפט חזר על זה מספר פעמים, אבל גם לבאפט היו כמובן כשלנות, אך החוכמה היא להצליח יותר מאשר אתה נכשל. אצל באפט אחוז ההצלחות היה גבוה מאוד.
  4. "גיוון רחב מאוד נדרש רק כאשר משקיעים לא מבינים מה הם עושים" אומר באפט, ובצדק רב, בניגוד לכל התיאוריות הכלכליות על גיוון תיק השקעות. ככל שאתם מגוונים יותר את תיק ההשקעות שלכם, אתם יותר מתקרבים לממוצע, יותר מתקרבים למדד הייחוס, כלומר אתם בעצם משקיעים באינדקס/ מדד. האם זה מה שאתם רוצים? האם זה מה שמנהלי השקעות אמורים לעשות? לא. מנהלי השקעות אמורים לייצר תשואה בזכות בחירה של השקעות טובות, וזה יכול להיות גם מספר בודד של השקעות. באפט תמיד השקיע במספר מצומצם יחסית של חברות
  5. "מניות הן לא חתיכות נייר. הן מבטאות חלק מבעלות ושליטה על העסק. לכן, כשאתם שוקלים השקעה במניה, תחשבו כמו בעל שליטה". בפועל, באפט גם מחזיק בגרעיני שליטה בחלק מההשקעות שלו, אבל לא בכולן. הכוונה של באפט היא שאתם צריכים להתייחס להשקעה שלכם "בכבוד", לא כסתם נייר ערך שערכו יורד או עולה. אתם צריכים להרגיש כמשפיעים, ולהבין את הרציונל של בעל השליטה והמנהלים בחברה.
  6. "הרעיון המרכזי בהשקעה בבורסה הוא בחירת מניות של חברות טובות במחירים טובים, ולהישאר, עם ההשקעה, כל עוד הן חברות טובות". ובאותו הקשר – "כשאתם חושבים על השקעה במניה, אם אתם לא חושבים להחזיק בה לפחות 10 שנים, אל תשקיעו יותר מ-10 דקות בהחלטה" באפט מיישם זאת – הוא לא נוטה למכור אחזקות הוא משקיע לטווח ארוך, כאשר מדי פעם הוא מחליט לממש אחזקה ועובר לאחזקות אחרות.
  7. "התנודתיות בשוק ההון היא חבר, לא אויב. הפיקו רווח מטיפשות במקום להשתתף בה". ציטוט נוסף של באפט (ונפוץ מאוד) – "אנחנו פשוט מנסים לפחד כשאחרים גרידיים ולהיות גרידיים כשאחרים פוחדים". המשמעות של הציטוטים האלו – אל תהיו חלק מהעדר, תחשבו על העסקים הטובים, ואם העסק להערכתם יהיה טוב גם בהמשך, אז דווקא כשהמחירים יורדים (כי כולם פוחדים), זה זמן טוב להשקעה. וגם ההיפך – אם המחירים עולים כי כולם גרידיים, אולי הגיע הזמן למכור (ולהתנתק מהעדר). אחרי הכל השוק תנודתי – למעלה ולמטה, וניתן לנצל את התנודתיות הזו לרווחים.
  8. "אם העסק מראה ביצועים טובים, המניה בסופו של דבר תלך אחריו"
  9. "בעסק בעייתי, ברגע שבעיה אחת נפתרת, בעיה אחרת צצה – אף פעם אין רק מקק אחד במטבח".
  10. "במצטבר, אנשים לא מקבלים תמורה בעד כספם ממנהלי כספים מקצועיים".
  11. "היזהרו מעמלות – תשואה באה והולכת העמלה תמיד נשארת". באפט הדגיש בשנים האחרונות את היתרון של מוצרי השקעה עם עמלות נמוכות ביחס למוצרי השקעה כמו קרנות גידור. העמלות/ דמי הניהול מצטברים לסכומים משמעותיים והם מכבידים מאוד על התשואה של הקרן והמוצר הפיננסי. לכן – לכו על מוצרים עם עמלות נמוכות, ומעבר לכך – חשוב להדגיש, אפשר לעשות סקר שוק, ולמצוא מוצרים עם דמי ניהול ועמלות נמוכות.

העצה הכי טובה שתקבלו

באפט נשאל בעבר איזו עצה הוא יכול לתת למשקיע המתחיל? התשובה שלו הייתה שהעצה הטובה ביותר שהוא עצמו קיבל הייתה לקרוא ספר.

הוא מכנה את הספר "התנ"ך של ההשקעות",  – הספר – תנ"ך שלו", הספר – "המשקיע האינטליגנטי", שנכתב ב-1949 על ידי בנג'מין גרהאם (הרחבה על גראהם).

"הספר הוא ספר חובה למשקיעים, כאשר פרקים 8 ו-20 הם הבסיס לפעילות ההשקעות שלי כבר יותר מ-60 שנה", אמר באפט, והוסיף – "אני מציע לכל המשקיעים לקרוא את הפרקים הללו, ולחזור אליהם בכל פעם שבה השוק חזק במיוחד או חלש במיוחד". הפרקים האלו מתייחסים בעיקר לדרך הפעולה כאשר השווקים תנודתיים – "אל תאפשרו לשינויים במצב הרוח לפתות אתכם להפריך ספקולציות או למכור בלחץ", מסבירים בספר, וכן יש התייחסות עמוקה מאוד לעולם הניתוח הפנדמטליסטי – "כאשר אתם בוחנים מניה של חברה, עשו זאת רק אחרי בחינה זהירה של עסקיה הקיימים ותוכניותיה לעתיד, וגם אז – רכשו את המניות רק אם המחיר הנוכחי שלהן מכיל 'מרווח ביטחון'".

מדריך השקעה במניות

מדריך השקעה עצמי – ככה תשקיעו לבד


עדכונים:

פברואר 2019 : וורן באפט רוכש מניות בנקים ומוכרת את מניית אפל (הרחבה בדהמרקר)

נובמבר 2018 : ההחזקה הגדולה ביותר של וורן באפט היא במניות אפל (סימול AAPL). כך עולה מדוחות של ברקשיר האתווי, דרכה מנהל באפט את השקעותיו. היקף ההחזקות באפל מסתכם ב-57.6 מיליארד דולר (כ-252.5 מיליון מניות). המניה השנייה בתיק ההשקעות של באפט היא בנק אוף אמריקה (סימול BAC) עם 26.5  מיליארד דולר.

אוגוסט 2018: באפט מגדיל את השקעותיו באפל. באפט בן ה-88  אוהב את ההשקעה באפל, ענקית הטכנולוגיה, בזכות המסירות שלה ללקוחותיה. באפט רכש מניות נוספות של אפל  – כך אמר בריאיון ל-CNBC. היקף החזקתו כבר מגיע ל-50 מיליארד דולר – ההחזקה הבולטת ביותר בתיק ההשקעות שלו. עוד אמר באפט בראיון – "אפל חייבים להמשיך לייצר מוצר שהלקוחות רואים בו משהו חיוני שלא ניתן לוותר עליו. התמחור של האייפון זול מדי ביחס לשירותים שהוא מציע".

יולי 2018: באפט ידוע כתורם גדול למוסדות צדקה, למוסדות אקדמאיים ועוד. בירושתו הוא הפנה חלק מאוד גדול מהונו לפעילות צדקה. כעת מדווחים אתרי החדשות האמריקאיים כי באפט תרם 3.4 מיליארד דולר לקרן הצדקה של ביל גייטס – מדובר בתרומה הכי גדולה מעולם. על פי ההערכות, עד כה, תרם באפט מעל 30 מיליארד דולר.

מארס 2018: האם וורן באפט ירכוש את GE? ג'נרל אלקטריק עוברת תגובה מאתגרת ובשוק נפוצו שמועות כי וורן באפט עשוי לרכוש נתח ממנה. האנליסט ניקולס היימן מבית ההשקעות ויליאם בלייר אמר על רקע השמועות החזקות האלו  – "המשקיעים הגיבו היום לשמועות ומניית ג'נרל אקטריק עלתה בשיעור חד מאוד בין השאר מכיוון  שזו תיאוריה סבירה, לאור העובדה שבאפט דיבר לאחרונה עם עיתונאים על כך שיתכן שיהיה מעוניין ב-GE במחיר הנכון".

פברואר 2018:  ברקשייר האת'ווי של וורן באפט רכשה 1.8% ממניות טבע (מניית טבע) בתמורה לכ-360 מיליון דולר. בתגובה מניית טבע עלתה, אבל כשבוע לאחר מכן, בעת הצגת הדוחות הכספיים של החברה לשנת 2017, נשאל באפט על ההשקעה הזו והוא טען "אין לי מושג למה ברקשייר האת'וויי רכשה מניות של חברת טבע. אני יודע מעט מאוד על חברת טבע ואין בכוונתי להכליל  אותה במיזם הבריאות המשותף של ברקשייר עם אמזון וג'יי פי מורגן".

באפט מסכם את שנת 2017 – באפט מדי שנה מכנס משקיעים בברקשיר האתווי ומציג להם את מה שהיה ומה שיהיה (להערכתו). באפט הדגיש הפעם מספר מסרים חשובים. הראשון –  קרנות ההשקעות וקרנות הגידור גובות עמלות מאוד גבוהות כך שמראש הן מתחילות עם תשואת חסר וקשה להם לסגור את "הפער". לטענתו ההשקעה בהן מייצרת  ביצועי חסר ביחס למדדים. באפט הדגיש באופן כללי –  "ביצועים באים וביצועים הולכים. עמלות תמיד נשארות". 

המסר השני -הסיכון באג"ח לעומת מניות. "רבים חושבים שאג"ח בדירוג גבוה בטוח יותר מאשר מניות לטווח ארוך", אמר באפט והדגיש – "זה לא ממש כך. במקרים רבים, אג"ח בדירוג גבוה בתיק השקעות דווקא מעלה את הסיכון שבתיק".

מסר שלישי של באפט – תחזיקו במניות לטווח ארוך. באפט הסביר כי מנהלי קרנות ההשקעות שמולם נמדדו ביצועי ה-S&P ביצעו עשרות אלפי פעולות של קניה ומכירה. ריבוי פעולות אינו, לדבריו, מבטיח ביצועים טובים יותר ובמקרים רבים דווקא המתנה עשויה להבטיח ביצועי יתר.

החיים האישיים של וורן באפט