מדריכי השקעות    

יועץ השקעות לעומת מנהל השקעות; ואיך מנהלים את הכסף לבד?

מעודכן ל-02/2020

 

יועץ השקעות לעומת מנהל השקעות; ואיך מנהלים את הכסף לבד?

שוק ההון הוא כנראה השוק הכי דינמי, הכי הפכפך והכי מרתק מבין כל השווקים – בבוקר המניה יכולה לצנוח, ותך שעות המגמה מתהפכת, המשמעות היא הפסדים ורווחים של עשרות אחוזים ביום; ובכלל – האקשן בשווקים והחיבור בין כל פיסת מידע למניה מסוימת, לתחום מסוים, לאזור מסוים, היא מלאכת מחשבת שמעסיקה כל יום מיליוני אנשים ברחבי העולם. אז בוונצואלה יש הפיכה, וזה משפיע מיד על מחירי הנפט, מניות הנפט, שער הדולר, הבנקים שהלוו כספים למדינה ועוד ועוד.

זה היופי בשוק ההון וזה גם החשש – צריכים להיות מעודכנים כל הזמן, לפחות מי שרוצה לסחור באופן עצמאי.  למסחר עצמאי יתרונות גדולים – כאן תוכלו לקרוא עליהם.

ואם אתם בעניין של להשקיע דרך מנהלי השקעות או יועצים, אז נעשה לכם סדר מי הם ומה ההבדל ביניהם.  לפי החוק בתחום זה עוסקים 3 אנשי מקצוע שונים:

יועץ השקעות –  אתם מכירים אותו מסניפי הבנקים. היועץ  מייעץ ללקוחותיו בקשר להשקעות בעיקר בנוגע לכדאיות של השקעה, החזקה, קנייה או מכירה של ניירות ערך או מוצרים פיננסיים שונים. יועץ השקעות רשאי גם לפרסם את ההמלצות שלו בברושורים, בניוזלטרים וכדומה. יועץ ההשקעות יכול לתת את המלצתו לגבי כדאיות ההשקעה, אך ההחלטה והביצוע של הפעולה בפועל נמצא בידי הלקוחות עצמם. מעבר לכך, יועצי ההשקעות בבנקים (ברובם) הפכו לפחות יועצים ויותר מתווכים – אם תבואו אליהם בשאלות על קרנות נאמנות טובות, הם פשוט יסתכלו במערכת שלהם לדירוג קרנות (כל בנק והמערכת שלו) ויבחרו בשבילכם את הקרן או הקרנות שמופיעות במקומות הגבוהים בדירוג.

משווק השקעות – יועצי השקעות  שמשווקים מוצרים פיננסיים מוגדרים, למשל יועצי השקעות שעובדים עבור קרן נאמנות או בית השקעות מסוים, הם בעצם משווקי השקעות ולא יועצי השקעות.  ההמלצות שלהם הינן שיווקיות, ולא בהכרח מתבססות על איכות ההשקעה. בדקו היטב מיהו הממליץ ומה הקשר שלו לניירות הערך או למכשירים הפיננסיים שעליהם הוא המליץ.

מנהל תיקי השקעות – מנהל תיקי השקעות מבצע בעצמו פעולות בתיק ניירות הערך של לקוחותיו, על פי שיקול דעתו ולאחר שבירר מהם המאפיינים, הצרכים והרצונות של כל לקוח. לרוב, אם תרצו לאשר מראש כל פעולה יש צורך להגדיר זאת במעמד חתימת ההסכם מולם. הקשר בין לקוח למנהל תיקים מצריך רמת אמון גבוהה מאוד.

מנהל השקעות – מנהל השקעות מוסמך לנהל השקעות (בדומה למנהל התיקים), אך הוא מנהל השקעות בקרנות נאמנות, בקופות גמל, בחסכונות פנסיונים. הוא אינו מייעץ ואינו מספק שירות ללקוחות עצמם, הוא עוסק בניהול ההשקעות בקרן/ בקופה בהתאם לתשקיף הקרן, ובהתאם לניתוחים השוטפים שהוא עורך – ניתוחי כדאיות השקעה שבסופו של דבר קובעים ומגדירים את פעולותיו (מנהל ההשקעות גם מבצע את הפעולות בקרן/ בקופה). במילים פשוטות, מדובר במנהל הקרן – הן ברמת הבדיקה, ההחלטה והביצוע.

מי מהם חייב ברישיון?

כולם. יועצי השקעות ומשווקי השקעות חייבים ברישיון ייעוץ או רישיון שיווק (בהתאמה) שניתן על ידי הרשות לניירות ערך, והם אינם רשאים לעסוק בניהול תיקי השקעות אלא בייעוץ בלבד. בשונה מכך, מי שקיבל רישיון לניהול תיקי השקעות, יכול לעסוק גם בייעוץ השקעות ללא צורך ברישיון נוסף. מנהל תיקי השקעות חייב לעבוד בתאגיד מוסדר, כשגם התאגיד עצמו הינו בעל רישיון ניהול תיקי השקעות. משווקי השקעות ויועצי השקעות יכולים לעבוד כעצמאים או בחברה בעלת רישיון שיווק או ייעוץ (לפי העניין) או בתאגיד בנקאי.

לפני קבלת הרישיון, יועצי השקעות ומנהלי תיקי השקעות נדרשים לעמוד בבחינות שונות, להוכיח בקיאות בדיני ניירות ערך, בקריאת דוחות כספיים, בהיכרות עם אסטרטגיות השקעה ועוד. מנהלי תיקי השקעות בלבד נדרשים לעמוד בבחינה נוספת בתחום הערכת ביצועים וניהול סיכונים בתיקי השקעות.

שימו לב: החוק פוטר מהוצאת רישיון יחידים שעוסקים בייעוץ או בניהול השקעות שאין להם יותר מ-5 לקוחות בשנה קלנדרית, אך חשוב לדעת שפעילותם של אותם יחידים אינה מפוקחת על ידי רשות ניירות ערך, ושעליכם, כלקוחות, לוודא שהם מתנהלים בהוגנות, מנהלים נכון את הסיכונים ובעלי פוליסת ביטוח בתוקף. ​​

לפני שחותמים, מה שואלים?

לפני חתימה על הסכם ניהול תיקים או קבלת המלצות מיועץ או משווק השקעות, מומלץ לשאול אותם את השאלות הבאות:​

האם יש לך רישיון לייעוץ השקעות או לניהול תיקי השקעות?

האם אתה מחזיק בפוליסת ביטוח ובהון עצמי כנדרש בחוק?

האם אתה קשור באופן ישיר או בעקיפין לקרן נאמנות או לכלי פיננסי אחר?

מהי האסטרטגיה שתנקוט בה להתאמת ההשקעה לצרכים ולרצונות שהגדרתי?

על אילו פעולות אתה מודיע מראש לפני ביצוען ובאיזה אמצעי תקשורת אתה משתמש?

האם קיים ניגוד עניינים בינך לבין הארגון הפיננסי שבו אתה עובד?

האם אתה מקפיד להחזיק את תיקי ההשקעות של הלקוחות שלך בנפרד אחד מהשני ובנפרד מתיק ההשקעות שלך?

האם ההסכם הכתוב כולל פירוט של צרכי הלקוח כפי שהוגדרו ואת פירוט העמלות ודמי הניהול?

האם ניתן לסיים את ההתקשרות עמך בכל עת?

להשקיע לבד – איך עושים זאת?

כדי להשקיע את הכסף שלכם אתם ממש לא חייבים לעשות זאת דרך יועצי השקעות, מנהלי השקעות וכו'. בפועל, אפשר להשקיע לבד – כל מה שצריך לעשות זה להבין ולמפות את הסיכונים שאתם יכולים להיות חשופים אליהם , וכך לקבוע את אפיקי ההשקעה שלכם. בשלב הבא אתם צריכים להתאים את המאפיינים ואת קטגוריות ההשקעה למוצרים השונים. דרך אחת היא להיכנס לעובי הקורה, ולבחור בפינצטה את המניות, האג"חים ואת המכשיירם בכלל, והדרך השנייה הפשוטה, הנוחה (ואפילו זולה) היא לבחור תעודות סל או קרנות מחקות. המכשיירם האלו עוקבים אחרי מדדים, כך שניתן להרכיב דרכם תיק השקעות לפי הרכב שתבחרו; ורק כדי להמחיש – אם נניח הגדרתם שאתם רוצים 30% מניות בתיק ההשקעות אז אפשר להשקיע ישירות במניות, אבל כנראה שהאפשרות המועדפת שלכם תהיה להשקיע בתעודות סל שעוקבות אחרי המדדים – כלומר, במקום להתעסק עם מניות ספציפיות, אתם בוחרים תעודות סל וקרנות מחקות שעוקבות אחרי מדדי מניות מסוימים. כך בונים תיק השקעות בעצמכם, להרחבה כנסו למדריך הגג שלנו בנושא

אבל יש עוד דרך והיא כנראה העתיד קוראים לזה – רובו אדווייזינג (RoboAdvisor) והרעיון שלה פשוט מאוד. בדיוק כפי שבתעשיות

רובו אדווייזינג – מה זה?  

מסורתיות כבר לא מקבלים החלטות מהמותן על ידי אנשים, אלא נעזרים בתוכנות וסוג של רובוטים, כך גם יהיה בתעשיית הפיננסים. מדובר בעצם על יועצי השקעות ומנהלי השקעות רובוטיים. זה מזכיר את האלגוטריידינג בהרבה מובנים – אלגו, נזכיר זו שיטת מסחר אוטומטית לפיה המשקיעים פועלים בהתאם לנוסחה מסוימת (לדוגמה – במניות ארביטראג', בחברות מתחת למכפיל רווח מסויים) ואת המסחר השוטף עושה רובוט. לתוכנות האלו אין בהכרח מובהקות, בעיקר מכיוון שיש כמובן תלות גדולה בנוסחה – הנוסחה היא בעצם המוח – אם הנוסחה טובה, אז יש הצלחה וההיפך. מכל מקום, האלגו הוא אוטומטי והוא אכן עדיף מהבנאדם הסוחר במניות – דרך המערכת ניתן באופן סימלוטני לקנות במקביל, למכור במקביל ועוד. גם העיבוד של המידע מהיר יותר ויעיל יות ר- עם זה אי אפשר להתווכח – המחשב מהיר יותר מהאדם.

ועל רקע זה, הרובו אדוויזינג עשוי גם להצליח. הרי מה היועץ האנושי עושה? אם תלכו ליועץ ההשקעות בבנק הוא יבקש ממכם לענות על שאלות צרכים וסיכונים, ולפי זה ייקבע את הרכב התיק (החלוקה בין המניות לאג"ח, לפיקדונות ועוד). נו באמת, האם מחשב לא יודע לעשות זאת? בטח שכן – לקבוע את הרכב ההשקעות לא צריך יועץ, צריך שאלות שנענה בכנות על ידי האדם/ משקיע. אולי קיים חשש שאנשים לא אחראים לגורלם ולא מודעים לרמת הסיכון שהם יכולים לשאת, אבל בהינתן שמדובר באנשים בוגרים, זו אחריותם להגדיר את רמת הסיכון, ובכל קרה – בשאלות נכונות, מחשב יודע לזהות מי עומד ממולו ועד כמה הוא מסוגל לסבול הפסד, ובהתאמה לבנות לו תיק השקעות מתאים.

רובוטים בהחלט יכולים לעשות זאת, ובשלב הבא, הם גם יכולים לחלק את תיק ההשקעות לפי ההרכב שנקבע. לא צריך בשביל זה סוחר שיעשה זאת, ולא מנהל השקעות שייבחר את המניות, שכן עיקר הפעולות, אם לא כולן נעשה בתעודות סל וקרנות מחקות עוקבות מדדים.

הרובו אדוויזינג הוא לא תופעה חדשה – מדובר על אפשרות שקיימת בשוק, בצורה כזו אחרת כבר עשור ויותר. אך התעשייה הזו מתפתחת וגדלה במקביל להכנסת  הטכנולוגיה לעולם הפיננסיים. כיום מנוהלים ברובו אדוויזינג מעל 60 מיליארד דולר ברחבי העולם, בעיקר בשוק האמריקאי.

התפעול של הייעוץ הרובוטי פשוט – זירות אינטרנט/ פלטפורמות אינטרנט של רובו כבר קיימות (betterment , personal Capital, ועוד) ודרכם ניתן בשלב הראשון למלא שאלון כדי לקבוע את פרופיל הסיכון של הלקוח, ובשלבים הבאים – הרובוט בונה את תיק ההשקעות ומנהל אותו. רגע, אבל אם קורה משהו בשווקים? ובכן, אז ראשית חשוב להבין שהרובו בודק דרך השאלון, כבר בשלב הראשון לאיזו תקופת השקעה הלקוח מעוניין, האם יש לו צרכים כספיים בטווח הקרוב? מה גילו? האם זה חיסכון לפנסיה? כך שבתיקים לטווח קצר, הסיכונים שיילקחו יהיו קטנים יות ר(וכך גם למשקיעים בגילאים מתקדמים). על כל פנים, המערכת תדע להתאים את רמת הסיכון למצב השוק באופן כללי, אם כי, במצבים כאלו אין לרובו אדוויזינג ניסין על פני מנהלי ההשקעות, כך שתיאורטית יכול להיות מצב שמנהל השקעות עם חושים יחליט לצאת השוק לגמרי לפני שהשוק יקרוס, בעוד הרובו לא יעשה זאת, ובסופו של דבר המנהל השקעות ייצדק. אלא שייתכן גם ההיפך!

על כל פנים,  בהשקעות דרך הרובו, לא צפוים שינוןיים מרחיקי לכת גם כאשר השוק מזגזג או נופל, כי אחרי הכל הרכב ההשקעות הראשוני אמור לקחת בחשבון את הסיכון שהשמקיע מוכן לקחת, ובהתאמה את יכולתו לעמוד בהפסד במקרה של ירידות.

הרובו אדוויזינג מספק יתרון ברמת העמלות – דמי הניהול נמוכים במיוחד בעיקר מאחר שהכל ממוחשב וכן מכיוון שההשקעות הן בתעוודת סל, קרנות סל וקרנות מחקות שדמי הניהול בהן נמוכות במיוחד. בפועל דמי הניהול עומדים על עד 0.3%, משמעותית מתחת לממוצע בניהול תיקים שעולה על 1%. עם זאת,חשוב לזכור – זה אולי זול, אבל אין לכם על מי לצעוק, או על מי לכעוס, או את מי להאשים כאשר יש ירידות; ובכלל – אין מענה אנושי לטוב ולרע, ועדיין – למרות שהעולם הופך ליותר ויותר ממוחשב וטכנולוגי, יש לזה חשיבות גדולה.