חדשות    

הנפט בשיא של 4 שנים – האם 100 דולר אפשרי?

הנפט בשיא של 4 שנים – האם היעד הוא ל-100 דולר. זה עוד רחוק, אבל יש אנליסטים שסבורים שכן.

אחרי שארה"ב וקנדה סיכמו על הסכם הסחר החופשי של צפון אמריקה (NAFTA) כברית משולשת עם מקסיקו. המשמעות –  אזור סחר פתוח בהיקף של 1.2 טריליון דולר ימשיך להתקיים ואף לגדול. ההסכם ביטל את החששות שמלחמת הסחר תשפיע על הצמיחה גם באזורים אלו וצפון אמריקה כולה אמורה ליהנות מההסכם.

צמיחה היא פרמטר טוב לנפט, והנה החוזים העתידיים על נפט מסוג ברנט עלו והגיעו ל-84 דולר לחבית – המחיר הגבוה ביותר מאז נובמבר 2014.

חוזי הנפט הגולמי עלו נשקו ל-75 דולר – גם כאן, מדובר במחיר הגבוהה ביותר זה 4 שנים.

אבל מדובר על מלכודת מסוימת – מחיר נפט גבוהה פוגע בצמיחה. מחיר הנפט עלה בחודשים האחרונים על רקע הכוונה להטיל הסנקציות מול איראן גם בנושא הנפט. הסנקציות ייכנסו לתוקף ב-4 בנובמבר, והן נועדו לצמצם את היצוא של נפט מאיראן. איראן היא היצואן השלישי בגודלו בארגוני המדינות המייצאות נפט.

איראן אמנם ניסתה להמעיט בהשפעת הסנקציות האמריקניות והמערב,  וטענה כי אין לה כוונה לצמצם את הפקת הנפט בשטחה. אבל גם קונים גדולים בהודו ובסין אמרו כי יצמצמו את רכישות הנפט האיראני.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שוחח לפני ימים אחדים עם המלך הסעודי סלמאן בנוגע לאספקת נפט בכמויות סבירות ויציבות. אבל, זה לא כל כך טריוויאלי. גם האנליסטוים סבורים שסעודיה תתקשה לשמור על אספקת נפט יציבה.

ומה המשמעות?  – זרם של כ-1.5 מיליון חביות נפט איראני ביום צפוי להיבלם; סעודיה אמורה לספק את הסחורה ואת החור שנוצר, אבל יהיה לה קשה. ואז – המחיירם יכולים לעלות.

מחיר הנפט – לאן?