חיסכון פנסיוני    

האם כדאי ביטוח מנהלים? קרנות פנסיה וקופות גמל לרוב עדיפות

מעודכן ל-01/2019

ביטוחי מנהלים היו פעם מוצר מועדף לחיסכון לפנסיה, אלא שהרפורמה בפנסיה לפני מספר שנים טובות הטיבה בעיקר עם קרנות הפנסיה, כך שביטוחי המנהלים נעלמו כמעט מהאופק.

עם זאת, מסתבר שמתחת לרדאר קיימת פעילות שיווקית ענפה של חברות הביטוח בשיווק ביטוחי מנהלים כשהרציונל הוא  בביטוח מנהלים תרוויחו יותר. התשואות בשנים האחרונות של ביטוחי המנהלים אכן גבוהות יותר, למרות דמי הניהול הגבוהים יותר, אך כמובן שאף אחד לא יודע איך זה יימשך. קרנות הפנסיה, חשוב להדגיש נהנות מהחזקה באגרות חוב ייעודיות (שהממשלה מנפיקה להן) ושיעורן הוא אפילו עד 60% מהתיק (למבוגרים).

אז נכון שבמקרים מסוימים כמו בשנים האחרונות אג"ח מיועדות בתשואה של 4% לא מספקת להשגת תשואה כללית טובה, אבל בשנים "נורמליות" זה בהחלט סוג של ביטוח.

התשואה העודפת בביטוחי מנהלים, בשנים האחרונות, נובעת מחשיפה גדולה לשוקי המניות, וזאת למרות דמי הניהול היחסית גבוהים בהן (שזה אחד מהחסרונות הגדולים). אבל בפועל ניתן להגיע לחשיפה גבוה בקרנות הפנסיה ובקופות הגמל. ישנן מנהלי השקעות שבוחרים במכוון במכשירים ארוכי הטווח, חשיפה גבוה יותר למניות מהטעם הפשוט שלאורך זמן שוקי המניות עולים יותר מאשר השווקים הסולידים (אגרות החוב). כך לדוגמה – ילין לפידות, אלטשולר שחם ואנליסט נמצאות בחשיפה יחסית גבוה למניות בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות שלהם.

החשיפה הגבוה יחסית גם מניבה להם תשואה גבוה לא פחותה מביטוחי מנהלים. אז למרות שחברות הביטוח מנסות להחזיר את ביטוחי המנהלים לחיים, חשוב שתדעו שקיימות אלטרנטיבות אחרות.

כמו כן, לפני כשנתיים נכנס "שחקן חדש" לשוק החיסכון – קופת גמל להשקעה. מדובר במוצר שיכול להפוך לנזיל בכל רגע, כשבמקביל אם בוחרים לחסוך בו עד לפנסיה הוא נהנה מיתרונות מיסוי גדולים במיוחד. כמו כן, ניתן לעבור מקופה לקופה מבלי שהדבר ייחשב כאירוע מס ומבלי לשלם מס על רווחי הון.

קופות הגמל להשקעה גדלות משמעותית בגיוסים במקביל להכרה שהם זוכים לה בקרב הציבור, יועצי ההשקעות ויועצים פיננסים בכלל.  עם זאת, עדיין היועצים הפנסיונים מעדיפים לרוב לצייד אתכם בקרן פנסיה (בה יש מרכיב אג"ח ייעודי שמבטיח תשואה) ורק אם יש אפשרות לחיסכון נוסף להשקיע בקופת גמל להשקעה כחלק מהתכנון הפנסיוני הכולל שלכם.

ביטוח מנהלים – הדור הקודם

אז ביטוחי מנהלים לא באמת טובים יותר מקרנות פנסיה וקופות גמל, אבל זה נכון למצב לאחר הרפורמה. במצב לפני הרפורמה (2004), היו ביטוחי מנהלים עם תנאים פנסיונים טובים – מקדם המרה טוב. מבלי להיכנס לנדבכי עולם הפנסיה, מדובר בהבטחה (הבטחה חוזית) של חברת הביטוח לתשלום קצבה חודשית סבירה כאשר החוסך, מגיע לפנסיה. התנאים האלו טובים מאוד ביחס למה שניתן כיום. זה כמובן יתרון גדול, אבל מנגד – דמי הניהול של הביטוחים האלו הוא גבוהה והוא על פי ביצועים – פוליסות משתתפות ברווחים. כלומר, חוץ מדמי ניהול שוטפים, החוסכים משלמים שיעור מסויים על הרווחים ( לרוב 15%).

ביטוחים כאלו כבר לא ניתן לשווק כיום.

מדריכים מאתר הון:

מדריך קופת גמל להשקעה

מדריך קופת גמל – יתרונות וחסרונות