בנק מזרחי טפחות פרסם מתווה מיוחד לדחיית הלוואות על רקע גל האומיקרון שנמצא בעיצומו בימים אלה וגורם לפגיעה לא פשוטה בשגרת החיים של אזרחי המדינה.
זאת בשל העובדה שמשקי בית ועסקים רבים חווים ירידה משמעותית בהכנסות.
מדובר בשלושה מסלולים שונים – ללקוחות משכנתא, לבעלי חשבון עו"ש ולעסקים קטנים.
לקוחות משכנתא: אפשרות להקטין ההחזר החודשי עד ל-50%
על פי המתווה, מזרחי טפחות מאפשר לקוחות בעלי משכנתא בבנק להקטין, על-פי בחירתם, את ההחזר החודשי שלהם ב-25% או ב-50% לתקופה של עד 12 חודשים.
גם האופן שבו יחזירו את החלק מההחזר החודשי שלא שילמו בתקופת ההפחתה, נתון לבחירתם: או שהסכום שהצטבר ייפרס לאורך יתרת תקופת ההלוואה המקורית, או שתקופת ההלוואה תוארך להם, בהתאם לתקופה שבה שילמו החזרים מופחתים.
על מנת לאפשר להם להקטין את ההחזרים החודשיים בקלות ובמהירות, יוכלו לקוחות המשכנתא המעוניינים בכך לבצע את התהליך, באופן עצמאי, באתר הבנק, באמצעות חיפוש: 'הקטנה זמנית של תשלומי המשכנתא'.
משקי בית: דחייה או פריסת ההלוואה
בנוסף, ללקוחות הבנק שלהם יש הלוואה צרכנית-קמעונאית, יאפשר הבנק אחת משתיים: או לדחות את תשלומי הקרן של ההלוואה לתקופה של עד 6 חודשים.
או לחילופין, להאריך את תקופת ההלוואה עד לתקופה של 36 חודשים, באותה ריבית שבה ניתנה ההלוואה מלכתחילה.
עסקים קטנים: דחיית ההלוואה
ללקוחות עסקיים המוגדרים בבנק 'עסקים קטנים', יאפשר הבנק דחייה של קרן ההלוואה לתקופה של עד 12 חודשים.
חשוב להדגיש כי בכל המקרים שבהם תתבצע דחייה או פריסת ההלוואה הבנק לא יגבה עמלה על כך ולא יחול שינוי בריבית ההלוואה.
לדברי ישראל אנגל, סמנכ"ל ומנהל החטיבה הקמעונאית במזרחי-טפחות, למרות שאין מתווה מחייב של בנק ישראל, הבנק החליט לצאת למהלך באופן וולונטרי, מתוך רצון לעמוד לצד הלקוחות בתקופה לא פשוטה זו. "זמן קצר לאחר שפרצה מגפת הקורונה, ברבעון השני של 2020, יצאנו ביוזמה של דחיית הלוואות ללקוחות, שמאוחר יותר התחברה עם המתווה של בנק ישראל. המסקנה מהניסיון הזה היא חד משמעית: לקוחות רבים נעזרו באפשרות הזו כדי לצלוח את החודשים הבעייתיים, ומיד אחר כך חזרו לפעילות כלכלית רגילה, ובמקביל לתשלום מלא של ההלוואות".