דילוג לתוכן
קריירה    

איך לעודד את העובדים לחשיבה יצירתית?

מעודכן ל-05/2019

יצירתיות היא אחד ממאפייני טבע האדם, כך שאנשים מסוימים נוטים מטבעם להיות יצירתיים יותר מאחרים ■ אין זה אומר שלא ניתן לפתח ולטפח את היכולת הזאת, שתהפוך את העובדים שלכם לטובים יותר ואת הארגון שלכם למנצח. איך עושים את זה? קראו את המדריך

האם תהיתם פעם מדוע אנשים מסוימים יצירתיים יותר מאחרים? כיצד אמנים מגיעים ליצירות ייחודיות? איך סופרים כותבים ספרים מקוריים ואיך מדענים מגיעים להישגים פורצי דרך?

ישנם אנשים שהיצירתיות זורמת בדמם. הם נרגשים כאשר מבקשים מהם להביא פתרונות חדשים ואוהבים לחשוב מחוץ לקופסה ואילו אחרים נחרדים נוכח הרעיון.

כמבוגרים אנו נוטים לאבד את הנכונות שלנו לצאת מהמסגרת ואת היכולת לחקור כדי לגבש רעיונות חדשניים. עם זאת, עלינו להיות מסוגלים להתחבר מחדש אל הצד היצירתי שלנו כדי להתקדם ולפתח את המוצרים והשירותים החדשים שיציבו את החברה שבה אנו עובדים בחזית.

ארגונים גדולים ומובילים כבר הבינו כי חשיבה יצירתית של העובדים תוביל אותם להצלחה, ויצירתיות ארגונית כבר מזמן איננה דרישה של חברות הייטק בלבד. כל ארגון המעוניין להתקדם ולעמוד בתחרות, ייטיב להצליח בכך אם יעודד את עובדיו לחשוב מחוץ לקופסה.

בילדותנו אנחנו מוקפים גירויים חדשים ומלהיבים, אבל לאורך הדרך היצירתיות שלנו נפגעת פעמים רבות, בעיקר כאשר אנו הופכים לבוגרים ובעלי משפחה ונדרשים לקחת אחריות. אז תפקוד המוח שלנו משתנה באופן דרסטי – אנו עוברים משימוש בצד ימין של המוח לשימוש יתר בצד השמאלי, האנליטי.

הצד הימני של המוח אחראי לתחומים של רגש, מוזיקה, צבעים ותמונות, אינטואיציה ויצירתיות. המוח השמאלי לעומתו אחראי לכישורי שפה, היגיון, חשיבה ביקורתית, מספרים והנמקה. עם זאת, עדיין יש לנו את היכולת להיות יצירתיים, אם נגדיר זאת כמשימה.

להלן כמה טיפים שיוכלו לשמש אתכם לעידוד העובדים שלכם ליצירתיות:

  1. הימנעו מחשיבה לוגית בזמן החשיבה היצירתית

חשיבה לוגית של המוח השמאלי יכולה למנוע מאיתנו מחשבות חדשניות, כיוון שכאשר אנו חושבים באופן הגיוני אנו משתמשים רק במה שאנו מכירים. רעיונות יצירתיים בנויים ממה שאנחנו עדיין לא יודעים. כדי להקל על תהליך זה תוכלו לספק לעובדים שלכם השראה ממוזיקה, אמנות או רעיונות יצירתיים קודמים.

  1. אל תקבלו תגובות אינטואיטיביות

מכיוון שבכל היתקלות באתגר, כולנו נוטים לתת תשובות אינטואיטיביות שנשלפות מתוך ניסיון וחוויות קודמות, נדרש שימוש בטכניקות שונות שמחלצות את התשובות המעניינות יותר.

  1. תרגול

להיות יצירתי זו אמנות. נסו להיות מודעים לעצמכם ולמה שעושה אתכם יצירתיים. כאשר אתם יצירתיים ביותר, אילו דברים תרמו לכך? האם האזנתם למוזיקה בעלת השראה? עשיתם שיעור יוגה? חזרו על דברים שמשרים אצלכם יצירתיות, ותרגלו אותה בכל עת.

  1. אל תכפו יצירתיות

לעתים קרובות אנחנו יצירתיים ביותר כאשר אנחנו לא מנסים להיות. לפעמים הרעיונות פשוט באים לידי ביטוי באמצעות תובנות או חוויות ייחודיות. אל תכפו יצירתיות ואל תכתיבו יצירתיות לשעה מסוימת, זה פשוט יבוא.

  1. הציעו להם להחזיק פנקס ועט ליד המיטה

הכוונה אינה לחזור ליומן הסודי של פעם. מטרתו של הפנקס היא תיעוד מיידי של פרצי מחשבה והבזקים שעולים ברגעי ההתעוררות או לעיתים באמצע הלילה, ואם לא יועלו על הכתב בו ברגע, ייעלמו ויתפוגגו. הדברים צריכים להירשם, אך אין צורך להוציא אותם מיד לפועל אלא כדאי לתת להם לשקוע ולחזור אליהם מאוחר יותר, כדי לעזור לגבש רעיון חדשני.

סטודנטים שקיבלו משימה כזו והביאו את הפנקס בסוף הקורס, דיווחו כי צאו בו דברים מדהימים, כולל כיווני חשיבה שבמהלך היום לא היו מגיעים אליהם.

  1. עודדו עובדים לנסות

עודדו את העובדים לנסות ולהעלות רעיונות יצירתיים, גם אם חלקם ייכשלו ולא יתקבלו. חשוב שהעובדים ינסו ככל האפשר ויורגלו לחשוב באופן יצירתי ופורה. תוכלו לתגמל עובדים שהעלו רעיונות טובים, באמצעות פרסים ומתנות מפנקות ומתמרצות.

  1. עודדו רעיונות מטורפים

תחרויות פנים ארגוניות הן כלי מוכר לתמרוץ חשיבה של עובדים, אך מעטים הם הארגונים שמכריזים על תחרות הרעיון המצטיין, כאשר המדד להצלחה הוא כמה היא מטורפת ולא רלוונטית.

כשההנחיה היא שאין מגבלת תקציב וניתן להציע כל הצעה לפתרון בעיות קיימות, יגיעו רעיונות מטורפים הזויים ומשוגעים, אבל בתוך השלל הזה יגיע רעיון שאפשר יהיה לעבוד איתו.

  1. נסו להימנע משיפוטיות

כדי לאפשר לעובדים להעלות הצעות קיצוניות, נדרשת החלטה ניהולית מודעת המצמצמת שיפוטיות לאפס. המנהל לא חייב כמובן לאמץ כל רעיון שעולה, אבל התשובה שלו לעובד צריכה להיות עניינית, ולא שיפוטית. אין כמו תגובות שיפוטיות כדי לגרום לעובדים להימנע מלהציע את הרעיון שעשוי להציל את הארגון.

  1. שיטת ה"סלט" – ערבבו את העובדים

רוב הארגונים עובדים בשיטה של הפרדה היסטורית: מחלקת התפעול אינה מכירה את מחלקת התוכן או את המחלקה המסחרית. הדרך לחשיבה יצירתית עוברת בערבוב העובדים — כך שכל אחד ילמד זווית ראייה אחרת.

הרציונל: עובדים שונים באותה חברה כמעט שלא נפגשים. אבל כשפותחים את הפעילות לכולם ניתן לקבל זוויות ראייה חדשות. לדוגמה: במקום לבקש מהתפעול פתרונות לאתגרים שלהם, כדאי לבקש אותם דווקא ממחלקת משאבי אנוש. באותה מידה, אם מהנדס יישלח לתערוכה בתחום השיווק, הוא יחזור עם הבנה חדשה ובעיקר עם רעיונות אחרים.

העבודה לא משחררת: האם אתם וורקוהוליקים?

הכי מבוקשים בשוק העבודה 2019: יצירתיות וכושר שכנוע