מדריכי דירה ומשכנתא    

איך לבחור ריצוף לבית?

pixabay

איך לבחור ריצוף לבית?

מהם סוגי האריחים הקיימים, כמה זה יעלה לכם וגם טיפים שיחסכו לכם כסף ואכזבות

בחירת ריצוף היא משימה לא פשוטה ובמקרים רבים גם לא זולה כלל. השוק מוצף בשלל דוגמאות וסוגים של אריחים, ואנשי המכירות מפגיזים את הקונים במושגים כמו: חיתוך לייזר, גלזורה, פוגות, ורובה. לאחר אין סוף לבטים מגיע שלב הביצוע, ולעתים בסיום העבודה נגלה לאכזבתנו שהגוון שונה מהמצופה, או שיש מרווחים, הפרשי גבהים וליקויים אחרים. כדי להימנע מעוגמת נפש ולחסוך לעצמכם כסף, זמן ועוגמת נפש – הנה כמה טיפים ומושגים ששווה להכיר:

מה כדאי – טבעי או מלאכותי?

תחילה חשוב להבדיל בין סוגי הריצוף העיקריים הקיימים בשוק. ריצוף נחלק לשני סוגים עיקריים – ריצוף טבעי וריצוף תעשייתי.

הריצוף הטבעי הוא ריצוף הנחצב מההר כגושי אבן גדולים ומנוסר לאריחים שעוברים עיבודים שונים. נהוג לכנותו "אבן טבעית".

"שיש" הוא לא משטח העבודה במטבח שלכם ולא ריצוף מפואר של בית מלון, הוא בסך הכול כינוי לאבן טבעית שעברה ליטוש (עיבוד שמחליק ומבריק את האבן).

ריצוף תעשייתי כולל בתוכו את משפחות ה"קרמיקה" ו "גרניט פורצלן". אלה נוצרים במפעל בעזרת יציקה של חומרים שונים, שהעיקרי בהם הוא החרס, נשרפים בתנורים מיוחדים ונחתכים לאריחים, לרוב על ידי קרן לייזר (מכאן המושג "חיתוך לייזר"). ההבדלים המרכזיים בין קרמיקה לגרניט פורצלן הם שניים – הצביעה והחוזק. בקרמיקה רק השכבה העליונה צבועה, ובגרניט פורצלן כל האריח צבוע. גרניט הוא חומר חזק הרבה יותר הודות לאופן השריפה שלו ועל כן גם נפוץ כיום הרבה יותר.

יתרונות וחסרונות לכל אחד מהסוגים:

ריצוף קרמיקה (מלאכותי) – קרמיקה הוא הריצוף הכי נפוץ בישראל, וזה לא מפתיע בהתחשב ביתרונותיו הרבים:

– ריצוף קרמיקה הוא חזק יותר, בעל דרגת שחיקה גבוהה יותר, יכולת ספיגה נמוכה ומגוון אדיר של צבעים ומרקמים.

– ניתן לבחור במדויק את הגוון הרצוי, שיהיה כמובן זהה בכל האריחים – דבר שאינו אפשרי כשמדובר באבן טבעית.

– יתרון נוסף של ריצוף קרמיקה הוא העובדה שניתן להדביק אותו על גבי הריצוף קיים בבית, ולא חייבים לבצע ריצוף מחדש.

אבל כמו לכל דבר, גם לקרמיקה יש חסרונות:

– החיבור בין האריחים חייב להתבצע באמצעות רובה – כלומר תמיד יהיה רווח של פוגה על הרצפה שיקנה לה מראה לא 'חלק' וידגיש את הגבולות בין האריחים.

– אריחי קרמיקה עלולים להיות קעורים או קמורים, מכיוון שהם עובדים תהליך דחיסה שמשפיע על שטח הפנים. ההשפעה של זה על הריצוף תלויה ברמת הסטייה של שטח הפנים, וכדאי לבדוק אותה בהצהרה של הספקים הספציפיים.

גרניט פורצלן – ריצוף גרניט פורצלן הוא השליט הבלתי מעורער של אריחי הקרמיקה. לאבן הגרניט אין שום קשר לריצוף, והיא נוספה למילה 'פורצלן' רק מטעמים שיווקים, כדי להגדיש את חוזק המרצפות.

 

לגרניט פורצלן יש דרגות שחיקה גבוהה מאוד, בין 7-5, לעומת דרגת שחיקה של אריחי קרמיקה אחרים – (4 בממוצע), מה שאומר שהוא ילווה אתכם לאורך שנים ארוכות. ככל שדרגת השחיקה עולה, מבחר הדגמים קטן, אבל עדיין יש די והותר.

ריצוף טבעי

בריצוף טבעי לבית הכוונה היא לאבנים שנחצבות מן האדמה ולא מיוצרות באופן תעשייתי. הריצוף הטבעי הנפוץ ביותר הוא ריצוף שיש, אך יש גם ריצוף גרניט, ריצוף בזלת וריצוף צפחה.

היתרון בריצוף הטבעי הוא המראה המרשים שלו, אבל מחירו בהתאם. לריצוף שיש למשל יש ברק טבעי שמקנה לכל בית מראה יוקרתי, ובגלל שמדובר באבן אמיתית – כל אריח הוא ייחודי. בנוסף, הריצוף ניתן לליטוש, ולכן החיבור בין האריחים נראה הרבה יותר טבעי ו'חלק'.

חסרונות:

לריצוף טבעי דרגת שחיקה נמוכה והוא מצריך ליטוש אחת לכמה שנים – מה שכמובן מוסיף למחיר ההתחלתי הגבוה ממילא.

רמת הספיגה של ריצוף טבעי גבוהה וכל כוס קפה עלולה להשאיר עליו את חותמה לנצח.

בגלל שמדובר באבן טבעית שיוצאת מבטן האדמה, ייתכנו הבדלי גוונים בין אריח לאריח.

מכאן והלאה זה הכול עניין של טעם אישי, אבל  לפני שאתם מחליטים שימו לב – על מה להקפיד וממה להיזהר?

  1. התעקשו לראות יותר מאריח אחד. צירוף של 6 אריחים למשל יצור מראה שונה מאריח בודד, מראה קרוב הרבה יותר למציאות בבית – נסו ותגלו הבדל משמעותי.
  2. פרשו את הדוגמאות על הרצפה במידת האפשר ולא בעמידה על מתקן התצוגה, התאורה וההשתקפות עשויים ליצור אפקט משמעותי משחשבתם.
  3. אם מדובר בגרניט פורצלן, פרשו את האריחים עם מרווחים מינימלים של 2 מ"מ לפחות (פוגות) – כפי שנדרש לרצף בפועל. באולמות התצוגה לרוב מוצגים אריחים צמודים ללא מרווחים – מרווחים אלה יוצרים מראה שונה לחלוטין בין התצוגה למציאות בשטח, ועובדה זו היא מקור מספר אחת לאכזבות ממראה הריצוף.
  4. בדקו את הכמויות היטב, ובכל מקרה הזמינו בין 15%-10% יותר, תמיד יש פחת, ולא מן הנמנע לפרק ולרצף שוב חלקים מסוימים בשל אילוצים בשטח.
  5. זכרו, בגרניט פורצלן ייתכנו הבדלי גוונים בין סדרה אחת לאחרת, גם אם מדובר באותו דגם בעל מספר קטלוגי זהה. זו סיבה נוספת להקפיד על ההמלצה בסעיף הקודם – אתם לא רוצים לגלות במקרה הטוב שהסדרה התחלפה ובמקרה הפחות טוב – שהמלאי אזל.
  6. מומלץ להזמין פנלים (שיפולים על הקיר) חתוכים מראש, ולא להשאיר את החיתוך לרצף בשטח. המהלך מייקר מעט את ההזמנה, אבל חוסך זמן יקר. החיתוך בבית המלאכה הוא גם מדויק ו"נקי" יותר מחיתוך במכונה ידנית בשטח.

כמה עולה לרצף בית?

חשוב להבין שמחיר ריצוף הבית מורכב בעצם משני גורמים: מחיר האריחים ומחיר העבודה.

 

מחיר האריחים – המחיר משתנה בין חנויות הספקים השונות, סוג האריח, הדגם הספציפי שבחרתם, והכמות שקניתם. מחיר אריחי גרניט פורצלן למשל נע בין 80 -100 שקל למ"ר לדגמים הנפוצים, ויכול להגיע גם ל-500-400 שקל למ"ר באריחים מעוצבים וייחודים. אריחים מאבן טבעית כמו שיש למשל, יעלו פי שניים ויותר.

מחיר עבודת הריצוף – מחיר עבודת הריצוף מושפע מכמה גורמים: סוג האריחים, גודלם, גודל השטח שצריך לרצף ומיקומו. ריצוף מחדש של דירה בקומה חמישית למשל, ידרוש גם פינוי מורכב של הריצוף הישן מהבית ויעלה את המחיר. כמו כן, ריצוף של בית באריחים בגדלים לא סטנדרטים כמו 10*10 ס"מ, או 80*60 ס"מ יעלה יותר.

ריצוף של אריחים סטנדרטים בגודל סטנדרטי של 45*60 ס"מ, יעלה כ-300-100 שקל למ"ר, הדבקה של אותם אריחים תעלה 100-150 שקל למ"ר.