אפשר להמשיך ולטעון שהכבישים כאן לא משהו, שהפקקים מחריפים מיום ליום, שלא עושים הרבה תחום התחבורה. אבל אפשר גם להסתכל על חצי הכוס המלאה – יש שיפור גדול בשנים האחרונות במשרד התחבורה – יותר כבישים, יותר מחלפים, יותר קווים של רכבות, יותר פתרונות לנסיעה בתוטך העיר. נכון, ממש לא הכל מושלם – הפקקים זו מכה גדולה, אבל יש גם הרבה צעדים בכיוון החיובי.
והנה דבר אולי קטן, אבל משמעותי מאוד לתיירים – ניתן יהיה לנחות בנתב"ג, ומיד להנפיק רישיון נהיגה, להנפיק רישיון רכב, להנפיק ולהטעין לראשונה כרטיס רב קו בטרמינל 3. זה יהיה לכל הנוחתים ונראה שהתיירים יהיו דווקא אלו שייהנו מכך יותר.
השירות החדש יהיה באמצעות עמדה ממוחשבת לשירות עצמי ("רישיומט") שהוצבה באולם קבלת הנוסעים של הטרמינל. בנוסף, ישראלים ותיירים זרים הנוחתים בנתב"ג, יוכלו להנפיק ולהטעין לראשונה כרטיס "רב קו", באולם קבלת הנוסעים של הטרמינל, המאפשר נסיעה בכל אמצעי התחבורה הציבורית בישראל.
הרישיונות וכרטיס הרב קו יונפקו במרכז שירות חדש שמשרד התחבורה פתח באולם קבלת הנוסעים של טרמינל 3. המרכז מופעל באמצעות דיילים, בימים ראשון עד חמישי בין השעות 07:00 בבוקר עד 23:00 בלילה, ובימי שישי בין השעות 07:00 בבוקר ועד 15:00 אחר הצהרים.
המרכז החדש מאפשר לתיירים, עולים חדשים וישראלים החוזרים מחו"ל, להנפיק כרטיס "רב קו" אישי או אנונימי ולהטעין עליו "ערך צבור" או מנוי רב קו. כמו כן יתאפשר לקבל במרכז מידע מפורט אודות קווי התחבורה הציבורית בישראל.
בעקבות הצלחת עמדות השירות האוטומטיות, משרד התחבורה מרחיב את פריסת עמדות הרישיומט לקניונים הגדולים בארץ. מהיום, ניתן להנפיק רישיונות נהיגה ורכב בעמדות רישיומט בקניון עזריאלי בתל אביב, קניון איילון ברמת גן וקניון הצפון בחיפה, קניון יקנעם, בקניון השרון בנתניה ובקניון עופרים בפתח תקוה. בנוסף, הוצבו עמדות רישיומט גםבמשרדי הרישוי המחוזיים בבאר שבע ובחיפה ובסניפי משרד הרישוי בפתח תקוה, ירושלים, חולון ועכו.
השר כץ ציין כי הגדלת מספר עמדות הרישיומט ברחבי הארץ, נועדה להנגיש ולשפר את השירות לציבור ולחסוך מהם את הצורך להגיע למשרדי הרישוי. "הרחבת העמדות תשפר באופן משמעותי את השירות לציבור, ותפחית את העומסים במשרדי הרישוי. עמדות השירות הממוחשבות מאפשרות לציבור הנהגים לחסוך זמן יקר ומאמץ מיותר בהגעה אל משרדי הרישוי", הוסיף כץ.
בשנה שעברה נרשם גידול של 40% במספר המשתמשים ברישיומט. מהנתונים עולה כי בשנת 2017 בוצעו יותר מ-1.4 מיליון פעולות ברישיומט, לעומת כמיליון פעולות בלבד בשנת 2016. עמדות ה"רישיומט" מוצבות כיום בעשרות סניפים של ה"סופר פארם", משרדי הרישוי ומרכזי קניות. העמדות מאפשרות לציבור הנהגים לשלם ולהנפיק רישיונות רכב ונהיגה, לברר מספר נקודות חובה ולקבל מידע על עברו של הרכב.
סמנכ"ל בכיר שירות במשרד התחבורה, גילי כהן, ציין כי הרחבת שירותי הרישוי גם לנתב"ג מבוצעת במסגרת פעולות רבות שמבצע משרד התחבורה לייעול ושיפור השירות בכל יחידות המשרד, ביבשה, באוויר ובים.
לפעמים (ומסתבר שפעמים רבות) מה שחשוב באמת בהמלצות אנליסטים זה לא הטקסט העמוס והלפעמים המזגזג, אלא פשוט מחיר היעד. זה לא טריוויאלי, במקרים לא מעטים, הטקסט מאוד חשוב – יש בו תובנות שהאנליסטם לא יכולים להציג בשורת ההמלצה ומחיר היעד. במקרים רבים האנליסטים נמצאים בין הפטיש לסדן – חושבים רע, לא יכולים לכתוב רע. אז תבינו אותם – תנסו לקרוא בין השורות, ותנסו להבין מה המרחק בין המחיר יעד למחיר בשוק. יש אפילו אנליזות הזויות שבהם האנליסטים מציינים המלצה חיובית, אבל מחיר השוק ומחיר היעד זהים או בסביבה. זו כמובן לא קנייה, ולא המלצת יתר. זו אפילו המלצת מכירה מוסווית.
זה לא המקרה כאן, אבל בהמלצה של לאומי על כיל, יש הרבה תוכן, ובשורה התחתונה המלצה פושרת.
הותרת המלצה: "אנו מותירים את ההמלצה למניית כיל על 'משקל שוק' ומעלים את מחיר היעד ל-16.5 שקלים, בשל השפעה טכנית של שערי החליפין והעלאת תחזית ה-EBITDA שלנו לשנה הנוכחית בכ-5% ,לרמה הדומה לזו של שנת 2017( כ-1030 מ' $ מול כ-1050 מ' $ אשתקד) בעיקר בזכות האשלג", כותבת אלה פריד מלאומי שוקי הון ומוסיפה – "נציין, כי בשלב זה האומדן שלנו מושפע בעיקר מהמכפילים החזויים על-פי "גישת השוק", הגוזרים אפ-סייד משמעותי על סמך הרווח הנקי החזוי, ואשר מתכנסים לחציון קבוצת ההשוואה – על בסיס מכפיל ה-EBITDA/EV צפוי לשנת 2018. צפי לשנה דומה לקודמתה, למרות מימוש נכסים בכמיליארד דולר: נציין, כי התחזית שלנו משקללת את השפעת מכירת פעילות בטיחות האש בסוף Q1 ורווח הון של 840 מ' $, מול אובדן EBITDA של כ-115 מ' $. בתוצאות התפעוליות אנו צופים כי ההתאוששות במחירי האשלג שנראה ב-Q1 תקזז את הירידה ברווח הנובעת מהמכירות.
"נציין כי הצפי לסגירת חוזה מול סין, ברמה של כ-260 T $/משקף תוספת של כ-$30 ,וזאת למרות הורדת הסובסידיות בהודו בכ-10% .הדיווחים על שיפור מתון גם בפוספאטים וודאי אינם דרמטיים עבור כיל, אבל אם המגמה תמשך היא בהחלט עשויה להטיב עם ה- JV בסין. כמו כן, אנו מניחים יציבות בפעילות התעשייתית של מעכבי הבעירה שנותרו ושיפור מסוים בתוספי מזון, אשר נפגעו בשנה הקודמת על-ידי שינוי התקנים בסין. כזכור, קיבלנו ברגשות מעורבים את מכירת מוצרי בטיחות האש בארה"ב ומחצית מחב'-IDE ,שהגבירו את התלות בדשנים, אולם מבחינת העיתוי, נראה כי בשנת 2018 אובדן הרווח הזה לא יבוא לידי לביטוי באופן דרמטי. נציין עוד, כי אנו מעריכים את העלות לטון אשלג של כיל בשנה הקרובה בכ-$108 מול $112 בשנה החולפת. Canpotex ,מלחמות הסחר ותוספת ההיצע בענף: החשש מפני מיסוי על הסויה בסין, אינו משפיע בינתיים על ענף הדשנים, או על הסחורות עצמן, בשל רגישותה של סין לתשומות חקלאיות וההיצע הנמוך של סויה השנה. ככלל, הענף שנשלט על-יד יצרניות קנדיות ומזרח אירופאיות וכנראה אינו צפוי להיפגע בסבב הזה. לפי דיווחים בשוק, תוספת כושר הייצור החזויה של אשלג מרוסיה נאמדת בכ-0.5 מ' טון עד סוף 2018 והיא תקוזז חלקית על ידי סגירת מכרה קליבלנד של כיל בבריטניה (כ-250 אלף ט' אשלג בשנת 2017). על-פי הערכות, הצפי לתוספת כושר הייצור של 2.8 מ' טון שלEuroChem , שממנו חוששים היצרנים, צפויה להיכנס הדרגתית עד לשנת 2025, בהנחה ששאר השחקנים "יצטופפו" וייפנו לה חלק מנתח השוק. בינתיים, מדובר ברמות הקרובות לצמיחה אורגנית חזויה. אלא שהחודש דיווחה BHP על הגעה, לאחר כריה של שנים, לשכבת אשלג בעומק של כ-1000 מ'
"במכרה Jansen , והחלה לתור אחר שותף פוטנציאלי לפרויקט שעלות פיתוחו נאמדת בכ-13 מיליארד $. כיל מול קבוצת ההשוואה: מכפיל הרווח הנקי החזוי של כיל לשנה הקרובה עומד על כ-X13 והוא נמוך בכ-25 מחציון קבוצת ההשוואה. מכפיל ה-EBITDA/EV החזוי לשנת 2018 עומד על 6.X7 עם פער של %6 בלבד מול המכפיל החציוני של המתחרות ושל NTR בפרט. היעדים של כיל לשנה הקרובה כוללים את חיזוק המאזן ושמירה על הדירוג עם מס אפקטיבי של כ-33% והשקעות הון של כ-700 מ' $, הכוללות מעבר של מכרה בבריטניה לפוליסולפאט והמשך מיזוג מכרות בספרד. מדיניות חלוקת הדיבידנד של החברה נותרה ללא שינוי. עם זאת, חשוב לשים לב כי אף שהדיסקאונט במכפיל הרווח הנקי כיום משמעותי, הוא צפוי להצטמצם בשנת 2019.
"שורה תחתונה: כיל מתומחרת בדיסקאונט של כ-7% ,וביצועי המניה יהיו להערכתנו צמודים מאוד לביצועי הסקטור. חלק ניכר מהלחץ המסחרי הוסר עם הפצת ה-13% שהחזיקה פוטאש קורפ לפני המיזוג. האופטימיות שלנו ביחס לשנה הקרובה עלתה, והחשש מפני התארכות המשא ומתן עם סין ירד משמעותית. להערכתנו, התמחור הנוכחי משקף חלק ניכר מסיכוני הטווח הקצר והדאון-סייד תחום. כנראה גם האפ-סייד. משקל שוק"
סיסנת מקבוצת אמנת זכתה במכרז להפעלת פרויקט "אוריינות דיגיטלית" של משרד המדע והטכנולוגיה בהיקף של כ-100 מיליון שקל.
חברת אמנת ניהול ומערכות, הנסחרת בבורסה בשווי של כ-150 מיליון שקל (ומכפיל רווח היסטורי של כ-10) מדווחת כי סיסנת תוכנה, חברה בת, בה מחזיקה החברה בכ-94.4% מהון מניותיה, זכתה במכרז להפעלת פרויקט "אוריינות דיגיטלית" של משרד המדע והטכנולוגיה בהיקף של כ-100 מיליון שקל, לתקופה של 5 שנים (ממוצע של 20 מיליו שקל לשנה, אך הפרויקט לא יהיה ליניארי על פני השנים).
הפרויקט כולל הפעלת 7 מרכזים נייחים ומספר מרכזים ניידים ברחבי ישראל, ובהם תתקיים פעילות הכשרה ביישומי מחשב, הכשרה והעשרה טכנולוגית לציבור הרחב מהגיל הרך ועד הגיל השלישי. ההכנסות הצפויות לסיסנת בשנה הראשונה מוערכות בכ-15 מיליון שקל. ביתר שנות הפרויקט היקף השירותים יקבע על פי דרישת משרד המדע והטכנולוגיה.
מה זה ביטוח לסיכוני "זנב"? גידור לסיכוני "זנב"?
ביטוח/ גידור מפני סיכוני זנב – Tail Risk Hedging, זו אסטרטגיה נדירה, לרוב גם לא רווחית, אבל שהיא הופכת לרווחית אז היא רווחית בגדול. מדובר בפועל על אסטרטגיה שנועדה להגן על תיק השקעות במקרה של אירוע נדיר וקטסטרופלי, כזה שהסיכויים להתממשותו זעירים – צניחה של השוק בתוך ימים ספורים; נפילה של המערכת הבנקאית בארה"ב; משבר נדל"ן חמור מאוד באירופה; הפיכה בסין ועוד.
ה"זנב" מבטא את הסיכוי הנמוך, את הסיכוי האפסי, ויש לזה גם ביטוי גרפי – מדובר בזנב של התפלגות נורמלית. הגרף של התפלגות נורמלית בנקודות הקצה שלו – "הנקודות הלא נורמליות" נראה כמו זנב. אגב, מרכז הגרף, מרכז הפעמון הוא בעל ההסתברות הגדולה ביות ר- המקרה הנורמלי ביותר.
סיכון זנב מוגדר בספרות כאירוע שסיכויי התממשותו רחוקים בשלוש סטיות תקן מהאירוע החציוני. מה המשמעות? ובכן מדובר באירוע בעל סיכויי התרחשות של 0.03% (1 ל–3,000). אלה סיכויים זניחים שרוב האנשים יעדיפו להתעלם מהם. אגב, כל אחד יכול לבחור את "הזנב" שלו. יש קרנות גידור שמבחינתן סיכוי של 1 ל-1,000 ולא 1 ל-3,000 שווה גידור, ויש כאלו שאפילו יבחרו לגדר מקרים של 1 ל-100.
כשמדברים על גידור של מקרים כאלו, בעצם מדברים על ביטוח. ביטוח מפני מקרי אסון. האם זה נחוץ? זו כבר שאלה אישית. כל אחד בוחר מה רמת הסיכון שהוא יכול לשאת, ומה הוא מגדר/ מבטח. אלו שמגדרים את מקרי הזנב, עושים זאת פשוט מכיוון שאין באמת דרך לדעת מתי ואיך התרחישים האלו יקרו ואם הם יקרו אז למה להישאר בלי כלום? הכל עניין של עלות תועלת וזה תלוי כמובן בעלות הגידור והביטוח.
מעבר לכך, יכול להיות שהשוק סבור שהסיכוי למפולת היא 1 ל-3,000, אבל מנהל מסוים יחשוב שמדובר על סיכוי של 1 ל-100 ולכן הוא יגדר את התיק. כלומר, זה כמובן עניין של הערכה אישית.
שיטות הגידור הן מגוונות – אפשר לגדר זרך אופציות פוט ואסטרטגיות שונות באופציות (הרחבה – מדריך אופציות) . ככל שנבחר באופציה רחוקה מאוד מהכסף, אזי התרחיש שנגן עליו הוא תרחיש זנב. אפשר גם להגן בשורטים שונים, על מדדים או על מניות ספציפיות, ודרך תעודות סל בשורט. אבל זו כבר לא בהכרח אסטרטגיית גידור מפני מקרה זנב, אלא גידור כללי.
אז אולי זה נראה לכם מיותר לגדר מפני מקרים נדירים, אבל צריך לזכור שהמשבר ב-1929 חיסל השקעות של רבים, והמשבר ב-2008 היה נורא ואיום להרבה גופים. אם הם היו מגנים על התיק, הם היו שורדים.
מנגד, מדובר כאמור בעלות תועלת. הגידור הזה עולה כסף, ומנהל ההשקעות המגדר יכול למצוא את עצמו משלם על הביטוח הזה סכום נכבד מדי תקופה, דבר שפוגע בתשואה של הקרן/ ההשקעה.
קרנות גידור – כל מה שצריך לדעת
השקעה במניות – איך? למה? וכמה?
פנגו שמוכרת לנו כאפליקציה לחניה ברחבי הערים, הרחיבה בשנים האחרונות את שירותיה סביב החניה – איפרה חניה בחניונים, איפרה תזכורות לסיום חניה ועוד. במקביל החברה פיתחה יכולות גם לתחומים נוספים. פנגו יוצאת בהצהרה מחייבת – "פנגו עד הבית". מדובר בשירות טיפולים לרכב ושינוע לטסט השנתי.
החברה מסבירה את היתרונות, אבל כמובן שיש עלות – נכון, זה כאב ראש בשביל רבים לטפל ברכב ולהעביר אותו טסט, אלא שזו שאלה של מחיר, ופנגו מתחייבים למחיר נמוך ממוסכי היבואנים שמספקים שירותים דומים.
בחברה מסבירים כי מדובר בנוחות לנהג – "הרכב מגיע וחוזר לבית הנהג או למקום עבודתו, מבלי שהנהג צריך לנסוע פיזית אל המוסך או אל מכון הרישוי ובכך חוסך גם בזמן". כמו כן, מסבירים בחברה יתרונות נוספים – "בעלי רכב פרטי שרואים בהגעה למוסך ולטסט טרחה מקבלים שירות כמו של מחזיקי רכבי ליסינג. חסכון בכסף ובזמן – מחירי הטיפולים והחלפים יהיו זולים בעד 40% בהשוואה למוסכי יבואן. אמינות גבוהה – בקרה קפדנית על איכות הטיפולים במוסכים, שקיפות מלאה של מחירוני הטיפולים וזהות החלפים המטופלים בכל טיפול. אחריות על איכות העבודה – בכל שלב תוכלו להתקשר למומחה על מנת שיוודא כי השירות שניתן הוא לפי דרישות הלקוח".
"עד הבית" יופעל בשלב הראשון בגוש דן ולאחר מכן תורחב הפריסה לכל חלקי הארץ. המטרה של פנגו "עד הבית", טוענים בפנגו – "לתת למחזיקי רכב פרטי שירותי רכב עד הבית, שמקבלים רק לקוחות המנויים על שירותי ליסינג. בעלי רכבים פרטיים רבים רואים את הנסיעה למוסך ובחזרה כטרחה ומעדיפים שאיש מקצוע יעשה זאת עבורם, במקום להפסיד יום עבודה שלם במוסך או את יום שישי, זמן הפנאי המרכזי של מרבית הנהגים בישראל".
מי שיבקשו לתאם תור לטיפול במוסך או בטסט שנתי יוכלו לבצע זאת בקלות בלחיצת כפתור מתוך אפליקציית פנגו. מטרת השירות היא לייצר עבור הנהג הפרטי רמת שירות ואמינות גבוהה לצד מחירי טיפולים, שירות וחלפים הזולים עד 40% בהשוואה למוסכי יבואן. בנוסף, המנויים לשירות פנגו עד הבית ייהנו גם מתיקון פנצ'רים ללא עלות.
סקר שהזמינה פנגו באמצעות חברת גיאוקרטוגרפיה מראה כי 67% מהנשאלים לא מעוניינים לבזבז יום עבודה כדי להכניס את הרכב לטסט או לטיפול שנתי. כמו כן, בדיקה פנימית שערכה פנגו בקרב לקוחותיה הצביעה כי 69% מהם התעניינו בשירות שמשנע את הרכב לטסט לטיפול שנתי ובחזרה. באמצעות שירות "פנגו עד הבית" מיישמת את האסטרטגיה שלה למתן שירות כולל בעולמות החניה, הרכב והדרך ל-1.8 מיליון לקוחות המנויים לשירותיה.
פנגו מעניקה באמצעות חברת דרייבר ((Driver את שירות הטיפולים במוסך. החברות עובדות עם כ-40 מוסכים נבחרים בפריסה ארצית שנבדקו על ידי מומחיה בקפידה רבה ונמצאו מתאימים מבחינת אמינות, שירות ומקצועיות. הנהג זוכה לאחריות של חברת פנגו על טיב ואיכות העבודה שקיבל.
השירות שכולל שינוע רכב פעם בשנה לטסט ופעם נוספת לטיפול שנתי יינתן על ידי פנגו במחיר שנתי של 348 ש"ח בלבד לרכב. התשלום על תיקונים נוספים במסגרת הטסט במידה ויהיו יתבצעו באמצעות חשבון הפנגו של הנהג, בכפוף לאישורו מראש. הנהגים שיירשמו לשירות ייהנו משירותי תיקון פנצ'רים ללא עלות וללא הגבלה, הניתנים בפריסה ארצית על ידי פנצ'ריות רשת צ'ק אפ העובדות עם פנגו.
רועי אלבז, מנכ"ל פנגו, אמר עם השקת השירות: "אנחנו מביאים היום בשורה חדשה לנהג באחד מהנושאים שהכי מטרידים אותו בתחזוקת הרכב– הטסט והטיפול השנתי לרכב. מסקרים ובחינות שביצענו עלה כי נהגים מותשים מהנסיעות למכוני הרישוי ולמוסך, ולא פעם הם חשים בחוסר שקיפות מצד נותני השירותים. פנגו, בשיתוף חברת דרייבר נכנסת לעולם שירותי הטיפולים והתיקונים לנהג כדי לפנות לו עוד זמן, לייצר נוחות גבוהה, אמינות וגם חיסכון כספי באמצעות קבלת שירות ממוסכים המבוקרים באופן שוטף על ידי מומחים".
הקלה נוספת לציבור הנכים. נכים הזכאים לתג חנייה לנכה לא יאלצו יותר להמתין שבועות ארוכים לקבלת תג חניה חדש, עם החלפת כלי הרכב שברשותם. זאת, בעקבות נוהל חדש של שר התחבורה, ישראל כץ. עד כה, בעלי תג חנייה לנכה שהחליפו את רכבם, נדרשו להנפיק תג חדש, עם מספר הרישוי של הרכב החדש. לצורך כך, הם נדרשו להגיש בקשה להנפקת תג חנייה חדש במשרד הרישוי. הליך זה נמשך מספר שבועות, ולעיתים אף חודשים, במהלכם נאלצו הנכים להתנייד ללא תג תקף. מדריך – תג חניה לנכה – כל מה שצריך לדעת
פקחי החנייה האוכפים את חניית הנכים, התבססו עד כה על מספרי הרישוי המצוינים על גבי תג הנכה, והצליבו אותם מול מאגר כלי הרכב הזכאים לחנות בחניית נכים. במטרה לייעל את השירות, החליט משרד התחבורה לבטל את הדפסת מספרי הרישוי של כלי הרכב על גבי התג.
מהיום, אגף הרישוי ינפיק תגי חנייה לנכים ללא ציון מספרי הרישוי של כלי הרכב, והפקחים יצליבו את מספרי הרישוי, עם קובץ נתונים ממוחשב של משרד התחבורה. "ההסדר החדש יקל באופן משמעותי על ציבור הנכים הזכאים לתג חנייה לנכה וימנע מהם ביורוקרטיה מיותרת", אמרה מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר – אייל.
שימוש חורג מהיתר בנייה אינו עילה לחיוב בהיטל השבחה. בית המשפט המחוזי קבע לאחרונה כי שימוש חורג מהיתר בניה, כאשר השימוש תואם את התכנית החלה, אינו מהווה אירוע מס ואינו עילה לחיוב בהיטל השבחה. במקביל קבע בית המשפט בעניין אחר כי תכנון עתידי אינו חייב בהיטל השבחה. אתחיל עם עניין השימוש החורג שאינו חייב בהיטל השבחה, ואעבור לתכנון עתידי שאינו חייב בהיטל השבחה.
בפסק הדין נקבע כי מתן שימוש חורג מהיתר הינו אירוע במסגרתו ממומשות זכויות שקימות כבר ומשכך גביית היטל השבחה בנסיבות כאמור יהא מוצדק רק בנסיבות מיוחדות ומתאימות. על רקע הפסיקה טען עו"ד אביעד שוב ממשרד שוב ושות' שייצג את חברת נוף ים כחול לבן, בעלת הזכויות בנכס, כי חיוב בהיטל השבחה בשל מתן אישור שימוש חורג משמעותו למעשה כפל מס שכן כבר שולם היטל השבחה על ידי בעלת הזכויות במקרקעין בעת מכירת הנכס, מכירה שנעשתה בתקופת הביניים.
עו"ד שוב ציין כי מדובר בהחלטה עקרונית חשובה שכן עד היום עיריית תל-אביב וכן עירייות נוספות נהגו לדרוש תשלום היטל השבחה בכל מקרה של מתן שימוש חורג מהיתר באופן שהביא לעיתים רבות לתשלום כפול של היטל השבחה על ידי הנישום, האחד בעת מימוש המקרקעין, אז ממילא משולם היטל השבחה בגין מלוא הזכויות המאושרות לבניה במקרקעין ואילו בפעם השניה נגבה היטל השבחה בעת הגשת בקשה לשימוש חורג מהיתר הבניה שהוצא.
הוועדות המקומיות לתכנון ובניה חייבו בהיטל השבחה בגין שימושים חורגים מהיתרי הבניה, גם במקרים בהם התכנית החלה על המקרקעין מתירה את אותם שימושים וגם כאשר לשימוש החורג מהיתר קדם אירוע מימוש (צומת/מועד גביה) בו גבתה הוועדה המקומית היטל השבחה בגין התכנית המשביחה שהתירה את אותם שימושים. אבל, בית המשפט קבע אחרת – המשמעות היא שמאות מקרים שבהם שולמו היטלי השבחה עודפים, יוכלו לערער על התשלום.
בחמישה מקרים אשר נתבררו בפני ועדת הערר לפיצויים והיטל השבחה במחוז תל-אביב, נמצא על ידי בית המשפט שאין לחייב בהיטל השבחה.
והנה המקרים
- בעלי מבנה חד קומתי המשמש אולם אירועים ברוחב יד חרוצים כאשר ההיתר ניתן לשימושים של חניה, מחסנים, משרד, חדר הלבשה, חדר מכונות.
- שוכרת משנה של חנות ומרתף בבניין ברחוב חשמונאים המשמש כפאב וזאת כאשר ההיתר ניתן למחסן ולחנות.
- ברח' בן יהודה בנכס הכולל קומת מסד ומרתף עילי אשר ההיתר ניתן לאולם אירועים והבעלים הסב את הנכס למלונית.
- בעלי בניין בן 4 קומות ברחוב לוינסקי ששימש במשך שנים רבות כמשרדים והוסב למגורים.
- בניין בן 4 קומות ברחוב הירקון שהוסב ממגורים לאכסניה.
ועדת הערר בראשות עו"ד גילת אייל קבעה כי תכנית, הקלה ושימוש חורג מתכנית, הינם אקטים נורמטיביים המשנים את אפשרויות הניצול של המקרקעין לעומת המצב הסטטוטורי ששרר ערב אישורם. הטלת היטל השבחה על מצבים אלה מתיישבת היטב עם התכליות של היטל השבחה שעליהן עמדו בתי המשפט, הן מפן ההתעשרות והן מהפן של הקשר בין ההתעשרות לבין פעולת התכנון ויעוד ההיטל להכנת תכניות וביצוען.
שימוש חורג מהיתר לעומת זאת, כך קבעה ועדת הערר, מתיר שימוש שכבר הותר בתכנית התקפה ולכן שונה ממצבים אלה: הוא אינו מוסיף על המצב הסטטוטורי התכנוני; הוא אינו מתיר בניה שלא הותרה בתכנית ואף לא מתיר שימוש שלא הותר בתכנית. הוא מתיר בבניין קיים, שימוש המותר ממילא על המקרקעין מכוחה של תכנית מאושרת, אך לא הותר בבניין זה לעת בנייתו, מאחר שבזמנו התבקש בו שימוש אחר (ולעתים מאחר שבעת שהתבקש היתר הבניה טרם אושרה התכנית המאפשרת את השימוש הנוסף).
בהתאם, במסגרת אישור שימוש חורג מהיתר, אין מדובר בשיקול דעת רחב הנתון לרשות המאשרת, כמו במקרה של שימוש חורג מתכנית או הקלה, ולא אמורה להיבחן ההצדקה התכנונית לשימוש המבוקש, שכן זו נבחנה כבר במסגרת התכנית אשר התירה שימוש זה. הבחינה שנעשית במסגרת מתן היתר לשימוש חורג מהיתר היא בחינת התאמת הבניין הקיים לשימוש המבוקש.
לכן, קבעה ועדת הערר, מקום שבו מבוקש שימוש חורג מהיתר, אשר יש בו גם מימוש ראשון של תכנית שטרם התקיים לגביה אירוע מימוש קודם (בניה, מכר או התחלת השימוש המשביח בפועל), הרי שהוצאת ההיתר מהווה אירוע מימוש ראשון המהווה מועד גביה של היטל ההשבחה בגין התכנית, בהתאם למועד הקובע של תחילת תוקפה. נסיבות כאלה יכולות לקום כאשר נבנה בניין בהיתר מכח תכנית, ובחלוף זמן לאחר בנייתו מאושרת תכנית חדשה המאפשרת שימושים נוספים במקרקעין, ובעל המקרקעין מבקש לעשות בבניין שימוש ממין השימושים הנוספים שהותרו לראשונה בתכנית החדשה.
מאחר ועשיית שימוש השונה מזה שהוגדר בהיתר מחייבת הליך רישוי נוסף, אשר הינו "מימוש" של השבחה שאירעה בעבר ולא אירוע מס כשלעצמו, הרי שבמקרים כאלה לא ידרש היטל השבחה, אם בגין השימושים המבוקשים התקיים קודם לכם אירוע מימוש.
הוועדה המקומית לתכנון ובניה תל-אביב הגישה ערעור לבית המשפט המחוזי. העיריה טענה כי גישת ועדת הערר אינה תואמת את הפסיקה. היא טענה כי לפי לשון חוק התכנון והבניה שימוש חורג מהיתר מהווה "אירוע מס" (השבחה המהווה עליית שווי של המקרקעין) ולא רק מועד מימוש שהינו "צומת גביה". הוועדה המקומית הוסיפה שמדובר באקט תכנוני ובכל מקרה קיימת התעשרות בשל "זמינות", שכן שבמקום לפסוע בנתיב תכנוני של הוצאת היתר חדש, מבצעת השימוש החורג מתקדם לעבר ההיתר במסלול מהיר ומקוצר של "היתר לשימוש חורג מהיתר" – זאת גם כאשר שולם היטל השבחה בגין שינוי הייעוד המתיר את השימוש המבוקש.
אחת המשיבות, אשר יוצגה על-ידי עו"ד עדי מוסקוביץ (ממשרד מוסקוביץ, אזרואל המתמחה במיסוי מוניציפאלי), טענה כי מדובר בגביית כפל היטל השבחה. עוד טען עו"ד מוסקוביץ, כי אין במקרים אלה רכיב של זמינות תכנונית או התעשרות המזכה בהיטל השבחה, אלא קיצור הליכים בירוקרטים שהוועדה המקומית יצרה. "החוק אינו מבחין בין בירוקרטיה קצרה ובירוקרטיה ארוכה כעילה לחיוב בהיטל השבחה", כך נטען.
השופטת יהודית שטופמן מבית המשפט המחוזי בתל-אביב דחתה את כל הערעורים שהגישה הוועדה המקומית, תוך שהיא מאשרת באופן גורף את קביעות ועדת הערר. היא הוסיפה כי "התכלית הסובייקטיבית והתכלית האובייקטיבית של החוק מעידות על מטרתו הכללית, שהיא חלוקת ההתעשרות וההשתתפות בהוצאות שנגרמו בשל פעולות תכנון ופיתוח של הוועדות המקומיות. משאין הבעלים זוכה ל'התעשרות' בשל הוצאות נוספות על פעולות תכנון ופיתוח, כגון במקרה של מתן היתר לשימור חורג מהיתר, אין לגבות היטל השבחה, גם אם ערך המקרקעין עלה בשל פעולת רישוי או בשל גורמים אחרים".
בנוסף, נדחתה הטענה כי בעת הוצאת שימוש חורג מהיתר מתבצע אקט תכנוני המצדיק לדרוש היטל השבחה, שכן בחינה מעמיקה של השימושים הראויים מתבצעת בעת הכנת התכנית ואילו בשלב ההיתר לשימוש חורג שיקול הדעת של הוועדה המקומית מצומצם ואינו דורש פעולה של תכנון ופיתוח אשר אותם מיועד לממן היטל ההשבחה". כל גם נדחתה טענת הזמינות, משום שהשבחה בשל רכיב של זמינות נוצרת בדרך של אישור תכנית מפורטת המאפשרת לממש את השימושים בתכנית המתאר.
עו"ד עדי מוסקוביץ, אשר ייצג את אחת החברות המשיבות בערעור (אולם אירועים שהוסב למלונית), הוסיף כי ראוי היה שהרשויות המקומיות יבחנו את ההצדקה הכלכלית וההיגיון שבהטלת מסים בסיטואציות דומות, ולא יסתפקו בפרשנות מילולית המובילה לגביית כפל מס, חוסר שוויון ותוצאות אבסורדיות. גביית היטל השבחה בגין שימוש חורג מהיתר-תואם-תכנית, כאירוע מס ולא כמועד תשלום של אירוע שנתגבש בעבר, הייתה רעה חולה וטוב לה שתעבור מהעולם בהקדם האפשרי.
עו"ד עפר טויסטר בעל משרד העוסק בתכנון ובניה אומר שלטעמו בפס"ד נכון וראוי כי בסה"כ שימוש חורג להיתר מאפשר קיצור דרך כדי לא ללכת בדרך הארוכה של הריסת מבנה ובנייתו מחדש בשימוש המבוקש על התכנית. קיצורי דרך כאלה שמאפשרים להגיע לתוצאה רצויה הם מבורכים גם מבחינת אינטרס הפרט וגם מבחינת האינטרס הציבורי שמאפשר מענה על ביקושים משתנים. "עם זאת", סבור עו"ד טויסטר כי "לא קשה להמר שהועדה המקומית תבקש רשות ערעור לעליון כך שטרם נאמרה המילה האחרונה".
הלכת אליק רון – הסוף? לא ניתן לגבות היטל השבחה על תכנון עתידי
בתוך, כך ובמקביל לאיסור על הטלת היטל השבחה על שימוש חורג, ביהמ"ש העליון דחה את ערעור הוועדה המקומית הרצליה וקיבל את ערעורה של אקרו בנוגע לתשלום היטל השבחה בסך כ-3 מיליוני שקלים. השופטים קבעו כי כאשר קיימות הוראות בתכנית היוצרות פוטנציאל להשבחה עתידית, אך מימושן טעון הליך תכנוני, ואין וודאות באשר למימושן, אזי ניתן לחייב בהיטל השבחה רק בגין השבחה שנבעה במישרין מהתכנית עצמה. כלומר, רק בגין עליית ערך הקרקע. לא ניתן לייחס לתכנית השבחה מאוחרת, שנתגבשה בעקבות הליך תכנוני נוסף
על רקע זה מעדכן עו"ד דוד בסון – "ב-2003, פורסמה למתן תוקף תכנית מתאר מקומית באזור התעשייה הרצליה שהקנתה אחוזי בנייה מוגדלים לחלקות גדולות. כארבע וחצי שנים לאחר אישור התכנית, רכשה חברת אקרו בע"מ שתי חלקות מקרקעין סמוכות בשטח התוכנית. בגין מכירה זו הוציאה הוועדה המקומית שומת היטל השבחה לבעלים הקודמים בגין ההשבחה שנבעה מהתכנית עצמה, ובין היתר בגין הגידול בזכויות הבניה לחלקות בגודלן המקורי. ביום 17.7.2008 הגישה אקרו לאישור הוועדה המקומית תשריט לאיחוד החלקות. התשריט אושר כעבור כשנה ושתי החלקות הפכו למגרש אחד בגודל של כ- 8 דונמים. התוצאה היא שזכויות הבניה במגרש המאוחד גדלו ל- 180% (במקום 160%). ב 16.9.2009 ניתן לאקרו היתר בניה בהיקף זה.
"על פי הלכת אליק רון בקביעת היטל השבחה יש להחיל את המודל הדו-שלבי לגביית ההיטל, היינו – חלק מההשבחה במועד רכישת המקרקעין על ידי אקרו, והחלק האחר עם קבלת ההחלטה שמממשת את הפוטנציאל המשביח (עם אישורו של תשריט האיחוד). לטענת הוועדה המקומית התאריך הקובע לחישוב ההיטל הוא מועד אישורו של התשריט, ואין מקום להחיל את המודל הדו-שלבי שנקבע בעניין רון. לעומת זאת, לשיטתה של אקרו, לא ניתן לייחס את ההשבחה לתכנית 1900 אלא לתשריט האיחוד שאינו מהווה אירוע מס לפי חוק התכנון והבניה, ולכן ממילא היא אינה חייבת בהיטל השבחה כלל בגין איחוד החלקות. ביהמ"ש העליון (ברוב של 2 נגד אחת) דחה את ערעור הוועדה המקומית וקיבל את ערעורה של אקרו בע"מ, מהטעמים הבאים:
"על פי השופט מזוז: מלשון החוק (ס' 196א לחוק התכנון והבניה, ובתוספת השלישית) עולה כי לא כל השבחה כלכלית, באשר היא, גוררת חיוב לתשלום היטל השבחה, אלא רק "השבחה" כהגדרתה בחוק: השבחה "עקב אישור תכנית, מתן הקלה או התרת שימוש חורג", כאשר "תכנית" לענין זה היא אך "תכנית מתאר מקומית או תכנית מפורטת". מכאן שהשבחה החייבת בהיטל השבחה מוגבלת לכזו הנובעת מאישור תכנית, או ממתן הקלה או אישור לשימוש חורג, והיא אינה כוללת השבחה הנובעת ממקור אחר, לרבות השבחה כתוצאה מאישור תשריט איחוד או חלוקה של מגרשים.
"לעמדת השופט מזוז (בהסכמת הנשיאה א' חיות) במקרים כגון זה שלפנינו, כאשר הוראות בתכנית יוצרות פוטנציאל להשבחה עתידית, שמימושה טעון הליך תכנוני נוסף, שאין וודאות באשר למימושו, ניתן לחייב בהיטל השבחה רק בגין השבחה שנבעה במישרין מהתכנית עצמה, היינו בגין עליית ערך הקרקע בשל עצם הפוטנציאל להשבחה עתידית – ככל שנבעה השבחה כזו – ולגבות בגינה היטל השבחה בהתייחס למועד אישור התכנית ומהבעלים של הקרקע בעת אישור התכנית. לעומת זאת, לא ניתן לדעתו לייחס לתכנית השבחה מאוחרת, שנתגבשה בעקבות הליך תכנוני נוסף כאמור.
"מכאן שבנסיבות המקרה אין לייחס את ההשבחה שנבעה מאיחוד החלקות לתכנית, ועל כן אין מקור חוקי לחיובה של אקרו בתשלום היטל השבחה ויש לדחות את ערעור הוועדה המקומית ולקבל את ערעורה של אקרו.
"גם השופטת ברק-ארז מסכימה כי ההשבחה הנדונה היא תוצר של אישור תשריט האיחוד, וכי מדובר בהליך נפרד ומאוחר הכרוך בשיקול דעת הוועדה המקומית. כן היא קובעת כי לא ניתן לראות באישור תשריט האיחוד משום אירוע מס עצמאי, שכן תשריט האיחוד אינו בגדר "תכנית" ואין לראות באישורו גם משום "הקלה". ואולם לדעתה ניתן לראות באישור תשריט האיחוד כאירוע מס נוסף ונפרד המטיל חיוב בהיטל השבחה נוסף ונפרד על זה שהוטל עם אישור התכנית.
"לשיטת השופטת ברק-ארז, במקרה המיוחד של השבחה שצומחת מאיחוד חלקות בתכנית המעניקה זכויות בנייה פרוגסיביות התלויות בגודל החלקה יש לומר שההשבחה נובעת מתכנית זו וכי התאריך הקובע לחישוב ההשבחה אמור להיות מועד אישורו של תשריט האיחוד. בהתאם לכך, במקרה זה אקרו תחוב בהיטל השבחה בגין ההשבחה שמקורה בתכנית 1900 והתאריך הקובע לשומת ההשבחה שלה יהא יום אישורו של תשריט האיחוד שהגישה.
"נזכיר כי על פי הלכת אליק רון – אם יש תב"ע שצופה בודאות השבחה עתידית, ייגבה מכוחה היטל השבחה, שיחולק לשתי פעימות (אחת- בעת מימוש לפי התב'ע והשנייה- בעת קבלת היתר הבנייה, ועם קבלתה בפועל של ההשבחה עצמה). בענייננו , הרי ברור ששתי חלקות מאוחדות (ומה גם שבפועל הן כבר אוחדו), מהוות חלקות מושבחות יותר, ולכן צודק היה לגבות היטל השבחה בעבור ההשבחה הזאת. כן יש לציין שעל פי הצעת החוק של הרפורמה הכללית בחוק התו"ב, נקבע שאיחוד חלקות כן יחייב בהיטל השבחה. אבל ביהמ'ש לא התחשב בכך וקבע שלא תוחל הילכת אליק רון, כי בפועל אלו היו שני מקרים שונים (והאמת, שהועדה המקומית גם לא הסתמכה על הילכת אליק רון, בעת השומה הראשונה של מכירת שתי החלקות, ולכן לא הסתמכו על ענין אליק רון).
"דעת הרוב פסקה על סמך ההנחה הפשוטה שאירוע של תשריט חלוקה אינו נכלל כאירוע המחייב בהיטל השבחה ולא אימצה את הלכת אליק רון שהינה פרי ניתוח מפולפל של החוק עצמו, וזאת למרות שהנסיבות כאן בהחלט חייבו את ההלכה הזאת ולמרות שע"פ הצעת החוק של הרפורמה הכללית בחוק התו"ב, נקבע שאיחוד חלקות כן יחייב בהיטל השבחה . זאת ועוד, בניגוד להלכת אליק רון, פס"ד זה לא השתמש בטכניקות "יצירתיות" שונות של ביהמ"ש העליון, עת ראה שישנה השבחה והחליט בכל זאת לחייב בהיטלי השבחה, כגון במיקרים הבאים: במקרה של תוספת שטחי שירות לפי תק' 13 לתק' חישוב שטחים – שזאת השבחה שלא מכוח תב"ע. במקרה של תוספת שטחים שונים (שנקבע לגביהם שהם יווספו לפי הסע' 151 לחוק התו"ב, והם אינם מהווים סטייה לתכנית); במקרה של היתר לתחנת דלק לפי תמ'א 18 של תחנת הדלק; במקרה של תכנית בינוי , שזירזה וקידמה הבינוי בפועל ועוד מיקרי קיצון, שעיקרם הוא: השבחת-שילמת.
"פסק הדין הינו חדשני בהיותו מבוסס על החוק בלבד, וללא פרשנות מפולפלת ויצירתית. פסה"ד מניח בסיס לביטולה העתידי של הלכת אליק רון, שהינה דוגמא ליצירתיות . יוצא שבכך זכה היזם בפטור היטל השבחה, על תוספת 1,600 מ"ר מסחר ומשרדים בהרצליה פיתוח".
מדריכים נוספים:
היטל השבחה – כמה זה? ומתי משלמים?
מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים עלה בחודש מרס 2018 ב-0.1% והגיע ל-112.1 נקודות לעומת 112.0 נקודות בחודש קודם (הבסיס: יולי 2011 = 100.0 נקודות). מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ללא שכר עבודה עלה ב-0.2% והגיע ל-105.9 נקודות. ב-12 החודשים האחרונים (מרס 2018 לעומת מרס 2017) עלה מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ב‑2.7% בשל העלייה במחירי שכר העבודה ב-3.2%. המדד ללא שכר עבודה עלה ב-2.3% בתקופה זו.
חומרים ומוצרים – בחודש מרס 2018 עלה מדד מחירי חומרים ומוצרים ב-0.2%. נמשכת מגמת העלייה במחירי ברזל לבנייה ( 1.2%) ורשתות ברזל (0.8%). כמו כן, עלו מחירי חול לסוגיו (ב-2.4%), מחיצות מתועשות (ב-2.2%), מוצרים מוגמרים למרחב מוגן (ב-2.1%) ומחירי חצץ (ב- 1.6%). לעומת זאת ירדו מחירי אבן (ב-0.8%).
שכירת ציוד ורכב והוצאות כלליות – מדד מחירי שכירת ציוד ורכב ירד בחודש מרס 2018 ב-0.2% ומדד הוצאות כלליות נותר ללא שינוי.
שכר עבודה – מדד מחירי שכר עבודה המשולם עבור המועסקים בענף עלה בחודש מרס 2018 ב-0.1%.
מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים, לפי פרקי הבנייה – בכל פרקי הבנייה נרשמו תנודות מחירים של עד 0.5%.
עלייה של 0.4% במדד מחירי תשומה בבנייה למסחר ולמשרדים במרס 2018
מדד מחירי תשומה בבנייה למסחר ולמשרדים עלה ב-0.4% בחודש מרס 2018 והגיע ל-106.7 נקודות לעומת 106.3 נקודות בחודש הקודם (על בסיס ינואר 2012 = 100.0 נקודות).
מבין השינויים במדדים של פרקי הבנייה בחודש מרס 2018, יש לציין עליית מחירים של 3.3% בפרק רכיבים טרומיים, 1.4% בכל אחד מהפרקים מסגרות חרש ורכיבים מתועשים ו-1.1% בפרק נגרות ומסגרות. בשאר פרקי הבנייה נרשמו תנודות מחירים של עד 0.5%.
עלייה של 0.3% במדד מחירי תשומה בסלילה וגישור במרס 2018
מדד מחירי תשומה בסלילה וגישור עלה בחודש מרס 2018 ב-0.3% והגיע ל-122.5 נקודות לעומת 122.1 נקודות בחודש הקודם (על בסיס ינואר 2010 =100.0 נקודות).
מדד מחירי תשומה בסלילה ללא גישור עלה בחודש מרס 2018 ב-0.2%.
ב-12 החודשים האחרונים (מרס 2018 לעומת מרס 2017) עלה מדד מחירי תשומה בסלילה וגישור ב-3.2% והמדד ללא גישור עלה ב-1.9% באותה תקופה.
חומרים – בחודש מרס 2018 נרשמו עליות מחירים בולטות במיוחד במחירי חול לסוגיו (ב-3.7%), אגו"ם (ב-2.8%), קורות ומקטעים לגשרים (ב-1.7%) ובמחירי מוטות, רשתות פלדה ואביזרי מתכת שונים (ב-1.2%). לעומת זאת, חלו ירידות במחירי יריעות ביטומניות (ב-1.3%) ובמחירי חומרי איטום (ב-0.8%).
שכירת ציוד – מחירי שכירת ציוד נותרו ללא שינוי.
שכר עבודה – שכר העבודה המשולם עבור המועסקים בענף עלה ב-0.3%.
מדד מחירי תשומה בסלילה וגישור, לפי פרקי עבודה – מבין השינויים במדדים של פרקי הסלילה בחודש מרס 2018 יש לציין במיוחד עליות מחירים של 1.2% בפרק עבודות מצע ואגו"ם, 0.8% בפרק עבודות גישור, 0.6% בפרקים עבודות בטון ובפרק מבנה פלדה ומסגרות חרש.
בשאר פרקי הסלילה והגישור חלו תנודות מחירים של עד 0.5%.
עלייה של 0.3% במדד מחירי תשומה בחקלאות במרס 2018 – מדד מחירי תשומה בענף החקלאות עלה בחודש מרס 2018 ב-0.3% והגיע ל-173.8 נקודות לעומת 173.3 נקודות בחודש קודם (הבסיס: ממוצע 2000=100 נקודות). ב-12 החודשים האחרונים (מרס 2018 לעומת מרס 2017) עלה מדד מחירי תשומה בחקלאות ב-1.2% והמדד ללא שכר עבודה ירד ב-0.2%. מדד מחירי תשומות בבעלי חיים עלה ב-0.7% ומדד מחירי תשומות בגידולים צמחיים ירד ב-0.1%.
בחודש מרס 2018 עלו מחירי מספוא לבעלי חיים ב-1.5%, חומרי הדברה ב-1.1%, זרעים, פקעות ושתילים ב-0.7%, חומרי בנייה מבנים חקלאיים וכיסויים פלסטיים ב-0.5%, שירותים וטרינריים ותרופות ב-0.3%, דמי חכירה ב-0.2% ואפרוחים, חומרי אריזה ואריזות, עלות עבודה שכירה ושונות (הנהלת חשבונות, שירותי משרד, צורכי משרד וכו') עלו ב-0.1% כל אחד. לעומת זאת, ירדו מחירי דלק, דשנים וחשמל ב-1.3% ומיסים ואגרות ב-0.1%. מחירי דשנים וזבלים, מים, מכונות, רכב, ציוד, חלפים וכלי עבודה, הובלה שכורה וביטוח נותרו בחודש מרס ללא שינוי.
ירידה של 0.2% במחירי תשומה באוטובוסים לכלל האוכלוסייה במרס 2018 – מדד מחירי תשומה באוטובוסים של כלל האוכלוסייה ירד בחודש מרס 2018 ב-0.2% והגיע ל-135.3 נקודות לעומת 135.6 נקודות בחודש הקודם (הבסיס: ינואר 2007=100.0 נקודות). ב-12 החודשים האחרונים (מרס 2018 לעומת מרס 2017), עלה מדד זה ב- 4.2%. בחודש מרס 2018 ירדו מחירי דלק, שמנים ונוזלי קירור ב-1.7% ומחירי רכב ב-0.5%. לעומת זאת, עלו מחירי חומרים, ציוד וכלי עבודה ב-0.8%, מסים אגרות, רשיונות וביטוח ב-0.6% ומחירי חלפים, תיקונים ושיפוצי רכב ואחזקת מבנים והוצאות משרדיות ב-0.1% כל אחד. מחירי שונות (הנהלת חשבונות, הוצאות משפטיות וכו') נותרו ללא שינוי. מחירי התמורה למשרות שכיר עלו ב-0.3%.
מדד מחירי תשומה באוטובוסים של זכייניות – מדד מחירי תשומה באוטובוסים של זכייניות נותר ללא שינוי בחודש מרס 2018.
מדד מחירי תשומה באוטובוסים זעירים ציבוריים – מדד מחירי תשומה באוטובוסים זעירים ציבוריים ירד בחודש מרס 2018 ב-0.4% והגיע ל-139.6 נקודות לעומת 140.2 נקודות בחודש קודם (על בסיס ינואר 2008=100 נקודות).
מדד המחירים לצרכן עלה בחודש מארס ב-0.3% . הכלכלנים ציפו ל-0.2%-0.3%.
מדד מחירי הדירות המתייחס לחודש פברואר רשם ירידה בשיעור 0.2%. בחודש שעבר נרשמה ירידה גדולה יותר בשיעור 1.1% ולפניו ירידה בשיעור 0.7% .
בכל הנוגע למדד הדירות המחוזי, נרשמה מגמה מעורבת. במחוזות ירושלים, מרכז ודרום נרשמו ירידות בעוד במחוזות צפון, חיפה ותל אביב נרשמו עליות. כך, במחוז דרום נרשמה הירידה המשמעותית ביותר בשיעור 1%, במחוז מרכז ירידה בשיעור 0.9% ובמחוז ירושלים ירידה בשיעור 0.6%. במקביל, במחוז צפון נרשמה עליה בשיעור 1.4%, במחוז תל אביב עליה בשיעור 0.4% ובמחוז חיפה עליה בשיעור 0.1%.
מדד דירות חדשות רשם אף הוא ירידה נוספת, אם כי זעומה ביחס למדד החודש הקודם. על פי נתוני הלמ"ס, נרשמה ירידה בשיעור 0.2% בלבד כאשר שיעור הדירות המוזלות מכלל הדירות שנדגמו במדד עמד על 18.1%. נזכיר כי מדד דירות חדשות בחודש הקודם רשם ירידה משמעותית יותר בשיעור כ2%.
עליית במדד המחירים לצרכן
מדד המחירים לצרכן רשם בחודש מארס עלייה של 0.3%. בכך מגיע קצב האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים ל-0.2% קצב חיובי אך עדיין נמוך בהרבה מהיעד התחתון של בנק ישראל ומקצב האינפלציה במרבית המדינות בעולם.
עליות מחירים בולטות נרשמו במחירי ההלבשה וההנעלה (4.9%) ומנגד ירדו מחירי הפירות והירקות הטריים ב-3.2%.
בתגובה לדוחות כתבו הכלכלנים של הלמן אלדובי – מדד חודש מארס התנהג כצפוי ועלה מעט. עם זאת, שער השקל הגבוה, התייצבות מחירי הנדל"ן, יחד עם צעדי הממשלה להוזלת יוקר המחייה, צפויים להמשיך ולשמור על רמת אינפלציה נמוכה גם בחודשים הבאים. גם לנוכח הריבית בארה"ב והצמיחה בישראל, הריבית בארץ צפויה להישאר נמוכה עוד חודשים רבים.
האינדיקטורים לפעילות הכלכלית מציגים תמונה חיובית. לצד הפעילות הריאלית, התמונה החיובית המתקבלת משוק העבודה מצביעה על מצבו האיתן של המשק, ותומכת בהמשך הצמיחה. מנגד, על אף העלייה בקצב האינפלציה, הם עדיין נמוכים מהיעד. השקל הגבוה, התגברות התחרות במשק וצעדי הממשלה להוזלת יוקר המחייה (ביניהם תכנית "נטו משפחה ,"ירידת מחירי החשמל, הצפי לירידת מחיר התחבורה הציבורית בהמשך השנה והפחתת מסי קנייה ומכסים על מוצרים שונים) מכבידים על האינפלציה, ומעכבים את חזרתה ליעד. דברים אלו תומכים באי-שינוי הריבית בתקופה הקרובה.
תמ"א 38/2 – התוכנית הפופולארית; מה מקבלים הדיירים?
תמ"א 38/2 היא תמ"א 38 על רקע תיקון 2 שמאפשר הריסה ובנייה מחדש (להבדיל מתמ"א 38/1 שמדבר על הוספת קומות ללא הריסה).
תמ"א 38/2 הוא התוכנית הפופולארית, כשהרוב הגדול של הפרויקטים להתרחבות עירונית מבוססים על תמ"א 38/2. אגב, תוכנית פינוי בינוי, להבדיל מתמ"א 38/2 היא רחבה יותר – היא לא מתייחסת לבניין בודד, אלא מקבץ של בניינים והיא דורשת אישור ממשרד השיכון. יתרונה בכך, שהיכולת לקבל הרחבה וזכויות בנייה נוספות גבוהה, מכיוון שמדובר בתוכנית חדשה (תב"ע חדשה) שלא כפופה למגבלות – תמ"א 38/2 כפופה למגבלות מבחינת תוספות הבנייה.
מה מקבלים בתמ"א 38/2 ?
במסגרת תמ"א 38 מקבלים כמובן תוספות בנייה, כאשר כל דירה יכולה לגדול ב-25 מ"ר (כולל הממ"ד). אגב, אפשר לבנות יותר, אלא שאז התוספת תחויב בהיטל השבחה ומיסים.
בנוסף, לרוב מקבלים הדיירים חניה. לרוב יש יתרון לבעלי הדירות הקיימות הם יכולים לבחור את החניות הטובות יותר, וחשוב לדעת שיש סוגים שונים של חניות – חניה עילית, חניה בחניון תת קרקעי. ויש גם אפשרות לפתרונות חניה כמו חניון מכפיל (שתי חניות על שטח אחד) – כמובן שחינה כזאת פחות טובה מחניה רגילה.
בנוסף, ברוב הפרויקטים, הדיירים מקבלים גם מחסן לרוב עד 9 מ"ר; ובחלק משמעותי מהפרויקטים הדיירים מקבלים מרפסת שמש בגודל של 12 מ"ר, אם כי, זה תלוי בתכנון הבנייה, המרפסת יכולה גם להיות גדולה יותר. המרפסת, חשוב להדגיש אינה חלק מתוספת השטח לדירה בסך של 25 מ"ר.
הדיירים גם מקבלים דמי שכירות לתקופה שהם מפנים את הדירה בגלל ההריסה והבנייה מחדש, ועוברים לדירה אחרת. דמי השכירות משולמים מיום היציאה מהדירה ועד לחזרתם לדירה החדשה. לרוב דמי השכירות נשענים על דמי השכירות שהיו תקפים רגע לפני ההריסה, על פי חוזה שכירות, והם צמודים באופן שוטף.
מעבר לתוספת השטח, למחסן, לחניה ולדמי השכירות, ברוב המקרים (הרוב הגדול של המקרים) הבניין משתדרג בלובי ומעלית.
חשוב להבין מה מקבלים במפרט הטכני. המפרט הטכני מצורף לחוזה, והוא חלק משמעותי מהתמורה של הדיירים, ולכן, חשוב לבדוק את גודל המטבח, סוג החומרים, חלונות תריסים (רשתות), מיזוג אויר (והאם כולל מזגנים – רצוי כמובן לדרוש זאת); כלים סנטירים, ברזים, וכן יכולות חשמל מספקות (לרבות כמות שקעים מספקת בדירה).
התמורות האלו כמובן משמעותיות, וזו הסיבה העיקרית שאנשים הולכים לכיוון של תמ"א 38/2. על פי בדיקות ומחקרים שונים נמצא שההשבחה של הדירה עשויה להגיע לכ-40% – בהחלט שווה. הנה הרחבה – תמ"א 38 – ערך הדירה עולה ב-40%.
מדריכים נוספים:
פינוי בינוי – כל מה שצריך לדעת
מעודכן ל-05/2019תמ"א 38 – כל סוגי התמ"א – מה ההבדל בין תמ"א 38/1 לתמ"א 38/2? מהם העדכונים האחרונים, איזה תיקונים משמעותיים היו לאחרונה? מה מקבלים הדיירים? ועל מי חל היטל השבחה – על היזם או על בעלי הדירות?
ריכזנו למענכם, את המושגים, ת סוגי התמ"א הקיימים, ואת העדכונים והתיקונים בתחום – להרחבה –תמ"א 38 כל מה שצריך לדעת
ההתחלה היתה ב-2005 – ב-18 במאי 2005 נכנסה לתוקף תכנית מתאר ארצית 38(תמ"א 38) שנועדה לעודד חיזוקם של מבנים קיימים שנבנו לפני 1980 שלא לפי תקן 413. המטרה היתה לשפר את עמידותם בפני רעידות אדמה.
תמ"א 38 קובעת הוראות למתן היתרי בניה לצורך חיזוק המבנים בלבד בשני אופנים – הראשון, באמצעות חיזוק המבנה הקיים והשני – דרך הריסתו ובנייתו מחדש תוך הוספת דירות.
על מנת לאפשר את החיזוק, מתירה תמ"א 38 תוספת זכויות בנייה אשר ברובן מוקנות ליזם כתמריץ אשר מממן את חיזוק המבנים וכן חריגה מקווי בניה ומגובה המותרים ע"פ התוכנית המאושרת החלה על המקום.
העברת הבעלות בממכר נעשית כנגד מסירת יחידות הבעלים בפרויקט לבעלים על פי הוראות ההסכם ועד אז תהא חברת הפרויקט חברת רשות בלבד במקרקעין. בפועל, היזמים הפועלים בתחום, מקבלים מהדיירים את הזכויות ליחידות המגורים הנוספות במבנה מכוח תמ"א 38 ובתמורה נושאים היזמים בכלל עלויות הבנייה לדיירים וזאת בהתאם להסכמים השונים הנחתמים עם הדיירים הקיימים
סוגי התמ"א
הפרויקטים בתחום זה מחולקים לשני סוגים עיקריים – תמ"א 1 ותמ"א 2.
תמ"א 1 – במסגרת תכנית זו מחוזק המבנה הקיים ואליו מתווספים:
- תוספת יחידות מגורים אותם מקבל היזם לצורך מכירתם.
- הרחבת יחידות הדיור לדיירים הקיימים.
- בנוסף מבוצעות תוספות שונות במבנה הקיים, כגון: הוספת מרפסות ו/או מעליות ו/או חניות ו/או מחסנים ו/או ממ"ד, שיפוץ לובי, שיפוץ מעטפת, חיזוק יסודות, פיתוח סביבתי וכד' בהתאם להסכמים השונים בין היזם ובעלי הדירות ובכפוף להיתרי הבנייה.
תמ"א 2 – במסגרת תכנית זו נהרס המבנה הקיים ובמקומו נבנה מבנה חדש בתוספת יחידות דיור אותן יקבל היזם, כאשר הדיירים הקיימים מקבלים את הזכויות שהיו להם קודם להריסת המבנה בתוספת מסוימת לכל דירה, בהתאם להסכמים שנחתמים עימם ובכפוף לקבלת היתרי בנייה.
החל מיום כניסת תמ"א 38 לתוקף ועד למועד הדוח, בוצעו בתמ"א 38 ארבעה תיקונים/ עדכונים שנועדו בחלקם להרחיב את התמריצים המוענקים ליזמים על מנת להניע חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה.
עדכון ראשון – ביום 10 במרץ 2010 ,נכנס לתוקפו תיקון מס' 2 לתמ"א 38 ,אשר מטרתו סגירתה של קומה מפולשת בנוסף לבניית קומה נוספת או אגף נוסף וכן מתן אפשרות להריסת בניין והקמת בניין חדש במקומו לפי זכויות בניה המוענקות מכוח תמ"א 38 ותכניות החלות במקום (תמ"א 38/2)
עדכון שני – ביום 20 במאי 2012 ,אישרה ועדת השרים לענייני פנים ושירותים את תיקון מס' 3 לתמ"א 38 (תמ"א 38/3) שמטרתו הרחבת סל הפתרונות התכנוניים לעידוד חיזוק מבנים. כחלק מהפתרונות שאושרו, הוחלט על מתן תוספת זכויות בנייה בהיקף של 2.5 קומות ליזמים, המהווה תוספת של קומה אחת לקומות אותן ניתן היה לבנות על פי תמ"א 38 ערב תיקון 3 .על אף האמור, יצוין, כי בכל הנוגע לפרויקטים בתל אביב, תיקון 3 כפוף למסמך המדיניות ותכנית הרובעים של עיריית תל אביב, לפיה באזורים מסוימים תותר בניית 2.5 קומות נוספות ואילו באחרים תותר בניית 1.5 קומות נוספות בלבד מעל הקומות הקיימות . אגב, באזורים מסוימים בת"א כלל לא מותרת תוספת קומות אלא חיזוק הבניה בלבד.
עדכון שלישי – ביום 25 בנובמבר 2014 פורסם ברשומות תיקון 47 לחוק מע"מ, לפיו יחול מס בשיעור אפס על מתן שירותי בנייה במסגרת תמ"א 38 ,במתחם פינוי בינוי ובמתחם להתחדשות עירונית ועל מכירת זכות ביחידת מגורים חלופית בידי יזם במתחם פינוי בינוי ובמתחם להתחדשות עירונית (על פי הוראות סעיפים 31א ו-31ב לחוק מע"מ). לא מדובר בפטור אוטומטי, צריך לעמוד בהתניות מסוימות לרבות שהפטור בו משתמש הדייר לצורך קבלת פטור ממס שבח בגין מכירת זכויותיו בבניין הינו הפטור במסגרת סעיפים 49 לג ו- 49 לג1 לחוק מיסוי מקרקעין שבח ורכישה. במסגרת ההוראות הכלליות בחוק זה הדנות בהיבטי המס החלים על פרויקטי תמ"א 38 ולא פטורים אחרים בהם משתמש הדייר. תחולת תיקון זה נקבעה ביחס למכירת זכות ביחידת מגורים חלופית או מתן שירותי בנייה שמועד החיוב במס לגביהם חל מיום פרסומו של התיקון כאמור.
עדכון רביעי – בחודש נובמבר 2016 אישרה ועדת שרים לענייני תכנון, בנייה מקרקעין ודיור את החלטת המועצה הארצית לתכנון ולבניה לתיקון 3א' לתמ"א 38 .התיקון מתייחס למסלול הריסה ובניה מחדש ומטרותיו העיקריות – הגברת הפשטות של הוראות התמ"א, הגדלת הוודאות לדרך חישוב הזכויות והגדלת תמריצי הבניה למימוש הריסה ובניה מחדש, תוך התייחסות להיקפי הבנייה הקיימים במבנה המיועד להריסה.
עדכון חמישי – בחודש מארס 2017 ,אושר תיקון לחוק התכנון והבנייה, לפיו רשויות מקומיות תהיינה רשאיות לגבות היטל השבחה של 25% על שוויה של קומה אחת הנוספת לבניין מכח הוראות תמ"א 38 ,בכפוף לתנאי והוראות התיקון, זאת בשונה ממצב הדברים אשר היה עד למועד תיקון זה במסגרתו פרויקטי תמ"א 38 היו פטורים מהיטל השבחה. ההיטל החדש צפוי להיות מגולגל ליזמים ומהם לרוכשים ועלול להביא להתייקרות נוספת במחירי הדירות החדשות.
מדריכים נוספים:
תמ"א 38 – ככה קונים דירה בהנחה
תמ"א 38- מעלה את ערך הדירה בכ-40%
מעודכן ל-08/2022
ענף הביטוח הוא אחד הענפים הוותיקים ביותר כיום בשוק התעסוקה העולמי, שהתבסס על עיקרון הערבות ההדדית. ביטוח יש לכולם (כמעט כולם), ואתאר כאן איך בעצם הכל התחיל? למה צריך ביטוח ומהם סוגי הביטוח.
תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלבנטי
התפתחות הביטוח בעולם ובישראל
ב-2 לספטמבר 1666, במאפיה בלונדון, פרצה אחת השרפות הגדולות ביותר בהיסטוריה של לונדון. השרפה פרצה בעקבות התרשלות האופה, אשר שכח לכבות את התנור המלכותי טרם הלך לישון. "השרפה הגדולה" דרשה מאמץ רב וכוח אדם, ואלה היו כרוכים בעלויות כספיות אדירות. לקח כמעט 4 ימים לכבות את השרפה, והיא הסבה נזק רב וגבתה את חייהם של רבים.
המסקנות היו ברורות לאנגלים. החשש מהאש, וההבנה כי אין מי שיספוג את הנזק, הביאו להתאגדות "משרדי ביטוח" אשר דאגו לממן את מכבי האש. המשרדים האלה היו הראשונים שפעלו בלונדון והדבר הראשון שביטחו היה את הבניינים של התושבים מפני האש. כיצד היה ניתן לדעת מי מבוטח? בעזרת סימנים אשר נקראו "fire markes", שהוצבו בחזית הבניין. כך, כאשר מכבי האש הגיעו לאירוע, הם ידעו אילו בתים מבוטחים ולפיכך דאגו לכבות את האש תחילה בבתים המבוטחים.
באותן שנים, המסחר הימי הגיע לשיאו בעולם, ואתו התגבר הצורך להגן על הסחורות והנזקים האפשריים. הסיכונים הרבים הביאו להקמת ערבויות הדדיות לביטוח סיכונים. בשנת 1688, בבית הקפה של אדוארד לוידס בלונדון, שילמו סוחרים, בעלי אניות ורבי חובלים, פרמיות לנציגים של בעלי ההון. במידה וארע אסון, שילמו אותם בעלי ההון למבוטחים, על פי חלקם בערבות ההדדית. הפרמיה לתשלום נקבעה לפי גיל האנייה, עבר התאונות שלה ומסלול ההפלגה שלה. כמו כן, נודעה משמעות גם למידת הניסיון של רב החובל, וכמובן נלקחה בחשבון גם כמות ועלות הסחורות שהאנייה הובילה.
קבוצות הביטוח באותה תקופה באנגליה שפעלו בשוק נקראו סינדיקטים שהם למעשה מספר אנשים / ימאים שהיו מוכנים לחלוק את הסיכון עבור אותו מסע או נכס שהתבקשו לבטח. מאז, תאגיד הביטוח הראשון והוותיק ביותר נקרא "לוידס" .
עם הרחבת הביקוש והפעילות, התווספו ענפי ביטוח רבים (בתחילת הדרך הביטוח היחידי שנערך הוא ביטוח עבור טובין שהועברו במסע ימי).כיום ההתנהלות אינה כמו בעבר על ידי סינדיקטים (קיים עדין בלויידס) אלא על ידי תאגידי ענק וחברות ביטוח מקומיות הנשענות במקרים רבים על מבטחי משנה מכל העולם ובכך מפזרות את סיכונן.
בימינו, שוק הביטוח מורכב משני ענפים עיקריים – ביטוח כללי (אלמנטרי) וביטוח חיים.
שני ענפים אלה שונים לחלוטין במהותם, וההבדלים נובעים במהות הישות המבוטחת בכל אחד מהענפים.
תולדות הביטוח בישראל
עם העלייה לארץ ישראל, המתיישבים ה"יקים" הביאו איתם את עסקי הביטוח. בשנים הראשונות, מרבית חברות הביטוח שפעלו בארץ היו מבטחים זרים. עם הזמן וצבירת הניסיון, הוקמו גם חברות ביטוח מקומיות, שצמצמו את נתח השוק של החברות הזרות.
כיום שוק הביטוח הישראלי מנוהל באמצעות המבטחים הישראלים, הנשענים על מבטחי משנה בחו"ל.
צבירת הניסיון בתחומי הביטוח השונים, מאפשרת למבטחים הישראלים לבחון תחומים וענפים רבים בעולם הביטוח ולהטמיע אותם בשוק הישראלי. כאמור לעיל, לאורך השנים פותחו מוצרי ביטוח שונים ומשונים, בהתאם לצורך בביטחון הכלכלי של האוכלוסייה. גם כיום ניתן להבחין בכך שהשוק כל הזמן מתעדכן, משתכלל ומתפתח.
ענפי הביטוח העיקריים בישראל
עיקר ענפי הביטוח כיום הם :
- ביטוח אלמנטרי – נקראה גם ביטוח כללי שמטרתו לבטח את רכוש המבוטח מפני סיכונים שונים כגון: אש, התפוצצת ,רעידת אדמה ועוד… כמו כן, בענף זה נכלל נושא החבויות שבו מבטחים את חבותו של האדם על פי דין .
- ביטוח פנסיוני – ביטוח להבטחת קצבה/כספים בעט פרישת המבוטח.
- ביטוח בריאות – ביטוח אשר מעניק פיצוי או שיפוי למבוטח במקרה של אירוע רפואי.
- ביטוח ימי/אווירי – ענף שעוסק בביטוח מטענים, סחורות , כלי שייט וכלי תעופה והובלות דרך האוויר או הים.
במסגרת כל אחד מהענפים הנזכרים לעיל, קיימים מספר מוצרים ופוליסות שמשווקים על ידי חברות הביטוח והסוכנים. בדומה לענפים רבים, גם ענף הביטוח עבר שינויים רבים. כיום כפוף ענף הביטוח לרגולציה, חוקים ותקנות המדינה. בשנים האחרונות אנו עדים לרפורמות ניכרות, ולשינויים מרחיקי לכת במישורים שונים. הסיבה לכך היא התערבות המפקח על שוק ההון בהתנהלות המבטחים הישראלים, מתוך כוונה להיטיב עם המבוטח הקטן וליצור שקיפות מלאה. זאת במטרה להנגיש את המוצרים שהמבטחים משווקים למבוטחים, וליצור אחידות מסוימת שתגרום להגברת התחרות בשוק הביטוח.
השחקנים בשוק הביטוח הישראלי
- חברות ביטוח – חברת ביטוח היא גוף פיננסי (פרטי או ציבורי) המורשה לעסוק במתן ביטוח על פי חוק. מהות העיסוק של חברות הביטוח היא נטילת האחריות או הסיכון ממבוטחים, תמורת פרמיה שתשולם על ידי המבוטח לגורם המבטח.
חברות ביטוח ישראליות כפופות לחוק ולדין הישראלי, מה שמחייב ודורש מהן קבלת רישיון על ידי הממונה על שוק ההון (בעבר נקרא המפקח), שהוא האחראי על אכיפת הדין והשינויים הרגולטורים.
- המפקח על שון ההון – הוא גוף ממשלתי אשר מונה על ידי שר האוצר. הפונקציונר הזה מפקח על פעילותן של חברות הביטוח בישראל, והוא אחראי לרפורמות ולעדכון התקנות בשוק הביטוח. זאת, תוך מתן דגש על מתן השירות למבוטח ואיכות השירות שמוענק ללקוח. כמו כן, תפקידו לוודא שהחברה יציבה כלכלית, ופועלת בהתאם לתוכניות הביטוח שאושרו על ידי המפקח.
- מבוטחים – תאגיד / חברה / אדם פרטי הם ישויות משפטיות שפונות לחברות הביטוח, בכדי להעביר את הסיכון שלהם למבטח בתמורה לתשלום פרמיה.
- סוכני ביטוח – לפי ההגדרה בחוק חוזה ביטוח, סוכן ביטוח הוא "מי שעוסק בתיווך ביטוחים בין מבוטחים לבין מבטחים".
בין תפקידיו הרבים של הסוכן נמנים הכרת הלקוח וצרכיו, הכרת מגוון הכיסויים הביטוחים והתאמתם לפי צרכי הלקוח, טיפול מתמשך ושירות בכל הקשור לתוכניות הביטוח לטיפול בתביעות ולהתאמה ולשינויים הנדרשים.
- יועצי ביטוח אלמנטרי – מדובר בדמות חדשה בעולם הביטוח שמעמדה המשפטי טרם הוסדר על ידי המחוקק הישראלי.
יועץ הביטוח הוא הגורם המקצועי שאחרי לקבלת החלטות עבור לקוחותיו תוך כדי מתן דגש על השינויים בשוק הביטוח והשוואת הצעות ותנאים בין כלל החברות בשוק.
עבודה זו תעסוק בענף האלמנטרי תוך כדי הצגת מגוון המוצרים שתאגידי ענק כיום רוכשים באמצעות סוכני הביטוח ונציג איך נראה מהלך חידוש מערך הרכוש והחבויות של אותו תאגיד תוך מתן דגש על התנהלות יועץ הביטוח אל מול הסוכן וקבלת הצעות מהמבטח וניהול מו"מ.
פרופסור זיו רייך הינו דיקן בית הספר לביטוח באקדמית נתניה