דילוג לתוכן

מעודכן ל-05/2019

פרוטוקול מסירה – הטופס שבו מדווחים לקבלן על ליקויים

כיום כי רוב הקבלנים (ועורכי דינם) מעדיפים ואף מחייבים אתכם לחתום על פרוטוקול מסירה בו תצביעו על כל הליקוים שעל הקבלן לתקן.

עם מסירת הדירה ניתן לרוכשים טופס האיכלוס (טופס 4) מטעם הרשות המקומית המאשרת את תקינות המבנה למגורים וחיבור הבנין לחשמל ומים.

מה זה פרוטוקול מסירה ?

פרוטוקול המסירה הוא בעצם מסמך ובו רשימה של כל מתקני הדירה, צבע, חיפוים בחדרי הרחצה, דלתות, צירים, חלונות, ריצוף הדירה, ניקיון הדירה, מתקני חשמל והמים, ולצידם מקום להערות הרוכש על ליקוים או סימון כי המתקן תקין.

חדש באתר הון – מידע מעודכן על מחירי הדירות בעסקאות האחרונות

מי מחליט?

נציג מטעם רוכשי הדירה הוא שיבדוק את תקינות הרכוש המשותף – מעליות, תאורת לובי, מערכת השקיה, מחסנים, דלתות המחסנים, חניות, משאבות, מערכת אשפה, שערים חשמליים, גנרטורים, שער חשמלי בכניסת הבניין, אינטרקום, תיבות דואר ועוד – ויחתום על פרוטוקול מסירה.  הנציג אמור לקבל מהקבלן רשימת אנשי מקצוע, תעודות האחריות ופרטים חשובים ליצרת קשר.

יש ליקויים – מה עושים?

כל ליקוי צריך לסמן בפרוטוקול, חלק רק בטענת הדייר וחלק בהסכמת שני הצדדים. בכל מקרה רצוי לסמן כל ליקוי ולו הקטן ביותר. אפשר גם להזמין חברה לשם כך.)

אבל ליקוי לא יימנע את מסירת הדירה אלא אם אינה ראויה למגורים. שהחברה הקבלנית לא חייבת להסכים לכתוב בפרוטוקול ולתקן.

מה עושים אם הקבלן מסרב להכיר בליקוי

אם מרק הרוכש טוען כי הלייקויים קיימים, אך לדעת הקבלן אין צורך בתיקון, בחוזה המכר לרוב ישנו סעיף המציין כי ביום שבו ייחתם פרוטוקול המסירה, מי שיקבע אם יש ליקוי או לא הוא מהנדס החברה. אם המצב יגיע למחלוקת משפטית יקבע בית המשפט, באמצעות מהנדס מטעמו, מי צודק .

 

חשוב לדעת שלעיתים מדובר בחברה יזמית עם קבלן אחר מבצע מטעמה, ואינטרס היזמית כי יצוין כל ליקוי בפרוטוקול המסירה וכך בעצם הינה מבטיחה את אחריותה. כמו כן, על פי חוק מכר היזמית אחראית לדאוג כי הליקויים יתוקנו.

הקבלנים יוכלו למכור למדינה דירות מחיר למשתכן

רוכש דירה חדשה? הקבלן לא יכול לדרוש כל תשלום על התקדמות הבנייה

האדריכל אודי כרמלי מונה למהנדס העיר תל אביב יפו. כרמלי יחליף בתפקידו את עודד גבולי, שכיהן  בתפקיד מאז 2012.

כרמלי (45) בעל תואר ראשון באדריכלות מאוניברסיטת תל אביב ותואר שני בתכנון ערים מהטכניון. הוא עוסק במקצוע כ-20 שנה במגוון תפקידים ציבוריים וכן במגזר הפרטי. בעשור האחרון שימש כרמלי במספר תפקידי ניהול במינהל הנדסה בעיריית תל אביב-יפו, הוא מגיע לתפקיד באופן טבעי לאחר ששימש בשנים האחרונות סגן מהנדס העיר, ראש אגף רישוי ופיקוח על הבנייה בתל אביב-יפו.

כרמלי הוא מהנדס העיר הראשון שיתחיל מיומו הראשון בעבודה לעבוד בהתאם לתוכנית המתאר (תא/5000) שנכנסה לתוקף במהלך 2016. הוא צפוי להיות אחראי להמשך פיתוח העיר ופתח את מזרח ודרום העיר, כמו גם לשילוב הרכבת הקלה, הקמת רובע מגורים על שטח שדה דב והגוש הגדול ופרויקטים נוספים.

עוד יידרש להיות הקול המכריע בסוגיות משמעותיות בעיר כמו הקמת מגדלים וזכויות בנייה על קווי החוף (כמו בכיכר אתרים), מדיניות חנייה ותחבורה ובכך קידום העברת מסוף התחנה המרכזית הישנה לגבול תל אביב-חולון, סוגיות תכנון בשטחי שדה התעופה שדה דב שיכריעו על המשך פעילותו ועוד. תפקידו של מהנדס העירייה הוא לתכנן ולקדם בנייה שתאזן בין האינטרס הציבורי של תושבי השכונות השונות בעיר ותאזן אותו לבין האינטרסים של יזמים, אדריכלים, קבלנים ובעלי הון הפועלים בשטחיה, לצד דרישות גופי התכנון הארציים והפוליטיקה שעומדת מאחוריה

כרמלי מסר: "זוהי זכות גדולה לשרת במגזר הציבורי בכלל ובפרט בעירי האהובה תל אביב-יפו״.

ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי אמר: "תפקיד מהנדס העיר הוא  אחד התפקידים החשובים והמשפיעים על עתיד העיר. אני מאמין שכרמלי הוא האיש המתאים ביותר בעת הזאת להתמודד עם האתגרים החשובים בתחום זה בשנים הבאות".

מה מחירי החניה במרכז תל אביב

עיריית תל אביב מגרילה 84 יחידות דיור מוזלות

ברנמילר צפויה לקשיים משום שההשקעה הייתה אמורה לעזור לה עם בעיית הנזילות

ברנמילר,   העוסקת בפיתוח טכנולוגיות לאגירת אנרגיה ובהקמה של פרוייקטים שונים בתחום, גייסה רק פחות מחצי מהסכום המתוכנן בהנפקת הבזק שביצעה ושמטרתה הייתה לסייע לחברה להתמודד עם בעיית הנזילות שלה.

החברה הייתה אמורה לגייס בהנפקת המניות  18 מיליון שקל (לפני ניכוי עמלות הפצה וגיוס של 150 אלף שקל), ולבסוף גויסו רק כ-8 מיליון שקל בלבד.

לאחר ההודעה הגיבה מניית ברנמילר בירידה של 30% במחזור של 1.45 מיליון שקל, וסגרה כמה ימים רצופים ירידות חדות – ואיבדה 42.2%. שווי השוק של החברה ירד בחמישה ימים ב-45 מיליון שקל, מ-107 מיליון שקל ל-62 מיליון שקל. מאז תום ההנפקה באוגוסט 2017 ירד מחיר המניה ב-72.2%.

החברה אמורה להתחיל לייצר הכנסות ראשונות מפרוייקט אגירת אנרגיה בדימונה במחצית השנייה של 2019, ומקווה לפריצת דרך בהכנסות ובחוזים בשנה הבאה. בשבועות האחרונים מנהלת ברנמילר מגעים שונים שכללו בחינת הלוואה בהיקף של 20 מיליון שקל מקרן השקעות ובהמשך השקעה אפשרית מקבוצה בראשות צביקה בארינבוים.

ברנמילר הוקמה ב-2012 ופיתחה טכנולוגיה שמאפשרת לאגור חום ממגוון מקורות אנרגיה ולהמירו לחשמל נקי. המוצר של החברה הוא פטנט רשום. המערכת שפיתחה ברנמילר תוכל לספק חשמל זול באופן משמעותי לעומת האפשרויות הקיימות כיום.

למרות כל החוזים המבטיחים, מניית החברה לא מליחה להתרומם. את הגיוס הראשון ביצעה החברה לפי שווי חברה של 192 מיליון שקל וכיום היא נסחרת בשווי של 62 מיליון שקל. החברה מוציאה המון כסף  וזקוקה מאוד למימון של הפעילות שלה ולעמידה ביעדים השאפתניים. בראיונות בעבר אמר ניר ברנמילר, בנו של בעל השליטה כי "המשקיעים בנו מבינים שזו השקעה לטווח הארוך".

מברנמילר נמסר: "ההנפקה היום משתלבת בתוכניות ההתרחבות של החברה, לקראת שנה ראשונה של התקנות ומכירות בשווקים הצפויים לצמוח משמעותית בשנים הקרובות".

ברנמילר

 

Regus, מקבוצת  IWG (International Workplace Group), היא שחקנית ענקית בשוק חללי העבודה, והיא החליטה להתרחב בישראל.

החברה מפעילה כ-3,500 מרכזי עסקים המשתרעים על שטח של כ-5 מיליון מ"ר ביותר מ-100 מדינות מסביב לעולם, ובכוונתה להקים כמה מרכזים נוספים בארץ, בהמשך לאלו הקיימים – במרכז הארץ וגם בפריפריה, לרבות – חיפה, נצרת, רחובות, ועכשיו גם נתניה.

חלל העבודה החדש בנתניה ממוקם בקומה השלישית בבניין משרדים ברחוב הצורן 4, משתרע על פני שטח של כ-2,250 מ"ר ובו מעל ל-80 משרדים פרטיים במגוון גדלים, 245 עמדות עבודה בחלל ה-co-working ו-2 חדרי ישיבות מרווחים ומאובזרים. עמדת עבודה בחלל עבודה משותף תעלה החל מ-970 שקל לחודש ומשרד פרטי מרוהט ניתן יהיה לשכור תמורת כ-1510 שקל.

עופר ויתקון, מנכ"ל Regus ישראל, מציין: "Regus, המפעילה את מספר מתחמי העבודה המשותפים הגדול ביותר בישראל, ממשיכה להרחיב את פריסתה הארצית כדי להביא את הפתרון הייחודי שלה לחברות, בתי עסק ועצמאיים במרכז ובפרפריה. הכניסה לאזור התעשייה המתפתח פולג בנתניה, לסביבה עסקית צומחת ואיכותית בה פועלות כבר חברות היי טק מובילות כגון EBAY, JFrog ועוד, היא חלק מהמהלך האסטרטגי שמובילה Regus כדי להעניק שירות מצוין ופתרון מלא לקהל לקוחותיה בכל חלקי הארץ. מתחם העבודה החדש בנתניה יעניק הזדמנות לחברות ולבתי העסק הממוקמים במטרופולין תל אביב ובגוש דן לשפר את איכות חייהם של העובדים באמצעות יצירת בסיס עבודה משני שיאפשר להם לעבוד בחלק מהשבוע בקרבת הבית, מבלי לבזבז מדי יום זמן יקר בעומסי התנועה הכבדים.

"לאחרונה פתחנו מתחמי עבודה חדשים גם בנצרת, בעיר התחתית בחיפה וברחובות, ואנו נמשיך להרחיב את הפריסה לערים נוספות. קהל הלקוחות של Regus נהנה מגישה חופשית לכל מרכזי העסקים של החברה בארץ ובעולם. לא משנה באיזה מתחם עבודה פועל הלקוח יש לו אפשרות לבחור ולעבוד גם במשרד בתל אביב, בחיפה או בירושלים בהתאם לצרכיו האישיים, וזה מהווה יתרון משמעותי במיוחד לעסקים מאזורי הפריפריה".

חללי עבודה משותפים – מה זה? מה היתרונות? מה מקבלים ובאיזה מחיר?

 

מעודכן ל-03/2019

ממשלות וחברות פרטיות מתכננות מכוניות מעופפות, איפה עומדת הטכנולוגיה, מי החברות הפעילות, כמה יכניס השוק, איך המכונית המעופפת תיראה ומה עם רגולציה?

מכונית מעופפת כבר לא חלום רחוק או חלק מבחזרה לעתיד. ממשלת מלזיה למשל מתכננת מכונית מעופפת, והודיעה  שתפותח עבור חברות המציעות שירותי תחבורה, כ, Bernama.

כלי מהיר יותר שלא נוסע בפקקים

כבר  כמה חברות הביעו התעניינות לגבי שימוש ברכב החדשני, וביניהן ענקית שיתוף הנסיעות האסייתית גראב, שרוצה להשתמש בה כמונית. הסיבה שבשלב זה המכונית לא מפותחת לציבור הרחב היא הביקורת של הציבור על השקעה בגאדג'טים במקום בצרכים האמיתיים של הציבור.

מכוניות מעופפות עומדת בפני פיתוח כבר בכמה חברות מובילות בעולם ובממשלות נוספות שמעוניינות לקדם אותן. המטרה של הפיתוח היא להציע כלי תחבורה שיאפשר להגיע במהירות גבוהה יותר, וכן לעקוף את הפקקים באזורים הצפופים.

גם אובר, חברת המוניות והתחבורה השיתופית, מקווה להשיק שירות של נסיעות במכונית אווירית באמצעות האפליקציה שלה, וכבר ביקשה מוועדת התשתיות, התחבורה והערים של אוסטרליה לעבוד לצידה כדי להשיק את השירות "אובר אייר" במדינה. בעבר אובר הודיעה על חמישה שווקים אפשריים להשקת השירות – אוסטרליה, ברזיל, צרפת, הודו ויפן. עוד הצהירה כי דאלאס ולוס אנג'לס יהיו הערים הראשונות בהן תציע שירותי שיתוף נסיעות אוויריות, תחילת השירות צפויה ל-2023.

המודל המועדף על אובר הוא מודל הנקסוס. הרכב יאפשר מהירות נסיעה של מטוס, ומתאים לנחות בתשתיות הקיימות, כך שערים לא יצטרכו להשתנות מאוד כדי לאפשר את הפעולה שלו.

עוד חברות שמפתחות מכוניות אוויריות  בואינג, איירבוס, אינטל, EHang וגם הסטארט-אפ הישראלי NFT. בממשלות לצד מלזיה גם יפן, דובאי, סינגפור וניו זילנד מובילות מאמצים ממשלתיים להשקת מכוניות מעופפות. ביפן מתכננים לאפשר מוניות אוויריות כבר בסוף 2020. היא משתפת פעולה לשם כך עם בואינג, Airbus, יצרנית המכוניות המקומית סובארו וחברות נוספות.

 

בדומה לאובר, גם חברת Airbus אמרה כי היא עשויה להציע שירותי הסעה במכוניות אוויריות כבר מ-2023. היא מפתחת את המונית האווירית האוטונומית Vahana שהשלימה את טיסת המבחן הראשונה שלה בשנה שעברה. גם הסטארט-אפ Kitty Hawk בתמיכת מייסד גוגל לארי פייג' המריא בטיסת בכורה בשנה שעברה בניו זילנד.  אב טיפוס של מכונית מעופפת שעוצבה על ידי בואינג השלים את טיסת המבחן הראשונה שלו, שיצאה מהעיר מנסס בווירג'יניה. לפי בואינג, המכונית מונעת על ידי חשמל, עוצבה לטיסה אוטונומית לחלוטין, ויכולה להישאר באוויר לאורך 50 מייל (כ-80 קילומטרים).

חברת אירומבייל הסלובקית אף התחילה למכור מכוניות מעופפות. כשהשיקו אותה אמרו שאורכה 5.7 מטרים, ויש בה מקום לשני נוסעים. רוחב המכונית 2 מטרים, ולאחר שהיא הופכת למטוס, הרוחב גדל ל-8 מטרים. השינוי ברוחב נובע מפתיחת הכנפיים – בזמן הנסיעה בכביש, הכנפיים מקופלות במושב האחורי מאחורי הנהג. מהירות ההמראה מגיעה ל-145 קמ"ש והמטוס יכול לעבור דרך של 690 ק"מ. המכונית כנראה דורשת אישור טיס

סוללות, בינה מלאכותית ולווינים הופכים את החלום למציאות

לפי אנליסטים, מה שהופך את החלום מסרטי המדע הבדיוני למציאות הם גורמים טכנולוגיים וכלכליים שונים הכוללים סוללות יעילות יותר, פיתוחים בתחום הבינה המלאכותית ותקשורת לוויינים טובה יותר.  ואף ציינו שקל לפתור את הבעיות שלהן באמצעות תוכנה מאשר מכונית אוטונומית. עוד ציינו שהענף קרוב יותר להסעת משאות מאשר בני אדם וכן היעילות והבטיחות משתפרות.

האנליסטים מעריכים כי השוק הגלובלי להעברת סחורות באופן זה יגיע משווי של 615 מיליארד דולר ל-2.9 טריליון דולר עד 2040.

איך תיראה המכונית המעופפת

המכונית המעופפת שמתכננות החברות דומה למסוק, אך היא הרבה יותר שקטה והנסיעה בה הרבה פחות יקרה. אפשר להשוות אותה לטיסן, אך היא תהיה גדולה יותר ותוכל להטיס אנשים.

רגולציה

מובילאיי תשיק מוניות אוטונומיות בתל אביב

 

 

שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי  בפיוניר סבור שמניית בנק איגוד מעניינת למרות שהתוצאות של הבנק חלשות. איך זה יכול להיות?

ובכן, בנק איגוד נסחר היום בכ-0.45 על ההון עצמי ויודע לספק תשואה של כ- 5.5%. אז אם מתרגמים זאת לתשואה על שווי השוק מקבלים 12% – לא רע.

"זה אולי הבנק הכי גרוע במערכת הבנקאית", מסביר בן אריה, אבלכדאי לקנות דווקא את מניות איגוד מכמה סיבות:

  1. הבנק ביחד עם בנק המזרחי הגיש ערעור על החלטת מ"מ הממונה על ההגבלים העסקיים לפיה הבנק לא ימוזג מטעמי תחרות (בניגוד לדעת כל אנשי המקצוע בשוק ההון וכנראה בהשפעת כחלון שרצה לצבור פופולריות פוליטית). ועדת הערעור התכנסה לפני כחודש. מאז, אין שום פרסום בנושא. כלומר, אפשרות המיזוג עדיין על השולחן.
  2. לפי תנאי המיזוג ובנוסף לתוספת בהון העצמי של איגוד, אם הערעור יתקבל יהיה תיקון של עשרות אחוזים בשווי מניות הבנק.
  3. לאחר המיזוג בעלי מניות איגוד יהיו בעלי מניות בנק המזרחי לכל דבר ועניין. שווי המניות הללו גבוה יותר באופן ניכר משוויין של מניות איגוד.
  4. אם הערעור לא יתקבל, בעלי השליטה הודיעו שינקטו בצעדים העשויים לשפר את המצב של בעלי המניות, כמו למשל מכירת מבנים עם רווחי הון, צמצום כוח האדם ומכירת נכסים פיננסיים.
  5. שווי השוק של הבנק עומד כיום על 1137 מיליון ₪. ההון העצמי המדווח האחרון הינו 2570 מיליון ₪ (44% על ההון). הרווח השנתי של הבנק, ללא נקיטת צעדי התייעלות, הוא בסדר גודל של 130 מיליון ₪ לשנה (תשואה על ההון של כ-5% ועל שווי השוק כ-11.5%).
  6. הבנק התחיל לפעול בכיוון של ארגון מחדש והתייעלות לאור בעיות בשני תחומים: האחד, הוצאות שכר חריגות מאוד. והשנייה, הוצאות מחשוב. שני מרכיבים אלה נוגסים במרבית ההכנסות ומשאירות את הבנק עם רווח צנוע.
  7. הבנק לא נכנס להרפתקאות במתן אשראי מה שמגדיל את היציבות.
  8. נכון להיום מחיר הבנק בבורסה הוא הזול מכל הבנקים. חלקו של הבנק בכל המערכת הוא  זניח לגמרי (2%-3%). למיזוג לא הייתה ולא תהיה שום השפעה על התחרות.

"בשורה התחתונה לא הרבה פעמים יוצא להשקיע בנייר שבמקרה והתרחיש החיובי של מיזוג יניב רווח של כמה עשרות אחוזים למשקיע. במקרה של תרחיש פסימי יותר, כלומר המיזוג לא יאושר, יוותר המשקיע עם בנק שיודע לספק תשואה של 5.5% לשנה ובתשואה שוטפת של כ-12%. אכן ייתכן שבמקרה בו המיזוג לא יתרחש ערך המנייה ירד אך יחס הסיכון הסיכוי לירידה חדה נמוך ונדיר מאוד בשוק ההון.

"ועוד מילה אחת, אין שום סיבה שהמיזוג לא יאושר מלבד פופוליזם זול שכן לבנק איגוד אין כמעט שום נתח במערכת הבנקאית בארץ".

המיזוג של מזרחי עם איגוד לא אושר; אז למה דיסקונט כן יכול לרכוש את דקסיה?

יונדאי, קיה וטויוטה בשלושת המקומות הראשונים

בחודשים ינואר-פברואר 2019 נמסרו בישראל כ-63 אלף כלי רכב חדשים. זו ירידה של 3.5% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. מתוכם בפברואר לבדו נמסרו כ-24,300 כלי רכב בלבד, כלומר חלה ירידה של כ-% 7 לעומת חודשים אלו בשנה שעברה. הירידה מגיעה למרות צפי של חלק גדול מהשוק לעליית מחירים באפריל.

מי שהובילה במסירות כלי הרכב בחודשיים הראשונים של השנה היא יונדאי עם 11,390 מסירות, עלייה של 15% לעומת אותה התקופה  בשנה. קיה, במקום השני, העלתה על הכביש כמעט 8,000 כלי רכב, ירידה של 4.5%. את המקום השלישי תופסת טויוטה עם כ- 6,510 כלי רכב, ירידה של כ-4%. סקודה, אחריה במקום הרביעי, עם כמעט 5,300 כלי רכב, עלייה של 13%. מיצובישי, במקום החמישי, מסרה 3570 כלי רכב, עליה של 5%. מאזדה תופסת את המקום השישי, ומסרה 3264 כלי רכב, ירידה של 21%.

בפלח היוקרה ממשיכות הירידות החדות בהובלת שלושת המותגים הגרמנים, שמובילים מסורתית את השוק – שלושתם רשמו ירידה דו-ספרתית לעומת השנה שעברה.

הסיבה לירידות היא הפקקים בכבישים, הקושי להיפטר מן המכונית הישנה והצמצום בהיקף המימון לרכישת רכב.

על פי הערכות בענף, גם במרס הקרוב תורגש מגמת הירידה, בין היתר לנוכח העובדה שיבואנים רבים מעדיפים דווקא להחזיק במכוניות שנמצאות כעת בישראל – ולמכור אותן רק לאחר פרסום מחירוני אפריל.

בשנת 2014 עלה היקף יבוא כלי רכב נוסעים בשיעור של כ-24% לעומת אשתקד

 

 

תקנות המזהמים החדשות ייקרו את כלי הרכב יותר מהצפוי

ההודעה הגיעה בעקבות פנייה של הבורסה לתאגידים

רשות ניירות ערך קוראת לחברות שמניותיהן והאג"ח שלהן שלהן נסחרות בבורסה  להודיע לציבור המשקיעים מראש על המועד הצפוי של הדוחות שמפרסמות. רשות ניירות ערך פרסמה מהודעה לחברות שמדווחות לציבור ושמפוקחות על ידי מחלקת תאגידים ברשות וקראה להן, "להצטרף ליוזמה זו ולהעביר לבורסה את המועד הצפוי לפרסום הדוחות הכספיים לשם פרסומו לציבור".

ההודעה הגיעה בעקבות פנייה בנושא של הבורסה לתאגידים שניירות הערך שלהם רשומים למסחר, ולפיה "הדוחות הכספיים של תאגידים כוללים מידע בעל חשיבות לציבור המשקיעים, והודעה על המועד הצפוי לפרסום הדוחות הכספיים באתר הבורסה… יכולה לסייע לציבור המשקיעים להיערך כראוי לפרסום הדוח".

ברשות ניירות ערך הסבירו כי פרסום המועד הצפוי על ידי התאגידים המדווחים יכול שייעשה באמצעות דיווח לאתר הרשות או באמצעות העברת המידע לבורסה באתר. כמו כן, "במקרה שתאגיד הודיע על מועד צפוי לפרסום הדוח ומועד זה השתנה מתבקש התאגיד לעדכן את הודעתו ולפרסם את המועד הצפוי החדש בסמוך ככל הניתן למועד שבו נודע לו על השינוי", כתבו ברשות ניירות ערך.

עוד פנתה  רשות נ"יע אל בנק ישראל בבקשה לקבל את דו"חות הביקורת של הפיקוח על הבנקים בעניין העברת נושאי משרה מתפקידם. כך הודיעה יו"ר הרשות ענת גואטה במכתב ששיגרה בימים האחרונים אל ועדת הטייקונים – ועדת החקירה הפרלמנטרית למתן אשראי ללוווים גדולים . מכתב זה הוא למעשה תשובה לפנייה של יו"ר הוועדה איתן כבל (עבודה) אל גואטה, שהועברה בדצמבר, בעקבות הופעתה בפני הוועדה של המפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר.

רשות ניע נכנסת לתחום הפינטק: הקימה עם רגולטורים נוספים בעולם מערכת לחדשנות פיננסית

לאחר המשביר גם קסטרו מנסה לצאת מהמתחם והחלה לחפש רוכש

קסטרו רוצה לצאת מגן העיר: החלה לחפש רוכש לנכסים שלה במתחם הממוקם בתל אביב. כמעט שנה בוחנים בקסטרו את עזיבת המתחם,בהתחלה רצו  להשכיר חנות אחת מתוך השתיים שבבעלותה. אחר כל הוחלט על מכירה, ועכשיו  קסטרו מנסים בפועל למצוא רוכש. מדובר בשתי חנויות ששייכות לחברה, האחת בקומת הכניסה, שבה פועלת כיום חנות של קסטרו שמשתרעת על שטח של 400 מ"ר; והשנייה בקומה התחתונה (1-), שבה פועל היום סניף של בגדי הילדים של קסטרו המשתרע על שטח של 110 מ"ר.

הצעד הזה מצטרף לאסטרטגיה של קסטרו להרחיב חנויות בקניונים מובילים ולסגור חנויות הפסדיות במתחמים חלשים יותר. כך סגרה לאחרונה קסטרו את החנות שלה במתחם שרונה בתל-אביב וחנות נוספת במתחם נמל תל-אביב. לפני כחודשיים עזבה גם המשביר לצרכן – שטח משמעותי במתחם גן העיר. השטח אותו פינתה המשביר עמד על כ-1,500 מ"ר, כשבאחת הקומות של החנות הוקם סניף חדש של רשת הפארם Be (לשעבר ניו-פארם), וחלקה השני יושכר לשוכר נוסף.

בתוכנית המקורית חשבו בהנהלת גן העיר להכניס למתחם סופרמרקט מוזל במקום אחת הרשתות הללו כשנוהלו מגעים ממושכים מול לפחות שתי רשתות מזון שונות, אולם נראה כי דמי השכירות היו גבוהים מדי עבור פעילות כזו.

כבר תקופה ארוכה שמתחם גן העיר לא מצליח להיות עדכני ולעשות את ההתאמות הנדרשות לשינויים בענף הקמעונאות והמרכזים המסחריים, כשהשוכרים ממשיכים להידרש לשכר דירה גבוה, מה שכבר הביא לעזיבה של מותגים נוספים את המתחם. עבור המשביר המצב הזה הפך לבלתי משתלם וגרם לה ללא מעט הפסדים, וכבר תקופה ארוכה שהתקיימו חיפושים בניסיון למצוא עבורה מחליף, ונראה שכעת הגיע תורה של קסטרו.

גן העיר

גן העיר נקרא  תחילה "גן הדסה", הוא מתחם הנמצא בין הרחובות אבן גבירול, הדסה ושדרות בן-גוריון בתל אביב, מצפון לכיכר רבין. המתחם כולל מרכז קניות, מגדל מגורים וגן ציבורי. בעבר שכן בשטח זה גן החיות של תל אביב והייתה תוכנית להקים בו את בית החולים העירוני הדסה.

ב-1988 הוקם מבנה גן העיר הקיים עד היום על חלקו המזרחי של גן החיות, המשיק לרחוב אבן גבירול. יחד עם בנייתו יצר האמן גד אולמן את ציור הקיר "מגן הדסה לגן העיר" שהוצב בסניף בנק לאומי ובו תיאור גן החיות וגן הדסה הנוסטלגיים ששכנו במקום. בחלקו המערבי של המתחם, בין רחובות הדסה ושדרות בן-גוריון, הוקם גן מדורג ובו תעלות ומפלי מים המשתפלים לכיוון מערב.

לאחרונה מנסה גן העיר להתחדש על רקע דעיכת הקניונים וגן העיר בפרט, כיוון שפתיחת קניון רמת אביב, קניון עזריאלי ובעיקר הזדקנות האוכלוסייה במרכז העיר ובמגדלים, הביאו לסגירת חנויות במקום ולאובדן היוקרה של הקניון.

אז אמר מנכ"ל גן העיר אסף גולן:  "אנחנו עובדים במרץ לשנות את אופי הקניון, כאשר הכוונה לשים דגש על אוכל ועל שירותים לאוכלוסייה במקום"

המשביר מצמצמת פעילות: סוגרת סניף בגן העיר, מקטינה חנות בקיריון ובאשדוד

 

בעזריאלי תשלמו כמעט 1700 שקל למקום חניה שמור,  אבל בלויינשטיין תוכלו לשלם קצת יותר מ-700 שקל על חניה לא שמורה

מחיר שכירת חניה בתל אביב יהיה כ-900 שקל על בסיס מקום פנוי וכ-1300 שקל למקום שמור

 

החניון היקר יותר הואמרכז עזריאלי, ליד תחנת רכבת השלום והמחלף הנושא שם זה, הגובה בחודש 1,650 שקל למקום חניה שמור, ו-1,150 שקל למקום חניה על בסיס פנוי. מעט אחריו צעד  מגדל גרוזנברג שברחוב גרוזנברג, לא רחוק מהבורסה, הגובה עד 1,550 שקל בחודש למקום חניה שמור, ואילו עבור מקום חניה על בסיס פנוי מסתפק ב-830 שקל.

אם תרצו לחסוך מאה שקל, לא צריך לנסוע הרבה לבית פסגות שברחוב אחד העם, סמוך לשכונת נווה צדק, שם המחיר 1,420 שקל למקום חניה שמור, ו-1,050 שקל למקום חניה על בסיס פנוי, ולידו במגדל שלום, שגם הוא ברחוב אחד העם, אומנם לא יציעו מקומות חניה שמורים, וגובים כ-1,120 למקום חניה על בסיס פנוי. במגדל נחמני שברחוב נחמני במרכז תל-אביב נשלם 1,250 שקל למקום חניה על בסיס פנוי, ובמגדל יבננה גובים בין 1,100 ל-1,300 שקל למקום חניה שמור.

בקרבת מקום סמוך לבית המשפט השלום והמחוזי של תל-אביב, המחיר 1,150 שקל למקום חניה על בסיס פנוי.

במגדל לוינשטין  הטווח גבוה מאוד ומגיע לעד 1,500 שקל למקום חניה שמור, ועד לכ-1,150 שקל, תלוי במקום, אבל מחירי מקומות החניה הלא שמורים בו הם  ברף הנמוך, בטווח שמתחיל בקצת יותר מ-720 שקל ומגיע לכ-850 שקל. סמוך אליו, במגדל סונול, בדרך בגיןמחיר חניה 1,100 שקל למקום חניה שמור ו-850 שקל למקום חניה על בסיס פנוי.

המלחמה בפקקים – האם צריך למסות הטבות חניה לעובדים?

כמה עולה חניה בתל אביב?

 

 

מתלבטים איזה תואר ללמוד? אתם בחברה טובה. למעט אלו שכבר בילדות ידעו בדיוק מה הם רוצים לעשות שיהיו גדולים, רובנו לא באמת יודע מה מתאים לו, במיוחד כששוק העבודה משתנה באופן מתמיד. 

הבחירה במקצוע הלימודים מאוד מורכבת והשיקולים רבים – אהבה, תשוקה, יכולת, שליחות, קריירה, כסף, נוחות, קושי ועוד. יש כאלו שלא מסוגלים להיות מול מחשב וחייבים להיות כל היום בחוץ, יש אחרים שמרגישים נוח עם עבודה מילולית, ויש אחרים שחייבים  מספרים שמסתובבים להם מול העיניים.  

אז לריאלים שבינכם, יש כמה אפשרויות "טבעיות".

תואר ראשון במתמטיקה – כי זו השפה שלך?!

שפת המתמטיקה מהווה תשתית לכל המדעים המדויקים: פיזיקה, כימיה, מדעי המחשב ועוד.  המחקר המתמטי ניצב כציר מרכזי בהתפתחותן של טכנולוגיות חדישות, משמש בסיס לפיתוחים טכנולוגיים ומהווה גורם רב השפעה על תהליכים שונים בחברה, בכלכלה ובפוליטיקה. תואר ראשון במתמטיקה מספק בית גידול למתמטיקאים שיחקרו את התחום, יעסקו בו ויפתחו אותו. הלימודים המאתגרים מתאימים לאנשים עם יכולת ריאלית גבוהה ועם אוריינטציה ברורה למספרים ולמדעים.

לימודי תואר ראשון במתמטיקה יכניסו אותך לעובי הקורה של תורת המספרים על כל תחומיה. הקורסים מציעים קשת מגוונת של נושאים ממתמטיקה טהורה עד מתמטיקה שימושית, מאלגברה לינארית עד גיאומטריה דיפרנציאלית, מתורת ההסתברות עד תורת הקבוצות ועוד רבים. במהלך הלימודים ניתן דגש לחשיבה לוגית, לפתרון בעיות מתמטיות ולפיתוח כישורי חשיבה מופשטת. אלו יאפשרו לך להשתלב בסיום התואר בתחומים רבים בשוק התעסוקה, בהיי-טק ובחברות אחרות, ולהתברג בתפקידי מפתח במחקר, פיתוח, הדרכה ועוד.

מעבר לכך, תואר במתמטיקה "מחובר" למדעי המחשב ותכנות ומדובר במקצועות מאוד מבוקשים בשוק העבודה המקומי.

 תואר ראשון בחשבונאות – כי בלי פעילות חשבונאית זה לא עסק

כל עסק וארגון שיש בו תנועה כספית נדרש לפעילות חשבונאית. בחשבונאות כלולים תזרים המזומנים וכל המהלכים הכלכליים המשתקפים בדוחות ומאזנים שונים. כמו כן, החשבונאות עוסקת בביצוע תחזיות והערכות עתידיות בהסתמך על מצב קיים, ניתוח נתונים כלכליים ותכנון פיננסי.

כיום אנו עדים למהפכה בתחום החשבונאות והביקורת, שהביאה לעולם את הגברת בשינוי אדרת – חשבונאות חדשנית ומאתגרת הדורשת ידע מעמיק בשלל תחומים. הדבר בא לידי ביטוי בתכניות הלימודים של תואר ראשון בחשבונאות, אשר מציידות את הסטודנטים בידע תיאורטי ובארגז כלים פרקטי במנעד רחב של נושאים. הלימודים משלבים קורסים בתחומי חשבונאות, ביקורת, כלכלה, מיסוי ומימון, יחד עם קורסים בתחום המשפט, האתיקה, יישומי מחשב, מערכות מידע ועוד .

בוגרי תואר ראשון בחשבונאות יוצאים אל שוק עבודה שבו מקצוע רואה החשבון הינו נחשב ומבוקש. מעבר להשתלבות בתחום ראיית החשבון עצמו, ניתן להשתלב בתפקידים רווחיים ומאתגרים שונים שמחייבים כיום השכלה בחשבונאות ובניהול כספים.

 

תואר ראשון בכלכלה – כי זו ההזדמנות שלך להשפיע

הכלכלה הינה תחום מחקרי העוסק בניתוח ומחקר של שיטות לניהול משאבים נכון. מדובר כיום באחד התחומים המבוקשים והרווחיים בישראל, ולא בכדי מועמדים רבים מנסים להתקבל מדי שנה ללימודי כלכלה. מאז ומתמיד נושא הכלכלה נקשר לאנשים עם אוריינטציה מתמטית, חישובית ולוגית, אך לא רק. זאת מכיוון שכלכלה היא תחום שנגזר ממדעי החברה ועוסק בניתוח הצד החומרי בחברה. הכלכלה  מתמקדת בתוצרי המשק וההון ובתשתית היחסים האנושיים והקשרים החברתיים והחוקתיים שמסייעים להשגת אמצעים חומריים, ייצור וחלוקת קניין. לפיכך, תואר ראשון בכלכלה מתאים גם למי שמעוניין להתמודד עם אתגרים מתקדמים, שדורשים יכולות ניתוח וחיזוי של היעדים אליהם נושבת הרוח הכלכלית.

לימודי כלכלה לתואר ראשון יספקו לך את מכלול הידע הנחוץ לניתוח סוגיות כלכליות, הן ברמת הארגון היחיד (מיקרו-כלכלה) והן ברמת המשק הלאומי והגלובאלי (מקרו-כלכלה). הלימוד במסלולים השונים מפגיש את הסטודנטים עם מושגים ונושאים כמו צריכה, השקעה וחיסכון, היצע וביקוש, הקצאת משאבים וניצולם, לקיחת סיכונים, חקר ביצועים, מודלים תחרותיים, פונקציית הייצור ועוד.  כמו כן, הם מעשירים בידע מתחומים משיקים לכלכלה כגון חשבונאות, מיסוי, ניהול, מימון וביטוח.

 

 

מעודכן ל-03/2019

אנחנו זורקים מדי חודש מזון בשווי של כ-3,000 שקל המייקר את מחירי המזון. איך אפשר להציל אותו?

מנתוני ארגון לקט עולה  שמשפחה ממוצעת בישראל זורקת לפח כ-3,000 שקל בשנה  במזון שזורקים, שהם שווי ערך לחודש וחצי של צריכת מזון .אבל גם המזון שנזרק מחושב בצריכה ומשפיע על יוקר המחייה,  ובגינו המזון מתייקר ביותר  מ-10%.  לפי הדו"ח של הארגון, שווי המזון האבוד בישראל, בהיקף של 2.5 מיליון טון, עומד על כמעט 20 מיליארד שקל וניתן להציל חצי ממנו. כלומר 1.22 מיליון טון ובשווי של כ-7.2 מיליארד שקל. רוב המזון נזרק על ידי התעשייה אבל גם בצריכה הביתית אנחנו לא חוסכים במזון: לפי הדו"ח, האובדן בצריכה הביתית של משקי הבית בישראל הסתכם ביותר מ-8.5 אלף טון מזון, בשווי של כמעט 8 מיליארד שקל. לפי הנתון הזה, משפחה ממוצעת בישראל זורקת אוכל בשווי 3,000  שקל בערך –  האוכל שנזרק הוא בעיקר פירות וירקות (22%), דגנים וקטניות (15%), בשר (8%) ומוצרי חלב (7%) – בצריכה הביתית בלבד. אצל הקמעונאים נזרקים כמעט 4.5 מיליארד שקל, 11% ממנו הם פירות וירקות שנזרקים עוד לפני שנמכרו, 11% לחם ומאפים ו-5% הם בשר ביצים ודגים שפג תוקפם.

איך לא לזרוק מזון?

כדי להציל את המזון מעבירים עודפי מזון מחדרי האוכל המוסדיים לנזקקים – ב-2018 הציל לקט כ-2.2 מיליון ארוחות מבושלות מבסיסי צה"ל, בתי מלון, חברות הסעדה, מסעדות ועוד וכ-15.5 אלף טון תוצרת חקלאית בשווי כולל של כ-150 מיליון שקל. עודפי המזון הללו מועברים מדי שבוע לכ-170 אלף נזקקים באמצעות כ-200 עמותות ברחבי ישראל. עודפי המזון יכולים לשמש גם להאכלה של בעלי חיים ואפילו כקומפוסט. וכמובן יש עמותות נוספות שאפשר לתרום להן ולמצוא באינטרנט. חשוב לציין

כמו כן, אם אתם מכינים ארוחה גדולה חשבו מראש את כמות האנשים שמגיעה לארוחה ואת חישוב כמות המזון בהתאם. אפשר להכין טבלאות אקסל וכדומה. לפירות וירקות יש חיי מדף קצרים, לכן כדאי לחשב במדויק מה הצורך, כמה יש בבית ולא להתפתות למבצעים. הכינו רשימת קניות קבועה ובדקו מדי שבוע מה היה מיותר. בשר ודגים כדאי לרכוש על פי כמות ולא על פי משקל, ככה תוכלו לספור במדויק לפי האורחים, למשל 5 שניצלים לחמישה אורחים ולא חצי קילו.

כמו כן אפשר להקפיא אוכל שנשאר,  להכין סלטים, שייקים, עוגה או שקשוקה מאוכל שנשאר או מפירות וירקות רכים.  במיקרוגל אפשר להחזיר פריכיות לעוגיות.

אלו הכמויות הנאכלות בממוצע בארוחה רשמית:

כל סועד בארוחה רשמית אוכל:

 

• 120־100 גרם ממרחים וסלטים

 

• 100 גרם סלטים חיים של עלים וירקות חתוכים

 

• 300 מ"ל מרק

 

• דגים – פילה 1

 

• בשר/ עוף כ־240 גרם

 

• אורז – כ־120 גרם

 

• תפוח אדמה או בטטה 220 גרם

 

• קינוח – לכל אחד מנה אישית בכוס של 140 מ"ל או פרוסת עוגה מכובדת.

אבוגן מקימה חברה בת נוספת – לביא שתתמחה בשיפור איכות המזון

ירידה של 1.9% בפדיון רשתות השיווק במאי-יולי; ירידה של 3.3% ברשתות המזון