הממשלה מפרסמת את התמיכות שלהן זכאים מוסדות הציבור, בואו להציץ אם מגיע לכם משהו
החשב הכללי מפרסם את אתר תמיכות (בסוף הכתבה). האתר מאפשר לכם לדעת אם מוסדות ציבור זכאים לתמיכה ממדינה בדיור ואיזו. ובתוך כך מה התמיכה שאתם זכאים לה ממוסדות ציבור ואחרים.
עוד אפשר לדעת באתר מהי הדרך לקבל תמיכה זו, מהו הליך אישור התמיכה והליך התשלום. בנוסף, ניתן לקבל נתונים על היקף התמיכות שמעבירה ממשלת ישראל בסך התמיכות הממשלתיות, כמות התמיכות על פי המשרד התומך והכל בהתאם לנושא התמיכה וזהות הגוף המקבל. באתר ניתן גם למצוא מידע כללי על הגופים הנתמכים (בעלי תפקידים, חמש המשכורות הגבוהות)
הנוהל המסדיר את תהליך הגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה והדיון בהן, מפורסם מכוח סעיף 3א' לחוק יסודות התקציב ומנחה את משרדי הממשלה ואת הגופים הנתמכים בכל הנוגע לתמיכות המדוברות, הדרישות מהגופים הנתמכים וכן תהליכי הפיקוח והבקרה עליהם. בשנים 2013-2014 הוכנסו תיקונים שהתמקדו בשיפור השירות לגופים הנתמכים, הידוק הפיקוח והבקרה עליהם וצמצום הבירוקרטיה. כאן אפשר לראות את הנוהל המלא והתיקון
באתר תמיכות תוכלו לברר את הזכאות וכן לפנות למרכז תמיכה באמצעות פתיחת פנייה למרכז תמיכה וכן לקבל מידע וקישורים שימושיים. לאחר שתבדקו אתהזכאות באתר מלאו את הטופס ואת המסמכים הנדרשים עבור התמיכה שלכם. שימו לב שאתם ממלאים את כל הטופס הרלוונטי, מצרפים את כל המסכמים הדרושים עד התאריך המצוין. חלק מהטפסים יש לשלוח באופן ידני, טופסי מרכב"ה נשלחים רק באופן מקוון. שימו לב שכל הטפסים נשלחים במועד, אחרת לא תידון בקשתכם.
את הכללים לקבלת התמיכה והסכומים קובע המשרד התומך, משרד השיכון בדיור למשל, ומשרד החינוך לתמידים ומשרד הקליטה לעולים וכן הלאה.
גר באזור עדיפות לאומית ביישוב כפרי? המדינה עוזרת לך לבנות דירה בבנייה כפרית
משרד הבינוי והשיכון מקדם פיתוח ושיווק של יחידות דיור ביישובים כפריים המוגדרים באזור עדיפות לאומית ואשר על פי החלטת ממשלה זכאים לסבסוד הפיתוח. אלו בעיקר היישובים שבפריפריה, בנגב ובגליל וכן אזורים בעלי עדיפות ביטחונית. המדינה ומשרד השיכון מסבסדים עלויות פיתוח ביישובים אלו.
כאן אפשר לראות את היישובים הכפריים שבעדיפות לאומית
שיווק הקרקע נעשה נעשה באמצעות ועדות קבלה המורכבות מנציגי היישוב, מנציגי הסוכנות היהודית ומנציגי משרד הבינוי והשיכון והן המנגנון החוקי המאפשר קבלה ליישוב כפרי. רק לאחר הליך הקבלה ליישוב יכול המשתכן להתחיל בהליכים הקשורים בתשלום הפיתוח ובבניית ביתו. לאחר מכן ייצור המשתכן עם מחלקות הקליטה במועצה האזורית שלו.
משרד הבינוי והשיכון מפרסם עבור אלה הבוחרים לבנות את ביתם ביישובים כפריים את הסכומים המרביים המותרים לגבייה על ידי האגודות השיתופיות ואלו מפורסמים באתר שלהם. מועמד המבקש לרכוש זכות במקרקעין ביישוב בנגב או בגליל, יוקצו לו המקרקעין רק לפי המלצת ועדת הקבלה (הכול בהתאם להגדרות בתיקון). מועמד, שוועדת הקבלה דחתה את קבלתו ליישוב, או יישוב שמעוניין להשיג על החלטת ועדת הקבלה – רשאים לפנות לוועדת ההשגות.
תנאי הסף
איך נכללו כל היישובים הכפריים המוזכרים בהחלטת ממשלה מס' 3738, על פי המשקלות האלה:
קבוצה א'1: יינתן סבסוד פיתוח של עד 70% מאומדן הוצאות הפיתוח. סכום הסבסוד ליחידת דיור ייקבע על פי השיפוע הטופוגרפי ולא יעלה על הסכומים האלה:
96,000 שקל במקום שבו השיפוע הממוצע באתר לא עולה על 12%.
128,000 שקל במקום שבו השיפוע הממוצע באתר הוא מעל 12% אך פחות מ-20%.
160,000 שקל במקום שבו השיפוע הממוצע באתר עולה על 20%.
קבוצה א'2: יינתן סבסוד פיתוח של עד 50% מאומדן הוצאות הפיתוח. סכום הסבסוד ליחידת דיור ייקבע על פי השיפוע הטופוגרפי ולא יעלה על הסכומים האלה:
68,200 שקל במקום שבו השיפוע הממוצע באתר לא עולה על 12%.
91,700 שקל במקום שבו השיפוע הממוצע באתר הוא מעל 12% אך פחות מ-20%.
114,100 שקל במקום שבו השיפוע הממוצע באתר עולה על 20%.
קבוצה ב': יינתן סבסוד פיתוח של עד 20% מאומדן הוצאות הפיתוח.
27,300 שקל במקום שבו השיפוע הממוצע באתר לא עולה על 12%.
36,700 שקל במקום שבו השיפוע הממוצע באתר הוא מעל 12% אך פחות מ-20%.
45,600 שקל במקום שבו השיפוע הממוצע באתר עולה על 20%.
קבוצה ב'1: יינתן סבסוד הוצאות תכנון בלבד ולא יותר מ-10,000 שקל.
סבסוד פיתוח לבנייה רוויה
לבנייה רוויה יינתן סיוע בגובה של 50% מאומדן הוצאות הפיתוח.
שימו לב – סכום הסיוע אינו תלוי בדירוג הקבוצות דלעיל.
סיוע פרטי
הסיוע לזכאי משרד הבינוי והשיכון יינתן לאלה המבקשים לרכוש דירה ראשונה באחד היישובים בעדיפות לאומית א' באחד משני האופנים האלה:
בחישוב הזכאות של חסר דירה למשכנתא יינתנו 1,500 נקודות זכאות.
הלוואת מקום, שניתנת כתוספת למשכנתא, בריבית שנתית ששיעורה ביום החלטה זו הוא 4.5%. שיעור זה יכול להשתנות על פי החלטה משותפת של שר הבינוי ושר האוצר.
סכומי הלוואת המקום:
יישובים באזור עדיפות א*: 100,000 שקל למשפחות ו-50,000 שקל ליחידים.
יישובים באזור עדיפות ב*: 70,000 שקל למשפחות ו-35,000 שקל ליחידים.
מעודכן ל-03/2019
המדינה מקצה לזוגות, יחידים מעל גיל 35 חסרי דירה ולזכאי מחיר למשתכן שכר דירה מפוקח גם במרכז הארץ. מה צריך לדעת על דיור להשכרה?
אומנם פיקוח על שכר דירה לא יצא לפועל בחוק שכירות הוגנת, אבל יש מי שזכאים לשכר דירה מפוקח. אלו חסרי דרה שזכאים לשכור דירה גם במרכז הארץ במחיר מפוקח ומוזל. מדובר על תוכנית ממשלתית בשילובשל העיריות. במקרים מסוימים העיריות הן אלו שמובילות את המהלך לטובת צעירי המקום.
בתוכנית זו היזמים אינם רשאים להעלות את שכר הדירה במשך עשר שנים, למעט הצמדה +1%. כמו כן אם הדיירים עומדים בתנאי החוזה, אסור ליזמים לפנות אותם
בעדיפות ראשונה זכאים זוג, כולל לפני חתונה בתוך 3 חודשים ומשפחות חד הוריות, או יחיד מעל גיל 35 שהם חסרי דירה. בעדיפות שנייה זכאי מחיר למשתכן במתכונת החדשה.
איך מוקצות הדירות בדיור להשכרה
בראש ובראשונה יש עדיפות לבעלי מוגבלויות בכיסאי גלגלים. לאחר מכן 20% מהדירות מוקצות ליחידים בני 35. 36% מהדירות מוקצות למשפחות עם ילד או שניים ו-45% למשפחות עם שלושה ילדים ומעלה.
דיירי הדיור הציבורי בתי דיור גיל הזהב או מקבצי קליטה אינם זכאים. בעלי אותו ניקוד עדיפות ישתתפו בהגרלה. זוכי ההגרלה יבחרו ראשונים את הדירה ואחריהם הבאים בתור לפי סדר העדיפות וההגרלה.
אם לא יהיו מספיק נרשמים, וייוותרו דירות להגרלה, ההגרלה תועבר לזכאי מחיר למשתכן.
מה תנאי שכירת דיור להשכרה
מחיר שכר הדירה כולל חניה ודמי ניהול.
הדירות יושכרו למשך 3 שנים לפחות עם אופציה להארכה הנתונה לשוכר, כך שתקופת השכירות הכוללת לא תעלה על 10 שנים לאותו שוכר, בכפוף לחתימה על הסכם שכירות בלתי מוגנת, אשר ייחתם על ידי השוכר במשרדי החברה המשכירה.
שוכר אשר ירכוש דירה אחרת במהלך התקופה, תפקע זכאותו להתגורר בדירה.
הזוכה לא יהיה רשאי להשכיר את דירתו לצד שלישי.
ניתן להירשם ליותר מפרויקט אחד במסגרת מסלול "דיור להשכרה".
איפה הפרויקטים של דיור להשכרה
יישוב
אתר
השכרה במחיר מופחת
חברת בנייה
דמי שכירות חודשית
סטטוס
אשדוד מזרח
רובע ט"ז
28 דירות
אזורים living אשדוד
3,840 ש"ח
ההרשמה לפרויקט הסתיימה
ירושלים
חומת שמואל
20 דירות
י. בלס חברה לבנין ונכסים בע"מ
3,980 ש"ח
ההרשמה לפרויקט הסתיימה
כפר סבא
שכונת הזמר העברי
10 דירות
החברה הכלכלית לפיתוח השרון בע"מ
החל ב-3,328 ₪ ועד 3,520 ש"ח
ההרשמה לפרויקט הסתיימה
רעננה
נאות עוזי
15
א.א. רובינשטיין נכסי דיור מוגן
החל ב-4,097 ₪ ועד 4,164 ש"ח
ההרשמה לפרויקט הסתיימה
רעננה
נאות עוזי
45
א.א. רובינשטיין נכסי דיור מוגן
החל ב-4,002 ש"ח ועד 4,162 ש"ח
מה חובות היזמים שרוצים להשתתף בפרויקט
הקרקע תוחכר למשך 98 שנים עם זכות הארכה ב-98 שנים נוספות.
שטח הדירות המושכרות במחיר מפוקח לא יעלה על 100 מ"ר באזורים ללא עדיפות לאומית ועל 120 מ"ר באזורי עדיפות לאומית.
המינהל יקבע את המחיר המפוקח, שיוצמד למדד המחירים לצרכן, ושיעור העלייה השנתי שלו יהיה בשיעור עליית מדד המחירים לצרכן בתוספת 1%.
במסגרת המכרז לבניית דירות להשכרה השימוש בקרקע למטרת השכרה יהיה לתקופה שלא תפחת מ-10 שנים ברציפות. במכרזים שבהם המתחם המשווק יהיה מעל 100 דירות, והשיווק ייעשה באמצעות מסלול ב', תקופת ההשכרה לא תפחת מ-20 שנים ברציפות. בתום התקופה האמורה תהיה חברת הבנייה רשאית למכור את הדירות בשוק החופשי.
חברת הבנייה תשכיר את הדירות בשכר דירות מפוקח לזכאים עלפי הקריטריונים המפורטים בהחלטות מועצת מקרקעי ישראל. דירות אלה יושכרו למשך 3 שנים לפחות עם אופציה לאורכה עד 10 שנים לאותו שוכר.
חברת הבנייה תישא באחריות המלאה לניהולו ולאחזקתו התקינה של הרכוש המשותף של הבניין ותהיה מחויבת לתפעל את הבניין באמצעות חברת אחזקה בהתאם למפרט אחזקה המצורף לתנאי המכרז.
דמי האחזקה יהיו חלק ממחיר השכירות של "הדירות בשכר דירה מפוקח". חברת הבנייה תתחייב לא לגבות כל תשלום נוסף בגין האחזקה וייאסר עליה לעשות כן.
איך נרשמים לפרויקט דירה להשכרה
כשנפתח פרויקט מוציאיים טופס זכאות אצל אחת החברוה: אלונים, עמידר ומילגם, ומצרפים את המסמכים הבאים:
להביא לחברת ההרשמה את המסמכים הדרושים לפי מצבכם המשפחתי והרפואי.
תעודת זהות: מקור + צילום.
תעודת נישואין לפי דין.
נרשמים לנישואין צריכים להמציא תעודת רישום לנישואין ברבנות, המעידה על כך שעומדים להינשא בתוך שלושה חודשים.
גרושים צריכים להמציא: תעודת גירושין; הסכם גירושין שקיבל תוקף של פסק דין; גרושים אשר הילדים בחזקתם צריכים להביא מסמך פרוטוקול המעיד על כך שהילדים במשמרתם.
משפחות שבראשן עומד הורה עצמאי("חד-הוריות") צריכות להמציא תצהיר על מגורים ללא ידוע בציבור.
זוג ידועים בציבור צריכים למלא טופס הצהרה של זוג בדבר היותם ידועים בציבור ולחתום עליו בפני עורך דין. אם בני הזוג מחזיקים ב"תעודת זוגיות" מטעם ארגון "משפחה חדשה" או "תעודת חיים משותפים" מטעם ארגון "הויה", אין צורך לחתום על הטופס בפני עורך דין אלא רק בפני מנהל הסניף.
כתובת דוא"ל מעודכנת לצורך קבלת הודעות על זכייה.
נכים רתוקים לכיסא גלגלים מגיל 21 ומעלה יציגו אישור על רתיקות ממשרד הבריאות + אישור אי-כושר השתכרות 75% מהמוסד לביטוח לאומי.
במסלול שאינו מחיר למשתכן מוסיפים את המסמכים:
עולים צריכים להמציא תעודת עולה.
אלמנים צריכים להמציא תעודת פטירה של בן הזוג.
3 תלושי משכורת לשלושת החודשים שקדמו למועד הפרסום. גובה השכר ייקבע לפי ממוצע של שלושת החודשים.
אישור על שירות מילואים פעיל שש-שנתי ניתן לקבל מקציני המילואים.
אישור על שירות צבאי/לאומי/אזרחי לכל הפחות 12 חודשים (אם שני בני הזוג שירתו, יש להביא אישור נפרד עבור כל אחד מבני הזוג) . אישורים על שירות לאומי ניתן לקבל מאחת מהאגודות לשירות לאומי/משרד הביטחון/החינוך.
אישור על שירות חובה בצה"ל ניתן לקבל בבסיס הקריה בתל אביב, כניסה הראשית, שער בגין – הטרמינל (מתחת לגשר). השירות ניתן בימים ב', ה' בשעות 11:00–14:30. האישור ניתן במקום. ניתן לקבל את האישור גם באמצעות "אתר האישורים" באינטרנט. לקבלת מידע נוסף ולפנייה לצה"ל: https://www.ishurim.aka.idf.il/1044-/Ishurim.aspx. לידיעתכם, קבלת האישור בדרך זו עלולה להתארך.
מקבלי קצבאות יצרפו אישור ביטוח לאומי.
בעלי עסק עצמאי נדרשים להביא אישור רו"ח/יועץ מס/דו"ח פקיד השומה לגבי ההכנסה הכוללת לשנת המס שחלפה.
*שימו לב הסטטוס צריך להיות רשום במרשם האוכלוסין ולא רק בתעודת הזעות
אחרי אישור הזכאות מורידים טופס הרשמה באתר משרד השיכון ונרשמים. לאחר מכן מחכים לתוצאת ההגרלה. אם זכיתם, מזל טוב, עכשיו נותר רק לבחור את הדירה.
פרוטוקול המסירה הוא בעצם מסמך ובו רשימה של כל מתקני הדירה, צבע, חיפוים בחדרי הרחצה, דלתות, צירים, חלונות, ריצוף הדירה, ניקיון הדירה, מתקני חשמל והמים, ולצידם מקום להערות הרוכש על ליקוים או סימון כי המתקן תקין.
נציג מטעם רוכשי הדירה הוא שיבדוק את תקינות הרכוש המשותף – מעליות, תאורת לובי, מערכת השקיה, מחסנים, דלתות המחסנים, חניות, משאבות, מערכת אשפה, שערים חשמליים, גנרטורים, שער חשמלי בכניסת הבניין, אינטרקום, תיבות דואר ועוד – ויחתום על פרוטוקול מסירה. הנציג אמור לקבל מהקבלן רשימת אנשי מקצוע, תעודות האחריות ופרטים חשובים ליצרת קשר.
יש ליקויים – מה עושים?
כל ליקוי צריך לסמן בפרוטוקול, חלק רק בטענת הדייר וחלק בהסכמת שני הצדדים. בכל מקרה רצוי לסמן כל ליקוי ולו הקטן ביותר. אפשר גם להזמין חברה לשם כך.)
אבל ליקוי לא יימנע את מסירת הדירה אלא אם אינה ראויה למגורים. שהחברה הקבלנית לא חייבת להסכים לכתוב בפרוטוקול ולתקן.
מה עושים אם הקבלן מסרב להכיר בליקוי
אם מרק הרוכש טוען כי הלייקויים קיימים, אך לדעת הקבלן אין צורך בתיקון, בחוזה המכר לרוב ישנו סעיף המציין כי ביום שבו ייחתם פרוטוקול המסירה, מי שיקבע אם יש ליקוי או לא הוא מהנדס החברה. אם המצב יגיע למחלוקת משפטית יקבע בית המשפט, באמצעות מהנדס מטעמו, מי צודק .
חשוב לדעת שלעיתים מדובר בחברה יזמית עם קבלן אחר מבצע מטעמה, ואינטרס היזמית כי יצוין כל ליקוי בפרוטוקול המסירה וכך בעצם הינה מבטיחה את אחריותה. כמו כן, על פי חוק מכר היזמית אחראית לדאוג כי הליקויים יתוקנו.
האדריכל אודי כרמלי מונה למהנדס העיר תל אביב יפו. כרמלי יחליף בתפקידו את עודד גבולי, שכיהן בתפקיד מאז 2012.
כרמלי (45) בעל תואר ראשון באדריכלות מאוניברסיטת תל אביב ותואר שני בתכנון ערים מהטכניון. הוא עוסק במקצוע כ-20 שנה במגוון תפקידים ציבוריים וכן במגזר הפרטי. בעשור האחרון שימש כרמלי במספר תפקידי ניהול במינהל הנדסה בעיריית תל אביב-יפו, הוא מגיע לתפקיד באופן טבעי לאחר ששימש בשנים האחרונות סגן מהנדס העיר, ראש אגף רישוי ופיקוח על הבנייה בתל אביב-יפו.
כרמלי הוא מהנדס העיר הראשון שיתחיל מיומו הראשון בעבודה לעבוד בהתאם לתוכנית המתאר (תא/5000) שנכנסה לתוקף במהלך 2016. הוא צפוי להיות אחראי להמשך פיתוח העיר ופתח את מזרח ודרום העיר, כמו גם לשילוב הרכבת הקלה, הקמת רובע מגורים על שטח שדה דב והגוש הגדול ופרויקטים נוספים.
עוד יידרש להיות הקול המכריע בסוגיות משמעותיות בעיר כמו הקמת מגדלים וזכויות בנייה על קווי החוף (כמו בכיכר אתרים), מדיניות חנייה ותחבורה ובכך קידום העברת מסוף התחנה המרכזית הישנה לגבול תל אביב-חולון, סוגיות תכנון בשטחי שדה התעופה שדה דב שיכריעו על המשך פעילותו ועוד. תפקידו של מהנדס העירייה הוא לתכנן ולקדם בנייה שתאזן בין האינטרס הציבורי של תושבי השכונות השונות בעיר ותאזן אותו לבין האינטרסים של יזמים, אדריכלים, קבלנים ובעלי הון הפועלים בשטחיה, לצד דרישות גופי התכנון הארציים והפוליטיקה שעומדת מאחוריה
כרמלי מסר: "זוהי זכות גדולה לשרת במגזר הציבורי בכלל ובפרט בעירי האהובה תל אביב-יפו״.
ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי אמר: "תפקיד מהנדס העיר הוא אחד התפקידים החשובים והמשפיעים על עתיד העיר. אני מאמין שכרמלי הוא האיש המתאים ביותר בעת הזאת להתמודד עם האתגרים החשובים בתחום זה בשנים הבאות".
ברנמילר צפויה לקשיים משום שההשקעה הייתה אמורה לעזור לה עם בעיית הנזילות
ברנמילר, העוסקת בפיתוח טכנולוגיות לאגירת אנרגיה ובהקמה של פרוייקטים שונים בתחום, גייסה רק פחות מחצי מהסכום המתוכנן בהנפקת הבזק שביצעה ושמטרתה הייתה לסייע לחברה להתמודד עם בעיית הנזילות שלה.
החברה הייתה אמורה לגייס בהנפקת המניות 18 מיליון שקל (לפני ניכוי עמלות הפצה וגיוס של 150 אלף שקל), ולבסוף גויסו רק כ-8 מיליון שקל בלבד.
לאחר ההודעה הגיבה מניית ברנמילר בירידה של 30% במחזור של 1.45 מיליון שקל, וסגרה כמה ימים רצופים ירידות חדות – ואיבדה 42.2%. שווי השוק של החברה ירד בחמישה ימים ב-45 מיליון שקל, מ-107 מיליון שקל ל-62 מיליון שקל. מאז תום ההנפקה באוגוסט 2017 ירד מחיר המניה ב-72.2%.
החברה אמורה להתחיל לייצר הכנסות ראשונות מפרוייקט אגירת אנרגיה בדימונה במחצית השנייה של 2019, ומקווה לפריצת דרך בהכנסות ובחוזים בשנה הבאה. בשבועות האחרונים מנהלת ברנמילר מגעים שונים שכללו בחינת הלוואה בהיקף של 20 מיליון שקל מקרן השקעות ובהמשך השקעה אפשרית מקבוצה בראשות צביקה בארינבוים.
ברנמילר הוקמה ב-2012 ופיתחה טכנולוגיה שמאפשרת לאגור חום ממגוון מקורות אנרגיה ולהמירו לחשמל נקי. המוצר של החברה הוא פטנט רשום. המערכת שפיתחה ברנמילר תוכל לספק חשמל זול באופן משמעותי לעומת האפשרויות הקיימות כיום.
למרות כל החוזים המבטיחים, מניית החברה לא מליחה להתרומם. את הגיוס הראשון ביצעה החברה לפי שווי חברה של 192 מיליון שקל וכיום היא נסחרת בשווי של 62 מיליון שקל. החברה מוציאה המון כסף וזקוקה מאוד למימון של הפעילות שלה ולעמידה ביעדים השאפתניים. בראיונות בעבר אמר ניר ברנמילר, בנו של בעל השליטה כי "המשקיעים בנו מבינים שזו השקעה לטווח הארוך".
מברנמילר נמסר: "ההנפקה היום משתלבת בתוכניות ההתרחבות של החברה, לקראת שנה ראשונה של התקנות ומכירות בשווקים הצפויים לצמוח משמעותית בשנים הקרובות".
Regus, מקבוצת IWG (International Workplace Group), היא שחקנית ענקית בשוק חללי העבודה, והיא החליטה להתרחב בישראל.
החברה מפעילה כ-3,500 מרכזי עסקים המשתרעים על שטח של כ-5 מיליון מ"ר ביותר מ-100 מדינות מסביב לעולם, ובכוונתה להקים כמה מרכזים נוספים בארץ, בהמשך לאלו הקיימים – במרכז הארץ וגם בפריפריה, לרבות – חיפה, נצרת, רחובות, ועכשיו גם נתניה.
חלל העבודה החדש בנתניה ממוקם בקומה השלישית בבניין משרדים ברחוב הצורן 4, משתרע על פני שטח של כ-2,250 מ"ר ובו מעל ל-80 משרדים פרטיים במגוון גדלים, 245 עמדות עבודה בחלל ה-co-working ו-2 חדרי ישיבות מרווחים ומאובזרים. עמדת עבודה בחלל עבודה משותף תעלה החל מ-970 שקל לחודש ומשרד פרטי מרוהט ניתן יהיה לשכור תמורת כ-1510 שקל.
עופר ויתקון, מנכ"ל Regus ישראל, מציין: "Regus, המפעילה את מספר מתחמי העבודה המשותפים הגדול ביותר בישראל, ממשיכה להרחיב את פריסתה הארצית כדי להביא את הפתרון הייחודי שלה לחברות, בתי עסק ועצמאיים במרכז ובפרפריה. הכניסה לאזור התעשייה המתפתח פולג בנתניה, לסביבה עסקית צומחת ואיכותית בה פועלות כבר חברות היי טק מובילות כגון EBAY, JFrog ועוד, היא חלק מהמהלך האסטרטגי שמובילה Regus כדי להעניק שירות מצוין ופתרון מלא לקהל לקוחותיה בכל חלקי הארץ. מתחם העבודה החדש בנתניה יעניק הזדמנות לחברות ולבתי העסק הממוקמים במטרופולין תל אביב ובגוש דן לשפר את איכות חייהם של העובדים באמצעות יצירת בסיס עבודה משני שיאפשר להם לעבוד בחלק מהשבוע בקרבת הבית, מבלי לבזבז מדי יום זמן יקר בעומסי התנועה הכבדים.
"לאחרונה פתחנו מתחמי עבודה חדשים גם בנצרת, בעיר התחתית בחיפה וברחובות, ואנו נמשיך להרחיב את הפריסה לערים נוספות. קהל הלקוחות של Regus נהנה מגישה חופשית לכל מרכזי העסקים של החברה בארץ ובעולם. לא משנה באיזה מתחם עבודה פועל הלקוח יש לו אפשרות לבחור ולעבוד גם במשרד בתל אביב, בחיפה או בירושלים בהתאם לצרכיו האישיים, וזה מהווה יתרון משמעותי במיוחד לעסקים מאזורי הפריפריה".
ממשלות וחברות פרטיות מתכננות מכוניות מעופפות, איפה עומדת הטכנולוגיה, מי החברות הפעילות, כמה יכניס השוק, איך המכונית המעופפת תיראה ומה עם רגולציה?
מכונית מעופפת כבר לא חלום רחוק או חלק מבחזרה לעתיד. ממשלת מלזיה למשל מתכננת מכונית מעופפת, והודיעה שתפותח עבור חברות המציעות שירותי תחבורה, כ, Bernama.
כבר כמה חברות הביעו התעניינות לגבי שימוש ברכב החדשני, וביניהן ענקית שיתוף הנסיעות האסייתית גראב, שרוצה להשתמש בה כמונית. הסיבה שבשלב זה המכונית לא מפותחת לציבור הרחב היא הביקורת של הציבור על השקעה בגאדג'טים במקום בצרכים האמיתיים של הציבור.
מכוניות מעופפות עומדת בפני פיתוח כבר בכמה חברות מובילות בעולם ובממשלות נוספות שמעוניינות לקדם אותן. המטרה של הפיתוח היא להציע כלי תחבורה שיאפשר להגיע במהירות גבוהה יותר, וכן לעקוף את הפקקים באזורים הצפופים.
גם אובר, חברת המוניות והתחבורה השיתופית, מקווה להשיק שירות של נסיעות במכונית אווירית באמצעות האפליקציה שלה, וכבר ביקשה מוועדת התשתיות, התחבורה והערים של אוסטרליה לעבוד לצידה כדי להשיק את השירות "אובר אייר" במדינה. בעבר אובר הודיעה על חמישה שווקים אפשריים להשקת השירות – אוסטרליה, ברזיל, צרפת, הודו ויפן. עוד הצהירה כי דאלאס ולוס אנג'לס יהיו הערים הראשונות בהן תציע שירותי שיתוף נסיעות אוויריות, תחילת השירות צפויה ל-2023.
המודל המועדף על אובר הוא מודל הנקסוס. הרכב יאפשר מהירות נסיעה של מטוס, ומתאים לנחות בתשתיות הקיימות, כך שערים לא יצטרכו להשתנות מאוד כדי לאפשר את הפעולה שלו.
עוד חברות שמפתחות מכוניות אוויריות בואינג, איירבוס, אינטל, EHang וגם הסטארט-אפ הישראלי NFT. בממשלות לצד מלזיה גם יפן, דובאי, סינגפור וניו זילנד מובילות מאמצים ממשלתיים להשקת מכוניות מעופפות. ביפן מתכננים לאפשר מוניות אוויריות כבר בסוף 2020. היא משתפת פעולה לשם כך עם בואינג, Airbus, יצרנית המכוניות המקומית סובארו וחברות נוספות.
בדומה לאובר, גם חברת Airbus אמרה כי היא עשויה להציע שירותי הסעה במכוניות אוויריות כבר מ-2023. היא מפתחת את המונית האווירית האוטונומית Vahana שהשלימה את טיסת המבחן הראשונה שלה בשנה שעברה. גם הסטארט-אפ Kitty Hawk בתמיכת מייסד גוגל לארי פייג' המריא בטיסת בכורה בשנה שעברה בניו זילנד. אב טיפוס של מכונית מעופפת שעוצבה על ידי בואינג השלים את טיסת המבחן הראשונה שלו, שיצאה מהעיר מנסס בווירג'יניה. לפי בואינג, המכונית מונעת על ידי חשמל, עוצבה לטיסה אוטונומית לחלוטין, ויכולה להישאר באוויר לאורך 50 מייל (כ-80 קילומטרים).
חברת אירומבייל הסלובקית אף התחילה למכור מכוניות מעופפות. כשהשיקו אותה אמרו שאורכה 5.7 מטרים, ויש בה מקום לשני נוסעים. רוחב המכונית 2 מטרים, ולאחר שהיא הופכת למטוס, הרוחב גדל ל-8 מטרים. השינוי ברוחב נובע מפתיחת הכנפיים – בזמן הנסיעה בכביש, הכנפיים מקופלות במושב האחורי מאחורי הנהג. מהירות ההמראה מגיעה ל-145 קמ"ש והמטוס יכול לעבור דרך של 690 ק"מ. המכונית כנראה דורשת אישור טיס
סוללות, בינה מלאכותית ולווינים הופכים את החלום למציאות
לפי אנליסטים, מה שהופך את החלום מסרטי המדע הבדיוני למציאות הם גורמים טכנולוגיים וכלכליים שונים הכוללים סוללות יעילות יותר, פיתוחים בתחום הבינה המלאכותית ותקשורת לוויינים טובה יותר. ואף ציינו שקל לפתור את הבעיות שלהן באמצעות תוכנה מאשר מכונית אוטונומית. עוד ציינו שהענף קרוב יותר להסעת משאות מאשר בני אדם וכן היעילות והבטיחות משתפרות.
האנליסטים מעריכים כי השוק הגלובלי להעברת סחורות באופן זה יגיע משווי של 615 מיליארד דולר ל-2.9 טריליון דולר עד 2040.
איך תיראה המכונית המעופפת
המכונית המעופפת שמתכננות החברות דומה למסוק, אך היא הרבה יותר שקטה והנסיעה בה הרבה פחות יקרה. אפשר להשוות אותה לטיסן, אך היא תהיה גדולה יותר ותוכל להטיס אנשים.
רגולציה
בעוד שרגולטורים מתחילים להסכים על כללים לעריכת ניסויי מכוניות אוטונומיות בקנה מידה רחב בכבישים ציבוריים, מוניות מעופפות עדיין רחוקות מאוד מהַסְדָרָה.
שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי בפיוניר סבור שמניית בנק איגוד מעניינת למרות שהתוצאות של הבנק חלשות. איך זה יכול להיות?
ובכן, בנק איגוד נסחר היום בכ-0.45 על ההון עצמי ויודע לספק תשואה של כ- 5.5%. אז אם מתרגמים זאת לתשואה על שווי השוק מקבלים 12% – לא רע.
"זה אולי הבנק הכי גרוע במערכת הבנקאית", מסביר בן אריה, אבלכדאי לקנות דווקא את מניות איגוד מכמה סיבות:
הבנק ביחד עם בנק המזרחי הגיש ערעור על החלטת מ"מ הממונה על ההגבלים העסקיים לפיה הבנק לא ימוזג מטעמי תחרות (בניגוד לדעת כל אנשי המקצוע בשוק ההון וכנראה בהשפעת כחלון שרצה לצבור פופולריות פוליטית). ועדת הערעור התכנסה לפני כחודש. מאז, אין שום פרסום בנושא. כלומר, אפשרות המיזוג עדיין על השולחן.
לפי תנאי המיזוג ובנוסף לתוספת בהון העצמי של איגוד, אם הערעור יתקבל יהיה תיקון של עשרות אחוזים בשווי מניות הבנק.
לאחר המיזוג בעלי מניות איגוד יהיו בעלי מניות בנק המזרחי לכל דבר ועניין. שווי המניות הללו גבוה יותר באופן ניכר משוויין של מניות איגוד.
אם הערעור לא יתקבל, בעלי השליטה הודיעו שינקטו בצעדים העשויים לשפר את המצב של בעלי המניות, כמו למשל מכירת מבנים עם רווחי הון, צמצום כוח האדם ומכירת נכסים פיננסיים.
שווי השוק של הבנק עומד כיום על 1137 מיליון ₪. ההון העצמי המדווח האחרון הינו 2570 מיליון ₪ (44% על ההון). הרווח השנתי של הבנק, ללא נקיטת צעדי התייעלות, הוא בסדר גודל של 130 מיליון ₪ לשנה (תשואה על ההון של כ-5% ועל שווי השוק כ-11.5%).
הבנק התחיל לפעול בכיוון של ארגון מחדש והתייעלות לאור בעיות בשני תחומים: האחד, הוצאות שכר חריגות מאוד. והשנייה, הוצאות מחשוב. שני מרכיבים אלה נוגסים במרבית ההכנסות ומשאירות את הבנק עם רווח צנוע.
הבנק לא נכנס להרפתקאות במתן אשראי מה שמגדיל את היציבות.
נכון להיום מחיר הבנק בבורסה הוא הזול מכל הבנקים. חלקו של הבנק בכל המערכת הוא זניח לגמרי (2%-3%). למיזוג לא הייתה ולא תהיה שום השפעה על התחרות.
"בשורה התחתונה לא הרבה פעמים יוצא להשקיע בנייר שבמקרה והתרחיש החיובי של מיזוג יניב רווח של כמה עשרות אחוזים למשקיע. במקרה של תרחיש פסימי יותר, כלומר המיזוג לא יאושר, יוותר המשקיע עם בנק שיודע לספק תשואה של 5.5% לשנה ובתשואה שוטפת של כ-12%. אכן ייתכן שבמקרה בו המיזוג לא יתרחש ערך המנייה ירד אך יחס הסיכון הסיכוי לירידה חדה נמוך ונדיר מאוד בשוק ההון.
"ועוד מילה אחת, אין שום סיבה שהמיזוג לא יאושר מלבד פופוליזם זול שכן לבנק איגוד אין כמעט שום נתח במערכת הבנקאית בארץ".
בחודשים ינואר-פברואר 2019 נמסרו בישראל כ-63 אלף כלי רכב חדשים. זו ירידה של 3.5% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. מתוכם בפברואר לבדו נמסרו כ-24,300 כלי רכב בלבד, כלומר חלה ירידה של כ-% 7 לעומת חודשים אלו בשנה שעברה. הירידה מגיעה למרות צפי של חלק גדול מהשוק לעליית מחירים באפריל.
מי שהובילה במסירות כלי הרכב בחודשיים הראשונים של השנה היא יונדאי עם 11,390 מסירות, עלייה של 15% לעומת אותה התקופה בשנה. קיה, במקום השני, העלתה על הכביש כמעט 8,000 כלי רכב, ירידה של 4.5%. את המקום השלישי תופסת טויוטה עם כ- 6,510 כלי רכב, ירידה של כ-4%. סקודה, אחריה במקום הרביעי, עם כמעט 5,300 כלי רכב, עלייה של 13%. מיצובישי, במקום החמישי, מסרה 3570 כלי רכב, עליה של 5%. מאזדה תופסת את המקום השישי, ומסרה 3264 כלי רכב, ירידה של 21%.
בפלח היוקרה ממשיכות הירידות החדות בהובלת שלושת המותגים הגרמנים, שמובילים מסורתית את השוק – שלושתם רשמו ירידה דו-ספרתית לעומת השנה שעברה.
הסיבה לירידות היא הפקקים בכבישים, הקושי להיפטר מן המכונית הישנה והצמצום בהיקף המימון לרכישת רכב.
על פי הערכות בענף, גם במרס הקרוב תורגש מגמת הירידה, בין היתר לנוכח העובדה שיבואנים רבים מעדיפים דווקא להחזיק במכוניות שנמצאות כעת בישראל – ולמכור אותן רק לאחר פרסום מחירוני אפריל.
רשות ניירות ערך קוראת לחברות שמניותיהן והאג"ח שלהן שלהן נסחרות בבורסה להודיע לציבור המשקיעים מראש על המועד הצפוי של הדוחות שמפרסמות. רשות ניירות ערך פרסמה מהודעה לחברות שמדווחות לציבור ושמפוקחות על ידי מחלקת תאגידים ברשות וקראה להן, "להצטרף ליוזמה זו ולהעביר לבורסה את המועד הצפוי לפרסום הדוחות הכספיים לשם פרסומו לציבור".
ההודעה הגיעה בעקבות פנייה בנושא של הבורסה לתאגידים שניירות הערך שלהם רשומים למסחר, ולפיה "הדוחות הכספיים של תאגידים כוללים מידע בעל חשיבות לציבור המשקיעים, והודעה על המועד הצפוי לפרסום הדוחות הכספיים באתר הבורסה… יכולה לסייע לציבור המשקיעים להיערך כראוי לפרסום הדוח".
ברשות ניירות ערך הסבירו כי פרסום המועד הצפוי על ידי התאגידים המדווחים יכול שייעשה באמצעות דיווח לאתר הרשות או באמצעות העברת המידע לבורסה באתר. כמו כן, "במקרה שתאגיד הודיע על מועד צפוי לפרסום הדוח ומועד זה השתנה מתבקש התאגיד לעדכן את הודעתו ולפרסם את המועד הצפוי החדש בסמוך ככל הניתן למועד שבו נודע לו על השינוי", כתבו ברשות ניירות ערך.
עוד פנתה רשות נ"יע אל בנק ישראל בבקשה לקבל את דו"חות הביקורת של הפיקוח על הבנקים בעניין העברת נושאי משרה מתפקידם. כך הודיעה יו"ר הרשות ענת גואטה במכתב ששיגרה בימים האחרונים אל ועדת הטייקונים – ועדת החקירה הפרלמנטרית למתן אשראי ללוווים גדולים . מכתב זה הוא למעשה תשובה לפנייה של יו"ר הוועדה איתן כבל (עבודה) אל גואטה, שהועברה בדצמבר, בעקבות הופעתה בפני הוועדה של המפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר.
לאחר המשביר גם קסטרו מנסה לצאת מהמתחם והחלה לחפש רוכש
קסטרו רוצה לצאת מגן העיר: החלה לחפש רוכש לנכסים שלה במתחם הממוקם בתל אביב. כמעט שנה בוחנים בקסטרו את עזיבת המתחם,בהתחלה רצו להשכיר חנות אחת מתוך השתיים שבבעלותה. אחר כל הוחלט על מכירה, ועכשיו קסטרו מנסים בפועל למצוא רוכש. מדובר בשתי חנויות ששייכות לחברה, האחת בקומת הכניסה, שבה פועלת כיום חנות של קסטרו שמשתרעת על שטח של 400 מ"ר; והשנייה בקומה התחתונה (1-), שבה פועל היום סניף של בגדי הילדים של קסטרו המשתרע על שטח של 110 מ"ר.
הצעד הזה מצטרף לאסטרטגיה של קסטרו להרחיב חנויות בקניונים מובילים ולסגור חנויות הפסדיות במתחמים חלשים יותר. כך סגרה לאחרונה קסטרו את החנות שלה במתחם שרונה בתל-אביב וחנות נוספת במתחם נמל תל-אביב. לפני כחודשיים עזבה גם המשביר לצרכן – שטח משמעותי במתחם גן העיר. השטח אותו פינתה המשביר עמד על כ-1,500 מ"ר, כשבאחת הקומות של החנות הוקם סניף חדש של רשת הפארם Be (לשעבר ניו-פארם), וחלקה השני יושכר לשוכר נוסף.
בתוכנית המקורית חשבו בהנהלת גן העיר להכניס למתחם סופרמרקט מוזל במקום אחת הרשתות הללו כשנוהלו מגעים ממושכים מול לפחות שתי רשתות מזון שונות, אולם נראה כי דמי השכירות היו גבוהים מדי עבור פעילות כזו.
כבר תקופה ארוכה שמתחם גן העיר לא מצליח להיות עדכני ולעשות את ההתאמות הנדרשות לשינויים בענף הקמעונאות והמרכזים המסחריים, כשהשוכרים ממשיכים להידרש לשכר דירה גבוה, מה שכבר הביא לעזיבה של מותגים נוספים את המתחם. עבור המשביר המצב הזה הפך לבלתי משתלם וגרם לה ללא מעט הפסדים, וכבר תקופה ארוכה שהתקיימו חיפושים בניסיון למצוא עבורה מחליף, ונראה שכעת הגיע תורה של קסטרו.
גן העיר נקרא תחילה "גן הדסה", הוא מתחם הנמצא בין הרחובות אבן גבירול, הדסה ושדרות בן-גוריון בתל אביב, מצפון לכיכר רבין. המתחם כולל מרכז קניות, מגדל מגורים וגן ציבורי. בעבר שכן בשטח זה גן החיות של תל אביב והייתה תוכנית להקים בו את בית החולים העירוני הדסה.
ב-1988 הוקם מבנה גן העיר הקיים עד היום על חלקו המזרחי של גן החיות, המשיק לרחוב אבן גבירול. יחד עם בנייתו יצר האמן גד אולמן את ציור הקיר "מגן הדסה לגן העיר" שהוצב בסניף בנק לאומי ובו תיאור גן החיות וגן הדסה הנוסטלגיים ששכנו במקום. בחלקו המערבי של המתחם, בין רחובות הדסה ושדרות בן-גוריון, הוקם גן מדורג ובו תעלות ומפלי מים המשתפלים לכיוון מערב.
לאחרונה מנסה גן העיר להתחדש על רקע דעיכת הקניונים וגן העיר בפרט, כיוון שפתיחת קניון רמת אביב, קניון עזריאלי ובעיקר הזדקנות האוכלוסייה במרכז העיר ובמגדלים, הביאו לסגירת חנויות במקום ולאובדן היוקרה של הקניון.
אז אמר מנכ"ל גן העיר אסף גולן: "אנחנו עובדים במרץ לשנות את אופי הקניון, כאשר הכוונה לשים דגש על אוכל ועל שירותים לאוכלוסייה במקום"